Loading...
dk

Software update v8.1 (17.14.23) | Tesla Forum

MOS
MOS Apr 17 '17

Jeg har lige fået ny update på bilen i dag: v8.1 (17.14.23). Det er noget med oplysninger om steder på kortet m.m. Jeg har dog haft et par mærkelige oplevelser med bilen i dag efter opdateringen.

1. På motorvej E20 tæt på Skærup mellem Fredericia og Vejle begyndte autopiloten at slingre voldsomt (op til et par meter til hver side!), så jeg var nødt til at overtage styringen. Jeg prøvede at slå autopiloten til igen et par gange med samme resultat. Lidt senere opførte den sig igen normalt. Der var ingen særlige meddelelser i displayet som forklarede, hvad der foregik, men den kunne tilsyneladende ikke se de ellers meget tydelige vognbanelinjer. Vejret var fint - halvskyet med lidt sol ind skråt bagfra.

Er der nogen, der har en idé om, hvad der foregik?

2. På hovedvej 52 få km syd for Salten begyndte den at bippe helt vildt og viste en meddelelse på den store skærm om, at jeg øjeblikkeligt skulle overtage kontrollen fra autopiloten. Jeg var på vej ned ad en lang bakke igennem en ådal inde i noget skov. Men vejen var fin og der var ikke umiddelbart noget, der burde give autopiloten problemer. Jeg ventede nogle få sekunder med hænderne klar på rattet, bare for at se, hvad der skete. Der skete ikke andet, end at den fortsatte med at bippe helt vildt ad mig, indtil jeg overtog styringen. Jeg prøvede flere gange at slå autopiloten til igen, men den begyndte straks at bippe helt vildt igen og kom med den samme meddelelse på den store skærm. Ca. 5 km senere var alt normalt igen.

Jeg har en teori om, at hændelsen måske kan skyldes tab af netforbindelse ned igennem ådalen og igennem skoven, men jeg ved ikke om det er tilfældet. Nogle idéer?

3. Der kom en haglbyge og efter et par minutter med haglvejr slog autopiloten fra. Der var en lille meddelelse nederst på den lille skærm, der sagde noget i retning af "Front radar visibility reduced". Her gik jeg ellers og troede, at radaren uden problemer kunne se igennem nedbør som regn og sne, men det gælder måske ikke hagl!? Jeg kunne ikke slå autopiloten til igen og fartpiloten virkede heller ikke. Da haglvejret stoppede, kunne jeg slå autopiloten til igen efter kort tid.

4. De har opdateret en easter egg: More cowbell... :-)

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 17 '17
jensk2
jensk2 Apr 17 '17
Citat fra MOS

~~2. På hovedvej 52 få km syd for Salten begyndte den at bippe helt vildt og viste en meddelelse på den store skærm om, at jeg øjeblikkeligt skulle overtage kontrollen fra autopiloten

Jeg fik opdatering før påske dog kun til 10.17.42 og oplevede samme larmende opførsel på min 37 km commute til arbejde, hvor 3G er fin. Jeg check'ede kamera og radar for snavs og overvejede at kontakte Tesla Service. Inden  da genstartede jeg systemer og siden har jeg ikke oplevet problemet.

Forummets indlæg er redigeret af jensk2 Apr 17 '17
TorbenS
TorbenS Apr 17 '17

Jeg har 17.11.10 og har lige været i Paris og retur uden problemer.

griffel
griffel Apr 17 '17
Min har også leveret advarselsbippene på en enkelt tur. Hver gang jeg slog AP til. Siden den dag har den dog mikke gjort det.
Gronhund
Gronhund Apr 18 '17
Citat fra griffel Min har også leveret advarselsbippene på en enkelt tur. Hver gang jeg slog AP til. Siden den dag har den dog mikke gjort det.

Jeg fik opdateringen omkring den 14. Jeg har også oplevet 2 gange, at når man kører med AP slået til, og vejforholdene bliver så dårlige at den må slå det fra, kommer der alarm og blink i display når den slår AP (og fartholder) fra. Fartholderen bliver slået til igen når forholdene er til det, men AP skal selv slået til efterfølgende.

Jeg mener også den kunne finde på at slå AP fra før, men uden det store information omkring det. Ellers har jeg også oplevet, at den mente at den nok kunne køre lidt selv, men ikke rigtig kunne alligevel, hvorefter jeg så har overtaget. Så kan jeg bedre lide den nye måde, hvor man faktisk bliver gjort opmærksom på det.

Underligt at der ikke står noget om den feature i Release notes.

MOS
MOS Apr 18 '17
Citat fra Gronhund

Jeg har også oplevet 2 gange, at når man kører med AP slået til, og vejforholdene bliver så dårlige at den må slå det fra, kommer der alarm og blink i display når den slår AP (og fartholder) fra. Fartholderen bliver slået til igen når forholdene er til det, men AP skal selv slået til efterfølgende.

Min oplevelse var, at vejrforholdene var udmærkede som beskrevet under pkt. 1 og 2 i mit indledende indlæg. Det var kun under pkt. 2, at den bippede voldsomt og kom med alarm. Som beskrevet under pkt. 3 var der i dette specifikke tilfælde haglvejr, men her kom den ikke med en nogen bimlende alarm, men AP slog bare stille og roligt fra med en lille meddelelse om, at radaren ikke kunne se så meget.

Gronhund
Gronhund Apr 18 '17

Ja, jeg fik ikke læst alle indlæggene. Jeg tænkte bare, at jeg lige ville skrive mine observationer.

Jeg oplevede det da jeg kørte over en lille bakketop, så kamera ikke kunne se ordenligt hvad der skete længere fremme (fordi det gik ned af på den anden side. Tidligere ville bilen trække til højre (og så overstyrede jeg og slog derfor AP fra). Nå fortalte den mig selv, at den slog det fra, fordi den ikke "kunne se vejen".