Loading...
dk

Nødbremser virker | Tesla Forum

koden
koden Jul 19 '17

http://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE9723622/automatiske-noedbremser-klarer-sig-godt-i-test/

burns
burns Jul 19 '17
Nødbremsen virker ikke hvis man skal dreje til højre og den forankørende det også skal til højre pludselig standser. Bitter erfaring (øv). Bilen registrerede intet før skaden var sket. Havde ellers regner med at ultralyd sensorerne ville sige noget, men Tesla bekræftede at bilen intet opdagede ved at trække loggen fra bilen.
MOS
MOS Jul 20 '17

Jeg har oplevet, at nødbremsen virkede fint i samme situation, som den burns beskriver - og akkompagneret af en infernalsk bimlen og bamlen, så man ikke var i tvivl om, at en kritisk situation var nært forestående. Så det kommer nok an på flere parametre: Hastighed, afstand, vinkler osv. I mit tilfælde var der endda en bil imellem mig og så den bil længere fremme, der skulle dreje, men pludselig stoppede.

Jeg synes i øvrigt, at TACC ofte nedsætter farten unødigt, når en forankørende bil har bremset op og drejet ind ad en sidevej. Også længe efter at bilen er drejet og der er fri bane. Det virker som om, at Teslaen lige vil være sikker på, at bilen, der lige er drejet, ikke pludselig bremser op og bakker tilbage ud på den store vej igen...

burns
burns Jul 20 '17
Citat fra Nostromo Må man spørge om hastighed og afstand og hvor voldsomt standsede bilen foran?
Ramte du lige på eller drejede ham og så stoppede så du ramte hjørnet og bilen "troede" bilen var ude af syne?
Min højere forkofanger ramte forankørende (pludselig holdende) venstre bagkofanger. Forankørende godt i ca 45 grader i forhold til vej og jeg pegede stadig lige ud.

Jeg kørte højest 10 km/t men kofangeren flækkede. Forsikringen dækkede heldigvis. Alene skaden på min kostede over 31000 kr. Skaden på forankørende var nærmest usynlig (små ridser på en sort ikke-malet kofanger).
burns
burns Jul 20 '17
Jeg vil tilføje at radaren ikke kunne se forankørende og faren alene skulle opdages af ultralyd sensorene.
MOS
MOS Jul 20 '17

@burns

OK, så har forholdene i mit tilfælde alligevel været noget anderledes. Jeg var nok ca. 25 m bag den bil, der skulle dreje og pludselig standsede og der var endda en anden bil imellem. Det har sikkert været radaren, der har "set igennem" bilen foran og opdagede, at bilen foran denne udgjorde en fare, da den var standset helt.

Jeg har vist læst et eller andet sted, at ultralydssensorerne ikke aktiverer AEB, hvis man kører tilstrækkelig langsomt (kender ikke grænsen for hastigheden). Ellers kunne det nemt give problemer, hvis man vil køre over en kantsten eller igennem højt græs, som den ellers detekterer som en "uoverstigelig" forhindring. Måske har du kørt under grænsen, så den ikke har bremset automatisk?

TorbenS
TorbenS Jul 21 '17

Teslaen vil gerne undvige hvis man kommer for tæt på andre trafikanter.

For et par dage siden kørte jeg 120 km/t på en 2-sporet syd fransk motorvej i højre vognbane.

Så kommer der en motorcykel og skærer tæt ind foran og trækker ud i afkørselsbanen som er fyldt med stillestående biler. Så motorcyklen kører mellem mig og de stillestående biler.

Jeg når lige at tænke ”det er godt nok tæt det her” da Teslaen trækker rattet til venstre for at undgå motorcyklen. Teslaen bremsede ikke, den trak kun til venstre.