Loading...
dk

Total økonomi sammenligning med alternativer | Tesla Forum

husfeldt
husfeldt May 6 '18

Hvad koster det - sammenlignet med alternativer.

Jeg pendler på motorvej 90% - 130km hver vej., ca 50.000 km/år - overvejer en brugt model S - men hvor dyrt er det sammenlignet med alternativer.

Har forsøgt at lave lidt udregninger - kommentarere modtages MEGET gerne!

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gc_izQXaX2tq6u8oadKAPmMI_vArnuUhNkzkVkpI-oI/edit?usp=sharing

Ice2EV
Ice2EV May 7 '18

Hej.

Har kigget i dit ark.

Bemærker du har fået rettet købspriserne i forhold til igår. De ser mere fornuftige ud. Dog kan du vel skrive Leaf ned med 40.000 den koster vel kun 310 med den store pakke.

Du regner forbrug efter opgivet kml. Tvivler på du får 25 kml ud af en hvilken som helst vogn med 130 km motorvej. Du skal nok ikke regne med meget over 19  snit. Med mindre du du kører 100-110 kmt. Så kan du måske få 22-23.

Bemærker du forventer at køre 300-500.000 km i vognene. Men din I30 vil du skifte ved 235.000. Er det sådan at forstå at din I30 er træt og skal væk? 

Bemærker samtidig at du forventer 1333 kr i månedlige vedligehold i din I30, men alle de andre du kigger på sætter du 3-800 af til. Det holder nok også de første par år, men når den runder de 175-200 km så kan du rende ind i større omkosntinger, og så holder regnestykket nok ikke med eks. 500.

Dog kunne de 1333 om måneden op I30 godt tyde på du måske har haft et par dyre regninger, og så kunne du godt være billigt kørende de næste 50-100.000 km.

Personligt ville jeg nok vente på en ny model 3, og idet din I30 lader til at være betalt, der er ingen afbetaling i arket, så ville jeg spare 50.000 sammen til den model 3 dukkede op. En 3'er vil alt andet lige have garanti på DriveUnit/batteri alle årene, hvor en brugt S vil løbe tør for år, inden du har kørt den til enden i dit regnestykke.

Du kunne også spare dem op, og se hvad en model 3 gør ved brugtpriserne på model S. Der kunne godt være en joker gemt der. 

Holder du I30 til 300.000 km, så har du også et mere reelt billede af om det er økonomisk fornuftigt at regne med at kunne køre de km. Det burde ikke være umuligt. Min den gamle har kørt 3 Fabia'er ned. Den første gik 335.000 før han valgte at få den byttet, der var den dog også træt. De 2 næste byttede han mellem 230-250.000 km

PS: Kia har meddelt de laver Niro som ren el, til levering sidst på året og med 65 kw batteripakke. Det kunne være en joker på Ellert siden. Har selv prøvet Hyundi Ionic electric ,den var fornuftig, men med for lille batteri. Mon ikke den også kommer med 65 kw, eftersom Kia er en underafdeling af Hyundai.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 7 '18
husfeldt
husfeldt May 8 '18

Mange tak feedback - lige et par facts mere..

1. Min I30 er 12 år gammel og har kørt 235.000 km - aircon er brudt sammen koster 5000 at reparere øv. 
  2. Det er kun de sidste 2 år jeg har kørt 50.000 om året.
  3. Jeg kan smide ca. 400-500K  i udbetaling så jeg behøver ikke sparre op -- men det er lidt dumt at køre min i30 i havnen så længe den rent faktisk virker ok :)

Så mht kilometer tal på en ny diselbil - tror jeg at de ca. 300.000 er realistisk - da det både er alder og KM som gør min I30 lidt træt (den kører nu p.t ganske fint men savner aircon og adaptiv fartpilot på de lange ture).

Har været ude at kigge/prøve på biler btw..

• Tesla Model S 85P
    - kører naturligvis fantastisk og ser flot ud, og har totalt meget plads.
    - Skuffet over det indvendige, finish og kvalitet - synes min I30 næsten er bedre..
    - Også lidt skuffet over vind/hjul støj
    Skal nævnes at det desvære var en 2014 model uden AP..

• NIssan leaf 40KW - 2018
    Ikke så stor, men faktisk pæn -ikke så mange tekniske finesser som Tesla, ikke så hurtig, og slet ikke så flot men.
    - Den kørte rigtigt godt - accelaration var helt fin
    - Adaptiv fartpilot samt lane assist og skiltegenkendelse var fint
    - Lidt sløv i maps navigation .. men
    Faktisk en MEGET positiv overraskelse.
    Er bekymret for range - jeg kører 130 km hver vej - og den kan reelt køre måske ca. 240 (så mangler jeg 20km øv ) - og det er med nyt batteri.
  • Mercedes A-class 2018 Kiggede på (prøvede ikke) 
    - Vanvittig flot og moderne invendig
    - Starter ved 330.000
    Men det er en diesel koger - tror jeg ville fortryde hvis jeg købe den alene af denne årsag. men det var virkelig en veldesignet bil..

Tesla concerns..

Model s:

• Ikke god nok kvailitet der berettes om mange reparationer - men dog også om nogen der har været heldige og kørt stort set gratis meget længe
  • Service og hjulrotationer alene vil kræve at jeg er på værksted med bilen ca. hver anden måned - det vil jeg blive meget træt af.
  • Usikker på hvor længe /  hvor mange km den holder -- det kan være alt fra 300.000 til 1M .. nobody really knows yet, 

Tesla 3 -

• Jeg er ikke tilhænger glad for det simple design - synes fysike knapper er intuitive og praktiske - det kan være det bare kræver tilvænning.
  • Bagagerums åbningen er en fejl - det er et underligt lille hul de har fået lavet der.
  • Givet kvaliteten fra model S - synes jeg Tesla lige har en opgave med at overbevise mig om at de kan lave top-kvalitets biler.

Tesla plus-sider:

• Den avancerede autopilot - (men jeg skal nok have AP2 HW - for at det er fremtidssikret dvs. late 2016 model tror jeg nok)
  • Løbende opdatering og generel tech- approach.

Og ja regnearket er "levende" :) 

PeterE
PeterE May 9 '18
Citat fra husfeldt

Mange tak feedback - lige et par facts mere..

1. Min I30 er 12 år gammel og har kørt 235.000 km - aircon er brudt sammen koster 5000 at reparere øv. 
  2. Det er kun de sidste 2 år jeg har kørt 50.000 om året.
  3. Jeg kan smide ca. 400-500K  i udbetaling så jeg behøver ikke sparre op -- men det er lidt dumt at køre min i30 i havnen så længe den rent faktisk virker ok :)

Så mht kilometer tal på en ny diselbil - tror jeg at de ca. 300.000 er realistisk - da det både er alder og KM som gør min I30 lidt træt (den kører nu p.t ganske fint men savner aircon og adaptiv fartpilot på de lange ture).

Har været ude at kigge/prøve på biler btw..

• Tesla Model S 85P
    - kører naturligvis fantastisk og ser flot ud, og har totalt meget plads.
    - Skuffet over det indvendige, finish og kvalitet - synes min I30 næsten er bedre..
    - Også lidt skuffet over vind/hjul støj
    Skal nævnes at det desvære var en 2014 model uden AP..

• NIssan leaf 40KW - 2018
    Ikke så stor, men faktisk pæn -ikke så mange tekniske finesser som Tesla, ikke så hurtig, og slet ikke så flot men.
    - Den kørte rigtigt godt - accelaration var helt fin
    - Adaptiv fartpilot samt lane assist og skiltegenkendelse var fint
    - Lidt sløv i maps navigation .. men
    Faktisk en MEGET positiv overraskelse.
    Er bekymret for range - jeg kører 130 km hver vej - og den kan reelt køre måske ca. 240 (så mangler jeg 20km øv ) - og det er med nyt batteri.
  • Mercedes A-class 2018 Kiggede på (prøvede ikke) 
    - Vanvittig flot og moderne invendig
    - Starter ved 330.000
    Men det er en diesel koger - tror jeg ville fortryde hvis jeg købe den alene af denne årsag. men det var virkelig en veldesignet bil..

Tesla concerns..

Model s:

• Ikke god nok kvailitet der berettes om mange reparationer - men dog også om nogen der har været heldige og kørt stort set gratis meget længe
  • Service og hjulrotationer alene vil kræve at jeg er på værksted med bilen ca. hver anden måned - det vil jeg blive meget træt af.
  • Usikker på hvor længe /  hvor mange km den holder -- det kan være alt fra 300.000 til 1M .. nobody really knows yet, 

Tesla 3 -

• Jeg er ikke tilhænger glad for det simple design - synes fysike knapper er intuitive og praktiske - det kan være det bare kræver tilvænning.
  • Bagagerums åbningen er en fejl - det er et underligt lille hul de har fået lavet der.
  • Givet kvaliteten fra model S - synes jeg Tesla lige har en opgave med at overbevise mig om at de kan lave top-kvalitets biler.

Tesla plus-sider:

• Den avancerede autopilot - (men jeg skal nok have AP2 HW - for at det er fremtidssikret dvs. late 2016 model tror jeg nok)
  • Løbende opdatering og generel tech- approach.

Og ja regnearket er "levende" :) 

Bare en enkelt ting, service og hjulrotation - hvorfor er det en bekymring?

Jeg har selv været til service 2 gange på 2 år på mine ca 90000 km. Og hjulrotation? Slet ikke relevant hvis du spørger mig. Skift fra vinter til sommer og retur er rigeligt de fleste.

husfeldt
husfeldt May 9 '18

Det lyder jo faktisk lovende det du skriver!  De 10.000Km Hjulrotation er fra tesla.dk og det samme gælder 20.000 km mellem service - så de tager måske/forhåbentligt fejl :)

Jeg skal også have prøvet en Model S, der har autopilot - da jeg tænker den kan give en betydelig mere sikker og afskappet tur til og fra Århus - så det er et must have.

Anyway - holder lige mine muligheder åbne og "håber" min gamle i30 snart står af så jeg er nød til at træffe en hurtig beslutning..

Mht. det simple design med stor skærm og få knapper - det kan være det blot er en vanesag - som med opfindelsen af smartphone - måske i længden - det er meget federe .. det må de nuværende Tesla ejere nok kunne sige mere om.

Men tak for input!

Forummets indlæg er redigeret af husfeldt May 9 '18
Ice2EV
Ice2EV May 14 '18

Hej

De 2 ting nævnt her opvejer hinanden, men jeg vil lige nævne dem alligevel.

Hvorfor er det du vurderer at Leaf skal bruge 400 på dæk hver måned, når alle de andre kan klare sig med 200? Tænker med 50.000 km om året, skal du vel have 1 sæt dæk om året(sommer og vinterdæk første år, og ingenting 2. år, og begge sæt 3. år) et sæt koster vel i omegnen af 3-3600 kr. MEd mindre det er 19-21 tommer, så koster de nok nærmere 4500-5000.

Hvorfor er det du vurdere at Leaf kan serviceres for 300, når langt de fleste andre forventes at koste 500 om måneden?

Prøv at sætte Hyundai Ionic eller Kia Niro ind i arket. Niro kommer vel med 65 kwt batteri, og jeg så et rygte om Ionic ligeledes ville komme med større batteri snart. Ifølge andre her på siden, skulle Ionic være den mest økonomiske med watt'ene på markedet. Niro er vel på samme teknik. 

Jeg gætter på en Ionic/Niro med stort batteri burde kunne erhverves for 350-375'ish kkr. Men det er bare et gæt udfra en 28kwt Ionic koster under 300kkr, og eftersom der tales om kw priser lidt over 100 us/kw. Så bør 37 kw mere batteri vel ikke koste over 25000 plus moms og afgift .

På den anden side, så kunne man vel også bare sætte Ionic/Niro lig med Leaf 60 kwt. Det er nok meget tæt. Men har forstået brugerfladen på Ionic er bedre end Leaf.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 14 '18
husfeldt
husfeldt May 14 '18

Tak for input .. har rettet på Leaf dæk, omkost.  Service har jeg fortsat sat lidt lavere da det trods alt ikke er en ICE.. 

Så har jeg tilføjet Niro og Ionic - dog mangler jeg data - og mht Ionic skal det være en long range model..

Er dog mere fristet af Tesla (og lidt Leaf) pga. de har lidt semi-autonomous driving..

Men jeg er fortsat også ret hook på en brugt Tesla S 85..

Ice2EV
Ice2EV May 14 '18

Ionic kan også køre selv, dog ikke over mere end 3-800 meter, før den beder dig om hænderne på rattet.

Man kunne formode det blev længere ved nyere modeller. Det er vel den retning der gåes i for alle producenter. Tesla er dog nok "in a league of their own" på den konto pt.

husfeldt
husfeldt May 14 '18

Jeg skal have prøvet en Tesla S, med autopilot .. men selv ikke dette er simpelt - da der jo er AP1 og AP2 .. (og er der egentligt flere ?).

Det er et ret stort plus med en AP .. men Nissan er nu også ret fin her - omend ikke Tesla niveau.

PeterE
PeterE May 16 '18
Citat fra husfeldt

Jeg skal have prøvet en Tesla S, med autopilot .. men selv ikke dette er simpelt - da der jo er AP1 og AP2 .. (og er der egentligt flere ?).

Det er et ret stort plus med en AP .. men Nissan er nu også ret fin her - omend ikke Tesla niveau.

Det er nu simpelt nok, og der er masser at prøve derude - men husk at prøve et begge dele. Jeg tror ikke at du vil opleve den store forskel.  

husfeldt
husfeldt May 17 '18

Yep - der er et par ting jeg skal have prøvet.

• En nyere Tesla Model S, med AP1
    Hvordan virker den - er den god og stille på Motorvejen.. 
    Kvailtet - og sæder - er tingene i orden.
  • Nissan LEAF 40kw
    Hvor langt kan den egentlig køre på motorvejen.. jeg har 130 km hver vej på arbejde - og jeg har ikke lyst til at tøffe hele turen med 105km/t for at være sikker på at nå frem og tilbage

• Mercedes A-class 180d
    Lækker high-tech og super kvalitet - med noget der minder om Pro-pilot fra Nissan.
    Mren det er Diesel - hvor langt gåt den på motorvejen, hvor meget larmer den. Og øv - de smarte autopilot ting kommer formentligt føst til efteråret siger Mercedes .. .  

Tjaa .. og så holder jeg mit regneark opdateret..

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gc_izQXaX2tq6u8oadKAPmMI_vArnuUhNkzkVkpI-oI/edit#gid=0

Forummets indlæg er redigeret af husfeldt May 17 '18
Ice2EV
Ice2EV May 18 '18

Har du overvejet at der er skattefradrag for renter, ikke at det er alverden efterhånden. Men jo dyrere jo mere effekt har det jo.

husfeldt
husfeldt May 18 '18

tjoo .. det er ikke i mine beregninger - men sikkert ikke en volsom faktor.. 

Værdien af rentefradrag er ca. 25%, så med lad os sige 64000 i renter så er det jo trods alt en 16.000 - måske skulle jeg lave en række med rentefradrag .. 

Btw. Det ser også ud til at dæk holder betydeligt længere end jeg havde frygtet - der er en del rapporter hvor et par dæk har holdt 50.000+ Km..

Ligenu hælder jeg mest mod en Model S - men det er et vanskeligt tidspunkt at vælge bil synes jeg - om 3-4 år er der vel ikke nogle begavede mennesker som vil købe en ICE - så er EV overlegent på alle parametre.. det er en exponentiel disruption bølge som mange andre.. 

Det betyder så også at hele markedet er i bevægelse og at det er ret vanskeligt at planlægge og forudse f.eks. værditab eller hvordan next wave af EV's om 2-3 år ser ud.

husfeldt
husfeldt Feb 17 '19

Slut med snak -- det blev en Model 3 - henter den tirsdag i Århus..

Ice2EV
Ice2EV Feb 17 '19

Sådan, tillykke.

Hilbert
Hilbert Mar 19 '19

@husfeldt

Dit regneark ser interessant ud, men jeg synes at det er vanskeligt at sammenligne.

Burde det ikke vise samlede omkostninger + afskrivning i kr/km, så man kan sammenligne direkte. Er det korrekt forstået, at du afskriver hele kontantbetalingen over 8 år for El og 5 år for ICE? Hvis du regner med en lånerente på 2% giver det vel 1% (- rentefradrag) i snit over afdragsperioden.

For mig at se må udgiften pr km blive ca. 20% dyrere for Ford Focus (2,7 kr/km) end for Tesla Model 3 (2,23 kr/km) eller har jeg misforstået noget?

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Mar 19 '19
husfeldt
husfeldt Mar 19 '19

Der er jo altid mange usikkerheder - jeg har lavet best bet på holdbarhed; dvs. hvorlænge hver bil vil holde med mit kørsels behov.. her vinder EV'erne - det er mit personlige gæt. Tesla får point for at de er teknologisk foran de andre producenter - de har mere styr på motor og batteri nu tænker jeg.

Mht rentefradrag - så er det faktisk ikke medtaget i beregningen - og det giver naturligvis en reduktion - har dog ikke regnet på hvor meget :)

Ps- feel free to change .. jeg har jo købt, og der er versionering på - du kan specielt rette i "setup" fanen.

Hilbert
Hilbert Mar 20 '19

Jeg mener, at der er en regnemæssig fejl i regnearket, da du reelt afskriver/afbetaler BÅDE på købsprisen OG lån hertil. Derfor kommer bilerne med lån ud med alt for store omkostninger. Omkostningerne på Model 3 svarer derfor til at bilen skulle koste 650.000 kr. Heldigt at du ikke selv blev afskrækket af omkostningerne ved Model 3 - så vidt jeg kan se bliver de ca. 17.000 kr lavere pr år, end regnearket viser.

Tillykke med valget.