@P85DK
Jeg synes Teslas kvalitet er lidt speget, der er nogle dele der er fint og rigtig godt og passer i bilens prisklasse, ophæng, bremser etc som ikke er 'Tesla' specifikt er helt almindelig.
Så har de nogle Telsa ting som ikke ikke er designet til bilens levetid, som dørhåndtag, charge port, solskærme, 12V batteri. Dem synes jeg ikke er _så_ farlige, de kan fikses af alle incl. mig selv.
Så er der Tesla ting som er designet godt, men som stort set ingen udover Tesla vil eller kan reparere, så som mediecenter, DC/DC lader, onboard lader, måske de kan skiftes men hvis der er behov for firmware reconfigurationer er det Tesla only, mm. man er wk057. Desuden har Tesla en politik, i hvert fald i USA, de vil godt konfigurere en del du har købt af dem og selv har sat i, men de vil ikke konfigurere noget du har købt brugt, og de vil ikke sælge alle dele til dig, så her kommer du nemt i et uløseligt puslespil.
Derudover er der drivetrain og batteri, som også falder i ovenstående kategori, designet til at holde, og jeg tror det holder, men der kan komme små skader som skift af et leje etc. eller anden sliddel, men du kan/må ikke skifte den osv. heldigvis har disse to dele 8 års garanti, men jeg kører i en 12år gammel vogn, og ville nok køre en Tesla endnu længere :)
Det kan ske, at der kommer en community løsning med nogle gode værktøjer, tutorials etc. jeg har en lille samling af dokumenter hvis jeg skulle ende i en S, men jeg tror den giver for meget hovedpine, selvom jeg godt kan lide at løse en del af mine bil vedligehold selv. Model S er heller ikke solgt i så stort et styktal at der kommer 3. part leverandører. Model 3 kommer til at blive solgt i 1mio+ stk, og så vil der bare naturligt være et større marked for 3. part reservedel, hackere der frigiver værktøjer til vedligehold (ala mit FORScan til Ford).
TL;DR; Jeg tror Tesla Model S&X bliver dyre hvis de skal serviceres af Tesla efter 4 års ejerskab, og det kan blive svært til umuligt at løse nogle af de dyre reperationer uden Tesla gør det, grundet firmware låsning og begrænset adgang til reservedele.