Loading...
dk

Hvad koster det?? | Tesla Forum

Gunnaar
Gunnaar Jun 21 '17

Kære alle Tesla experter :)

Jeg overvejer ganske kraftigt at anskaffe mig en Tesla. Vil selvfølgelig gerne have en P100D Ludicrus, men pengepungen er til en brugt model S70... Dog har jeg et krav om, at der skal være autopilot.

Jeg har selvfølgelig siddet og rodet med et regneark, for at sammenligne med min nuværende bil, leasing og alt muligt andet.

Mit spørgsmål er: Kan jeg som tommelfinger regel regne med at Teslaen har koster ca. halvdelen af en diesel bil's forbrug?
Altså hvis jeg bruger 2000 kr på brændstof i måneden i min diesel, så kan jeg forvente at skulle bruge ca. 1000kr på strøm på min Tesla. 
Forudsætningen er at jeg lader hjemme om natten.

Eller er det slet ikke så simpelt? :)

Mange hilsner Mikkel

KimT
KimT Jun 21 '17

Mht. hjemmeopladning koster det kr 579,- med en E.on all-inclusive aftale. Faktisk kan det bliver billigere da E.on betaler en overpris pr. kWh ift hvad du måske betaler for din strøm (jeg får 2,275 return, men betaler reelt pt. kun 2,02 - så det bliver billigere end 579,- pr md jo mere strøm der bruges).

Du betaler selv for strømmen i første omgang. 2 gange pr. år får du så 2,275 return pr. kWh som du har ladet via ladeboksen.

Du kan også medregne sparet grøn afgift - i første omgang gik via fra 3.720/år til 0.

MOS
MOS Jun 21 '17

Hvis du har et kørselsbehov på > 2000 km/mnd., så er E.on all-inclusive til 579,-/mnd. et rigtig godt tilbud.

Hvis du har et mindre kørselsbehov (1000-2000 km/mnd.), bør du overveje andre muligheder. Jeg har selv en ladeboks via EVSE, som jeg kan anbefale. Det koster 175,- om måneden i abonnement (heraf 100,- i afskrivning på ladeboksen), dertil kommer depositum på 1.000,- og oprettelsesgebyr på 2.500,- (afskrives på ladeboksens værdi ved køb). Man betaler selv for strøm, men man får elafgiften på 1,03,-/kWh retur, så det koster dig reelt kun ca. 1,-/kWh. Regn med at kunne køre ca. 4-5 km/kWh i praksis (afhængig af kørestil m.m.).

Hvis du har et meget lille kørselsbehov (< 1000 km/mnd.), så kan du spekulere i ikke at udnytte ordningen med refusion af elafgift. Så vil strømmen koste de sædvanlige ca. 2,-/kWh, men til gengæld sparer du abonnement. Her vil jeg anbefale dig at få installeret et dedikeret kraftstik (helst rødt 3-faset) til opladning af bilen, hvis du ikke allerede har et i forvejen.

I de ovennævnte eksempler er der ikke regnet med SuperCharging. Hvis du jævnligt kommer til at benytte dig af gratis SC, så vil dit ladebehov hjemme falde tilsvarende, hvilket kan rykke lidt ved, hvilken løsning, der er optimal/billigst.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 21 '17
MOS
MOS Jun 21 '17

jo, naturligvis1 det var shit-tasten, der smuttede...

jensk2
jensk2 Jun 21 '17
Citat fra KimT

Mht. hjemmeopladning koster det kr 579,- med en E.on all-inclusive aftale. Faktisk kan det bliver billigere da E.on betaler en overpris pr. kWh ift hvad du måske betaler for din strøm (jeg får 2,275 return, men betaler reelt pt. kun 2,02 - så det bliver billigere end 579,- pr md jo mere strøm der bruges).

Du betaler selv for strømmen i første omgang. 2 gange pr. år får du så 2,275 return pr. kWh som du har ladet via ladeboksen.

Du kan også medregne sparet grøn afgift - i første omgang gik via fra 3.720/år til 0.

Lille korrektion, Grøn afgift for benzinbiler har minimum på 310 kr ved bedre end 20 km/l. Da en Tesla S går ca. 45 km/l, som er bedre end 20 km/l,  skal den betale 2 x 310 = 620 kr per år. Måske svært at forstå, når en diesel bil kan komme helt ned på 120 kr per halvår ved mere end 32 km/l - som Tesla'en jo fint slår. Nogle syntes at opkrævning af afgifter på blot 120 kr/halvår er under petitesse grænsen!

jensk2
jensk2 Jun 21 '17
Citat fra Gunnaar

Kære alle Tesla experter :)

Jeg overvejer ganske kraftigt at anskaffe mig en Tesla. Vil selvfølgelig gerne have en P100D Ludicrus, men pengepungen er til en brugt model S70... Dog har jeg et krav om, at der skal være autopilot.

Jeg har selvfølgelig siddet og rodet med et regneark, for at sammenligne med min nuværende bil, leasing og alt muligt andet.

Mit spørgsmål er: Kan jeg som tommelfinger regel regne med at Teslaen har koster ca. halvdelen af en diesel bil's forbrug?
Altså hvis jeg bruger 2000 kr på brændstof i måneden i min diesel, så kan jeg forvente at skulle bruge ca. 1000kr på strøm på min Tesla. 
Forudsætningen er at jeg lader hjemme om natten.

Eller er det slet ikke så simpelt? :)

Mange hilsner Mikkel

Hvid du bruger 2000 kr/md til diesel, kører du mindst 4000 km per måned. Ved 4000 km og hjemmeladning skal du bruge 4000km//5km/kWh *2,2kr/kWh = 1760 kr. Så er EON All Inclusive til 579 per måned et must for dig:-) 

mbk
mbk Jun 21 '17
Hvis du kører 4000km/mdr og vi antager at du køber en brugt hos Tesla med 4år/80.000km garanti,  vil du løbe tør for garanti efter 20mdr.

Nu ved jeg ikke hvilken diesel du kører, men der er en risiko for at defekter på dørhåndtag, ladere, mediecenter kommer til at æde besparelsen, hvis du sammenligner med Toyota Avensis, sammenligner du med en veludstyret Mercedes er det nok same same.

Batteri og elmotor osv har længere garanti og er også ret robust, det er mere alt det udenoms elektronik der kan blive dyrt. 
T3S7A
T3S7A Jun 22 '17
Enig. Jeg tror Tesla kommer i lidt modvind, med alle de mange fejl der er/kommer på bilerne, nu hvor rigtig mange er udover garanti. Tesla burde virkelig tage de fejl, som ALLE får, som en reklamation og altid lave gratis. Det er en design fejl at alle håndtag går i stykker. Det som er endnu mere skuffende, er at selv om Tesla skifter et håndtag, er fejlen ikke rettet. Den vil komme igen efter gentagende brug...
Gunnaar
Gunnaar Jun 23 '17

Tusind tak for en masse svar :)

Jeg sidder med mit regneark, og forsøger desperat at få tallene sat op, så det pludselig er en god forretning at købe en Tesla ;)

Jeg kører i dag i en Mercedes B180 (diesel) fra 2008, der kører ca. 15 km literen. Den koster årligt 6500 i forsikring og 5340 i årlig vægtafgift. Derudover 1500 til diesel.
Jeg har sat vedligehold til 1000 kr i måneden og værditab på 2000 i måneden. 
Den er ca 100.000 værd nu og jeg kan finde en Tesla til ca 500.000
Det betyder at jeg reelt har 27.000 årligt til at finansiere et billån.

Er jeg helt skævt på den? :)

mbk
mbk Jun 23 '17
Altså, dit værditab er meget lavt, 1500kr/mdr så afskriver du bilen over knap 28 år. Og du har oven i købet et højt km tal. 

Du skal nok nærmere regne med at en S70 skal afskrives med 5000 kr/mdr over sin levetid, og du skal nok regne med det et tættere på 7000kr/md de første par år, men bliver selvfølgelig lavere med tiden.
Gunnaar
Gunnaar Jun 23 '17
Quote from mbk Altså, dit værditab er meget lavt, 1500kr/mdr så afskriver du bilen over knap 28 år. Og du har oven i købet et højt km tal.    Du skal nok nærmere regne med at en S70 skal afskrives med 5000 kr/mdr over sin levetid, og du skal nok regne med det et tættere på 7000kr/md de første par år, men bliver selvfølgelig lavere med tiden.

Ja, så fik du da lige ødelagt min fine udregning :) :)
Hvad med vedligehold? Er 500 et realistisk bud?

mbk
mbk Jun 23 '17
Quote from Gunnaar
Quote from mbk Altså, dit værditab er meget lavt, 1500kr/mdr så afskriver du bilen over knap 28 år. Og du har oven i købet et højt km tal.    Du skal nok nærmere regne med at en S70 skal afskrives med 5000 kr/mdr over sin levetid, og du skal nok regne med det et tættere på 7000kr/md de første par år, men bliver selvfølgelig lavere med tiden.

500kr/md betaler vel kun for dæk, men der kommer vel også bremser. Men lad os sige det er nok imens bilen er under garanti. Men når bilen er udenfor garanti, så tror jeg du skal være klar til at ligge yderligere 1000kr/md for alt det andet der går i stykker. Dørhåndtag, mediecenter, måske en onboard lader.

Vedligehold på din Mercedes tror jeg nu også du undervurderer.

Desuden er det svært at sammenligne økonomien i en næsten afskrevet bil med en næsten ny, det er bare super svært at få det til at give økonomisk overskud :D

Hvis du anskuer det fra en lidt anden vinkel, så sammenlign det med at købe en Mercedes fra 2015, så kommer Teslaen til at stå rigtigt flot :)

Du har pt. ikke låneomkostninger med, men lad os nu glemme det :)

Lad os sige du køber denne

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/70-5d/3291418

Du får til udbetalingen ved at sælge din Mercedes, og låner resten ved et billån, så ser det således ud:

Pris: 4.916 kr. /mdl.
Lånebeløb: 407.200 kr.
96 mdr. (8 år): Løbetid
Bilens pris: 509.000 kr.
Udbetaling: 101.800 kr.
Variabel rente p.a.: 2,75%

ÅOP: 3,82%

Vi siger vedligehold er det samme, og du sparer 1000kr/md i brændstof, så du kommmer til at give ca. 4000kr/md for at køre i Tesla. Men du kommer nok også til at give 4000kr/md for at køre i en nyere Mercedes. Det er som regel altid billigst at beholde den bil man har, men måske man er bange for der er en dyr værkstedsregning lige rundt om hjørnet, og man har lyst til noget der giver smil 

KimT
KimT Jun 23 '17

Mht. dæk skal du nok regne med at få omkring 35-40.000km ud af dem hvis du kører fint. Og et 19" dæk koster det omkring 2.000,- pr. stk.

ErikBH
ErikBH Jun 23 '17
Citat fra Gunnaar

500 til service er til den høje side. Hvis du kører meget og skifter mellem lille service til 2000kr (ved Hinnerup Auto eller Autoskadestuen) og max service hvert andet år til 6500kr får du 354kr per måned.

Mht. værditab er det usandsynligt svært at regne på - det jeg går med i mit hoved er at bilen taber - og hvis det var en benzin eller værre diesel jeg kørte i ville den tabe endnu mere end Tesla'en. Om 5 år vil ingen røre dieselbiler med mindre de får dem smidt i nakken..

Du har i øvrigt glemt "karma", "goodwill", "god samvittighed" og "køreglæde". Alle sammen dyre punkter som tæller positivt på Teslaen..

vh, ErikBH

henrik_dk
henrik_dk Jun 23 '17
Quote from ErikBH

Mht. værditab er det usandsynligt svært at regne på - det jeg går med i mit hoved er at bilen taber - og hvis det var en benzin eller værre diesel jeg kørte i ville den tabe endnu mere end Tesla'en. Om 5 år vil ingen røre dieselbiler med mindre de får dem smidt i nakken..

Du har i øvrigt glemt "karma", "goodwill", "god samvittighed" og "køreglæde". Alle sammen dyre punkter som tæller positivt på Teslaen..

vh, ErikBH

Enig. Værditab på en elbil er den helt store joker her....

Forsætter udviklingen med længere rækkevidde, så vil ældre biler, som min P85D blive mindre attraktiv. Tesla og andre bilfabrikanter bliver også bedre til at producere batterier, så priserne vil falde. Det vil også påvirke værditabet.

Vi aner heller ikke, hvad politikerne kan finde på med reg. afgiften og refusion af afgift på strøm.

mbk
mbk Jun 23 '17
Quote from henrik_dk
Quote from ErikBH

vh, ErikBH

Enig. Værditab på en elbil er den helt store joker her....

Forsætter udviklingen med længere rækkevidde, så vil ældre biler, som min P85D blive mindre attraktiv. Tesla og andre bilfabrikanter bliver også bedre til at producere batterier, så priserne vil falde. Det vil også påvirke værditabet.

Det ser ud til at en Model 3 med 75kWh batteri får længere rækkevide, og den kommer jo nok til at starte omkring 400.000 næste år (I hope), for dem der har reservationer.

https://electrek.co/2017/06/22/tesla-model-3-range/ 

mbk
mbk Jun 23 '17
Quote from ErikBH
Citat fra Gunnaar

500 til service er til den høje side. Hvis du kører meget og skifter mellem lille service til 2000kr (ved Hinnerup Auto eller Autoskadestuen) og max service hvert andet år til 6500kr får du 354kr per måned.

vh, ErikBH

Altså, du må jo tro hvad du vil, men der er jo hverken til dæk eller defekter, og så stikker du jo blår i øjet på manden der beder om indsigt i totaløkonomien.

Jeg synes Tesla er flot og lækker, og helst sikker en fantastisk vogn, og sammenligner du med Jaguar, Maserati eller Ferari så er den jo mindst ligeså fed, og langt fra ligeså dyr at eje, men når du sammenligner med en fornuftig Mercedes B-Class, så bliver det altså svært. Omkostningsniveauet er nok tættere på E-Class.

Gunnaar
Gunnaar Jun 23 '17
Igen tak for gode og gennemtænkte svar. Alle de "bløde værdier" tæller selvfølgelig som et kæmpe plus for Teslaen. (også selvom jeg nu er ret glad for min mercedes :)), men det hjælper jo ikke rigtigt på prisen. Hvis jeg ikke har flere penge, end jeg har, så er de værdier jo ligegyldige :) Og er også meget enig i at værditabet er en kæmpe joker alt efter hvordan udviklingen går politisk. I dette tilfælde tror jeg ikke det er billigst at beholde Merceren. Jeg tror og diesel bil ejere bliver lagt på hjul og stejle inden længe. Og derfor skal jeg af med den ret hurtigt for ikke at ende med en bil, der koster 10.000 i grøn afgift og iøvrigt ikke må køre nogen steder :) Så det ender nok med en Tesla... Wish me luck :)
MOS
MOS Jun 23 '17

Jeg vil gætte på et værditab for en S70 på 20.000,-/år + 1,-/kørt km. Det giver f.eks. et værditab på ca. 50.000,-/år ved 30.000 km/år.

Mht. dæk, så har jeg kørt ca. 45.000,- på mine originale 19" Michelin Pilot Sport 3 og de er ikke slidt halvt ned endnu, så jeg forventer, at de nok holder til 100.000 km. Men jeg kører også pænt :-) Man kan også få langt billigere 19" dæk, men om de holder lige så længe, ved jeg ikke.

MOS
MOS Jun 23 '17
Citat fra ErikBH 

Karma = 175.000,-

Goodwill = 50.000,-

God samvittighed = 25.000,-

Køreglæde = 200.000,-

I alt, "bløde værdier" = 450.000,-

Så kan du tage det med i dit regnestykke. Det alene burde være tilstrækkeligt til at retfærdiggøre Teslaens merpris ift. din Mercedes :-)

Sider: 1 2 3 4 5 »