Loading...
dk

Pris i forhold til en ny diesel bil | Tesla Forum

harn
harn Apr 15 '17

Hej

Jeg er nysgerrig for om der er nogle der har sammenlignet en benzin, diesel og så en tesla mod hinanden nåder er kommer til økonomi:

- Service (kan ses på teslas hjemmeside)
- Reperationer (Hvad koster det egentligt i rep, en elmoter er jo mere simpel, men er reservedele dyre)
- Forsikring (jeg fandt den ca. dobbelt pris i KBH SV end en peugeot 3008)
- Udskiftning af celler i batteriet i stedet for hele batteriet.

Er der mon nogen derude der har sat hele regnskabet op, så man kan lave en sammenligning, for det kunne være spændende at se. Jeg overvejer nemlig at købe en tesla fra 2015.

KimT
KimT Apr 15 '17

Du skal ikke overholde nogen service for at holde garanti. Der er 4år/80.000km garanti på bilen lige gyldigt hvad du gør. Men et bremserens skal man som minimum ofre med jævne mellemrum.

På driveunit/Batteri er der 8 års ubegrænset garanti

Det som vi sparede på grøn afgift (Ford Grand C-max - diesel), gik til signingen i forsikring (vi havde et lille overskud - gik fra ca. 5.500,- i forsikring til 8.300,- vi betalte 1.840x2 i grøn afgift før)

På diesel brugte vi året inden vi skiftede ca. 27.000kr (2 biler). Det er faldt til 3.000kr i diesel samt 12x579,- (e.on all-inclusive) i strøm

Der er uautoriseret værksteder du kan få serviceret bilen hos (Hinnerup auto/Autoskadestuen/Autohjørnet i Køge), ellers tager Tesla en timepris på over 1.000,-

PS hvis der skal laves noget som du selv/forsikringen skal betale for er delene dyrere. Men det hænger sammen med at der kun kan leveres org. dele. Da slagtalene ikke er så store endnu findes der endnu ikke leverandører af uorginale reservedele som man ser hos stor set alle andre producenter.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 15 '17
MOS
MOS Apr 15 '17

Jeg tror, den store joker er, hvor store reparationsomkostninger, der kommer på en Tesla. Jeg håber selvfølgelig, at der ikke kommer det vilde, men man har da hørt om drive units, der skulle skiftes, samt smådyre og dumme reparationer på dørhåndtag samt jævnlige udskiftninger af 12 V batteriet. Det kan måske gå hen og blive dyrt på sigt, når garantien udløber. Ellers burde en elbil jo være langt simplere end en ICE-bil. Det store batteri er jeg nu ikke så bekymret for. Jeg tror/satser på, det holder hele bilens levetid, hvis man ellers passer godt på det.

mbk
mbk Apr 15 '17
Altså, hvis du sammenligner med en Peugeot 3008 eller lignende, så vil den være billigst i total cost of ownership, Især grundet den lavere købspris. Hvis du sammenligner med Audi A7 eller Mercedes S Class, så vil Tesla Model S stå som rigtig god value for money. 

Originale værksted kan være dyre, jeg har engang betalt en Ford tekniker 1200kr/timen og ham kunne alligevel ikke finde fejlen. 

Jeg tror egenligt at Model S nok skal holde godt, de nyere drive units holder længere, og når de 4 års garanti er udløbet har bilen nok gået skiftet de mest sårbare dele. 
koden
koden Apr 16 '17
Værdi tab skal medregnes. Det er den største post på en ny bil.<br />
Medmindre den beholdes til den har nul værdi.
Det er stadig svært at sætte værditab på en Tesla men meget nemt på en Audi A6.<br />
<br />
A6 som er den klasse jeg mener man skal sammenligne med og ikke Peugeot,Ford m.fl.
Forummets indlæg er redigeret af koden Apr 16 '17
Kiefer
Kiefer Apr 17 '17

koden: Efter de nye afgifter er det jo ike længere en A6 der prismæssigt skal sammenlignes med, men nok nærmere en A8...

Du kan jo næsten få 2 stk. A6 for hvad en ny Tesla S koster i dag... Og køber du en ny Tesla Model S i dag, vil værditabet nok også nærmere nærme sig hvad man ser på en Mercedes S-klasse eller BMW 7-serie. Altså ret stort. Du kan jo få en brugt P85D der er 1,5 år gammel fra 795.000 på Bilbasen i dag.  Hvor nyprisen i 2015 lå på ca. +1.000.000,- 

/Martin

Johannelund
Johannelund Apr 17 '17
Har lige slået en Audi RS6 med samme specifikationer som en tesla model s p90/100d op og den kostede det samme som en tesla og den var 4 år gammel, tesla tror jeg er ligeglade med om de sælger i dk, de kan sælge alle de biler de kan producerer, og langt de fleste sælges i lande hvor der ikke er registreringsafgift, det jeg vil sige er at hvis de ikke kan sælge i Danmark med en rabat på registreringsafgift på 60/150 må der være noget andet galt
mbk
mbk Apr 17 '17
Citat fra Kiefer

koden: Efter de nye afgifter er det jo ike længere en A6 der prismæssigt skal sammenlignes med, men nok nærmere en A8...

Du kan jo næsten få 2 stk. A6 for hvad en ny Tesla S koster i dag... Og køber du en ny Tesla Model S i dag, vil værditabet nok også nærmere nærme sig hvad man ser på en Mercedes S-klasse eller BMW 7-serie. Altså ret stort. Du kan jo få en brugt P85D der er 1,5 år gammel fra 795.000 på Bilbasen i dag.  Hvor nyprisen i 2015 lå på ca. +1.000.000,- 

/MartinT

Kom tiil at tjekke, der er 4 stk P85D mellem 747k - 750k.

DavidS90D
DavidS90D Apr 17 '17

@ mbk - Løb og Køb !

mbk
mbk Apr 17 '17
Citat fra DavidS90D

@ mbk - Løb og Køb !

Jeg regner med at slå til når Model 3 kommer på gaden. 

fmm1000
fmm1000 Apr 17 '17
Husk hvis du køber brugt hos Tesla får du fire års ny garanti.
De kan få en S inde hos dem nu på disse betingelser til det samne som en model 3 formentlig kommer til at koste i 2018.
mbk
mbk Apr 18 '17
Quote from fmm1000 Husk hvis du køber brugt hos Tesla får du fire års ny garanti.
De kan få en S inde hos dem nu på disse betingelser til det samne som en model 3 formentlig kommer til at koste i 2018.

Hvis Model S kunne trække en trailer lovligt, så var det måske også hvad jeg ville have gjort.

Den lidt mindre fysisk størrelse og alle de forbedringer et helt nyt design forhåbenligt bringer som: ~ingen vampire drain, mindre (skrøbelig) elektronik i dørhåndtag, ingen 12V batteri issues og bedre aerodynamik, AP2, nyere onboard opladere, inverter etc. tæller også positivt. Den minimalistiske kabine med kun en skærm og en sedan bagklap istedet for hatch tæller så til gengæld negativt.

Ang. pris er jeg optimist, jeg tror på at der kommer til at ske en ændring af afgifterne inden Model 3 kommer i handelen, der gør prisen lidt mere spiselig. Kommer den til at koste 500k+ bliver det uspiseligt herhjemme (for en relativt skrabet model).

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 18 '17
harn
harn Apr 18 '17

Vi er enige i at Peugeot måske ikke er sammenlignelig, men det var den bil vi ellers havde kigget på som koster 400 fra ny med automatgear, hvilket jo er rart at køre med.

Jeg er stadig spændt på hvilke udgifter man skal forvente. Jeg er selv skrevet op til model 3, men kan se at bilbasen netop har regnet på prisen og den ender på omkring 440.000 fra ny som std. pris.

En model S fra 2015 står til ca. 550.000 og op, med de afgifter vi har nu. Gad vide hvad det betyder hvis regeringen laver en afgiftsnedsættelse igen. Og ja I har ret i at den største post nok er værditabet som jo er en stor del på den her bil.
 

 

koden
koden Apr 19 '17
Citat fra Kiefer

koden: Efter de nye afgifter er det jo ike længere en A6 der prismæssigt skal sammenlignes med, men nok nærmere en A8...

Du kan jo næsten få 2 stk. A6 for hvad en ny Tesla S koster i dag... Og køber du en ny Tesla Model S i dag, vil værditabet nok også nærmere nærme sig hvad man ser på en Mercedes S-klasse eller BMW 7-serie. Altså ret stort. Du kan jo få en brugt P85D der er 1,5 år gammel fra 795.000 på Bilbasen i dag.  Hvor nyprisen i 2015 lå på ca. +1.000.000,- 

/Martin


Du har fuldstændig ret.
Nok også derfor det er svært at sælge en ny Tesla i dag.
Tvivler på at regeringens udspil ændrer på det.
En A6 kører jo godt og koster langt mindre.
Folk vil vælge det "sikre"
MOS
MOS Apr 19 '17
Citat fra koden 
Folk vil vælge det "sikre"

Hvorfor skulle en A6 være et mere "sikkert" valg? 

mbk
mbk Apr 19 '17
Quote from Nostromo @MOS, er ret sikker på han mener at man ved hvad man får og hvad man står med om 3,5,8år ikke hvilken bil der er mest sikker i en crash test ;-)

Altså, umiddelbart vil jeg sige, at en diesel bil pt. er lidt et usikkert bet. Hvis den f.eks. ikke må køre ind i Europæiske storbyer om f.eks 3 - 5 år. Måske vil man på sigt forbyde især nysalg af diesel biler i flere EU lande og deraf kan flere tankstationer måske stoppe med at føre produktet. Men okay, min egen diesel bil kan køre 700 - 800 km på en tankfuld diesel, så man kan måske planlægge at køre gennem et land uden at tanke.

IMHO er der klare tegn på at diesel bliver udnævnt som 'bad boy' og bliver udfaset af producenterne snarligt. 

koden
koden Apr 19 '17
Citat fra Nostromo @MOS, er ret sikker på han mener at man ved hvad man får og hvad man står med om 3,5,8år ikke hvilken bil der er mest sikker i en crash test ;-)
 
Korrekt.. :-)
 
Vi kan sagtens blive enige herinde om hvad valget skulle være.
Men alle de andre ville nok vælge A6, 5'er eller MB i tilsvarende.
 
 
mbk
mbk Apr 19 '17
Quote from Nostromo En A6 er ikke nødvendigvis en diesel !

Næ, men du har set trådens topic?