Loading...
dk

Uorginal fælge | Tesla Forum

FTFT
FTFT Oct 31 '17

Jeg skal til Frankrig og vil ikke være afhængig af vehjælp. Så hvad hedder de forskelle data på en fælge.

Jeg vil undersøge om jeg kan finde en stålfælge der kan agere reservefælge. Håbet ligger i Tesla passer med et andet bilmærke og man kan finde noget den vej ?

Nogen erfaringer ?

P85DK
P85DK Oct 31 '17

Det er et par ting du skal have i tankerne - primært bilens vægt. Hvis du vil have et reservehjul, så skal du næsten op i fuld størrelse, ellers kan det være svært at finde et dæk der har den nødvendige load rating. Hertil skal du være opmærksom på at stål måske ikke er godt sammen med Teslas moment, men hvis det kun er til nødstilfælde så kan det måske gå.

Du skal finde en fælg med 5x120 og ca. 40 i offset og så prøve den på, så du er sikker på at den går fri af bremsekaliberne.

Personligt ville jeg satse på ikke at punktere, alternativt på en kompressor som kan puste dækket op og jeg på den måde kan komme frem til et sted der kan lave dækket, alternativt road assistance - en stålfælg vil slet ikke være inde i mine overvejelser.

KimT
KimT Oct 31 '17

Jeg mener ikke du kan finde en stålfælg der er godkendt til tesla - pga. moment. Kun alufælge.

DeaconWP
DeaconWP Oct 31 '17

!9 ", 5 X 120 i hulmål. Et 35.

Bredden er som du lyster, bare ikke bredere end dine originale fælge.

Beregn hvilken dæk størrelse du skal bruge på en dæk beregner.

Så omløbs længden er ca det samme som en original på 245/45 -19.

Lav en dymo, som du kan sætte på fælgen, der står maks 80 km/t.

Lav en dymo magen til, til at sætte på indvendig i bilen, som du så klistrer på, når du kører med reservehjulet. Så skal det nok gå.

MOS
MOS Oct 31 '17
Citat fra KimT

Jeg mener ikke du kan finde en stålfælg der er godkendt til tesla - pga. moment. Kun alufælge.

Jeg forstår ikke helt bekymringen vedr. moment og stålfælge. Jeg er klar over, at Tesla kan levere et meget stort moment ved acceleration, men ultimativt er det vel friktionen mellem dæk og vejbane, der sætter grænsen for, hvor stort moment, fælgen kommer til at overføre. Og momentet ved acceleration bliver vel ikke større end ved en hård opbremsning (dog modsat retning). Og alle biler kan vel bremse så hårdt, at hjulene blokerer?!

mbk
mbk Oct 31 '17

En 12V kompressor kan vel i rigtig mange tilfælde få dig til sted du kan få dækket repareret eller skiftet. Jeg kender ikke statistikken, men tror (ikke ved) at oftest er dækket ikke flænset, men har et mindre hul man kan køre nogle km på. 

Asger
Asger Oct 31 '17

https://daekbutikken.dk/productsearch?ItemSearchPage-text=kompressor&submit2=S%C3%B8g

Har selv købt dette rep. kit, og det fylder bestemt mindre end et reservehjul.

P85DK
P85DK Oct 31 '17
Citat fra Asger

https://daekbutikken.dk/productsearch?ItemSearchPage-text=kompressor&submit2=S%C3%B8g

Har selv købt dette rep. kit, og det fylder bestemt mindre end et reservehjul.

Bare husk kun at benytte kompressoren og ikke det skum som er med. Hvis du bruger skummet, så kan dækket ikke lappes og bruges igen. Man kan altid stoppe og pumpe mere luft i, hvis det er nødvendigt for at komme frem.

P85DK
P85DK Oct 31 '17
Citat fra MOS
Citat fra KimT

Jeg forstår ikke helt bekymringen vedr. moment og stålfælge. Jeg er klar over, at Tesla kan levere et meget stort moment ved acceleration, men ultimativt er det vel friktionen mellem dæk og vejbane, der sætter grænsen for, hvor stort moment, fælgen kommer til at overføre. Og momentet ved acceleration bliver vel ikke større end ved en hård opbremsning (dog modsat retning). Og alle biler kan vel bremse så hårdt, at hjulene blokerer?!

Tesen er at der bruges mindre (tyndere) stål for at holde vægten nede og at i tilfælde af kraftig acceleration eller deacceleration, så vrider en stålfælg sig. El moment ved acceleration og vægt ved deacceleration som årsag ved kombinationen (tesla/stålfælg)

Bianco
Bianco Oct 31 '17

Acceleration / nødbremsning er vel den optimale belastning af en fælg - det den først og fremmest er designet til.

Problemet er vel mere en undvigemanøvre i en +2 tons bil - sideværts påvirkning af fælgen.

MOS
MOS Oct 31 '17
Citat fra P85DK

Tesen er at der bruges mindre (tyndere) stål for at holde vægten nede og at i tilfælde af kraftig acceleration eller deacceleration, så vrider en stålfælg sig. El moment ved acceleration og vægt ved deacceleration som årsag ved kombinationen (tesla/stålfælg)

Dvs. andre tunge biler vil også vride stålfælgene ved en hård opbremsning!? Hvad gør man så? Skal man bare lade være med at bremse alt for hårdt, når man f.eks. kører på vinterhjul i en tung bil?

P85DK
P85DK Nov 1 '17

Man kører alu, hvis man vælger at følge specs. Det er forklaringen jeg har fået, om den er rigtig eller ej ...

Man kan så vælge at få nogle tykke/tunge stålfælge, men det er jo også et kompromis

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 1 '17
DeaconWP
DeaconWP Nov 1 '17
Det er vis BMW, der som en anden fabrikant matcher fælge med din Tesla. (SIg det ikke til de andre, men skaf du bare en brugt fælg i stål til reserve. Du virker til, at du ikke giver den pedal, når den evt. er monteret.)
FTFT
FTFT Nov 1 '17

Tak for alle svarene :-)

TorbenS
TorbenS Nov 1 '17

Jeg ville, som Deacon skriver, vælge et dæk i samme størrelse.
Hvis omkredsen er større eller mindre, så skal differentialet arbejde hele tiden (som når du kører i et sving) og det har differentialet bestemt ikke godt af i flere hundrede/tusinde kilometer.

Differentialet er bygget sammen med elmotoren til det som Tesla kalder en Drive unit.