Loading...
dk

Valg af sommerdæk | Tesla Forum

Reklame
MOS
MOS Apr 13

Tak til Dec14 for anbefalingen.

Jeg er endt med at bestille 4 stk. Landsail LS588 UHP 245/45 R19 102Y hos autokonzept.dk for 804,-/stk. + 600,- for montering og afbalancering af dæk på fælge, samt montering på bilen hos min lokale Automester. I alt 3.816,-.

Dækkene er mærket med forbrug/rullemodstand B, vejgreb B, støjniveau 1 (69 dB) jvf. EU-mærkningen samt slidstyrke index 500 jvf. UTQG-standarden. Så det skulle ifølge mærkningen være nogle ganske udmærkede dæk med lavere forbrug, lavere støjniveau og bedre slidstyrke end de originalmonterede Michelin Pilot Sport 3 dæk. Og så endda til en markant lavere pris.

Jeg har ikke fået dem monteret endnu men vil skrive tilbage her senere med mine erfaringer, når jeg har fået dem afprøvet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 17
KimT
KimT Apr 14
Citat fra MGL

.....
Bemærk at daekleader leverer "fabriksnye dæk" (DOT 2016). I mine øjne ikke helt optimalt, men nok en af grundene til at de kan holde priserne på deres dæk så langt nede!? 

Jeg har lige kikket på mine Nokian. De er stemplet uge 8 '17 - de blev bestil tilbage i oktober hos Daekleader. 

MGL
MGL Apr 16
Citat fra KimT
Citat fra MGL

.....
Bemærk at daekleader leverer "fabriksnye dæk" (DOT 2016). I mine øjne ikke helt optimalt, men nok en af grundene til at de kan holde priserne på deres dæk så langt nede!? 

Jeg har lige kikket på mine Nokian. De er stemplet uge 8 '17 - de blev bestil tilbage i oktober hos Daekleader. 

Fedt for dig! Har nu kørt 500 km på de nye Nokian og er så langt meget tilfreds. Fik iøvrigt 45000 km ud af mine originalt monterede Michelin Pilot Sport 3 dæk. I underkant af hvad jeg havde forventet, selvom de nok (lovligt) kunne have klaret  2-3000 km mere. Men det passede timingsmæssigt at skifte hen over vinteren. Mine Nokian A3 (vinterdæk) har rullet ca. 30000 km og har stadig masser af slidbane tilbage.

KimT
KimT Apr 17
Mine org. Michelin holdt 59.000km, mine LM32 vinterdæk har kørt 51.000km, og de bliver skiftet inden vinter. Der er nok 5-8.000km mere i dem, men som dig gider jeg ikke køre med dem et par måneder til vinter, og så skulle skifte dem.
ErikBH
ErikBH Apr 18
Citat fra P85DK

Er der nogle af jer som har prøvet 275/35-21 bagpå, der er vist en del nordmænd som kører med den størrelse.

Ken (KS) har kørt med 275 i bag som vinterdæk. Jeg kan også se der er nordmænd der gør det, det skulle ikke give problemer overhovedet.

Michelin har i øvrigt lavet en Acoustic (med støjdæmpende skum i dækket) i T0 udgave (=udviklet til Tesla).

Jeg selv har Falken Azenis FK510 på (245 og 265) - jeg tror det er lidt mere forslugne (rullemodstand) end de gamle Michelin PS2, men jeg er ikke helt sikker. Lyden er fin synes jeg. Lasse Sell fra Padborg Park har dem i 19" og taler varmt om dem.

vh, Erik

thvestergaard
thvestergaard Apr 23
Citat fra MOS

@thvestergaard

Jeg har også kørt på de originale Michelin Pilot Sport 3 siden bilen var ny og jeg skal snart have nye dæk. Så du må meget gerne skrive her om dine erfaringer ift. Michelin dækkene, når du har kørt en tur med dine nye Dunlop Dæk.

Jeg har nu kørt en god uges tid på de nyindkøbte Dunlop Sport Maxx RT 245/45 R19 102Y XL, MFS, MO. Jeg kan naturligvis ikke udtale mig om hvor hurtigt de slides endnu, men de støjer dog ikke nævneværdigt, og bilen kører lige så fint som med de tidligere Pilot Sport 3 dæk, synes jeg. Så jeg er indtil videre fuldt ud tilfreds.

Nikolaj
Nikolaj Apr 24

Jeg har kørt en måneds tid på mine nye Bridgestone Potenza S001 245/45 R19 102Y XL MO som er med fælgbeskyttelse (MFS). De kostede 1530 kr. / stk. hos Daekonline. Jeg synes, at de står mindst ligeså godt fast som de originale Michelin Pilot Sport 3, der er noget dyrere, og fælgbeskyttelsen, der rager ca. 1-2 cm længere ud end fælgen, har allerede reddet min ene fælg fra skrammer.

For nogle år siden, da de kom på markedet efter Bridgestone havde leveret dæk til Formel 1, var de vidst noget af det bedste inden for performance-dæk. Nu kan jeg se i diverse tests at andre dæk har overhalet dem, de er dog stadig super-gode at køre med, så jeg er godt tilfreds. De bliver dog slidt hurtigt i lighed med andre performance-dæk.

MOS
MOS Apr 24

Jeg har lige fået monteret mine nye Landsail LS588 UHP 245/45 R19 102Y dæk. Efter ca. 10 km kørsel kan jeg konstatere, at der nærmest ikke er nogen dækstøj af betydning. Desværre kan jeg nu meget bedre høre frontmotoren, da dækkene ikke længere overdøver hyletonen.

Jeg har testet rullemodstanden på de originale, men nedslidte Michelin Pilot Sport 3 dæk i dag umiddelbart inden, jeg fik dem skiftet. Og ligeledes testet rullemodstanden på de spritnye Landsail dæk umiddelbart efter monteringen. Resultatet var helt ens - ingen signifikant forskel i rullemodstand. Det er dog velkendt, at slidte dæk normalt ruller bedre end nye. Så jeg antager, at Landsail dækkene alligevel er en tand bedre mht. rullemodstand og at det nok skal vise sig efterhånden, som de bliver slidt til.

Mht. slidstyrken, så må jeg efter 10 km kørsel i dag konstatere, at der indtil videre ikke er noget synligt slid. Så det tegner rigtig godt! ;-)

Vejgrebet har jeg ikke rigtigt fået afprøvet for alvor. Jeg kom dog helskindet hjem... ;-) 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 24
griffel
griffel Apr 25
Jeg har også fået mine Landsail monteret i forgårs, og kan kun tilslutte mig @MOS. Jeg kom godtnok fra mine vinterdæk, så støjforskellen er (dejlig) stor, og jeg er også meget spændt på slidstyrken, men det kan ikke være helt galt, gætter jeg på.
De rumler lidt den første kilometer, når bilen har stået en hel nat, men det gør de fleste dæk vist i dag, indtil de er blevet varme og helt runde igen.

Tak for tippet herinde!

/Jakob :-)
MOS
MOS Apr 27
Citat fra MOS

Jeg har lige fået monteret mine nye Landsail LS588 UHP 245/45 R19 102Y dæk. 

Vejgrebet har jeg ikke rigtigt fået afprøvet for alvor. Jeg kom dog helskindet hjem... ;-) 

Jeg har nu haft lejlighed til at prøve at presse dækkene lidt i nogle sving. Der var tør vej. Jeg mener, at Landsail dækkene har mærkbart dårligere vejgreb (sammenlignet med de originale Michelin Pilot Sport 3 dæk) og det føles som om de "sejler" lidt ved hård kurvekørsel. De føles dog ikke ukontrollable, snarere tværtimod. Man mærker i god tid, at man er tæt på skridgrænsen, hvor de originale Michelin dæk mere føltes som om, de klæber rigtig godt fast til asfalten og så slipper de meget pludseligt.

Jeg har tænkt på, om den oplevede forskel evt. kunne skyldes forskelligt dæktryk, men jeg har kontrolleret, at dæktrykket er korrekt, både i displayet og med en ekstern dæktryksmåler. Så jeg må konstatere, at det nok er selve dækkene, der har forskellige egenskaber mht. vejgreb på tør vej.

Måske kan det også skyldes, at Michelin dækkene var slidt ned og Landsail dækkene var helt nye, så oplevelsen af, at de nye dæk "sejler" lidt mere, når de bliver presset, kan måske skyldes, at lamellerne giver sig, mens de gamle dæk nærmest ikke havde mere tilbage, der kunne give sig. Er der nogle, der har erfaringer med nedslidte vs. nye dæk af samme mærke og om der er mærkbar forskel på tør vej? På våd vej vil der naturligvis være markant forskel på hvor meget vand, de kan pumpe væk, hvis de er slidt ned, men det er en helt anden snak.

Hvis Landsail dækkene holder mindst lige så længe som de originale Michelin dæk, så mener jeg dog stadig, man får god value for money. Prisen er immervæk under det halve!

Jeg er spændt på at prøve dem af i vådt føre, for der er det nok ekstra vigtigt, at de har et godt vejgreb.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 27
Nikolaj
Nikolaj Apr 28

Dine Landsail holder sikkert dobbelt så længe, som Michelin Pilot Sport 3. De har jo en mindre blød gummikomposition, hvilket du allerede har opdaget i svingene, hvor de står dårligere fast. Det betyder længere holdbarhed. Så hvis man er lidt ligeglad med at miste 10 kmt i tophastighed i svingene, er der en del penge at spare på at vælge hårdere, og typisk også væsentligt billigere dæk til bilen.

Mine Pilot Sport 3 dæk endte med kun at holde knap 30.000 km, der var dog belægning tilbage til 40.000 km i alt. De blev dog skiftet, da et dæk var beskadiget, og der alligevel skulle skiftes minimum 2 af dem for at undgå at den trak skævt ved vådt føre etc. 

TSLARules
TSLARules May 27

Hej

Har købt Landsail LS588 UHP 245/45 R19 102Y via AutoKonzept.dk. Virker fint - ganske godt tilfreds indtil nu.

Roland

RobertJ
RobertJ May 28

Har skiftet bagdæk for nyligt på min P85+.

Lexani LX-20 245/35 R21 96W røg på turbinefælgene. Til 780kr/dæk var det lige til højrebenet.
Står tilbage med samme fornemmelse som MOS.

Op til normal landevejskørsel, er det nogenlunde som med Conti sport 5 der sad på.
Ved 90km/t+ bliver det en sejlende fornemmelse.

Vejgreb er ok, acceleration gik fra 4.4s til 4.7s ved 80% SoC - samme vej.

Måske en ringere dækside stivhed?
Der er ihvertfald mere slip i 8mm profil kontra de 2mm der var tilbage på Conti's.
Og så er det et M+S dæk?! men ikke 3 bjergtinder.

Nu bliver det spændene at se hvor langtid de holder.
Køber nok noget Run-flat næste gang.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 28
Jevi
Jevi Jul 9

Så var det efter 50.000 km min tur til at vælge nye dæk til erstatning for de fabriksmonterede Michelin Pilot Sport til mine 19" fælge.

Mest lydløse jeg kunne finde var Dunlop SP Sport Maxx GT (67 dB) til 1.310 kr/stk inkl moms.
Michelin dækkene var ikke slidt helt ned men larmede en del og jeg må sige at nu efter at have kørt en uges tid på Dunlop dækkene er de mærkbart mere kattepoteagtige og præcise i kurver.
Klart en subjektiv vurdering mellem nedslidte og nye dæk så tag det med et gran salt.
Jeg tror til gengæld at de nye Dunlop dæk bedømt udfra slidbanemønstret er ret ringe i sne og sjap, så vinterdækkene på min diesel-reservebil bliver meget relevante når/hvis den tid kommer.

Dækmontøren (Hjulfabrikken) fortalte mig at dækkene var produceret i 2016 iflg mærkningen. Det er vel ok eller hvad ? Bør jeg være sur på leverandøren (Delticom) ?

KimT
KimT Jul 15

TB har testet billige kinesiske mod Michelin : https://www.youtube.com/watch?v=CFhkF2vAaSQ&t=

Det er Winrun R330 - som vel er dem her (han bruger vel 20" til hans X) : https://www.reifen-felgen.de/winrun-r330-245/45-zr19-102w-xl-1041452

Sider: « 1 2 3
Reklame