Loading...
dk

Opvarmning af bilen om vinteren | Tesla Forum

gw
gw Aug 25 '14

Hej Tesla ejere

Jeg har et spørgsmål til opvarmning af bilen, de kolde dage. Hvor meget energi koster det? Jeg påregner nemlig at lade bilen på min arbejdsplads (så længe de har gratis strøm), så vil ikke have den sluttet til derhjemme.... er det skidt btw ikke at have den til om natten?

Hvad med batteriet og de kolde morgener. Kan se flere af Jer skriver de varmes op. Kan det også gøres via app, eller sker det først ved kørsel, og hvad betyder det at batteriet er koldt... kan man komme til at skade det på nogen måde?

Har efterhånden en lang liste af spørgsmål... skal ud og prøve i Ålborg for første gang i weekenden, det bliver rigtig spændende med mine 2 meter, om jeg kan være der og om der kan sidde nogen bag mig.

JF
JF Aug 25 '14

@GW. Det koster noget på rækkevidden når det bliver koldt. Jeg faldt lige over en sjov og ny simulator på Teslamotors hjemmeside: http://www.teslamotors.com/da_DK/goelectric# under "Range". Herfra kan du simulere rækkevidden, og det passer faktisk ganske fint med min erfaring.

Omkring opvarmning, så er det to forskellige processer. (1) Du kan opvarme kabinen på forhånd ved at tænde for varmen via din smartphone. (2) Når du sætter dig i bilen på en kold morgen og påbegynder kørslen, vil bilen automatisk påbegynde opvarmning af batteripakken, hvis det er nødvendigt. Begge processer er inkluderet ganske fint i ovenstående simulator.

Batteriet bliver ikke påvirket negativt, da bilen automatisk begrænser motorens effekt og regenerativ-opladning indtil batteripakken er opvarmet tilfredsstillende. På en kold vintermorgen mærkes dette under de første par kilometer, hvorefter bilens fulde effekt bliver tilgængelig. (Husk også at Tesla tilbyder lang garanti på batteripakken).

God fornøjelse med prøveturen. 

Werge
Werge Aug 26 '14
På en kold frost morgen, hvor langtid før I skal køre behøver I at tænde for varmen i kabinen, for at komme ud til en varm bli hvor ruderne er afiset ?
Jeg har fyr i min nuværende bil, og der bruger den 30-40 min. før den er rigtig god, og mener den tapper en halv liter diesel.
Bluecoffee
Bluecoffee Aug 26 '14
Det går faktisk rimelig kvikt. Selv på de koldeste morgener har jeg kunnet varme kabinen fint op på 5-10 minutter inden kørsel. Og ja, det koster lidt ekstra strøm, men det er bagateller i forhold til, at forbruget i det hele taget er højere, når det er koldt. Min erfaring er, at vinterkørsel koster 25-30 pct. mere end sommerkørsel.
Forummets indlæg er redigeret af Bluecoffee Aug 26 '14
KS
KS Aug 26 '14

@Werge:

Jeg har lavet en lille scheduler til min - baseret på TeslaApi, så bilen er altid varm om morgenen - altså når alting går som planlagt, og jeg kommer ud af døren til tiden. Det bruger lidt "landstrøm", men til gengæld er både bil og batteri forvarmet og klar til turen - og ikke mindst slipper for at skrabe is.

Werge
Werge Aug 26 '14
Tak begge, lyder fantastisk. Jeg betaler gerne lidt sol- og vind energi for at komme ud i en driftklar bil, hvor både bil og fører har det godt. God komfort, bedre sikkerhed og sikkert også bedre for bilen.