Loading...
dk

Ekstra 4 år forsikring. | Tesla Forum

Reklame
Nostromo
Nostromo Jul 3
Ville godt nok være noget bitter hvis en premium ICE skulle have automat gear skiftet ved 94.000km så kan godt forstå sammenligningen.
burns
burns Jul 3
Som jeg har forstået det, så er det typisk flash disken der står af på center konsollen. De nyere Teslaer har en udskiftelig flash disk hvor den tidligere var loddet fast. Jeg fik at vide at min havde den udskiftelige model og skulle den gå til, så ville det koste en 2-3 timers arbejdsløn plus flash disken. Dvs en overkommelig pris i forhold til udskiftning af hele konsollen. Min 85D er fra dec 2015.
fmm1000
fmm1000 Jul 3
Det ville da være overordentlig interessant at vide, hvornår de begyndte at lave den udskiftelige flash.
Især hvis man overvejer forsikringsgarantien.
webercarbmann
Quote from fmm1000 Det ville da være overordentlig interessant at vide, hvornår de begyndte at lave den udskiftelige flash.
Især hvis man overvejer forsikringsgarantien. 

Meget enig. Det er nyt for mig at det skulle forholde sig sådan. Vores bil er også fra Dec. 15 

Også godt at vide hvis man overvejer brugtkøb af TMS.  Er der andre der kan be eller afkræfte informationen fra "burns"?

mbk
mbk Jul 4

@burns

Jeg tror ikke på forklaring med udskiftelig flash, det er en eMMC på Nvidia VCM kortet, den slipper de ikke bare lige af med. Tidligere døde de fordi lognings niveauet var for højt, men det er vist ordnet nu.

Det ser ud til at der enten er ændret i kølingen på nyere biler, eller selve Nvidia CPU'en er blevet mere effektiv over tid. Pre-facelift biler kører med CPU temperatur på 70+ grader, det gør at man skal nok ikke forvente at det CPU boardet holder bilens levetid.

Jeg har tidligere skrevet om det her: http://www.teslaforum.dk/forum/topic/5480

Som sådan er VCM boardet et 10x10 cm bundkort med Nvidia SoC og eMMC, som også bruges i f.eks Audi biler. Den reservedel alene kan ikke koste 1000kr, og kan muligvis sources gennem Audi, men problemet er lige at overføre bilens OS til et nyt bundkort, og dette skal jo så gøres før det bliver defekt. Denne opgave er det kun pt. Tesla og nogle få hackere der kan løse, det er også her hvor andre dele af bilens personlighed bliver styret fra, såsom enable/disable af performance firmware, supercharging og autopilot, så Tesla stiller nok ikke værktøjer til DIY frivilligt.

Nyere Model S og X er blevet opgraderet til nyere CPU som formenligt ikke har nogle af de samme issues og generelt har hurtigere navigation og browser, måske Tesla kan tilbyde denne opgradering på et tidspunkt.

Hvis jeg var ejer og stod overfør Tesla, ville jeg kræve at beholde den gamle reservedel som de bonner dig for, og så få en helt ny monteret - ikke genopbygget. Den gamle kan du sælge på eBay eller køre på skrot. Men ideen er at det er uattraktivt for Tesla at skulle levere en ny og 'miste' din MCU. De har nok ikke mange nye MCU til salg, da de genopbygger, så de ender nok med at tilbyde dig en væsenligt reduceret regning. Jeg er ikke inde i alle reglerne, men det er vist noget med at du skal have lov at beholde den gamle reservedel og skal kunne kræve en helt ny, men det er bare noget jeg har læst i et forum et sted.

Tesla genopbygger internt MCU og skifter hele klodsen ved service center, men jeg synes det er unfair at man får hele prisen for et genopbyg. En pris på 5000 kr vil nok være meget mere fair for opgaven, og måske de burde gøre det til en endnu bedre pris, når det nu er tale om fejl som overophedning og overbelastning af flash, fejl som aldrig burde have været der fra start. Hvor svært kan det lige være at tune det ind fra start (facepalm)

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jul 4
Sider: « 1 2
Reklame