Hej.
Har kigget i dit ark.
Bemærker du har fået rettet købspriserne i forhold til igår. De ser mere fornuftige ud. Dog kan du vel skrive Leaf ned med 40.000 den koster vel kun 310 med den store pakke.
Du regner forbrug efter opgivet kml. Tvivler på du får 25 kml ud af en hvilken som helst vogn med 130 km motorvej. Du skal nok ikke regne med meget over 19 snit. Med mindre du du kører 100-110 kmt. Så kan du måske få 22-23.
Bemærker du forventer at køre 300-500.000 km i vognene. Men din I30 vil du skifte ved 235.000. Er det sådan at forstå at din I30 er træt og skal væk?
Bemærker samtidig at du forventer 1333 kr i månedlige vedligehold i din I30, men alle de andre du kigger på sætter du 3-800 af til. Det holder nok også de første par år, men når den runder de 175-200 km så kan du rende ind i større omkosntinger, og så holder regnestykket nok ikke med eks. 500.
Dog kunne de 1333 om måneden op I30 godt tyde på du måske har haft et par dyre regninger, og så kunne du godt være billigt kørende de næste 50-100.000 km.
Personligt ville jeg nok vente på en ny model 3, og idet din I30 lader til at være betalt, der er ingen afbetaling i arket, så ville jeg spare 50.000 sammen til den model 3 dukkede op. En 3'er vil alt andet lige have garanti på DriveUnit/batteri alle årene, hvor en brugt S vil løbe tør for år, inden du har kørt den til enden i dit regnestykke.
Du kunne også spare dem op, og se hvad en model 3 gør ved brugtpriserne på model S. Der kunne godt være en joker gemt der.
Holder du I30 til 300.000 km, så har du også et mere reelt billede af om det er økonomisk fornuftigt at regne med at kunne køre de km. Det burde ikke være umuligt. Min den gamle har kørt 3 Fabia'er ned. Den første gik 335.000 før han valgte at få den byttet, der var den dog også træt. De 2 næste byttede han mellem 230-250.000 km
PS: Kia har meddelt de laver Niro som ren el, til levering sidst på året og med 65 kw batteripakke. Det kunne være en joker på Ellert siden. Har selv prøvet Hyundi Ionic electric ,den var fornuftig, men med for lille batteri. Mon ikke den også kommer med 65 kw, eftersom Kia er en underafdeling af Hyundai.