Loading...
dk

Hjem fra Paris | Tesla Forum

Metguy2000
Metguy2000 Mar 14 '18
Så lykkedes det at overtale familien til at tage Teslaen til Paris og retur, frem for konens dieselhakker. Turen derned er planlagt, men turen hjem er åben.

Har I erfaringer, evt. gode hoteloplevelser I kan dele?

Vi har runder snart 85.000 i vores 85D, så vi er ikke nervøse for at køre tom for elektroner, men det længste vi har været undervejs er Sjælland-Skagen, bortset fra en afstikker til Berlin via Sønderjylland.
Kiefer
Kiefer Mar 14 '18

Jeg har haft gjort det samme, tog turen fra Århus til Paris, mens hustru og ungerne tog flyveren.

Jeg brugte et billigt Holliday Inn på turen derned ikke for langt fra en SuC, og fordi jeg havde nogle point til den kæde jeg skulle have brændt af inden de udløb

Og så havde jeg mulighed for at køre stille og roligt mod Paris og nyde turen og de stille, meget stille stunder på SuC'erne i Tyskland og til dels også i Belgien. Sjældent jeg oplevede andre biler end min egen. Det kan selvfølgelig have ændret sig de sidste ca. 15 måneder siden jeg tog turen derned. Turen var blot på ca. 1200 km så det kan sagtens gøres på en enkelt dag.

dagen efter hentede jeg ungerne i Paris lufthavn, og bilen kunne lade gratis i lufthavnen mens jeg ventede, ikke fordi det var nødvendigt, men fordi jeg kunne. Vores tur var så dog blot til Disneyland. Her var der ikke mulighed for at lade bilen, men der er ikke ret langt til nærmest eSuC, og vores tur retur fra Paris gik via Bern og Stuttgart, så det var lidt en omvej for at komme hjem. Men vi skulle jo lige se den hund vi skulle til Bern og hente ca. 2 uger senere...

Min oplevelse med børn og SuC er at det er ALDRIG bilen vi venter på når vi lader. Jeg havde, nu hvor det var vores første rigtige lange ferie med bilen sydpå siddet derhjemme og regnet ud via Supercharge.info hvilke SuC'er vi skulle køre forbi og hvor længe vi skulle vente. Men med hustru og to små piger, ja, så skal der tisses, så skal man have is, så skal man over på legepladsen, så skal man lige have noget at drikke, og når alle så er kommet ind i bilen og klar til at køre, ja så er der en der skal tisse igen...

Så mit råd, drop planlægningen, kør efter Teslas navigation når vi snakker SuC og nyd turen :-)

Hvad angår hoteller, så har jeg gode erfaringer med Holliday Inn og Holliday Inn Express. Men ellers brug hotels.com eller andet kæde og se om der ikke skulle være et hotel ikke ret langt fra en Suc.

Ofte, specielt i Tyskland, kan hoteller med SuC godt være relativ dyre, bare set på det i Hamborg, det koster en 200-300€ for en overnatning, men så er det også en rimelig pænt hotel.

/Martin

MOS
MOS Mar 15 '18

Jeg har selv erfaringer med et par ture rundt i Midttyskland og en lidt længere tur til Sydfrankrig i min Model S 85D.

Som Kiefer også skriver, så er det specielt med børn næppe bilens opladning, man kommer til at vente på, men snarere at alle passagerer er klar til at køre videre.

Der er ingen grund til detailplanlægning hjemmefra og der er absolut ingen grund til på forhånd at lægge sig fast på nogle bestemte SC på vejen. Mit råd er at tage det stille og roligt og tage det som det kommer. Der vil næsten med statsgaranti opstå situationer undervejs, hvor det vil være nemmest at være lidt fleksibel og indlægge en ekstra pause eller springe en SC over, som Teslaens navigation ellers havde foreslået.

En strategi kunne være at lægge en overordnet rute hjemmefra (evt. vha. tripplanner.com) og notere sig de muligheder, der er for SC undervejs. Og ellers bare betragte både tripplanners og Tesla navigationens forslag om SC stop som vejledende.

Når man nærmer sig en SC, der ligger tæt på ruten, spørger man rundt i bilen, om nogen skal tisse eller trænger til en pause. Hvis børnene ikke har tisset i flere timer og alligevel benægter, så vil det under alle omstændigheder være en god idé at holde pause på næste SC, da det er p....irriterende, hvis én så alligevel skal tisse lige efter man har passeret afkørslen ved SC. Så er der måske 150 km til næste SC og man skal ud i at finde andre toiletter, hvor der ikke er opladningsmulighed. Så kommer man til at holde pause der i stedet og når alle så er klar til at køre videre i et langt stræk, så mangler der pludselig strøm på bilen, fordi den har stået og ventet uden også selv at blive klar.

Så rådet må være så vidt muligt at lægge pauserne ved SC. Det første, man gør, er at parkere bilen ved en SC stall, stiger ud og sætter kablet i. Det sidste, man gør er at tage kablet ud lige før man kører. Hvis der skal diskuteres, hvor man skal hen, hvor langt et stræk man skal tage, hvem der skal køre, trykkes på skærmen osv., så kan man med fordel gøre dette, mens bilen lader videre og vente med at tage stikket ud til, når man er helt klar til at køre.

Det er ikke sikkert, at bilen når at blive ladet helt op hver gang og måske kommer der ikke strøm nok på til at nå hen til lige præcis den SC, som man havde planlagt hjemmefra eller som Teslas navigation foreslår. Ignorer det. Det vigtige her er, at der er nok strøm til at nå frem til nærmeste SC på ruten. Sandsynligheden for, at nogen skal tisse eller andre opståede behov for pause, inden bilen løber tør for strøm er ret stor. Og skulle man alligevel få brug for en ekstra ladepause pga. lav SOC på batteriet uden at nogen skal tisse eller andet, så kan man med fordel nøjes med at lade i f.eks. 5-10 min. eller lige netop nok til, at man kan nå frem til næste SC, hvor man så måske har brug for en længere pause.

Husk, at bilen lader hurtigst, når den har lav SOC og at ladeeffekten skrues gradvist langt ned, efterhånden som batteriet bliver fyldt. Mange har det bedst (føler sig mest trygge) med at køre med mest mulig strøm på batteriet. Men pga. den variable ladehastighed kan det ofte svare sig at køre med lav SOC det meste af tiden, da den så lader meget hurtigere og så lade være med at vente på, at den lader helt op. F.eks. kan man sagtens køre videre med måske 40% SOC, hvis der ikke er alt for langt til næste SC.

Mht. overnatning, så er det belejligt at vælge et sted, der har Tesla destination charger, så man kan lade gratis om natten og starte næste dag med et fuldt opladet batteri. Men hvis passagererne alligevel kræver længere pauser end bilen, så er det ikke så vigtigt. Jeg vil endda sige, at det er lidt lige meget, om der er en SC i nærheden af der, hvor man overnatter. Man skal bare sørge for, at der er strøm nok på til at nå derhen. Hvis det drejer sig om overnatning i Paris, så indregn gerne strøm til lokal kørsel samt lidt ekstra til 'vampire drain', hvis I skal være der i flere dage. Ellers kan man nok også finde offentlige betalingsladere i storbyen. I givet fald - husk Type 2 kabel og/eller relevante adaptere.

Jeg ved ikke, om det ligger i nærheden af jeres rute, men hvis I kommer forbi Hirschberg SC, så kan jeg anbefale et besøg på China Restaurant Meixin, som ligger ca. 200 m derfra. De laver fantastisk god mad til absolut rimelige priser.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 15 '18
Metguy2000
Metguy2000 Mar 15 '18
Tak for de gode inputs.
Der er rigeligt med SC på ruten, så jeg vil følge jeres råd og lade som det passer, dog med en overordnet plan. Vi overnatter i Hotel Overkamp nær Dortmund på vejen ned. De har meldt tilbage at vi kan lade hos dem. Fra mine andre kortere ture ved jeg at det giver mest at trille ind med så lav spænding på batterierne 3-4% og så lade i 20-30 min. og jeg får ikke nerver af at se rækkevidden forsvinde. Jeg har lært at stole på det gns. forbrug, bare jeg ikke skal hypermile med 90.