Loading...
dk

Godt nyt for prisen på Model 3 | Tesla Forum

jramskov
jramskov Oct 19 '18

De har så også valgt at droppe RWD som mulighed for long range modellerne. Forhåbentligt er det midlertidigt.

MOS
MOS Oct 19 '18

Jeg tror, mbk har ret. Tesla forsøger at sprøjte flest mulige biler ud til den størst mulige fortjeneste, samtidig med at de prøver at håndtere flaskehalsene i produktionen. Det ser ud til, at de p.t. har flaskehalse mht. at prucere battericeller. Og så giver det jo mening at sælge biler med færre celler i batteriet (de kalder det Medium Range).

Dette er ikke den $35k bil, de har lovet. Den lovede $35k Model 3 kommer med Standard Range batteri og uden Premium interiør.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 19 '18
MOS
MOS Oct 19 '18
Citat fra jramskov

Nej,den er vel rundt regnet $10k dyrere? Modellen har RWD og et mindre batteri, hvilket vel er en stor del af det der skulle få den til at lande på $35k? Hvad er det der gør at den lander på den pris?

Den lovede pris på base Model 3 bliver $35k. Den netop annoncerede Medium Range koster $45k. Det er $5k ekstra for Medium Range batteri vs. Standard Range batteri og yderligere $5k ekstra for Premium interiør, da den ikke kan fås med standard interiør endnu.

MOS
MOS Oct 19 '18
Citat fra jramskov

De har så også valgt at droppe RWD som mulighed for long range modellerne. Forhåbentligt er det midlertidigt.

Jeg tror, det er fordi de har flaskehalse i produktionen af battericeller. Derfor har de tilbudt en Medium Range, så de kan levere flest mulige biler med bedst udnyttelse af det begrænsede antal celler, de nu kan producere. Tesla ønsker altså at få flere folk til at købe Medium Range for at spare på cellerne. Hvis en kunde absolut ønsker Long Range batteri, så bliver de tvunget til også at tage Dual Motor. På den måde kan Tesla få lidt ekstra på bundlinjen.

Og ja, jeg tror også, at den nuværende struktur med priser og options afspejler en midlertidig fase, der afhænger af de aktuelle flaskehalse i produktionen. Som tiden går, bliver flaskehalsene løst og nye flaskehalse bliver det, der begrænser deres produktion i en periode fremover, indtil disse flaskehalse også bliver løst. Sådan vil det nok fortsætte og det er helt naturligt.

Tesla forsøger at håndtere dette, samtidig med at de prøver at tjene flest mulige penge på det begrænsede antal biler, de kan producere. Så jeg regner med, at deres struktur med priser og options kommer til at ændre sig adskillige gange i den kommende tid.

Det er også meget sandsynligt, at der kommer til at ske ændringer, når de åbner op for salg i Europa og andre steder i verden.

jramskov
jramskov Oct 19 '18

Ahh...så det er en tredje batteristørrelse?

P85DK
P85DK Oct 19 '18

En anden lille 'finurlighed' eller klassisk Tesla er fjernelsen af tilvalget 'Full Self-Driving Capability' efter at folk i 2 år har kunnet tilvælge den som $5,000 option og der stadig ikke er nogen dato på hvornår det kan leveres. Elon siger at det skabte 'misforståelser' andre vil nok mere rigtigt hævde at Tesla har solgt noget til folk som de ikke kan levere.

MOS
MOS Oct 19 '18
Citat fra jramskov

Ahh...så det er en tredje batteristørrelse?

Ja, sådan har jeg i hvert fald forstået det:

Long Range (310 miles).

Medium Range (260 miles).

Standard Range (215 miles), fås ikke endnu.

jramskov
jramskov Oct 19 '18
Citat fra P85DK

En anden lille 'finurlighed' eller klassisk Tesla er fjernelsen af tilvalget 'Full Self-Driving Capability' efter at folk i 2 år har kunnet tilvælge den som $5,000 option og der stadig ikke er nogen dato på hvornår det kan leveres. Elon siger at det skabte 'misforståelser' andre vil nok mere rigtigt hævde at Tesla har solgt noget til folk som de ikke kan levere.

Enig, de burde aldrig have solgt det før det var klar.

MOS
MOS Oct 19 '18
Citat fra jramskov
Citat fra P85DK

Enig, de burde aldrig have solgt det før det var klar.

Man burde i hvert fald som minimum kunne kræve at få pengene tilbage. Lad os tage nogle eksempler:

Man leaser en bil for 2 år og Tesla når ikke at få FSD klar inden leasing perioden udløber. Surt, de ekstra penge for FSD er lige ud ad vinduet.

Man køber en bil og beholder den i 5 år, inden man sælger den videre, men Tesla har stadig ikke nået at få FSD klar. Hvordan skal FSD afskrives, og hvad med brugtvognsprisen?

Man kører galt og totalskader sin 3 år gamle Tesla, der er købt med FSD, men Tesla har stadig ikke nået at få FSD klar. Man har jo så overhovedet ikke fået noget for de ekstra penge for FSD.

Man køber en bil med FSD og den er slidt op efter 15 år. Hvis Tesla stadig ikke har fået FSD klar til den tid, så vil der være mange biler, der skal skrottes uden at ejeren har fået det, han/hun er blevet lovet. Burde man så ikke i det mindste kunne tage FSD-pakken med i sin næste Tesla, så man ikke skal betale for den igen? Lidt på samme måde, som jeg har købt Office-pakken for en del år siden. Den installerer jeg da bare på min nye computer - ingen grund til at betale for den én gang til, bare fordi jeg skifter computer.

P85DK
P85DK Oct 20 '18

FSD er bare en klassisk Tesla, vores kunder er betatestere, men vores produkt er endnu ikke i Alpha, sælg, sælg, sælg.

Det slog mig lige at der ikke er muligt at få el-bagklap på Model 3, det troede jeg ellers var ved at være lige så almindeligt som 4 hjul på en bil. Det er ikke verdens undergang, men kan nemt blivet et af de små daglige irritationsmomenter.

Er også lidt spændt på det nye ventilationssystem, om det er nemt at skifte de små motorer som styrer luften? Det lyder smart, men også kompliceret fra et service synspunkt.

MOS
MOS Oct 20 '18
Citat fra P85DK

(...) sælg, sælg, sælg.

(...) verdens undergang, (...) irritationsmomenter.

(...) om det er nemt at skifte de små motorer som styrer luften?

Jeg får lige den tanke, om du er short på TSLA?

Selvom Tesla er ærlige om deres produkt, at det ikke er perfekt (de kalder det beta), men at de stadig udvikler det, og at deres kunder endda løbende får gratis opdateringer, gør da i mine øjne en Tesla mere attraktiv - ikke mindre. Er det bilen eller aktien, du mener, man bør sælge?

Mht. bagklappen, så har jeg aldrig haft en bil før med el-bagklap og har aldrig savnet det eller haft behovet. Men det er vel som med el-dørene på en Model X. Hvem har virkelig brug for en dør, der kan lukke sig selv? Er man nu blevet så handicappet, at man ikke lige kan række armen ud og smække døren, efter man er steget ind i bilen? Måske er det bare mig, der ikke er så forvænt med luksus, men jeg kan virkelig ikke se, det er noget behov - bare gejl.

Og så er der ventilationssystemet. Hvorfor mener du, de små motorer skulle skiftes? FUD - anyone? Jeg har aldrig hørt om, at en motor til en bils ventilationssystem skulle skiftes. Så går du måske også og bekymrer dig om, hvorvidt motoren til bagsmækken på din Model S skal skiftes og hvor nemt det er at servicere?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 20 '18
P85DK
P85DK Oct 20 '18

Ha ha ha, tror du læser det forkert :-) Jeg er slet ikke i TSLA på nogen måde :-)

Sælg sælg sælg er Teslas tankegang bag FSD, ikke om man bør sælge aktie eller bil. Jeg synes FSD er et godt eksempel på et af de få punkter hvor Tesla ikke er helt så reelle som de gerne vil fremstå. At sælge noget i 2 år som man ikke er i nærheden af at kunne levere er skidt, som du også selv skriver.

El-bagklap er bare rart.

Ventilationssystemet er jo styret via skærmen, som så styrer nogle små motorer der sørger for at ventilationen peger den vej man vil have det, Smart, men potentielt også noget som går i stykker. Jeg tænker bare på om det er 500 kr. eller 15.000 kr. det koster at fixe.

MOS
MOS Oct 20 '18

@P85DK

Jeg har ikke skrevet, at det er skidt, at Tesla sælger FSD uden at de er i nærheden af at kunne levere. Jeg har blot skrevet, at man burde kunne få pengene tilbage. FSD er et produkt, som endnu ikke er klar og det er spekulativt, om det overhovedet nogensinde bliver klar og i givet fald hvornår. Tesla skriver da også alle mulige forbehold. Jeg betragter det derfor ikke som et egentligt køb, men snarere som en slags reservation af et produkt. Hvis jeg har betalt for at reservere en bil, så forventer jeg naturligvis også, at jeg kan få pengene tilbage, hvis ikke bilen bliver leveret inden for en rimelig tidsfrist.

Jeg er enig i, at el-bagklap er rart. Har det også selv på min, men jeg kunne nu sagtens undvære det.

Ventilationssystemet på Model 3 er unikt på den måde, at det er kombinationen af motorernes hastigheder, der styrer luftstrømmens retning ved at afbøje luftstrålen i større eller mindre grad. Der er altså langt færre bevægelige dele, der kan gå i stykker og det er netop det, der er det geniale. Derudover er det også ret fedt, den måde man styrer det på vha. skærmen samt visualiseringen. Jeg forstår stadig ikke, hvorfor du fokuserer på, at det potentielt er noget, der kan gå i stykker. Det kan alt vel, men det burde alt andet lige gå mindre i stykker end alle andre slags ventilationssystemer. Og der er i hvert fald ingen evidens for, at Teslas ventilationssystemer generelt går oftere i stykker sammenlignet med andre bilfabrikanter, og specielt ikke for Model 3. Jeg troede heller ikke, du var typen, der køber bil efter, om ventilationssystemet har en god track record mht. holdbarhed, men lagde vægt på helt andre og vigtigere ting. Det er i hvert fald noget, der står meeeget langt nede på min prioriteringsliste, hvis overhovedet.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 20 '18
jramskov
jramskov Oct 20 '18
Citat fra P85DK
Det slog mig lige at der ikke er muligt at få el-bagklap på Model 3, det troede jeg ellers var ved at være lige så almindeligt som 4 hjul på en bil. Det er ikke verdens undergang, men kan nemt blivet et af de små daglige irritationsmomenter.

Der befinder jeg mig på et andet niveau - har aldrig haft en bil eller prøvet at bruge den feature på en bil, så har svært ved at vurdere hvor rar det er at have?

Er også lidt spændt på det nye ventilationssystem, om det er nemt at skifte de små motorer som styrer luften? Det lyder smart, men også kompliceret fra et service synspunkt.

Er bestemt også spændt på det, især for min bedre halvdel altid piller rundt med ventilationen for at undgå det blæser på hende. De anmeldelser jeg har læst har været ganske positive, så jeg er ikke bekymret.

koden
koden Oct 20 '18

Har selv EL bagklap.

Men ærlig talt synes jeg den er spild af penge, når man alligevel skal bruge en hånd for at åbne.

EL bagklap med aut. åbning med foden, så ville det være ok.

P85DK
P85DK Oct 20 '18

El-bagklap er fedt på den måde du kan åbne indefra for nogen der kommer udefra - luksus, men rart. Hvis den kunne betjenes med foden endnu bedre.

Ventilationssystemet er ikke en del af min prioriteringsliste, men jeg kom bare til at tænke på det, da det jo er unikt for Model 3, måske forstår jeg bare ikke hvordan det fungerer. Nogle gange så er smarte ting også bare markant dyrere at lave hvis de går i stykker. Det er ikke kompressor eller andre dele jeg tænkte på, men det som bruges til at styre luftstrømmene. Det er jo det som er det unikke. Som jramskov siger, så er der bare nogle passagerer som stiller på dyserne hele tiden og andre som slet ikke gør. Men hvis det bullet proof, så er der jo ingen problemer :-)

loeweman
loeweman Oct 20 '18
Citat fra jramskov

Ja, det er forhåbentligt midlertidig. Selvom LR RWD og AWD har samme officielle rækkevidde, kører RWD næsten 40 km længere på en opladning. Det er særdeles skuffende, hvis de dropper LR RWD helt. Det kunne godt få mig til at droppe købet af den. Lad os håbe, den vender tilbage... 

jramskov
jramskov Oct 20 '18

Det er bestemt skuffende for “range is King” og der er ingen tvivl om at jeg/vi vælger long range når tiden kommer.

loeweman
loeweman Oct 20 '18

Der er måske håb for, at der dukker noget godt op. Hvorfor skulle de ikke også bruge en ny løsning på Long Range versionen...

Tesla talsmand:

“We came up with a new design that achieves the same outcome, that’s actually lighter, better, cheaper and we will be introducing that around the end of this year – probably reach volume production on that in Q1 or something. That will make the car lighter, better, and cheaper and achieve a higher range.” https://insideevs.com/standard-battery-tesla-model-3-delivery-4months/

Nikolaj
Nikolaj Oct 21 '18

RWD Long Range havde reelt 10% længere rækkevidde end de 2 dyrere AWD versioner. Det blev ikke oplyst, da AWD jo skulle være det naturlige up-selling alternativ. Så før eller siden ville Tesla nok reducere antallet af celler i RWD bilen, så den passede ind i deres prissætning af modellerne. Men i stedet for at reducere cellerne med de ca. 10% har de reduceret med en del mere, så den samtidig kan hive lidt ekstra bestillinger ud af dem, der venter på den billige short range version. 

Ud fra et aktionær-synspunkt synes jeg det virker meget fornuftigt ikke mindst, da de som flere nævner har knaphed på batteri-celler p.t. 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »