Loading...
dk

AP1: 70 km/t | Tesla Forum

burns
burns Sep 4 '17

Når AP1 ser et "C 56 / Forbudstavler Ophør af lokal hastighedsbegrænsning" skilt, så bruger den meget gerne en tidligere skiltet lokal hastighed, selv om det er en globale hastighed (landevej, motorvej, byzone) den skal vælge.

Det fik jeg testet så jeg nærmest var ved at eksplodere af arrighed da jeg kørte ruten mellem Århus, hen over Viborg/Skive og hen over Mors. Der er mange steder hvor man må køre 90 km/t med justeringer til 70 km/t pga vigespor samt ophør af 90 km/t. AP1 blev grundig forvirret og resultatet blev:

1) AP Kører 90.
2) AP ser ophør 90 skilt.
3) AP Fortsætter med 90.
4) Jeg justerer til 80.
5) AP justerer efter 100 til 800 meter til 70 (er vist modtaget fra Teslas servere).
6) Jeg trykker på speederen for at holde de 80.
7) AP ser et nyt 90 skilt og processen starter forfra.

Det gør ingen forskel om jeg justerer ned før eller efter skiltet med ophør 90.

Jeg tror ikke bilen aner hvad et fartophørsskilt betyder. Den vælger tilsyneladende altid forrige skiltede hastighed.

Der er mange andre fejl i APs valg af hastighed men for dælen hvor er det irriterende og det forstyrrer kørslen helt vildt.

Andre eksempler:

Kommer kørende i en 70 zone (sat ned fra 90), og 200 meter før 70 zonen ophører hæver bilen hastigheden til 90. Ca. 100 meter efter ophør af ophør 70 zonen, starter en ny 90 zone. Dette problem oplevede jeg også flere gange.

Kommer kørende med 80, Jeg ser 60 zone og sænker AP inden 60 zone starter. Kort efter starter byzone hvor jeg afbryder AP helt. Ude af byzone igen starter jeg AP men nu vil den kun køre 60. Jeg bruger speeder og løfter til de lovlige 80. Jævnligt prøver jeg at løfte AP til 80, men den nægter. Sådan kører jeg nok 2-3 km.

Der er noget helt galt med den AP. Tidligere virkede den langt bedre, men nu er den til at lukke op og skide i.

Jeg oplever også at den en gang i mellem pludselig hiver i rattet og vil enten i grøften (ingen bakker) eller over i en modkørende. Det har dog intet med valg af hastighed at gøre, men mere med APs selvkørende egenskab.

Bianco
Bianco Sep 4 '17

Havde i går fornøjelsen af at AP1 ville holde bilen HELT til højre i sporet, så jeg kørte på rumlestriben (Holbæk/Køgebugt motorvejen).

Da jeg så skiftede til midterste spor, så ville den stadig HELT til højre i sporet, så den kørte på striben. Med det resultat at rattet rumler pga lane-departure-warning 8-!

burns
burns Sep 4 '17
Citat fra Bianco

Havde i går fornøjelsen af at AP1 ville holde bilen HELT til højre i sporet, så jeg kørte på rumlestriben (Holbæk/Køgebugt motorvejen).

Da jeg så skiftede til midterste spor, så ville den stadig HELT til højre i sporet, så den kørte på striben. Med det resultat at rattet rumler pga lane-departure-warning 8-!

Ja, jeg oplever også ofte at bilen vil køre helt i højre side af sporet. Det er så slemt at jeg må slå APen fra fordi den kører af vejen. Først flere km senere vil den køre i midten af sporet.
Klaus_
Klaus_ Sep 5 '17

Sørg for at få sendt dine oplevelser til ServiceHelpEU@tesla.com , så er der da en chance for at der måske sker forbedringer på sigt.