Loading...
dk

Model S kontra brændsel-bil i samme prisklasse | Tesla Forum

cvinde
cvinde Oct 21 '13

Er der nogen der har erfaringer, eller regnet på, om prisen på en model S kan sammenlignes direkte med en brændsels-bil i samme prisklasse?

Jeg tænker her på; det man spare ved en elbil som en Tesla i grøn afgift, opladning/tankning samt reparationer set over bilens levealder, kan det godtgøre at man bruger f.eks x tusinde ekstra på bilen i anskaffelse fremfor en konventionel brændsels-bil?

Storgaard
Storgaard Oct 21 '13
Nej, jeg har ikke regnet på det.. Jeg har ikke købt en Tesla for ar køre billigt, men for at køre sjovt.. Men hvis du sammenligner med andre biler, så får du rigtig meget for dine penge da der jo ikke er afgift på..
cvinde
cvinde Oct 21 '13

Jeg kunne ikke være mere enig. Jeg reserverede oprindeligt en for nogle år siden fordi jeg var vildt forelsket i Tesla, hoppede dog fra, da studielivet dengang ikke hang sammen men prisniveauet trods alt..

Jeg leder ikke efter en undskyldning overfor mig mig selv for at købe en Tesla, det er mere bankmanden jeg skal overtale..

Jeg var ude og prøvekøre Model S her i weekenden - det er jo helt uden sammenligning... Bilindustrien går en lys fremtid i møde.... -  i hvert fald dem der har set lyset med el-biler...

janlouissvenningsen1973

Et forsigtigt bud er en besparelse på 25-30.000 kr. om året, alt i beregnet (brændstof minus el-forbug, grøn ejeafgift, forsikring og service inkl. olieskift osv.) ifht. en (ny) gennemsnitlig diesel bil ved 25.000 kørte km om året.

Jeg har lavet vedhæftede sammenligning på selve anskaffelsesprisen.

Jeg er enig med Storgaard, det ikke for at køre billigt (alene i hvert fald), at man skal købe en Tesla, men der er en del at spare trods alt. Det er for at køre sjovt og få en luksusbil med sportsvogn præstationer til 1/3 af den normale pris i DK - selvom der ikke er ret mange biler der rigtig kan sammenlignes med Tesla Model S P85+. Og så fordi Tesla er super smukt designet, miljørigtig og et cool brand. 

Jeg testede selv en i dag - fantastisk oplevelse, en god gang "gas" på de våde veje, et lille sving og Tesla'en smed bagenden en lillesmule ud - fedt og uden dramatik ! og den touchskærm er bare lækker :-) 

Er bange for min bankrådgiver snart får en opringning

janlouissvenningsen1973

Test - kunne ikke få den vedhæftede fil med første gang.

Bluecoffee
Bluecoffee Oct 21 '13
Det er vist en meget svær beregning at lave, især fordi de variable omkostninger er vanskelige at forudse. Som fossilbilejer gennem mange år ved jeg, at der løbende er rigtig mange sliddele, som skal udskiftes og repareres. Fra udstødningsrør, over bremseskiver og -klodser til koblinger, gearkasser, tandremme, batterier, kølere, startere og selvfølgelig olieskift. Selv har jeg lige fået nye dyser til 12000 kr. på min dieselbil. Den slags slipper man jo for med en el-bil, selv om den nok også skal have en ny del indimellem. Dækkene bliver slidt hurtigt, hvis man ikke kører forsigtigt. Men den største udgift for alle biler er alligevel værdiforringelsen og evt. forrentningen af et billån. Hvor meget en Tesla vil falde i værdi, er vanskeligt at forudsige. For et forholdsvis stort værditab taler, at batteriet forringes over tid og formentlig skal skiftes efter otte-ti år. Imod det store tab taler, at bilen er afgiftsfritaget, og på et eller andet tidspunkt vil politikerne nok stoppe den fest. Især hvis salget af el-biler begynder at vokse hurtigt. Indtil videre gælder fritagelsen kun til og med 2015. Et værditab på konventionelle biler ligger vist normalt på 15-20 pct. om året, især de første år er afskrivningerne store. Sammenligner du en konventionel bil til f.eks. 350.000 med en Tesla til 700.000, vil værditabet blive henholdsvis lidt over ca. 50.000 og 100.000 det første år. Og selv om man kan spare både på brændstof, vægtafgift og vedligehold, bliver det trods alt svært at spare 50.000 årligt. Skal man låne pengene, bliver differencen selvfølgelig endnu større. Så vil nogen sige, at man ikke kan sammenligne en almindelig familiebil til 350k med en model S, og det er jeg enig i. Sammenlignet med en benzin- eller dieselbil til samme pris, (som du spørger om), er Teslaen overlegen på alle punkter: De samlede omkostninger, sikkerhed, miljøvenlighed, accelleration, nå ja, måske ikke tophastighed og rækkevidde endnu, men i hvert fald det sidste løser sig. Men om det er nok til at overtale bankmanden? Tja...
janlouissvenningsen1973

3. gang er måske lykkens gang - excel kan ikke vedhæftes, så nu prøver jeg med PDF.

Niels
Niels Nov 24 '13

Jeg forstår ikke din pdf, den sammenligner kun specs. og ikke økonomi. De sammenlignede biler er alle dyrere, ikke nongen til 6-700.000 kr - var det ikke det spørgsmålet gik ud på.

Umidelbart kan du i dk sammenligne med BMW 3/5 eller A4.

Jeg vil ikke være lysseslukker, og har jo også selv valgt en Tesla. Men forhold jer ærlige over for facts - Tesla er en dyr bil at køre i (hvilket en BMW også er) - den vil ikke vinde en økonomisk sammenligning med en Octavia/Mondeo eller en hver anden billigere bil..det er ikke økonomien som skal være den drivende faktor da der findes mange andre gode og biligere biler at køre i.

Når FDM regner ser  det såleds ud:

http://www.fdm.dk/motor-biltest/tesla-model-s-%E2%80%93-staerkstroem

Tesla Model S 85P+ Tech

416 hk / 600 Nm

177 Wh/km

Forbrug, FDM-test 292 Wh/km

CO2, Fabrikstal 85 g/km

Km-pris, FDM-test 2) 0,58 kr./km

Pris inkl. lev. 844.050 kr.

8,05 kr. pr. km

BMW 520d aut.

184 hk / 380 Nm

22,2 km/l

Forbrug, FDM-test  17,8 km/l

CO2, Fabrikstal 119 g/km

Km-pris, FDM-test 2) 0,69 kr./km

Pris inkl. lev. 844.050 kr. 3)

7,70 kr. pr. km

Den anførte pris er reguleret med 192.195 kr. så den dækker ekstraudstyr såsom lædersæder, navigation, større fælge etc., så de to biler er sammenlignelige i udstyr.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 24 '13
Niels
Niels Nov 24 '13

køre du 100 km i en af ovenstående biler har det kostet dig 800 kr i følge FDM

janlouissvenningsen1973

Jeg er uenig i, at du kan sammenligne med en BMW 3/5 eller en Audi A4. Der gør man ingen andre steder i verden. Der sammenligner man med Panamera, S7/S8, CLS63 eller M5. Årsagen er den at prisen uden afgift er forholdsvis sammenlignelig. Hvor så ikke bare sammenligne med en en UP der koster 2-3 kr. km ?

Ja, Tesla MS er dyr, men ikke hvis du sammenligner med biler med samme, komfort, udstyr, præstationer osv. I den vedhæftede PDF, er det ganske rigtig indkøbspris og præstationer samt CO2 udledning der er med, men - dog uden at have tjekket de faktiske kr. pr. km priser, så er jeg overbevist om at en Panamera ligger langt over kr. 20 pr. km - og det er at sammenligne æbler og æbler. Sammenligningen med en BMW 520 er æbler og bananer.

Men du har ret i, at spørgsmålet i udgangspunktet gik på en prissammenlignelig brændstofbil - og ja, så holder den beregning ovenfor fint. Du får bare meget mere for pengene i Tesla'en, bla. meget mere lir, plads, præstationer, image og grøn profil - derfor kan sammenligningen ikke alene gå på økonomi, efter min vurdering. 

Niels
Niels Nov 25 '13

@janlouisesvinningsen:

jeg forstår udemærket det du skriver. Men trådstarter spørger til om der giver øknomisk mening at vælge en tesla frem for et billigere alternativ.

her nytter det så ikke at sammenligne med en panemera til 2 Mill (som rigtig nok konkurrer på samme pris i udlandet og har tilsvarende ydelser)

Istedet kan man sammenligne med den billigere A4 og se om total økonomi alligevel er den samme. Tesla er pt. Fritaget for grøn afgift, set over 10 år kan man spare ca. 35.000 kr i forhold til audien (penge som kan bruges til at retfærdiggøre en tesla) derud over er den ca 50 øre billigere per km at køre i. Igen over 10 år og et kørselsbehov på 15.000 km/år giver det en 'besparelse' på 75.000 kr.

Eller ialt 110.000 kr som tesla gerne må være dyrere uden at påvirke total omkostningerne. ,en Tesla til 650.000 kr koster det samme at eje over 10 år som en Audi A4 til ca. 540.000 kr.

Værdi tab er efter 10 år rimmeligt stor (og ukendt) for begge biler, men dette skal også Tages med når regnestykket laves.

FDM regnestykket er nok ikke helt ved siden af. konklutionen er at Tesla og BMW 5 koster det samme at eje.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 25 '13
Bluecoffee
Bluecoffee Nov 25 '13
Måske - bare måske - skulle man også overveje, om el-biler bliver ved med at være afgiftsfritaget. Hvis el-biler slår an for alvor, kan staten nok ikke klare sig uden, at der gradvis kommer afgifter på dem. Det betyder alt andet lige et mindre værditab på de el-biler, man køber idag. Noget andet er, at FDM også overdriver CO2-belastningen fra Teslaen i forhold til bimmeren. Strømforsyningen i Nordeuropa vil få meget mere vindenergi de kommende år, og derfor bliver CO2-belastningen gradvis mindre for el-biler. (Hvilket artiklens forfatter har medgivet i en mail til mig.)
Kiefer
Kiefer Nov 26 '13

Problemet er vel at FDM artiklen fra den 1.1.2013 vil være at finde i det næste nummer af Motor udgivet af FDM.

De fejl og mangler der er i artiklen vil nok også være med i den trykte udgave...

/Martin

dennisogmia
dennisogmia Nov 26 '13

Har læst artiklen og kan slet ikke tage den seriøst.. -de køber et par billige læder sæder og lidt større alufælge for 150.000 kr. og smider så udstyret i en den mindste og billigste BMW 5 de kan købe og derefter sammenligner med den dyreste Tesla Performens med alt i udstyr..!! -p85+ er hurtigere end BMW M5 til 2.000.000 kr. og så har vi ikke smidt noget ekstraudstyr i den endnu..!! -Har prøvet at konfigurere en BMW 5 med samme udstyr og samme hk/0-100 tid som den vi har bestilt på BMW's hjemmeside og den løber op i næsten 1,5 mio kr. -og vil sige at BMW 6 er en mere fair sammenligning.. -derefter ligger de og køre race i dem begge og kan så ikke forstå at de kun kan køre 300 km på en opladning (selvfølgelig bruger Performens mere batteri end den alm. så)  og bruger det til at påstå at BMW har et næsten lige så lavt CO2 niveau, deres udregning er så også fyldt med forkerte og forældede tal og tager ikke udgangspunkt at Tesla'en typisk vil oplade om natten hvor man kan udnytte overskudsproduktionen fra vindmøller og at vores elnet bliver bedre hvert eneste år..

Forummets indlæg er redigeret af dennisogmia Nov 26 '13
janlouissvenningsen1973
Citat fra dennisogmia

Har læst artiklen og kan slet ikke tage den seriøst.. -de køber et par billige læder sæder og lidt større alufælge for 150.000 kr. og smider så udstyret i en den mindste og billigste BMW 5 de kan købe og derefter sammenligner med den dyreste Tesla Performens med alt i udstyr..!! -p85+ er hurtigere end BMW M5 til 2.000.000 kr. og så har vi ikke smidt noget ekstraudstyr i den endnu..!! -Har prøvet at konfigurere en BMW 5 med samme udstyr og samme hk/0-100 tid som den vi har bestilt på BMW's hjemmeside og den løber op i næsten 1,5 mio kr. -og vil sige at BMW 6 er en mere fair sammenligning.. -derefter ligger de og køre race i dem begge og kan så ikke forstå at de kun kan køre 300 km på en opladning (selvfølgelig bruger Performens mere batteri end den alm. så)  og bruger det til at påstå at BMW har et næsten lige så lavt CO2 niveau, deres udregning er så også fyldt med forkerte og forældede tal og tager ikke udgangspunkt at Tesla'en typisk vil oplade om natten hvor man kan udnytte overskudsproduktionen fra vindmøller og at vores elnet bliver bedre hvert eneste år..

100 % enig

john
john Dec 5 '13

Det regnestykke FDM har lavet er da helt hen i skoven.

Vi kan lave en beregning sammen her på siden. 

Så skal man bare tag en kopi af det jeg skriver og skrive videre på det ?

Bilens pris er 851.550 kr. oplyst i dag da jeg var i butikken. ( uden afgift. Med afgift ville den koste ca.2,5 mio.)

Forsikring pr år er 10.000 kr.

Det koster 96 kr. at lade den op (pr tank) 480km.

Der er 8 års garanti på batterier ( det koster pt 66.000kr i indkøb ) 

Den dyrerste service aftale koster 24.000 kr. for 4 år. 

jeg fik af vide at vindues visker, støddæmper, bremser, klodser og dæk skulle skiftes. ellers var der ikke noget. 

Gerne tilføje hvad i ved. 

john

john
john Dec 5 '13

Hvad med vægtafgift ? Hvad koster det ?

Kiefer
Kiefer Dec 5 '13

Vægtafgift hedder jo grønne afgifter i dag, så dem er der ikke nogel f på en Tesla.

Koster det ikke lidt mere at lade 85KWh end 96,- ? Jeg synes nu jeg betaler 1,92,- pr KWh ved NRGi. Selvfølgelig kan du få det ned med 50 øre hvis du er så heldig at have el-varme i dit hus, Og med 1 krone hvis du har abb, men så skal du lægge prisen for abb. oven i.

En lidt ukendt faktor er vel dæk-prisen, det kan jo være meget individuelt hvor meget du slider på dine dæk. 

/Martin