Loading...
dk

Forslag til billig elbil | Tesla Forum

Jabba
Jabba May 18 '18

Vi skal snart kigge på en bil nummer 2 til konen og jeg tænker at en elbil skal med i overvejelserne såvidt muligt.

Kender TMS rigtig godt efter 2½ års ejerskab, men har ikke godt overblik over de mindre og billigere alternativer.

Derfor vil jeg sætte pris på forslag til, hvilken bil det skal være ud fra følgende kriterier:

- Pris helst under 125.000 ved køb (køber gerne brugt). Alternativt, favorabel leasing.

- Driftsøkonomi skal helst være så favorabel som mulig. Jo billigere jo bedre.

- Skal kunne køre minimum 90 reelle km på én ladning om vinteren. Dagligt ca. 30 km hver vej + buffer.

- Skal helst bruge type 2 stik grundet eksisterende ladeboks derhjemme, men kan det klares med adapter til f.eks. type 1, går det nok også.

- Skal maksimalt være i Golf-klassen størrelsesmæssigt.

Kom frisk med bud. Takker på forhånd.

Forummets indlæg er redigeret af Jabba May 18 '18
RobertJ
RobertJ May 18 '18

Ville uden at tøve gå efter en Mercedes B Electric Drive, men da den ikke tjekker alle kasserne -

Hvad med en Smart ForTwo Electric Drive, den kan hentes for €7500 i DE og de har ikke kørt meget.
Max 70.000kr på DK-plader tænker jeg ?

- R

KimT
KimT May 18 '18

Billigste leasing er vist :https://www.eon.dk/...te-elbil-i-byen.html Jeg kunne også godt tænke mig at skifte bil nr 2, men har brug for træk. Og så er små elbiler bare dyre. Og når man er vand til at køre Tesla tror jeg at man kan blive skuffet over diverse halvhjertede forsøg på at lave en elbil på en ICE platform, med udstyr man havde liggende på hylden. Zoe kunne være et bud. Den er dog dyr og ved at være gammel. Mener også folk siger at motoren generelt ikke holde på Renault. Leaf er nok nede i den pris du nævner. Her er et overblik over sækkevide på elbiler : http://elbil.no/elbil-2/rekkevidde-pa-dagens-elbiler/

Men gad vide hvad en Ioniq fra Tyskland ville koste på danske plader. De første ca 20stk fik dem til ca. 220-230.000, men prisen i dag er over 260.000,- og de få brugte der er til salg er alt for dyre.

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 18 '18
mbk
mbk May 18 '18

FDEL havde et medlems tilbud på en Zoe 41kWh fra 3000kr/md incl 2100km/md, ekstra fører, forsikring med selvrisiko på 5000, service. Den burde have en realistisk rækkevide på 150-200km.

Det er godt nok snart et år siden de sendte det ud, jeg ved ikke om markedet har flyttet sig.

KimT
KimT May 18 '18
Citat fra mbk

FDEL havde et medlems tilbud på en Zoe 41kWh fra 3000kr/md incl 2100km/md, ekstra fører, forsikring med selvrisiko på 5000, service. Den burde have en realistisk rækkevide på 150-200km.

Det er godt nok snart et år siden de sendte det ud, jeg ved ikke om markedet har flyttet sig.

11/10 '17 http://fdel.dk/nyheder/lej-en-elbil-med-fordel/ (så længe lager haves)

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 18 '18
MOS
MOS May 18 '18

https://www.danskelbilalliance.dk/fakta-om-elbiler/hvilke-elbiler-er-pa-danske-marked

Jeg vil nok mene, at I skal kigge på en Renault Zoe eller Nissan Leaf, der vil kunne opfylde kriterierne.

VW e-Golf, BMW i3, Hyuniai Ioniq Electric, Kia Soul eller måske en Fiat 500e kunne også være gode bud, hvis budgettet kan strækkes lidt.

I den lavere ende af prisskalaen er der VW e-Up! og Smart ForTwo ED, men vær OBS på den begrænsede rækkevidde. En tommelfingerregel er, at dit daglige kørselsbehov ikke bør være højere end ca. 55% af NEDC-rækkevidden. Så er der også nok til de kolde vinterdage eller evt. et lille svinkeærinde på vejen.

Jeg har ikke helt styr på ladestik, så du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener, at alle de nyere elbiler bør kunne tage et Type-2 stik.

Den ældre generation elbiler (Citroën C-zero, Peugeot Ion, Mitsubishi iMiev) har nok i praksis endnu kortere rækkevidde, så de er nok ikke interessante for jer. En undtagelse er måske en Renault Fluence, som burde kunne klare jeres behov, men jeg tror ikke, den er Type-2 kompatibel.

Jabba
Jabba May 18 '18

Jeg takker for forslagene indtil videre. 

Vil kigge lidt nærmere på leje af en Nissan Leaf. Tænker at driftsøkonomien stadig får svært ved at konkurrere med den danske standardbil = mikrobilen som VW Up, m.fl.

Men lad os nu se. Vi har mere eller mindre besluttet os for at den skal have automatgear og så tænker jeg at hullet mellem en billig mikrobil og en elbil udjævnes.

ErikBH
ErikBH May 19 '18
Citat fra Jabba

Vil kigge lidt nærmere på leje af en Nissan Leaf. Tænker at driftsøkonomien stadig får svært ved at konkurrere med den danske standardbil = mikrobilen som VW Up, m.fl.

Med de nuværende afgifter vi har på fossile brændstoffer og grønne ejerafgifter vil det økonomisk aldrig kunne gå at sætte den billigste fossilbil op imod en elbil.

Men, som du nævner, skal der et automatgear i ændrer det sig. Dernæst kan komfort på ingen måde sammenlignes med en lille fossilbil. LEAF 24kWh i 2. generation (sort interiør) kan fås nede i 120-140.000kr lejet og den kan rigeligt opfylde dine behov. LEAF er rummelig og godt udstyret, varme i rattet og alle 5 sæder (fra udstyrs niveau Accenta), rimelig app (den er langsom, men virker modsat fx VWs) til at starte varmen - varme kan også times fra bilen, så den tænder afhængigt af udendørstemperaturen, du skal bare angive afgangstidspunktet. Nissanen er i øvrigt meget stabil, der er få problemer med den, jf. det jeg hører i FDEL - de har været en enkelt sag der er taget (og løst fornuftigt) med importøren.

Mht. driftsøkonomien, hvis du så har EON all-inclusive og vælger nummer 2 elbil til 200kr/md, hjælper det.

Jeg tror i øvrigt du får rigtig svært ved at finde LEAF som lejebil.

vh, Erik

Mobileineurope
Mobileineurope May 19 '18
Jeg kan også klart støtte op om en Nissan Leaf - vi har haft en i 3,5 år nu som bil nr 2. På mange måder en veldesignet bil og med rigtig god komfort. Vores er en 2014, 24 kwh model, den har nu rundet 40.000 km og der er stadig 12 streger på batteriet.
Mvh Carsten
Jabba
Jabba May 19 '18

Skrev forkert. Det var den nye Zoe 41 kWh jeg tænkte på at leje.

Ikke at en Leaf ikke er med i overvejelserne, men det kommer an på økonomien vs. andre alternativer.

torvalstrom
torvalstrom May 23 '18
@Jabba, min hustru har en Zoe fra sixt på lejeaftale. Hun er mega glad for den og bruger den flittigt til landevej og motorvej. Rækkevidden er dog noget presset ved motorvejskørsel hvis man kører over 110km/t Vi kunne knap nå fra Kbh til Odense uden at køre 100-110km/t hele vejen. Men kører man by og landevej er det en super god elbil til en fin lejepris især inkl "brændstof"
torvalstrom
torvalstrom May 23 '18
Og den kører reelt 200-220km på en opladning ved landevej+by blandet. 170-180km ved langsom motorvejskørsel (100-110km/t)
torvalstrom
torvalstrom May 23 '18
Og har type-2 stik som TMS :-)
Jabba
Jabba May 23 '18

@torvalstrom

Tak for feedback. Altid godt at høre om praktiske erfaringer. 

Er det rigtigt forstået at den kan trække 11kW på en 400V/16A installation? Hvad med hurtigladning? Har læst den maksimalt kan suge 22kW uanset hastigheden på laderen?

MOS
MOS May 23 '18

@torvalstrom

Taler du om den nye Zoe 41 kWh med 400 km NEDC-rækkevidde? For så er det da ikke vildt imponerende.

mbk
mbk May 23 '18

Der er vist en konfiguration der kan AC lade ved 43kW, men kan ikke huske om det er den gamle. Som bil nummer to synes jeg den virker fint, men måske en 24kWh Leaf er billigere i indkøb, men måske det er svært at slå leasing tilbudet, det er jo især lækkert hvis man skal af med dem, Leaf markedet er vist lidt svært omsætteligt. Evt kig mod Tyskland  der er ikke afgift på de små elbiler så de koster kun 5000kr at importere. 

torvalstrom
torvalstrom May 23 '18
@jabba yes, vi lader med 22 kW på Tesla laderen i sommerhuset. Akkurat som i min TMS med dobbelt ladere. Er ikke helt sikker på jeg forstår dit andet spørgsmål korrekt, der medfølger kun type 2 kabel (11 kW eller 22 kW alt efter installationen) og et 230v kabel til dem med exceptionel god tålmodighed :-) Der er ikke noget rødt CEE stik som til TMS UMCen @MOS jeps, den er langt mindre effektiv i praksis end en Model S. Men den er også noget højere, så det er næppe forbavsende. Derudover er NEDC ratings ikke opnåelige for normale mennesker der ønsker at følge trafikken. Heller ikke på TMS. Tænker umiddelbart de 400km er opnåelige ved 45km/t som ved hypermiling i TMS. Din egen pointe med at gå efter 55% af NEDC rated range ved valg af elbil er spot on. Så rammer man et punkt der er opnåeligt for almindelige mennesker uden at tænke over kørestil.
MOS
MOS May 23 '18

@torvalstrom

De 55% af NEDC-rækkevidden var nu tænkt som den daglige pendlerafstand, således at der også er lidt ekstra til svinkeærinder, batteridegradering, vinterkulde osv. Det lyder som om, man burde være endnu mere konservativ med Zoe, hvis dine oplysninger er retvisende.

Det er egentlig underligt, hvis Zoe bruger mere el end en Tesla Model S. Selvom Tesla er mere aerodynamisk, er den langt større. Godt nok lavere, men alligevel større frontareal pga. bredden. Og så er Teslaen også langt tungere.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 23 '18
torvalstrom
torvalstrom May 24 '18
@mos Det var faktisk også den måde jeg tolkede din anbefaling på, det er nok mig der ikke fik skrevet det korrekt. Hvis man shopper Zoe på baggrund af din anbefaling skal man kun være "almindeligt" opmærksom på rækkevidden ved kørsel.

Hvis man shopper den på baggrund af NEDC ratingen får man sig en voldsom overraskelse over at skulle lave en sport ud af at køre økonomisk i dagligdagen. 

Men det er der jo ikke noget nyt i. NEDC ratingen er svært opnåelig for de fleste...

Og I forhold til sammenligningen, så tror jeg Tesla fortjener anerkendelse for simpelthen at have en teknisk overlegen effektivitet hele vejen rundt.

Men det er jo ingen større videnskabelig undersøgelse, når datagrundlag er begrænset til kun to biler ;-) 

Tor
torvalstrom
torvalstrom May 24 '18
@mos Min P90D har en NEDC rating på 507km. Dvs. jeg skal nøjes med at bruge ~153 wh/km (ud fra de Ca 78 kWh jeg kan hive ud af batteriet, efter varmetab)

Selv med den fulde "usable capacity" på 81,8 kWh vil det være ~161 wh/km. 

Så ville jeg jo pludselig begynde at vinde "Wh/km Challenge" på magisk vis ;-) 
Sider: 1 2 »