https://www.youtube.com/watch?v=2LlqOm7xVaU
i-Pace lader langsommere, og bruger meget mere energi.
https://www.youtube.com/watch?v=2LlqOm7xVaU
i-Pace lader langsommere, og bruger meget mere energi.
Ja nu ser det endeligt ud til at der kommer elbiler med påhængtvægt der kan bruges.
Det står der så intet om på det link du viser... Men på bilbasen skriver det "Hele 1.800 kg skulle den højbenede elbil kunne trække på krogen."
https://blog.bilbasen.dk/mercedes-elbil-eqc-400-53305/
Med en egenvægt på 2.500 kg, så er der ikke langt op til de 3.500 kg totalvægt, som man må køre med, hvis man har alm. kørekort (kategori B). Hvis man f.eks. er 4 personer i bilen + lidt bagage, så vejer selve bilen inkl. passagerer og bagage allerede ca. 2.900 kg (ekskl. påhængsvægt). Det er altså ikke nogen ret stor campingvogn, man må køre med. En lille trailer til en tur hen til genbrugspladsen kan dog nok gå an... Ellers er vi ude i, at man skal have særligt kørekort til stor trailer (B+ eller B/E).
Lækkert at Mercedes endelig kommer med en elbil igen. De har tidligere brugt Tesla batterier og drivetrain i Smart og B250e. EQC er en klar opgradering, men den ser ikke nær så gennemdesignet ud i skateboard og det ses på vægt, jeg tror den bliver lidt som I-Pace, for tung og die dyr, en næsten så god som S/X men ikke teknologi mæssigt på niveau med Model 3. Den bliver formenligt dyrt og lavt styktal.
Det er fedt at der kommer flere elbiler, men ingen af disse vil gøre den store forskel, det sker først når de begynder at producere nogle billigere modeller i større antal. Jaguar I-Pace, er det 30.000/år, Porsche Taycan, 20.000/år. Det er ikke mange. Jeg har ikke set tal fra Mercedes og Audi? VW siger de forventer at producere 2-3 millioner årligt i 2025. Det er en del, men de producerer også 6 millioner ICE årligt...
Selv Hyundai regner jo heller ikke med at producere mere end 30.000 af Kona electric årligt. IONIQ elecetic produceres vist i et højere antal (50.000), men de har vist problemer med leverance af batterier.
Og generelt er Norge opprioriteret, så leveringstider i DK er helt hen i hegnet.
Vi har kik på en Kona electric som erstatning for vores fabia.
Jeg citerer lige et kommentar indlæg på Ingeniøren:
https://ing.dk/blog/kedelig-elektrisk-suv-mercedes-214220
Søren Lund
Topic: kun 74 kWh
Mercedes har oplyst at 384 celler, 210 Ah og en max spænding på 408 V.
Det vil sige at den har 96 celler i serie (hvilket er ganske sædvanligt for nutidens elbiler, inkl, Tesla) og 4 celler i parallel (hver på 52,5 Ah).
96 celler x 3,65 V middel afladespænding x 210 Ah = 73,6 kWh.
Med dens klodsede formfaktor, samt den vindmodstand den forunderlige FAKE kølergrill tilføjer, kommer rækkevidden næppe over 320 km EPA*, og det vel at mærke når cellerne lades et godt stykke op i "stress zonen" ved 4,25 V.
*(NEDC normen er der efterhånden ingen, der tager seriøst, når der tales EV rækkevidde)
Jeg forventer ikke at Mercedes bliver en reel konkurrent for Tesla med EQC, jeg tror den bliver for dyr og får for lidt rækkevidde til sin pris, heller ikke designet skiller sig særligt ud. Derudover er ladenetværk for lidt udbygget og bilen kommer ikke med hurtigere opladning. Jeg vil også foretrække Teslas cylindriske celler hvor mange flere sidder i parallel, således at en celle i parallel kan dø uden at den tager hele pakken med ned.
Men skærer de hårdt ned i prisen, som f. Eks dansk pris til 400.000 (nok urealistisk) så skal den nok sælge.
den her er måske noget
BMW med 700 km
desværre kun i reklame øjemed
https:///...6820-154192809%C2%A0
Ja, der kan nok godt gå meget lang tid, før der kommer noget helhjertet konkurrence fra ICE-fabrikanterne.
Fx ville det være forfærdeligt for Mercedes, hvis de fik produceret så god en el-bil, at alle deres kunder pludselig hellere ville have den end de almindelige ICE-biler. Så kunne de med det samme skrotte deres enorme produktionslinjer, og være nødt til at bygge nye til el-bilen. De er mere interesserede i at trække skiftet så længe som muligt ud, da de derved tjener mest på den korte bane.
Der har også været en artikel, der belyste, at når potentielle kunder besøger en autoriseret ICE-forhandler for at se på en el-bil, så gør sælgerne deres bedste for i stedet at sælge dem en ICE. Der bliver derved mere tale om udstillings- / compliance-biler.