Loading...
dk

Autopilot | Tesla Forum

Janblikk
Janblikk Dec 17 '17

Hej
Jeg har desværre været ude for et uheld på motorvejen og min Tesla 85D er nu til en større reparation v. Crashpoint Århus. 
Min spørgsmål til dette forum er omkring brug af autopiloten. Kort fortalt kommer jeg kørende på motorvejen med autopiloten slået til på den længste afstand til forankørende. Vi har lige holdt helt stille og er på vej op i fart igen. Jeg kører ca 95 km/t og Teslaen holder god afstand til forankørende. Pludselig bremser forankørende bil meget kraftigt op uden nogle trafikale årsager. Min bil reagere hurtigt, men desværre forsent og jeg påkøre forankørende bil. Er der andre der har oplevet noget af det samme(forhåbentlig ikke)?
Jeg mener jo, det skulle være sådan at bilen selv skulle kunne nå at bremse. Det skal siges at vejbanen var fugtig, men ingen frost og temp. var ca. 9-10 gr. 
Efterfølgende viste det sig at bilen foran havde problemer med gearkassen (automatgear).
Uheldet, set fra min side, virkede meget sikkert. Alle airbags sprang og bilen krøllede, hvor den skulle.
Altså spørgsmålet er om andre har haft problemer med at bilen selv holdt afstand til en forankørende/bremsende bil, når de kørte med autopilot?
Mvh Janblikk

Kiefer
Kiefer Dec 17 '17

Jeg ville nok kontakte Tesla. Hvis bilen er på autopilot med længste afstand skal den jo stoppe hvis dem foran stopper. Eller ryger ideen ligesom af det.

Min hustru har oplevet noget næsten tilsvarende bare uden autopiloten, men hvor den nødbremsen heller ikke nåede at sætte ind i tide.

/Martin

KimT
KimT Dec 17 '17

Det jeg har oplevet er at TACC burde være hurtig nok til at reagere.

Du burde kunne sige til Tesla at de skal kikke i loggen. Du har jo det nøjagtige tidspunkt.

MOS
MOS Dec 17 '17
Hvis Tesla skal kigge i loggen, skal det vist være inden, der er gået en uge.
burns
burns Dec 17 '17
Jeg håber dælme ikke det er normalt for så er Teslas nødbremse, selv med autopilot, pænt ringe. 

Jeg har ikke selv haft sådan et uheld. Jeg har dog haft et uheld hvor forankørende var på vej ud til højre i et kryds men bremsede, og det kunne radaren ikke se (forankørende ikke lige foran min bil), men ultralyds sensorens sagde heller ingenting. Loggen var tom. Bilen opdagede intet. Forskærm flækkede. Jeg var pænt skuffet over sensorene.
Bianco
Bianco Dec 17 '17

Ingen uheld, men jeg synes ikke bilen reagerer på foran-holdende, som i hvis jeg kommer med 75 km/t og der er en foran som holder helt stille for rødt. Den begynder i hvert fald ikke at bremse før jeg får kolde fødder og selv bremser.

Nedbremsning virker fint, hvis den foran bare triller f.eks. 10 km/t...

Jabba
Jabba Dec 17 '17

Ingen problemer med nedbremsning hverken med TACC eller AP hverken ved landevejskørsel eller motorvejskørsel. Når det er sagt er jeg altid opmærksom og er klar på bremse og rat hvis nødvendigt.

jensk2
jensk2 Dec 17 '17
Citat fra Janblikk

Hej
Jeg har desværre været ude for et uheld på motorvejen og min Tesla 85D er nu til en større reparation v. Crashpoint Århus. 
Min spørgsmål til dette forum er omkring brug af autopiloten. Kort fortalt kommer jeg kørende på motorvejen med autopiloten slået til på den længste afstand til forankørende. Vi har lige holdt helt stille og er på vej op i fart igen. Jeg kører ca 95 km/t og Teslaen holder god afstand til forankørende. Pludselig bremser forankørende bil meget kraftigt op uden nogle trafikale årsager. Min bil reagere hurtigt, men desværre forsent og jeg påkøre forankørende bil. Er der andre der har oplevet noget af det samme(forhåbentlig ikke)?
Jeg mener jo, det skulle være sådan at bilen selv skulle kunne nå at bremse. Det skal siges at vejbanen var fugtig, men ingen frost og temp. var ca. 9-10 gr. 
Efterfølgende viste det sig at bilen foran havde problemer med gearkassen (automatgear).
Uheldet, set fra min side, virkede meget sikkert. Alle airbags sprang og bilen krøllede, hvor den skulle.
Altså spørgsmålet er om andre har haft problemer med at bilen selv holdt afstand til en forankørende/bremsende bil, når de kørte med autopilot?
Mvh Janblikk

Øv, jeg antager det er en AP1, når det er en 85D?

mvh

jens 

Lars72
Lars72 Dec 18 '17
Sålænge vi ikke er på niveau 5 med autopilot er det vel egen kørsel.
Jeg tror ikke at auto katastrofe opbremsning er tiltænkt fart over 50-60kmt.
Men nedbremsning bør være selvfølge med AP1 på ALLE hastigheder - bare ikke katastrofe opbremsning. Jeg synes AP1 virker super super godt både i by og motorvej MEN ikke fejlfri.
MOS
MOS Dec 18 '17
Citat fra Bianco

Ingen uheld, men jeg synes ikke bilen reagerer på foran-holdende, som i hvis jeg kommer med 75 km/t og der er en foran som holder helt stille for rødt. Den begynder i hvert fald ikke at bremse før jeg får kolde fødder og selv bremser.

Nedbremsning virker fint, hvis den foran bare triller f.eks. 10 km/t...

Jeg tror, det har at gøre med, at bilen skelner mellem stillestående objekter (containere, autoværn, kantsten osv.) og kørende objekter (biler, cykler m.m.). Min oplevelse er, at den reagerer ret konsekvent på de kørende objekter, men langt fra altid på stillestående objekter. Den regner vel med, at man selv styrer udenom et stillestående objekt. Hvis bilen foran triller med bare 10 km/h, så regnes den for et kørende objekt, som den så forsøger at holde sig bagved. Hvis den skulle foretage en nødopbremsning hver gang, man nærmer sig et stillestående objekt, så ville den få alt for mange falsk positive.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 18 '17
MOS
MOS Dec 18 '17
Citat fra Lars72
Jeg tror ikke at auto katastrofe opbremsning er tiltænkt fart over 50-60kmt.

Jeg tror nu nok, det er aktivt ved alle hastigheder. Problemet er bare, at det ikke altid sikrer mod et sammenstød. Hvis man kører 250 km/h, så vil standselængden være enorm, men omvendt vil man nemt kunne nå at styre udenom en forhindring et stykke længere fremme på vejen. For at undgå for mange falsk positive nødbremsninger, så aktiveres den nok først, når bilen er rimelig sikker på, at man ikke har tænkt sig at styre udenom og at den uundgåeligt er på kollisionskurs. Her er det dog ofte for sent at undgå et sammenstød, selv hvis den klapper nødbremsen hårdt. Men ulykkens omfang kan stadig reduceres, hvis bilen når at bremse f.eks. 20-30 km/h før sammenstødet. Det kan gøre forskellen på alvorlig kvæstelse/død og lidt krøllet metal/plastic forrest på bilen. Jo hurtigere, man kører, jo større er risikoen for, at bilens nødbremse ikke kan nå at afværge en ulykke. Det er simpel fysik.

Jeg tror, det er vigtigt at skelne mellem et fuldstændig selvkørende (level 5), fail safe system, der helt kan undgå ulykker og så et driver assist system (level 2), der hjælper føreren, kan redde én fra nogle ulykker og reducere omfanget af nogle ulykker, men hvor det altid stadig er førerens ansvar.

Teslas AP er for nuværende på level 2, måske 2½. Dem, der forventer, at bilen kan undgå enhver ulykke, har ganske enkelt for høje forventninger til teknologien på nuværende tidspunkt.

Okkels
Okkels Dec 18 '17

Der må være væsentligt forskel på, om bilen skal bremse for et stillestående objekt, altså et situation, hvor man kommer kørende i fart og hvor bilen foran holder helt stille eller en situation, hvor bilen foran kører samme hastighed som en selv og derfra bremser. Det er den sidste situation Jan har været ude for.

Autopiloten bør vel hurtigere kunne registrere at afstanden til den forankørende formindskes, end man selv ville kunne og bremselængden er vel ikke længere for en Tesla end for andre biler?

MOS
MOS Dec 18 '17

Nej, i den situation burde det også virke. I hvert fald som Jan har beskrevet situationen.