Jeg har kigget lidt på EPA dokumentet for Model 3:
https://electrek.co/2017/10/26/tesla-model-3-range-charging-capacity-underselling-epa-document/
Der står en del interessante ting og jeg har specielt kigget på target road load coefficients på side 16, hvor der er angivet koefficienter for 2 forskellige konfigurationer med hhv. 18” (base wheel = aero) og 19” hjul (sport).
Jeg har regnet lidt på tallene, hvor jeg har sat dem ind i min egen model, der beregner køremodstanden ud fra en konstant rullemodstand plus en luftmodstand, der er proportional med kvadratet på hastigheden og så har jeg omsat tallene til noget mere håndgribeligt (SI-enheder i stedet for US-skodenheder).
Resultat:
18” 19” Delta
Crr 0,0097 0,0108 12,0%
CD*A 0,550 m² 0,603 m² 9,6%
Forskellen i rullemodstand må skyldes dækkene. Forskellen i luftmodstand må skyldes aero hjulkapslerne. Tallenes absolutte størrelse er lidt højere, end jeg havde forventet. Og forskellene mellem 18" og 19" hjul er alligevel overraskende store, men det bekræfter tidligere udtalelser fra en Tesla ingeniør, der sagde, at range var 10% højere med 18" hjulene.
Det har været foreslået, at man kunne pille aero hjulkapslerne af 18" hjulene og bare køre med standard fælgene, som nogle synes ser pænere ud uden aero hjulkapslerne. I dette tilfælde vil man miste gevinsten ved de aerodynamiske hjulkapsler, men stadig have fordelen af 18" dækkenes lavere rullemodstand. Jeg vil gætte på, at besparelsen stadig er 3-5% afhængig af den typiske kørehastighed.
Det kan endda være, at Tesla frivilligt har valgt at nedgradere den oplyste rækkevidde til 310 miles fra 334 miles fordi de ved, at mange af Model 3 ejerne vil køre med 19" hjul eller pille aero hjulkapslerne af deres 18" hjul.