Loading...
dk

batteri kampen.. Kina vil være med | Tesla Forum

mbk
mbk Jun 30 '17

Spændende artikel.

Selv med de 300GWh årlig produktion i 2024 giver det 'kun' 5mio. stk 60kWh batterier, det skal se i forhold til de 60mio. årligt producerede biler.

Nu kan der hurtigt komme konkurrende batterityper, men læste at der er lithium nok til ca. 750mio. biler. I 2010 var der 1015 mio. biler i verden, som jo nok er et stigende antal.

Nu kan batterierne jo heldigvis genanvendes og med selvkørende biler, er det måske ikke så nødvendigt med så stort et antal biler, parkeringspladserne står jo prop fuldt med stillestående biler, men hvorfor egenligt..

MOS
MOS Jun 30 '17
Citat fra mbk

Selv med de 300GWh årlig produktion i 2024 giver det 'kun' 5mio. stk 60kWh batterier, det skal se i forhold til de 60mio. årligt producerede biler.

Jep, der skal i hvert fald rampes op med 3 gange så mange batterier, hvis vi skal holde udviklingen med en fordobling af elbiler hvert 2. år globalt. Så det er et godt skridt i den rigtige retning, men altså langt fra nok endnu.

Nu kan batterierne jo heldigvis genanvendes og med selvkørende biler, er det måske ikke så nødvendigt med så stort et antal biler, parkeringspladserne står jo prop fuldt med stillestående biler, men hvorfor egenligt..

Ganske enkelt fordi bilerne ikke er selvkørende endnu. Og måske også fordi mange ikke vil låne deres dyre, selvkørende bil ud til hvem som helst. Det lyder alt sammen meget besnærende, men det er altså ikke helt trivielt og uden problemer, hvis man tænker efter. Jeg tror, det har lange udsigter¹, desværre...

¹ Lange udsigter > 10 år for en signifikant udbredelse² af selvkørende biler.

² Signifikant udbredelse > 1% af den til enhver tid bestående vognpark.

Af disse kommende selvkørende biler vil nogle være private biler, hvoraf kun en brøkdel vil blive udlejet til hvem som helst. Der vil naturligvis også med tiden komme deciderede selvkørende delebiler, selvkørende taxier m.m.