Loading...
dk

Afladt Tesla hos forhandler | Tesla Forum

mbk
mbk Jun 8 '18

Denne US model Tesla hos Frandsen Biler har været på bilbasen et par gange, men historien bliver da bare mere og mere sørgelig:

https://suchen.mobile.de/auto-inserat/tesla-model-s-85-viborg/263182745.html

Quote: "No charge cabel availabel, and therefore low battery - can not drive."

Det viser vist at almindelige bilhandlere ikke kan finde ud af at holde strøm på en Tesla.

MOS
MOS Jun 8 '18

Det gør det jo heller ikke ligefrem nemmere, at det er en canadisk model, så stikket er nok ikke standard Type 2.

Men det er godt nok noget møj, hvis den har stået uden strøm på batteriet i længere tid. Det ødelægger jo batteriet!

mbk
mbk Jun 8 '18

Det er et propitært stik, Tesla sælger en adaptor til Type-1 mener jeg, det er sikkert muligt med en Type-2 også, men onboard lader er stadig kun 1-phaset. Så det 3.7kW hjemmeladning :P.

Anyways, hvis de ikke får gang i batteriet så reduceres bilens pris meget hurtigt til scrap værdi. Hvis jeg var dem ville jeg handle hurtigt, 1 måned efter at kontakten er tabt kan intern spænding på batteriet blive så lav at det ikke må lades op igen, og så kan cellerne ikke engang sælges seperat. Cellerne rippet fra bilen sælges vist til ca. 14*7500kr ~ 100.000, hvis de bliver ubrugelig er der jo ingen der vil have bilen overhovedet, der er kun tilbage at skille den af og sælge den som dele.

Eksempel på salg af et batterimodul:

https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-S-battery-module-24V-250Ah-5-3kWh-444-Panasonic-18650/113028725873?hash=item1a51097c71:g:fLAAAOSwh81Zni92

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 8 '18
RobertJ
RobertJ Jun 21 '18

Så hurtigt går det vidst ikke, mbk.
Når bilen slipper fremdrivningsbatteriet, vil det nok kunne stå nogen måneder.
Selvafladning er lav, og den slipper helt sikkert cellerne over 3V/cell.
Går cellerne under 2.5V er det måske en anden sag, men ikke hvad min erfaring med tesla bms siger mig.

Tror jeg vil give ham frandsen et 'godt' tilbud på batteripakken, hvis den står der til efteråret.

 

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jun 21 '18
P85DK
P85DK Jun 21 '18

Det må jo være muligt at skifte onboard lader til 3-faset model? Noget helt andet er at han ikke har bilen til salg på sin egen side ... Hvis batteriet har det ok, så er det da en billig elbil at komme ud og køre i. Selv hvis der lige skal laves et par ting på den

mbk
mbk Jun 21 '18

Tror godt den kan få tre faset lader, tror lygten er lidt om designet på EU også, så man skal nok ligge lidt arbejde for at få den bygget om. Men kommer der problemer med drivetrain eller batteri som kræver genbyg af Tesla er man rimelig dårligt stillet da de ikke vil arbejde på den. Samtidig er det en tidlig med model, og de har det vist med at spise drive units.

Supercharging er også ~udelukket, eller kun fungerende med hacks og måske endda tyveri af strømmen. DC ladning på CHAdeMO burde være muligt.

Jeg er lidt interesseret, men den bil vil jo nok være en hovedpine at holde kørende, så selv til 250.000 er den nok for dyr. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 21 '18
mbk
mbk Jun 21 '18

@RobertJ

Jeg ved ikke hvad batteri spændingen er og hvor hurtigt den falder. Hvis BMS allerede ikke vil lade bilen op normalt, skal man ind og lade den op manuelt eller lign. og så er vi jo nok på den nedre grænse af hvad der er smart. Jeg har vækket celler med for lav spænding og de har virket fint til lommelygter, men jeg ville nok ikke turde det i en så dyr vogn og risiko for brænd etc. 

P85DK
P85DK Jun 21 '18
Citat fra mbk

Jeg er lidt interesseret, men den bil vil jo nok være en hovedpine at holde kørende, så selv til 250.000 er den nok for dyr.

Var der ikke en eller flere i Norge som har ombygget US version til EU? Det kunne måske også være en idé at tage kontakt til WK057 og Ingineer i USA og høre hvad de tænker.

Det er selvfølgelig et spørgsmål om hvor meget og hvad du kan lave selv, men der er jo nogle som får det til at fungere.

Det ser jo heller ikke ud til at han får den solgt til 250, så det kan være at han er modtagelig for lave bud.

PeterE
PeterE Jun 21 '18

Dejligt at han i det mindste er ærlig, og gad vide om 'can not drive' faktisk betyder 'can never drive again', og at det der er til salg blot er en (fin) bunke reservedele?

mbk
mbk Jun 21 '18

Altså, hvis jeg kunne købe den til 150.000 og der ikke var noget fusk, som batteriet er fjernet og solgt som reservedel, så kunne det sagtens blive en spændende opgave og der vil være rimelig stor plads i budgettet til at reparere den selvom man måtte importere reservedele fra USA.

De har haft den til salg siden 2015, så det kan da godt være den er til at købe billigt. Men jeg tror stadig ikke det jeg vil give overlapper med hvad sælger vil lade den gå for. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 21 '18