Loading...
dk

Grønnere ladning | Tesla Forum

Metguy2000
Metguy2000 Mar 23 '17

Jeg har altid ladet på firmaet, typisk fra kl 9-14 afhængig af ladestand ved start. Jeg har en 16A lader i bilen og mit behov er typisk 100 km dagligt.

Nu har jeg etableret en Tesla lader hjemme, koblet via en bimåler. Derfor kan jeg nu lade valgfrit 24/7 bortset fra når jeg er ude og køre.

Jeg tænker på at grøn optimere min ladning, gerne automatisk. Noget i stil med at starte ladning hvis der er mere end 50% grøn strøm, eller hvis CO2 er mindre end xx gr/kw. Jeg har ledt en del på nettet men ikke fundet noget. Tesla’en er ikke IFTTT klar, så man kan ikke automatisere start stop af ladning. Så det stopper ligesom der.

Lige nu kikker jeg på sjensens http://el-bil.appspot.com/index.jsp?interval=today og på vejrudsigten. Hvis jeg bedømmer at der er chance for mere end 50% grøn strøm starter jeg ladningen. Det kunne være fedt hvis man kunne automatisere dette. F.esk. en sms eller mail som kunne forudsige en gunstig ladesituation.

Jeg synes det er fedt at kunne lade når der er meget grøn strøm i nettet, men når nyhedens interesse er borte, kommer jeg nok til bare at lade sent nat, så den er klar om morgenen med et varmt batteri. 

/Morten

ElPeter
ElPeter Mar 23 '17

M.h.t det grønne aspekt så gør det ikke nogen forskel hvornår du lader. Så længe der ikke er overskud af grøn energi (dvs mere end der totalt bruges af strøm) så vil din strøm altid komme fra fossile kilder, der i princippet må 'skrue op' når du tilslutter laderen. Godt nok kan man aflæse at ens CO2 aftryk ved at lade på et givent tidspunkt vil være relativt lavt når det blæser meget, men hvis der ikke er overskud af grøn strøm vil man 'hæve' alle andres samlede CO2 aftryk med samme mængde som man selv sparer, da der kun er den samme mængde grøn strøm at deles om.

Men altså, når man kan se at vindmøllerne snurrer hurtigere end det totale el-forbrug, så kan man med god grøn samvittighed. Jo flere vindmøller vi sætter op, desto ofte vil den situation kunne opstå.

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Mar 23 '17
SuneH
SuneH Mar 23 '17

Morten, jeg benytter samme link som dig og sætter somme tider bilen til at lade, selvom jeg ikke lige har behovet, hvis jeg kan se at vedvarende energi-procenten (VE-%) er høj. Det er typisk på blæsende dage, om natten og om søndagen.

Jeg noterer endvidere i et Excel ark alle kWh ladet sammen med VE-%, og kan dermed se på VE-% for min bils forbrug på måneds- og årsbasis. Eksempelvis ligger jeg i denne måned, marts 2017 til dato med en VE-% på 64%. Højeste VE-% har jeg haft i december 2015 med 69%. Laveste har været juni 2016 med 30%.

Men ja, hvis man kunne indstille bilen til "Uanset hvad, skal den være på mindst 40% SoC i morgen kl. 7, hvis VE-% er højere end 70%, kan den lade indtil SoC på 85%"...

Der er nok et stykke vej til vi er der. Indtil da er det nok bare at holde øje med vind & vejr og selv time sine ladninger.

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Mar 23 '17
DavidS90D
DavidS90D Mar 23 '17

Hvad du ønsker skal du få...

Det er ikke den store motivation man modtager fra regeringen i disse tider.

Hvis der var et ønske om fortrængning af fossilenergi til fordel for VE, så ville vi se flere muligheder i den retning hos forbrugerne. F.eks. en app med en beskedfunktion om billig el så hvis man gider, kunne starte tørretumbler, opladning, varmepumpe o.s.v. Men altså manuelt. Og så senere automatisk med nogle simple styringer. Og med billig el, så mener jeg slutprisen hos forbrugeren, f.eks 1 kr.

Men det ønsker regeringen altså ikke. Muligvis fordi man holder fast i en forældet afgiftspolitik. 

Selv har jeg leget med kun at lade bilen når mit PV anlæg yder maks. bare for at se hvor stort et egetforbrug (%) jeg kan opnå. Men igen manuelt. Det gider jeg ikke på sigt, og heller ikke hvis det ikke har nogen positiv konsekvens.

Jeg vil tro det er relativt nemt at trække "g/kWh"-værdien ud af hjemmesiden, og bruge den som trigger til et styremodul til opladning af bilen. Eller direkte gennem en funktion på f.eks VisibleTesla ??

VT skal bare oprette en ekstra funktion under "Scheduler Tab" hvor opladningen betinges af VE%.

Metguy2000
Metguy2000 Mar 23 '17

En kompleks sag. Dejligt at få så velovervejede kommentarer.

Jeg havde ikke overvejet at ethvert ekstraforbrug bliver lavet af kulstrøm, men selvfølgelig er det sådan. Kun når vi har 100 %+  lader jeg med ren grøn strøm. Derfor er principilet ligegyldigt hvornår jeg lader. Og så er det jo ikke engang ren kulstrøm, men et mix af hvad der købes aktuelt af Sverige, Norge og Tyskland. Det er derfor der optræder 12% Atomstrøm på min specifikation fra DONG. 

Vi kan bare arbejde for at der kommer så meget overskud af VE strøm som muligt i systemet, og at der arbejdes på at få os  motiveret til at bruge den når den er der. F.esk. vha apps eller intelligente apparater. Og ja det går langt hurtigere hvis der er en økonomisk gulerod.

På samme måde kan man argumentere for Elons betragtning  med at man kan eliminere ens CO2 belastning ved blot at tilslutte et solpanel med samme årlig output som sit eget forbrug. Alt input til systemet erstatter jo fossil strøm sålænge vi er under 100% VE. I mit tilfælde med 20.000 km årligt skulle 4.000 kWh gøre det. Det skulle så være et 4 kW anlæg.

På trods af disse betragtninger, kan jeg stadig argumentere for at Teslaen gennemsnitligt er ladet med x % grøn strøm. Det varierer så afhængig af den aktuelle mængde grøn strøm der er i nettet når jeg lader. Hvis man så holder øje med det vil man kunne beregne en gennemsnitlig CO2 udledning.

Jeg må se at kikke på et solpanel.

jensk2
jensk2 Mar 23 '17

@

Citat fra ElPeter

M.h.t det grønne aspekt så gør det ikke nogen forskel hvornår du lader. Så længe der ikke er overskud af grøn energi (dvs mere end der totalt bruges af strøm) så vil din strøm altid komme fra fossile kilder, der i princippet må 'skrue op' når du tilslutter laderen.

Øv, det lyder så negativt at alt ekstra aftag er kulsort strøm.  Heldigvis var der faktisk vindoverskud på Fyn og Jylland i 1460 timer sidste år eller i hele 17% af året!

http://energinet.dk/DA/El/Nyheder/Sider/Dansk-vindstroem-slaar-igen-rekord-42-procent.aspx

I denne periode er det bare med at aftage vildt, så vi kan holde priserne oppe og støtte vind strøms producenterne. Og elbiler er pt de eneste apparater, som alvorligt kan lagre overskuddet.  Hvis vi IKKE aftager strømmen, falder afregningsprisen og kan endda gå negativ, hvorefter vindmølle strøm producenterne begynder at lukke havvindmøller ned. (Skete ved julestormen 2016 og er en alvorlig sag fordi det er sikrere at lade møllen køre videre end at skulle bremse den op i en storm)

I øvrigt er det måske ikke fair at antage alt 'ekstra' forbrug som fra kulsort strøm - for store dele af den strøm vi importerer fra Sverige og Norge er delvist grøn (Atomkraft, Vand og Vind). Men der er desværre en risiko for at det er sandt, for ved at aftage når den grønne andel er høj, hæver vi priserne og det KAN stimulere produktion af mere kul-strøm, for strøm er big business. Selv når Energinet.dk oplyser at vi producerer rigeligt vind energi, kører vores fossile kraftværker lejlighedsvis også flittigt, hvis f.eks. el-prisen er høj i Tyskland og vi kan sælge - altså delvis -  kulstrøm til Tyskland.  

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Mar 23 '17
Metguy2000
Metguy2000 Mar 23 '17

Det var da godt nyt. Jeg troede faktisk ikke at der ret tit var overskud i nettet.

Nu mangler vi bare en app der fortæller at lige nu er der er masser af overskud, eller bedre en integration med Tesla evt. igennem VT. Troede iøvrigt at det projekt var nedlagt?

Niels
Niels Mar 26 '17
det er ikke helt så simpelt at regne med at det først er ved 100% grøn produktion at vi lader grønt.
vindmølle produktionen er IKKE kun bestemt ud fra hvor meget det blæser og forbruget. istedet styres vindmølle produktionen af prisen på strømmen - dvs hvis der er for meget strøm - så betaler (primært tyskerne) for at vi lukker for vindmøllerne.

jeg har SELV anpart i en dansk hav vindmølle (amager) og det ses ret ofte at tyskerne betaler os mere end strøm prisen for at undlade at producere (slukke møllen i blæsevejr) derved slukkes de danske møller for at tyskerne kan producere (til en højere salgspris) med tilskud fra den tyske stat.

det kan lade sig gøre fordi tykserne modtager (som jeg husker det) 60 øre per produceret el, og de kan så af disse 60 øre give os danskere 25 ør for at undlade at producere.....
når priserne på el falder under en magisk grænse, så slukkes alle/dele af de danske professionelle møller da det kan betale sig (mindsket slid på f.eks. gear) og stadig en relativ ok indtjening.

det gør så at det er politisk/pris justeret hvor stor en andel af grøn strøm vi har i dk og ikke kun et spørgsmål om forbrug - et større forbrug kan faktisk resultere i en større andel af grøn strøm i dk, trods - specielt hvis forbruget stiger...
Forummets indlæg er redigeret af Niels Mar 26 '17
Niels
Niels Mar 26 '17
som kommentar til ovenstående, vil jeg bare sig jeg var skuffet over at finde ud af at verden fungere sådan.<br />

politikkerne (i dette tilfælde de tyske) har lavet nogle (positive gode) støtte ordninger som desværre bevirker at vi i danmark nogen gange producere el på kraftværker istedet for med vindmøller mens vinden blæser. - det forklare hvorfor man tit ser vindmøller stå stille mens vind blæser (det er IKKE altid fordi de er i stykker).
de danske kraftværker kan ikke slukke, da der stadig kræves varme.

det bedste ville naturligvis være hvis vi i sådane situationer fortsatte med at høste strøm fra vindmøller, slukkede kraftværkerne og så brugte overskudsstrømmen til el varme på kraftværkerne (og opladning) - sådan fungere det bare ikke da det ikke er samme kasse som pengene kommer ind/ud af.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Mar 26 '17
SuneH
SuneH Mar 27 '17

Korrekt, elmarkedet er et virvar af støtteordninger, tilskudsregler mm. Hørte fornyligt, at DONG helt ville udfase kul (i 2023 mener jeg det var) - det er ikke fordi de er idealister, men simpelthen fordi der ikke er pålagt afgift på husholdningsaffald. Så netto resultatet er, at der sejles husholdningsaffald fra UK til Danmark for at blive brændt af her, da dette er afgiftsfrit. Men i min verden er det ret meningsløst at sejle husholdningsaffald rundt fordi afgiftsregler gør det mere attraktivt at brænde af i et land frem for et andet...

jensk2
jensk2 Mar 27 '17

Ingen tvivl om at afgifter/støtteordninger/refusionsaftaler etc. gør det næsten umuligt at forudsige hvad der sker i elnettet:-( Men ikke alt kan lade sig gøre - i Jule stormen december 2016, endte vi med at stoppe næsten alle havvindmøller, fordi vi ikke kunne levere vores super billige og grønne strøm til hverken Sverige eller Tyskland:-( Fordi både Tyskland og Sverige SELV gør i vind strøm, men altså ikke har udbygget nettet fra vest Sverige til øst Sverige elle fra nord Tyskland til syd Tyskland, til at bære mere end den produktion som Sverige og Tyskland SELV kan producere når det virkelig blæser.  Se her: https://ing.dk/...r-julestormen-191508

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Mar 27 '17
MadsAarup
MadsAarup Apr 7 '17

Vi er langt fra alene om at tænke, hvad CO2 udledningen er for hver ekstra kWh, vi forbruger. Svaret ligger mellem 0g, hvis man tror på kvotesystemet (og det skal man ikke lige nu) og 800g, hvis man tror, det er kulkraft (og det er det ikke). I forbindelse med Dansk Energis Nytårskur blev vi præsenteret for to forskellige måder at regne det ud på, og de kommer befriende tæt på hinanden: 425g og 350g pr kWh marginal elforbrug. En af forskellene ved de to beregninger kan forklares ved bl.a. hvor lang tid der regnes med at gå, fra vi beslutter os for at køre på el, til vi har fået bestilt en elbil eller varmepumpe og har fået installeret den i kælderen/garagen. El bliver nemlig hele tiden grønnere, men den grønne omstilling afhænger af, at vi committer os til at bruge mere strøm! Her på IDAs hjemmeside finder du 425g beregningen fra Ea Energianalyse: https://ida.dk/sites/default/files/20161027co2_elforbrug.pdf.

MadsAarup
MadsAarup Apr 7 '17

Det er stadig en god ide, at lade, når der er god vind i Danmark, også selvom der er under 100% vindstrøm, fordi kraftvarmeværkerne er ikke særligt fleksible og laver en del overskudsstrøm særligt om vinteren pga fjernvarmebehovet, som vi er nødt til at eksportere billigt til Norge og Sverige. Den sidste halvdel af onsdag 5/4-17 var priserne i Jylland nul pga en en lidt usædvanlig situation: https://ing.dk/...gratis-stroem-196822

Torsdag var mere normal med åbne forbindelser fra Jylland til både Sjælland, Norge og Sverige. Se selv mere på http://www.emd.dk/el/. Det kunne være interessant , at lave automatisk grøn/billig opladning, som dokumeterer at vores elbil-opladning giver anledning til mindre CO2 udledning end andet marginalt / nyt elforbrug i Danmark. Al data er gratis tilgængeligt på nettet.

jensk2
jensk2 Apr 7 '17

Interessant kurve Mads!

Ud over usmidighed fordi man skal levere både ktaft og varme, syntes jeg det også er tydeligt hvor svært det er at skrue hurtigt op og ned for kraftproduktionen. Opreguleringen i starten kan NÆSTEN følge med forbruget, men dernæst har vi adskillige timers overproduktion, hvor alene den grønne energi kunne dække vores behov. Overskudsproduktionen medfører en latterlig lav afregningspris. Langt om længe får vi skruet ned, ganske lidt langsommere, end vinden lægger sig og ender med et stort underskud. Om føje år, når elbilerne både kan aftage og levere strøm, kan vi optimere dette betragteligt! I øvrigt! Inden man får dårlig samvittighed med at aftage Kul-strøm kan man overveje denne beregning: Energinet.dk har en deklaration: http://energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE/Miljoedeklarationer/Sider/Miljoedeklarering-af-1-kWh-el.aspx som beregner at produktion af en gennemsnits 2015 kWh udleder omkring 250 g CO2. Min 2,2 Tons Tesla S, udleder altså omkring 50 g CO2 per kilometer. Det er halvdelen af udledningen fra en VW-Up benzin bil.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Apr 7 '17
Hilbert
Hilbert Apr 7 '17

@jens2 +1

Og reelt skal man vel se på udledningen over bilens levetid - så det bliber nok snarere 30 g CO2/km for Teslaen. Vi må gå ud fra at vindkraftudbygningen fortsætter som aftalt/planlagt. VW UP´en fortsætter stort set med samme udledning godt 90 g CO2/km - altså 3 gange så meget.