Loading...
dk

Valg af sommerdæk | Tesla Forum

Reklame
KimT
KimT Aug 1 '17

Nu er det efterhånden ved at være et stykke tid siden vi har haft sådan en tråd. Der er kommet en del flere biler på vejene, og flere må have fået sig nogle erfaringer.

Min 19" sommerdæk skal til at skiftes på min 70D. Hvad skal man gå efter (her link fra tilfældig hjemmeside)??

Michelin Pilot Sport 3 71dB - leveret med bilen

Dunlop SP SportMaxx 68dB - dem ligger der flere varianter af

Bridgestone Potenza S001 71dB

Hankook Ventus S1 EVO2 K117 71db

Pirelli PZERO 68dB

Eller noget helt andet

PS kan oplyse at Tesla vil have 12.000 eksl montering, og vil så ikke røre ved uoriginale fælge.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 1 '17
webercarbmann
webercarbmann Aug 3 '17

Hej KimT

Vi købte i foråret et sæt af følgende:

Bridgestone Potenza S001 245/45 R19 102Y XL, MO   5548 for 4 stk leveret fra "Daekleader"

Vi er godt tilfreds med dem. Jeg har svært ved at bedømme om de er bedre end de Michelin der sad originalt på bilen, da vi skiftede efter at have kørt på vinterdæk. Jeg vil dog mene at de er mindst lige så gode.  Vh Peter

Damhoej
Damhoej Aug 3 '17
Monterede Dunlop SP SportMaxx 2 i foråret, og har nu kørt +5000km på dem, til min fulde tilfredshed. Vh Christian
MOS
MOS Aug 3 '17

Det originale Michelin dæk er godt, men dyrt.

Jeg ville nok holde mig fra Dunlop dækkene, da den højere rullemodstand (energimærke F) må gå væsentligt ud over rækkevidden. Men det kommer naturligvis an på ens behov og kriterier. Edit: På daekonline.dk er dette dæk energimærket C!? Hvad skal man så regne med? Kan man nu ikke stole på mærkningen?

Bridgestone dækkene lyder som et godt tilbud - kvalitetsdæk til en god pris.

Hankook ved jeg ikke så meget om, men det lyder umiddelbart også som et godt tilbud.

Pirelli dækkene er nok et godt bud, hvis du lægger vægt på lav dækstøj.

Man kan også få discountdæk til meget lavere priser, men stadig med gode mærkninger mht. rullemodstand, vejgreb og støj. Men hvor er det så, man går på kompromis? Slidstyrke? Har jeg overset noget?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 3 '17
Bianco
Bianco Aug 4 '17

Jeg mener at have læst at Tesla leverer med disse nu (i USA). ContiSilence = skumgummi i dækket.

Continental ContiSportContact 5   245/35 R21 96W XL ContiSilent https://www.daekonline.dk/...ern&typ=R-264697

Vist nok noget Continental har udviklet sammen med Audi for et par år sidden.

KimT
KimT Aug 4 '17

Har tidligere søgt på dem, men de fåes ikke til 19"

jensk2
jensk2 Aug 4 '17

Hmmm, er de erstattet af PremiumContact 6 + ContiSilent? I Østeurope kan man finde: https://pneumatiky.heureka.sk/continental-premiumcontact-6-contisilent-ao-245-45-r19-102y/#

MOS
MOS Mar 30

Jeg har en Model S 85D og mine originale 19" Michelin Pilot Sport 3 dæk står efter godt 67.000 km snart til udskiftning. Jeg går primært efter noget med lav rullemodstand og overvejer:

Michelin Primacy 3, 1.682,49 /stk.

Bridgestone Turanza T005, 1.631,29 /stk.

Begge ovenstående er energimærket B og vejgreb mærket A.

Og så er der lige discountdækket:

Tracmax X Privilo TX-3, 489,18 /stk.

Dette er "kun" energimærket C og vejgreb mærket B. Støjtal er nogenlunde det samme. Men hallo... til langt under 1/3 af prisen!! Det ser ikke så ringe ud, men hvor er det lige, man går så meget på kompromis, at prisen ikke retfærdiggør dette dæk?

Er der nogen, der har erfaringer med ovenstående og/eller har andre gode forslag til dæk, gerne med lav rullemodstand?

KimT
KimT Mar 30

Jeg fik købt Nokian Zline 245/45 ZR19 102Y XL, som Hinnerup auto også kunne anbefale. Jeg gav 4452,- hos daekleader, og betalt vel ca. 700,- for montage hos Jeppe

Nikolaj
Nikolaj Apr 2

Dækkene er jo dem, der transformerer bilens teoretiske evner til praksis. Derudover vil dæk altid være et kompromis mellem køreegenskaber, holdbarhed herunder range samt støj. Vælger man et dårligt dæk, så udnyttes potentialet ml. de tre faktorer slet ikke. Det vil typisk være køreegenskaberne, der halter ved et dårligt dæk. Det kan især mærkes i sving med høj hastighed, hvor bilen ikke står så godt fast mere. Bemærk at dækkenes EU-mærke er i forhold til vejgreb i vådt føre, hvor flere riller i dækket giver bedre karakter, men også i sagens natur mindre vejgreb i tørt føre grundet den mindre kontaktflade.   

Men hvis du kører din Tesla, som var den en Skoda Octavia, vil du sikkert aldrig lægge mærke til forskellen, da du alligevel ikke nærmer dig skridgrænsen. Jeg kan dog personligt nemt mærke forskel på dækkene. Bare ved skift fra vinter- til sommerdæk mærker jeg i den grad det bedre vejgreb i svingene.  

Jeg har selv lige skiftet dæk til Bridgestone Potenza, der kostede 1600 kr./stk hos daekonline.dk. De står i lighed med de originale dæk super godt fast. De er dog ikke udviklet specifikt til el-biler/Tesla, så jeg mister formentlig nok lidt range ift. Michelin Pilot Sport 3 dækket, der koster ca. 1900 kr./stk. Næste gang bliver det derfor nok de originale, der ryger på igen. De har i øvrigt også bedre karakter mht. vejgreb i vådt føre, uden at de dog føltes ringere i tørt føre af den grund.  

Nedestående artikel belyser i øvrigt emnet rigtigt godt:

https://www.wired.com/2016/05/hidden-battle-make-perfect-tires-electric-car-divas/amp

Forummets indlæg er redigeret af Nikolaj Apr 2
webercarbmann

Hej alle. 

Har bestilt Hankook Ventus Prime 2 K115 245/45 R19 98V  Lige under 1000/stk hos deakleader.  Har kørt på Haankook vinterdæk er har været godt tilfreds med dem. Har dog endnu ikke fået monteret sommerdæk.  

KimT
KimT Apr 2

Når man vælger 98V i stedet for 102Y så betyder det at dækkene ikke er så stive, hvilket kan betyde at man føler det som om bilen "sejler" i sving m.m. Så det kan ikke anbefales til så tung en bil som Tesla. Et 98V er lavet til at klare 750kg, et 102Y kan klare 850kg

MOS
MOS Apr 2

Hvorfor ikke? 750 kg gange 4 hjul giver 3 tons. Jeg har aldrig læsset min Tesla så meget, at den er kommet i nærheden af 3 tons. Selv 650 kg burde lige være nok.

Nikolaj
Nikolaj Apr 2

Alt hvad der kan afstive bilen yderligere, så den krænger mindre i svingene forbedrer de sportslige køreegenskaber. Så det giver super god mening med 102Y frem for 98V.

Når man ikke giver den pedal i svingene, så vil 98V sikkert give en mindre hård kørsel samt et lavere støjniveau, da dæksidernes hårdhed styrer førnævnte trade-off mellem de sportslige køreegenskaber og støj.

MGL
MGL Apr 2

Har også valgt at købe Nokian Zline 245/45 ZR19 102Y XL som mine næste sommerdæk. 
Jeg har ikke testet dem endnu, men har gode erfaringer med kvaliteten på Nokian vinterdæk (WR A3 245/45 R19 V 102 XL) og håber deres sommerdæk kan leve op til dette.
Bemærk at daekleader leverer "fabriksnye dæk" (DOT 2016). I mine øjne ikke helt optimalt, men nok en af grundene til at de kan holde priserne på deres dæk så langt nede!? 

PeterE
PeterE Apr 3

Bare en tanke. Jeg fastholder selv at de originale dæk, og bliver nok ved med det. Men hvorfor kører ingen på runflats?

MOS
MOS Apr 3

@Nikolaj

Jeg er godt klar over, at dæks egenskaber er et komplekst sammenspil af kompromisser, da man ikke kan få det hele i ét dæk. Men super god forklaring mht. hvilke kompromisser, der er på spil her!

Nu kører jeg som regel ret pænt, så jeg tænker, at jeg nok godt kunne klare mig med et dæk, der ikke ligefrem har topperformance mht. sportslige køreegenskaber. Det, jeg er mest bekymret for ved et billigt dæk, er slidstyrken. Hvis et dæk til den halve pris kun holder halvt så længe som et dyrere dæk, så har man jo reelt ikke sparet noget i længden og så skal man stadig leve med evt. dårligere køreegenskaber. Men måske skal man bare prøve det af. Det kan vel næppe blive dyrere - ellers skal de billige dæk virkelig have dårlig slidstyrke. Og hvis det viser sig at være nogle lortedæk, så ved man det og så kan man jo bare skifte tilbage til performancedæk næste gang. Man bliver jo klogere ved at gøre sig sine egne erfaringer.

MOS
MOS Apr 3
Citat fra PeterE

Men hvorfor kører ingen på runflats?

Runflats har nok højere rullemodstand, højere pris og måske andre kompromisser, som ikke er så interessante for Teslaejere. Og det er trods alt ikke ret tit, man punkterer.

mbk
mbk Apr 3
Quote from MOS
Citat fra PeterE

Men hvorfor kører ingen på runflats?

Runflats har nok højere rullemodstand, højere pris og måske andre kompromisser, som ikke er så interessante for Teslaejere. Og det er trods alt ikke ret tit, man punkterer.

De gange det er blevet diskuteret, har flere nævnt at bilen ikke er designet til det. Jeg ved ikke om det er sandt. 

MOS
MOS Apr 3

Skal den ikke bare have dæktryksensorer? Og det har Tesla vel...

Sider: 1 2 3 »
Reklame