Altså, dit værditab er meget lavt, 1500kr/mdr så afskriver du bilen over knap 28 år. Og du har oven i købet et højt km tal. Du skal nok nærmere regne med at en S70 skal afskrives med 5000 kr/mdr over sin levetid, og du skal nok regne med det et tættere på 7000kr/md de første par år, men bliver selvfølgelig lavere med tiden.
Ja, så fik du da lige ødelagt min fine udregning :) :)
Hvad med vedligehold? Er 500 et realistisk bud?
500kr/md betaler vel kun for dæk, men der kommer vel også bremser. Men lad os sige det er nok imens bilen er under garanti. Men når bilen er udenfor garanti, så tror jeg du skal være klar til at ligge yderligere 1000kr/md for alt det andet der går i stykker. Dørhåndtag, mediecenter, måske en onboard lader.
Vedligehold på din Mercedes tror jeg nu også du undervurderer.
Desuden er det svært at sammenligne økonomien i en næsten afskrevet bil med en næsten ny, det er bare super svært at få det til at give økonomisk overskud :D
Hvis du anskuer det fra en lidt anden vinkel, så sammenlign det med at købe en Mercedes fra 2015, så kommer Teslaen til at stå rigtigt flot :)
Du har pt. ikke låneomkostninger med, men lad os nu glemme det :)
Lad os sige du køber denne
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/70-5d/3291418
Du får til udbetalingen ved at sælge din Mercedes, og låner resten ved et billån, så ser det således ud:
Pris: 4.916 kr. /mdl.
Lånebeløb: 407.200 kr.
96 mdr. (8 år): Løbetid
Bilens pris: 509.000 kr.
Udbetaling: 101.800 kr.
Variabel rente p.a.: 2,75%
ÅOP: 3,82%
Vi siger vedligehold er det samme, og du sparer 1000kr/md i brændstof, så du kommmer til at give ca. 4000kr/md for at køre i Tesla. Men du kommer nok også til at give 4000kr/md for at køre i en nyere Mercedes. Det er som regel altid billigst at beholde den bil man har, men måske man er bange for der er en dyr værkstedsregning lige rundt om hjørnet, og man har lyst til noget der giver smil