Jeg har lige fået monteret mine nye Landsail LS588 UHP 245/45 R19 102Y dæk.
Vejgrebet har jeg ikke rigtigt fået afprøvet for alvor. Jeg kom dog helskindet hjem... ;-)
Jeg har nu haft lejlighed til at prøve at presse dækkene lidt i nogle sving. Der var tør vej. Jeg mener, at Landsail dækkene har mærkbart dårligere vejgreb (sammenlignet med de originale Michelin Pilot Sport 3 dæk) og det føles som om de "sejler" lidt ved hård kurvekørsel. De føles dog ikke ukontrollable, snarere tværtimod. Man mærker i god tid, at man er tæt på skridgrænsen, hvor de originale Michelin dæk mere føltes som om, de klæber rigtig godt fast til asfalten og så slipper de meget pludseligt.
Jeg har tænkt på, om den oplevede forskel evt. kunne skyldes forskelligt dæktryk, men jeg har kontrolleret, at dæktrykket er korrekt, både i displayet og med en ekstern dæktryksmåler. Så jeg må konstatere, at det nok er selve dækkene, der har forskellige egenskaber mht. vejgreb på tør vej.
Måske kan det også skyldes, at Michelin dækkene var slidt ned og Landsail dækkene var helt nye, så oplevelsen af, at de nye dæk "sejler" lidt mere, når de bliver presset, kan måske skyldes, at lamellerne giver sig, mens de gamle dæk nærmest ikke havde mere tilbage, der kunne give sig. Er der nogle, der har erfaringer med nedslidte vs. nye dæk af samme mærke og om der er mærkbar forskel på tør vej? På våd vej vil der naturligvis være markant forskel på hvor meget vand, de kan pumpe væk, hvis de er slidt ned, men det er en helt anden snak.
Hvis Landsail dækkene holder mindst lige så længe som de originale Michelin dæk, så mener jeg dog stadig, man får god value for money. Prisen er immervæk under det halve!
Jeg er spændt på at prøve dem af i vådt føre, for der er det nok ekstra vigtigt, at de har et godt vejgreb.