Loading...
dk

Import fra Sverige eller norge | Tesla Forum

harn
harn Sep 18 '17

Hejsa

Jeg har kigget på Teslas side i danmark, norge og sverige. I norge har de et kæmpe marked. Jeg søger en 2016 model som der ikke er mange af på markedet i danmark.

Har nogen erfaring med import af en tesla fra ex. norge eller sverige? Jeg har kigget på teslas side for de 2 lande. 

MOS
MOS Sep 18 '17

Jeg har ikke nogen erfaring med import af biler. Men du skal nok være opmærksom på, at Norge ikke er medlem af EU og derfor kommer der nok noget importtold og moms på. Det burde ikke være importtold på biler fra Sverige. Ved ikke lige med momsen. Under alle omstændigheder skal der betales registreringsafgift ved import fra begge lande.

Personligt ville jeg nok holde mig til at købe en dansk indregistreret bil, da det er meget lettere. Det forudsætter naturligvis, at man kan finde noget, der matcher ens ønsker. Er der nogen særlig grund til, at du søger en 2016 model?

P85DK
P85DK Sep 18 '17

Danmark er klart det billigste land at købe brugt Tesla, da der er stadig er flere sælgere end købere og bilerne kom ind unden afgift. Samtidig har mange af dem været der så længe (plus 1,5 år) at selv meget lave bud kan blive accepteret.

Du kan nok godt samle en P85D'er op for ca. 600.000

På bil fra Sverige (EU lande) kommer der kun afgift på, mens der fra Norge vil komme told, moms og afgift på.

mbk
mbk Sep 18 '17

 

 

Norge er rimelig yt grundet moms og told, men andre EU lande kan måske give mening.

Tjek evt. ev-cpo.com der kan du se hvad Tesla har til salg i de andre EU Lande.

Som et eksempel, denne:

S85 med AP til 62.400EUR ~ 470k

https://www.tesla.com/fr_BE/used/5YJSA7H15EFP58887?redirect=no

Som er rimelig sammenlignelig, vist bedre udstyret og lidt nyere endda, med denne til 560k hos Tesla

https://www.tesla.com/da_DK/used/5YJSA6H18EFP53970?redirect=no

Men for at handle hos en udenlandsk Tesla skal du have en mellemmand bosat i landet, har hørt fra en der købte sådan op til december 2015, at Tesla arrangerede dette, men at det var lidt underligt at lave en bank overførsel til en ukendt.

Derudover skal afgift jo så være lav nok til at det kan svare sig, og jeg ved heller ikke om Tesla DK vil overtage garanti forpligtelser fra de andre EU lande, kan godt ske at de vil, men det er da lige noget man skal have styr på.

ErikBH
ErikBH Sep 18 '17

hej Harn,

Hvis du køber en norsk bil skal du svare 10% told af faktura prisen og derpå 25% moms af fakturapris og told. Derefter skal du betale registreringsafgiften.

Køber du fra EU lande kan du "nøjes" med registreringsafgiften, så længe bilen er brugt. Brugt i denne sammenhæng er mindst 6 måneder gammel og mindst 6000 km. Er den ikke brugt skal du svare moms i Danmark. Hvis du ikke kan trække momsen af i "afsenderlandet" er det en skidt deal.

Tesla i Danmark overtager garantiforpligtigelser uden problemer, så længe bilen er Europæisk.

I øvrigt, du skriver 2016 model. Tesla gør ikke i årsmodeller som de andre. Du kan ud fra produktionsåret få en grov indikation af hvad bilen består af, men du skal ned på måned eller bedst, VIN niveau hvis du skal vide hvad der er i bilen. Her tænker jeg på diverse pakker (fx interiør mv.) og hardware (fx autopilot). Så Tesla model 2016 giver ikke rigtig mening. En "Tesla Model S med Autopilot 2 hardware" ville give meget mere mening, hvis det er det du søger.

vh, ErikBH

Forummets indlæg er redigeret af ErikBH Sep 18 '17
Kiefer
Kiefer Sep 18 '17

ErikBH: Ja, det er her man kan se, at mange Tesla medarbejdere har en Apple fortid. Der er early og late års-modeller :-)

Efter min bedste overbevisning kan det ikke svare sig at importere en norsk Tesla fra 2016 og frem. 

/Martin

harn
harn Sep 19 '17

Først tak for jeres svar. Det her er et super forum, hvor man kan få rigtig meget nyttigviden af alle jer. Tak for at I tager jer tiden.

Eneste grund til at jeg skriver 2016 er grundet det nye design med den nye front som jeg syntes meget bedre om end den gl. Ærgerligt at Norge står udenfor, der er et kæmpe brugt marked af Tesla'er der. Det slog mig også lige da jeg havde postet at de nok ikke var attraktive.

Jeg vil kigge videre på brugt markedet i DK og EU for at se om jeg kan finde et attraktivt emne.