Loading...
dk

Opladningsniveau nu kun på 17% | Tesla Forum

HRH
HRH Apr 16 '17
Jeg afleverede baby til service i tirsdags. Man kunne ikke nå at blive færdig før påske, så den måtte blive der i påsken. Jeg har altid sørget for, at den var opladett tilstrækkelige, men nu er den faldet til 17%. Skal jeg være bekymret for batteriet? Der åbnes først om 2 dage.
JacobKbhS
JacobKbhS Apr 17 '17
Næh. Tag det køligt :-) Batteriet skal nok passe på sig selv.
jensk2
jensk2 Apr 17 '17

Jacob har nok ret - 17% er ikke den værste lager StateOfCharge:-) Se vedlagte figur, nederste graf til venstre. Den viser hvor meget batteriets indre modstand stiger ved 10 måneders lagring ved forskellige temperaturer (farverne) og varierende StateOfCharge (X-akse).  Jo højere indre modstand des dårlige affektafgivelse. Den SOC der har suverænt mindst degradering er omkring 20% ved 25 grader (blå kurve) .Betragt nu øverste graf til venstre. Den viser kapacitetsfald over 10 måneder ved forskellig SOC. Kapacitets faldet er omkring 2-3% UNDER 55% SOC og omkring 5% over 60% SOC. Det er en af grundene til at man først skal slut lade helt op lige før man kører. Udfordringen med 'for' lav SOC er at oplade derfra ved lave temperaturer. Men hvis 'baby' holder udendørs, vil 'baby' og SuperCharger starte blidt og først varme batteriet op før der fyldes på for alvor. Anden udfordring ved 'for' lav SOC er at med blot nogen ubalance mellem cellerne, kan man nemt trække så stor strøm (fra de stadig opladede celler) til at de allerede flade celler degraderes. Men der begrænser Tesla jo smart din maksimale acceleration.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Apr 17 '17
jensk2
jensk2 Apr 17 '17

Men jeg forstår din bekymring -  med et batteri til flere hundrede tusinde kroner er det bestemt værd at passe på det. Selv om man - som jeg - også kan overdrive! Her er SOC for min S70D ved min daglige 'commute': Jeg forsøger altså at cycle så lidt som muligt og ikke unødigt efterlade bilen i længere tid med mere en 55% 'på tanken'. På denne VisibleTesla graf er det lange vandrette 'vampire' drain faktisk betydeligt og var helt op til 3% per dag når altså VisibleTesla monitorer bilen. Jeg har set tabet reduceret til omkring 1% per døgn, ved IKKE at overvåge. Så du skal ikke kigge hele tiden på 'baby's SOC, så ender den i 10% inden den kommer ind på værkstedet.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Apr 17 '17