Loading...
dk

400V / 16A stik i carporten, eller..? | Tesla Forum

Lasse
Lasse Sep 8 '14

Hej Teslaforum.

Jeg er ved at forberede min carporten til min nye Tesla kommer. Med jeres lange ”erfaringer” med en Tesla i dagligdagen, hvad skal man vælge når bilen skal oplades?

Forskellige muligheder jeg overvejer;

1. F.eks. tilbyder firmaet Modstrøm en el-aflæser, der afregner husstanden forbrug time for time og samtidigt tilbyder gratis strøm om natten.
  2. Installere en  400V / 16A stik i carporten + (evt med bimåler i skabet)
  3. Købe Evse`s ladestandere http://www.evse.dk/
  4. Købe CLEVERs ladestandere https://www.clever.dk/

Jeg kommer til at køre 40.000 km om året – de 30.000 km får jeg køre penge for.! - (30.000 km x 3,73 kr. pr. km = 111900 kr. om året)

Jeg satser på at lade alt hvad jeg kan på Tesla supercharger – derfor vil det være ca. 15000 km om året, jeg kommer til at lade privat i carporten.

Hvad er jeres råd?

Lasse

Forummets indlæg er redigeret af Lasse Sep 8 '14
DeaconWP
DeaconWP Sep 8 '14

Hej Lasse.

Da du kun skal have et 16 amp stik i din carport, behøver du ikke købe en lade stander. De skal kun bruges, hvis du skal lade med stor strømstyrke. Det fornemmer jeg at du ikke skal, da du vil bruge Superchargers, og meget ofte (altid) kan nå at lade op i den tid den er koblet til om natten. Så det røde stik, og din Tesla direkte deri er nok derhjemme.

En eludbyder giver rabat på alt det strøm du bruger. Kan ikke huske hvem det er, men det ved Kajakaj. Han har vist skudt papegøjen, og ham kan du kontakte og få direkte råd ved. Han nævnte, at det var alle hans kilowatt timer, som han fik meget billigt, og så kan det vist ikke betale sig med Modstrøm. Ikke for ham, ihvertfald.

Du har ingen økonomisk fordel af en bi-måler, hvis du selv ejer den derhjemme. Kun fornøjelsen af, at du nøjagtigt ved, hvor meget strøm du har postet ind i bilen. Det synes jeg selv kunne være interessant.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Sep 8 '14
kajakaj
kajakaj Sep 8 '14

Hej Deacon og Lasse. Så billig er strømmen nu ikke. Vi har strøm fra Nettopower, leveret gennem EnergiMidts net til ca. 2,05 kr. pr. kwh. Har kun brug for 16A 400V CEE stik, da vi nemt kan nå at lade op om natten. Ellers kan vi hurtigt smutte til Randers og lade op, hvis vi pludselig skal på en langtur. Både EVSE og Clever opsætter ladere op ved private, så man via abonnement kan få afgiftsrefusion. En ordning er dog kun er vedtaget til udgangen af 2015. Kan kun betale sig, hvis man har behov for at lade med 22 Kwh. Kræver også dobbeltlader i bilen og at der er adgang til strøm nok i huset. Ellers er det ret dyrt at få lagt flere ampere ind fra elselskabet.

Kiefer
Kiefer Sep 8 '14

Din beregning for km-penge er ikke helt korrekt, du får kun 3,73 kr. for de første 20.000km, derefter er det 2,10 kroner for de resterende km, der kan også være 60 dages reglen du skal være opmærksompå der kan gøre pengene skattepligtige.

Min erfaring med opladning er at, jo du kan i princippet altid lade på en SC når du er på farten eller hvis du bor i nærheden af en for at spare strøm derhjemme, men mn erfaring er så at det gider jeg i realiteten ikke, når jeg kører hjem fra arbejde er det ikke lige til at holde 30-45 min ved en SC for at spare en halvtredser på strømmen. Jeg har i stedet valgt en hjemmelader på abonnement så jeg får afgift på ca. 1 krone retur pr. kWh jeg lader på denne. Så ender strømmen til bilen med at koste ca. 1 krone pr. kWh og det er i den henseende ligegyldigt om jeg lader med 16 eller 32A, strømmen koster det samme.

En anden årsag til hjemmelader, er at jeg ikke gider bøvlet med at skulle pakke den medfølgende lader ud og ind igen hver dag, så er det nemmere at der bare hænger et kabel i carporten altid klar til brug.

En detalje med Modstrøm er at huske og læse det med småt, det er en begræsning på hvor mange kWh du må bruge om året i forhold til gratis udgaven, og samtidig synes jeg de virker lidt dyre på den strøm der så forbruges uden for gratis-perioden, husk begrebet, "der findes ikke gratis frokost" ;-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 8 '14
PeterJ
PeterJ Sep 8 '14

Hvis du selv har et firma eller mulighed for en arbejdsgiver med lidt god vilje, kan du selv arbejde som Clever og de andre udbydere og få rabatten på strømmen på ca 1 kr/kWh. Betingelsen er, at en eller flere af ladestanderne er offentligt tilgængelige. (Jeg har tidligere beskrevet detaljerne i dette forum). Rabatten modregnes i momsregnskabet.

Raymond
Raymond Sep 8 '14

100% enig med Kiefer - jeg har dog lejet mobillader af mit eget firma , det er så noget billigere ;-)

PeterJ, ladestanderen/mobilladeren skal ikke være offentlig tilgængelig.

Kiefer
Kiefer Sep 8 '14

Raymond: Hvilket firma man lejer af er jo i princippet ligegyldigt, det er et spørgsmål om prisen for boks og leje, men ja, jeg har også gjort det igennem et alternativt (mit eget)  firma i forhold til de normale spillere på markedet, så kunne jeg få prisen MEGET langt ned.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 8 '14
Lasse
Lasse Sep 8 '14

Kiefer, hvilken hjemmelader har du valgt, - og vil du vælge den samme i dag?

Du har helt ret, der er kun de  første 20.000km, derefter er det 2,10 kroner for de resterende km (desværre :-)

PeterJ
PeterJ Sep 8 '14

Det er nu en god idé i forhold til SKAT, at der er en grad offentlighed, da man agerer som 'serviceudbyder' i forhold til loven. Se mit tidligere indlæg: http://teslaforum.dk/...d-tesla-elbil?page=1

cvitting
cvitting Sep 8 '14
@Lasse
Jeg har valgt den hurtigst mulige løsning. Jeg købt en helt ny firma-installation på 32 amp, som rigtigt nok kostede en mindre formue (ca 32.000) til EnergiMidt samt installation af måler mv - andre ca 15.000. Jeg har ligeledes købt bilen med dobbeltlader netop for at kunne lade hurtigst muligt. Selve laderen er en fin hjemmebyggrt model købt af et andet forummedlem.
Men ja, der er MANGE måder at udføre hjemmeladning på. Det kommer meget andt på om man er privat eller som mig har eget firma. Og hvor hurtigt man vil kunne lade bilen op. Og så videre og så videre...
/Claus
Kiefer
Kiefer Sep 8 '14

Lasse: Jeg byggede en lader selv med en OpenOVSE løsning, hvor man selv lodder komponenterne sammen og til sidst ender med en billader.

Det er markant billigere, samlet gav jeg vel under 2500,- for delene og samtidig lærer man en masse om hvordan en sådan lader fungerer.

Jeg har også købt en Mainpine controller via Brian Massesson for at bygge en ekstra lader, næste lader vil også blive med en Mainpine.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Sep 9 '14
Larsen
Larsen Sep 9 '14
Har også min egen hjemmebyggede 32 amp lader, men savner simpelthen muligheden for at åbne ladeporten uden at skulle ind i bilen. Har kontaktet Stegen Electronics, men de siger de er ophørt med at fremstille den lille port åbner dims. Nogen som har alternative forslag til en løsning, eller en Stegen åbner til salg?
gunberg
gunberg Sep 9 '14

Har samme syn på ladning som Kiefer og lavet samme opsætning, men købte/lejede mig til ladestanderen til 22KW og får de 1,03 kr/KWh igen.

Lige som Larsen, efterlyser jeg også en ladeportsåbner der kunne sidde i stikket eller hænge sammen med det, men ind til jeg finder sådan en, er det blevet en vane, at når jeg lander hjemme, trykker jeg ladeportåbnings som refleks efter aktivering af P. Det er en vanesag.

Bruger Nettopower for Modstrøm er for dyr samlet set, selv om ideen er besnærende

Kiefer
Kiefer Sep 9 '14

Larsen: Stegen dimsen, der ligger alle oplysninger om enheden frit tilgængelige, så hvis nogen kender nogen der kan producere dem, er det jo bare at gå igang..

Link til kildekode: https://github.com/mstegen/Open-Chargeport

/Martin

Larsen
Larsen Sep 10 '14
@Kiefer, jeg har godt set at alle info mht. åbneren er tilgængelig på nettet, men da jeg ikke er elektronik nørd, så vil jeg overlade det til en sådan af mine Tesla kolleger, at sætte dem i produktion. Jeg vil gerne købe den første, hvis bare ikke udviklingsomkostningerne pålægges den. :-)
@Gunberg, det er mest for at kunne frigøre ladestikket, uden jeg om morgenen skal ind i bilen først, og derefter ud igen, jeg gerne vil have åbner dimsen.
brianmassesson
brianmassesson Sep 10 '14

@larsen du kan frigive kablet om morgen ved : først at låse bilen op og derefter klikke to gange på taget igen - så frigør den ladestikket. Jeg gør det selv hver morgen. Det virker fint...

Larsen
Larsen Sep 10 '14
@Brian, tak for info. Bruger normalt aldrig "nøglen" til at låse bilen manuelt op. Det må jeg lige prøve.
JanDanskElbilSupport

Udover de tidligere nævnte udbydere, så er der også mulighederne her:
www.elbilsupport.dk/Tesla_Model_S

Her kan man bl.a. bestille sin helt egen Wallb-e Home ladeboks i samme farve som carporten, postkassen eller bilen. Med og uden bimåler og forskellige typer HPFI-relæer.
Man kan vælge at få sprialkabel, et almindeligt kabel eller et type 2 udtag uden kabel.
Endelig kan man vælge om ladeboksen skal være som abonnement med tilbagebetaling af elafgift, der kan konverteres til at man ejer boksen. Eller om man bare vil købe.

Forummets indlæg er redigeret af JanDanskElbilSupport Sep 16 '14