Loading...
dk

Hvilke bremseklodser? | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 26 '18

Efter lidt over 100.000 km og lidt mere end 3 år ser det ud til at det snart er tid til at udskifte bremseklodserne. Ikke fordi at de er nedslidte, da der er mere end halvdelen tilbage af sliddelens tykkelse, men fordi en enkelt af klodserne er blevet lidt porøs i den ene hjørne og små småt er begyndt at gå i opløsning. Spørgsmålet er nu om der er nogen der har god erfaring med nogle af alle af de væsentligt billigere alternativer til de originale bremboklodser der findes på markedet.

jens2
jens2 Apr 28 '18

Haløj. Du kan købe teslas orginale klodser, eller du kan købe præcist de samme klodser hos Autoskadestuen eller Hennerup auto, til en hel anden pris. Valget er dit. Forskellen er at tesla skifter f.eks hele kaliberen til en ny hvis den fejler noget, hinderup aoto renoverer den gamle.

hvilket er fuldt ud, lige så godt.

Forummets indlæg er redigeret af jens2 Apr 28 '18
P85DK
P85DK Apr 28 '18

Klodser vil jeg selv skifte, det er noget af det nemmeste DIY efter at skifte en pære. Jeg vil altid vælge de originale Brembo. Originale Brembo klodser kan du fx købe her:

https:///...upplier%5B%5D=brembo

Du skal bruge part nr. P 09 004 og P 30 074

Du kan hos Brembo indtaste din bilmodel og så kommer den frem med de dele som passer og part nr.

Jeg ville ikke vælge andre for øget performance, da bremserne slet ikke bruges i en grad der retfærdiggør det og jeg ville ikke vælge billigere, da jeg altid vil gå efter originalt.

Du kan eventuelt vælge et andet Brembo nummer som P 54 039 til ca. 380 kr. i stedet for de +1.200 kr. hvis eneste forskel er at klodsen er 0,3 mm kortere i højden. Forskellen i mål er større på de uoriginale klodser.

Bianco
Bianco Apr 28 '18

??? Har du en ide om hvorfor den ene koster 1200,- og den anden 400,- (for fire klodser) ???

Der må være en anden forskel end bare 0,2 mm i bredden og 0,3 mm i højden på den plade der holder bremsebelægningen.

P85DK
P85DK Apr 28 '18

Si :-) Den ene original klods til Tesla og den anden er klods til Honda/Mitsubishi/Subaru, men ud over det er de stort set de samme

DeaconWP
DeaconWP Apr 28 '18
P85DK: Hvilken af de to første numre skal dit alternativ erstatte? Og er det den forreste eller den bagerste, som man kan erstatte af den der er en anelse mindre?
P85DK
P85DK Apr 29 '18

P09004 er klodser til foran og P30074 er klodser til bagpå. P54039 kan være et alternativ til de klodser Brembo siger er de rigtige til foran.

Som sagt vil jeg altid vælge originalt, men hvis man ikke vil betale prisen og alligevel kigger på andre producenter/mærker som alligevel ikke er nøjagtigt samme mål, så ville jeg vælge de Brembo alternativer der er fremfor et andet mærke.

lauz
lauz Apr 29 '18
Det ser faktisk ud til at være lettere end på min VW Passat.

https://youtu.be/04WqQ_8vXoc
Gustavsfar
Gustavsfar Apr 29 '18

Tak for svar. Jeg afventer dem på lager igen og får dem bestilt snarest.

P85DK
P85DK Apr 29 '18
Citat fra lauz Det ser faktisk ud til at være lettere end på min VW Passat.

https://youtu.be/04WqQ_8vXoc

Ja, det er meget let - forudsat at de ikke er rustet fast de to pinde du skubber ud. Det er typisk den nederst som ruster fast. Så skal den have godt med WD40 bagerst og så skal man ikke være bange for at bruge en del muskel og en hammer :-) Det er også en god idé lige at skubbe stemplerne tilbage mens klodserne sidder i, så det er nemt at få de gamle ud og de nye ind :-) og så husk kobberfedt.

Her er en lille video med en der kæmper med en pin som har sat sig fast på en Brembo kaliper.

https://www.youtube.com/watch?v=fZW-rf4wfoU

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 29 '18
JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Apr 30 '18
Kobberfedt er bandlyst, det opløser gummi og korroderer aluminium, som kalibrene er lavet af. Brug alufedt eller keramisk fedt
Gronhund
Gronhund May 3 '18
Citat fra JeppeB_HinnerupAuto Kobberfedt er bandlyst, det opløser gummi og korroderer aluminium, som kalibrene er lavet af. Brug alufedt eller keramisk fedt

Tak, Jeppe. 

RobertJ
RobertJ May 4 '18

Tak for tippet på keramisk fedt.

Et tip til at løsne de fastsiddende pins. M6/M8 bolt og en 500/750gr muggert.

Pins sidder normalt med 2-3mm udhæng i kaliberen fortil. Med bolten kan de slåes løse.
Bruger derefter enden af en tilpasset unbrako (vinkelsliber) til at slå den igennem hullet med.

Sidder pads fast i kaliber, er et dækjern fra cykelværktøjet et godt pry-tool, men pas på stempler og tætningerne.

Ved ikke om Brembo laver sinter metal pads eller lign. på de andre part numre og de derfor er billigere.

Jeg bestilte Powerstop Z16 (keramisk) 1053 / 1474A hjem via ebay US / seller shopeddies €90 for alle 8 pads, leveret på 14 dage. Mindre detalje er dog de ikke er ECE90 mærket pga US market.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 4 '18
RobertJ
RobertJ May 4 '18

De ser 100% oem ud, pånær ribben ned over midten.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 4 '18
Storm
Storm Aug 23 '18

Hi

Hvilke brugte du bagpå ?

/Jonas

RobertJ
RobertJ Aug 23 '18

Z16-1053 som på billed er bagklodser

z16-1474a er fortil

Kan stadigt varmt anbefale de her keramiske klodser. Super bremseføling, og ingen støv.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Aug 23 '18
Gustavsfar
Gustavsfar Aug 23 '18

Jeg fik aldrig bestilt nye klodser tilbage i april. Jeg har derfor fulgt din anbefaling ovenfor og har bestilt de keramiske. Er spændt på at mærke og se forskel.

JCBX
JCBX Aug 23 '18
@RobertJ

Passer de også i de almindelige kaliber eller kun til de røde
RobertJ
RobertJ Aug 24 '18

Tja, de er jo røde.
Men samme model indenunder farveladen! 

- R

mbk
mbk Aug 24 '18

Tilspændingsmomenter