Loading...
dk

Model 3 info | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
P85DK
P85DK Jan 17 '18

Du kan nok hente en 4 - 5 år gammel P85 med ca. 130.000 km på tælleren til pænt under 400.000 næste år. Og det er bare en fornemmelse, men indtil nu har jeg været spot on med laveste priser de sidste par år. For 450.000 får du en D model næste år.

Og din beregning forudsætter at du kan købe helt skrabet basismodel, hvilket jeg ikke tror vi kan til at starte med.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 17 '18
mbk
mbk Jan 17 '18

@P85DK

I 2019 vil sammensætningen af udstyr formenligt være mere findelt, men der vil samtidigt også være dual motor options etc. Det kan sagtens være at en skrabet basis model får en højere pris end de 35.000 USD, eller bliver handikappet på en endnu ikke kendt måde så man bliver nødt til at opgradere. Jeg ender nok med at satse efter SR+Premium, det er især pga. automatisk indstilling af sæder som jeg synes er smart. Jeg håber at prisen på autopilot falder, jeg synes den er for høj, men under alle omstændigheder giver det mening at købe den efter bilen er leveret så man slipper for afgiften. Long range vil jeg selvfølgelig gerne have, men merprisen på 9000/25 = 360USD/kWh er nok for dyrt for mig. Ender jeg på 450.000 for en ny bil med 4år/80.000 km garanti på bilen og 8år/160.000km på batteri synes jeg det er meget fair, og jeg vil hellere have den end en 5 år gammel 85D, som er udeover det meste af sin garanti og har en del dyre regninger om hjørnet, især hvis Tesla tager sig sammen og giver mig mulighed for at få en krog.

jramskov
jramskov Jan 17 '18

Det kan være brugte Model S bliver endnu billigere hvis/når der kommer en større opdatering af design og interiør. Der må næsten komme et "refresh" der giver den et interiør i stil med Model 3.

Og så til noget helt andet: http://www.automobilemag.com/...-year-tesla-model-3/

mbk
mbk Jan 17 '18

@jramskov

Hvis der ikke var de nye afgifter ville Model S falde hurtigere når der kommer nyheder, men der bliver ikke solgt mange face-lifted Model S, og det sker heller ikke fordi de får ny teknik. Drive unit fra Model 3 og ny kabine ville være oplagt. Måske 75kWh udgår når styktallet på Model 3 stiger, men det gør jo også at prisen i DK starter på 1mio+

P85DK
P85DK Jan 17 '18

@mbk - det er ikke meget tiltro du har til Tesla kvalitet :-) 5 år bør ikke være afskrækkende for en bil i den klasse. At der ikke sælges nye Model S er snarere med til at presse prisen end at holde hånden under den. Brugtvognsprisen på Model S falder hurtigere i DK end fx Norge og Tyskland, hvilket også giver mening. Brugtvognspriser understøttes kun hvis knapheden af nye biler skyldes manglende leveringsmulighed, men det er jo ikke årsagen i DK.

@jramskov - den er artikel er vist skrevet af en fanboy. Ja Model 3 er over average pæn, men der er langt til design of the year. Specielt inde i kabinen. Og at sammenligne designet med Pininfarina fra 60'erne ... der taler vi Ferrari 250 GTE og 250 GT Cabriolet

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 17 '18
P85DK
P85DK Jan 17 '18

Fin review fra en sand pertrol head

mbk
mbk Jan 18 '18

@P85DK

Jeg synes Teslas kvalitet er lidt speget, der er nogle dele der er fint og rigtig godt og passer i bilens prisklasse, ophæng, bremser etc som ikke er 'Tesla' specifikt er helt almindelig.

Så har de nogle Telsa ting som ikke ikke er designet til bilens levetid, som dørhåndtag, charge port, solskærme, 12V batteri. Dem synes jeg ikke er _så_ farlige, de kan fikses af alle incl. mig selv.

Så er der Tesla ting som er designet godt, men som stort set ingen udover Tesla vil eller kan reparere, så som mediecenter, DC/DC lader, onboard lader, måske de kan skiftes men hvis der er behov for firmware reconfigurationer er det Tesla only, mm. man er wk057. Desuden har Tesla en politik, i hvert fald i USA, de vil godt konfigurere en del du har købt af dem og selv har sat i, men de vil ikke konfigurere noget du har købt brugt, og de vil ikke sælge alle dele til dig, så her kommer du nemt i et uløseligt puslespil.

Derudover er der drivetrain og batteri, som også falder i ovenstående kategori, designet til at holde, og jeg tror det holder, men der kan komme små skader som skift af et leje etc. eller anden sliddel, men du kan/må ikke skifte den osv. heldigvis har disse to dele 8 års garanti, men jeg kører i en 12år gammel vogn, og ville nok køre en Tesla endnu længere :)

Det kan ske, at der kommer en community løsning med nogle gode værktøjer, tutorials etc. jeg har en lille samling af dokumenter hvis jeg skulle ende i en S, men jeg tror den giver for meget hovedpine, selvom jeg godt kan lide at løse en del af mine bil vedligehold selv. Model S er heller ikke solgt i så stort et styktal at der kommer 3. part leverandører. Model 3 kommer til at blive solgt i 1mio+ stk, og så vil der bare naturligt være et større marked for 3. part reservedel, hackere der frigiver værktøjer til vedligehold (ala mit FORScan til Ford).

TL;DR; Jeg tror Tesla Model S&X bliver dyre hvis de skal serviceres af Tesla efter 4 års ejerskab, og det kan blive svært til umuligt at løse nogle af de dyre reperationer uden Tesla gør det, grundet firmware låsning og begrænset adgang til reservedele.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 18 '18
Agon
Agon Jan 18 '18

Det er vel en ret reel risiko at Model 3 til en start i DK kun bliver solgt i en eller anden dyrere udstyrsversion? Hvordan var det med S-modellen?

Og det kan vel så nemt betyde at vi så ender i 2020, med dyrere priser til følge, inden man kan få en basismodel (hvis ikke det bliver 2020 under alle omstændigheder :-) ).

mbk
mbk Jan 18 '18

@Agon

Ja, det er en risiko. Det er lidt ærgeligt med vores stigende afgift, men det er jo betingelserne :D

Dog tror jeg en stor del af de 500.000+ reservationer fordufter når det skal blive til en slutseddel, og mon ikke Tesla alligevel får lavet de første ~200.000 i år. Jeg tror nok vi skal få den basis version i 19. Det er lidt sjovt at en IONIC har en basispris på 29.500 USD, min udregning uden minimums afgift på 20.000 får jeg 253.000 i 2018 - 2021, med forbrug og kurs og EU straf fra min Model 3 udregning. Hvis jeg følger reglerne som jeg forstår bliver prisen 273.000, og det er ikke det den koster i butikken, som er 249.000. Måske man kan finde en slutseddel.

mbk
mbk Jan 18 '18

Tjekkede lige nu, 259.000 kr :)

P85DK
P85DK Jan 18 '18

Vi kan kun krydse fingre for at de kommer i år :-) Der er stadig lidt uro i forsøget på at få produktionen op i gear og måske er udskydelsen på 6 måneder af deres mål ikke helt nok.

https://electrek.co/2018/01/17/tesla-senior-enginee-director-manufacturing/

Agon
Agon Jan 18 '18

Er der noget kvalificeret gæt på hvor mange de skal have leveret til hjemmemarkedet inden de begynder at eksportere? Og så er der selvfølgelig også spørgsmålet om, hvornår DK så kommer ind i rækken af lande.

mbk
mbk Jan 18 '18
Quote from Agon

Er der noget kvalificeret gæt på hvor mange de skal have leveret til hjemmemarkedet inden de begynder at eksportere? Og så er der selvfølgelig også spørgsmålet om, hvornår DK så kommer ind i rækken af lande.

Jeg tror ikke der er officielle udmeldinger, mener de har sagt at Kina er nummer to. Der er et forsøg om at registrere sig frivilligt, det er 65% USA, 10% Canada og resten er mest i EU på denne, hvor der er ca. 11.000 der har tilbagemeldt, ca. 2% og nok mest engelsk talende lade:

https://www.model3tracker.info/public_graphs_world_map.php 

Mon ikke der er et par hundrede tusinde biler til USA og Canada der skal leveres i løbet af i år og næste år.

mbk
mbk Jan 18 '18

@P85DK

Kan være de gik kold i det grundet presset, måske de fik et godt tilbud, måske de blev bedt om at finde noget andet da de ikke gjorde nok for at få det til at ske.

Det er selvfølgelig altid lidt kritisk når senior folk smutter, men måske en af Teslas første ingeniører bare er forfremmet over evne og det nu er tydeligt.

P85DK
P85DK Jan 18 '18

Kan være mange årsager, umiddelbart tænker jeg utilfredshed med at være flyttet til Tyskland for at få styr på Grohmann Engineering som er afgørende for produktionen af Model 3. Tyskerne har vist været mindre imponeret af Elons til tider ustrukturerede ledelsesform, hvilket har affødt opsigelser fra nøglepersoner, fagforeninger som stiller sig på bagbenene etc.

Hvis du så står i et fremmed land som lusen mellem to negle, så kan det være fristende at sige nok er nok.

jramskov
jramskov Jan 18 '18
Citat fra P85DK

@jramskov - den er artikel er vist skrevet af en fanboy. Ja Model 3 er over average pæn, men der er langt til design of the year. Specielt inde i kabinen. Og at sammenligne designet med Pininfarina fra 60'erne ... der taler vi Ferrari 250 GTE og 250 GT Cabriolet

Det er uden tvivl skrevet af en fan. Hvis vedkommende ikke var fan, ville det de nok give bilen den award :) Jeg tror det "minimale" interiør også er en væsentlig faktor, uden at jeg dog kender det site overhovedet. som reference var det sidste år Volvo S90 der vandt.

mbk
mbk Jan 18 '18

@P85DK

Klart.

Generelt synes jeg deres trajektorie ser fint ud, når de kan producere 800 biler pr uge, så kan de nok også komme op på 5000, så længe maskinerne er designet til det. De dele der ikke kan følge med skal selvfølgelig opgraderes eller udskiftes, men det skal de nok blive. Det farlige er hvis de begynder at smide biler på gaden der skal have service efterfølgende, det dur bare ikke, det er for dyrt og smadrer virksomheden.

Jeg tror egenligt ikke at Tesla er super følsom overfor at være et år efter, selvfølgelig bliver det en dårligere forretning, men det er jo ikke somom der er en tilsvarende bil jeg har lyst til at købe, det æder selvfølgelig deres forspring, og det er vigtigt, men det er ikke helt til at sige hvor hurtigt konkurrenterne kommer i spil, der kommer nogle S og X konkurrenter i 18 og 19, men tror ikke vi ser nogen elbiler der er lavet til  mere end 30.000stk/år ~ 5-600stk/uge. Så hvis Tesla har to linier med samlet ~7 - 10.000 biler/uge, så er de i en hel anden lige i lang tid.

mbk
mbk Jan 18 '18

Jeg har set en slutseddel på IONIQ, og det er registreringsafgiften 0kr, så den der minimums afgift findes nok ikke i praksis. Basis Model 3 burde lande på omkring 300.000. Men som vi har været omkring, så er det ikke sikkert at Tesla vil sælge så billigt i praksis. 

P85DK
P85DK Jan 18 '18

Personligt vil jeg foretrække at de har kørt med 5.000 biler pr uge i et kvartal eller mere før jeg skal have min bil. Gider ikke have en af prøvekaninerne

mbk
mbk Jan 18 '18

@P85DK 

Jeg ser det heller ikke som et stort problem at vente til i 19, normalt vil jeg også hellere have en af de sidste versioner af en bilserie end en der lige er opgraderet, den gamle serie har som regel færrest fejl. 

Sider: «« « ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... » »»