Der sker meget i øjeblikket
Model 3 rækkevidde, 5 års garanti
https://www.hyundai.dk/kona-electric
340.000 kr. for 64 KW
Nok ikke sammenligenlig med en model 3 :-)
Men det kunne blive en folkemodel med den rækkevidde/pris
Der sker meget i øjeblikket
Model 3 rækkevidde, 5 års garanti
https://www.hyundai.dk/kona-electric
340.000 kr. for 64 KW
Nok ikke sammenligenlig med en model 3 :-)
Men det kunne blive en folkemodel med den rækkevidde/pris
....Men det kunne blive en folkemodel med den rækkevidde/pris
Eneste problem er at der kun produceres 30.000/år, og Danmark har kun fået lovet 200 omkring årsskiftet - næste sending er ikke godt at vide hvornår de får. I UK har forhandlerne vist helt stoppet for nye bestillinger da det ikke giver mening med den lange ventetid.
Hyundai har vist haft problemer med batteri leverance - så de har ikke fået produceret så mange som de havde regnet med i august.: https://www.hyundai.com/content/hyundai/ww/data/ir/salesPerformance/data/0000000127/files/hmc-sales-by-model-y2018.xlsx
I UK har forhandlerne vist helt stoppet for nye bestillinger da det ikke giver mening med den lange ventetid.
Spøjst, der er andre producenter som ikke har noget problem med at tage ordre selvom leveringstiden er flere år ;-)
Ventilationssystemet er ikke en del af min prioriteringsliste, men jeg kom bare til at tænke på det, da det jo er unikt for Model 3, måske forstår jeg bare ikke hvordan det fungerer. Nogle gange så er smarte ting også bare markant dyrere at lave hvis de går i stykker. Det er ikke kompressor eller andre dele jeg tænkte på, men det som bruges til at styre luftstrømmene. Det er jo det som er det unikke. Som jramskov siger, så er der bare nogle passagerer som stiller på dyserne hele tiden og andre som slet ikke gør. Men hvis det bullet proof, så er der jo ingen problemer :-)
Forestil dig, at der er en luftstråle, som er den primære, der kommer ud af ventilationsdyserne. Så er der en sekundær stråle, der rammer skråt ind på den primære og får den til at bøje af, så den skifter retning. Man kan så styre retningen på den primære luftstråle ved at skrue op og ned for den sekundære stråle. Det er lidt forsimplet sådan, ventilationen på Model 3 virker. I praksis er det naturligvis software, der styrer det, så det hele virker meget enkelt og intuitivt at betjene fra skærmen.
Det smarte er, at der ingen bevægelige dele er, så der er nærmest ikke noget, der kan gå i stykker. Der er blot motorerne med fans, som alle ventilationssystemer har, men der er ikke alle de bevægelige klapper, ventiler m.m., som i de traditionelle ventilationssystemer.
En anden fordel ved designet er den meget brede ventilationsåbning, der fylder hele instrumentbrættets bredde. Der kan komme rimelig meget luft ud, uden at strømningshastigheden behøver at være særlig høj. Dette er med til at sænke støjniveauet fra ventilationssystemet, da støjen er meget kraftigt afhængig af strømningshastigheden. Den mere uhindrede strømning pga. de manglende ventiler og klapper er sikkert også med til at sænke støjniveauet.
@SQLCHP. Hermed et længere indlæg omkring Kona EV. Der har været en del fremme på FDEL's facebookside, men da jeg ikke er på facebook har jeg ikke mulighed for at kommentere - kan kun læse deres åbne side.
Vi har været på udkik efter en erstatning for vores fabia, og da de positive anmeldelser på Kona begyndte at komme frem tænkte jeg at man nok skulle være hurtig hvis man var interesseret i sådan en. Model3 blev droppet da de ikke ved hvornår de kommer til DK, samt at det bliver den dyre model de starter med at levere. En Ioniq kunne også have været et alternativ, men ville godt lige have et batteri der lige er lidt større. Så jeg har fulgt med på engelske og tyske fora. I England, Holland og Norge sælges bilen allerede. I Tyskland går der ikke land tid inden de først leveres - demobiler er begyndt at dukke op.
Hyundai Danmark har fået lovet 200stk Kona Electric. Det har forhandlerne fået at vide da de var til en præsentation 2-3 uger før priserne blev offentliggjort i DK. Hyundai har ikke åbnet op for bestillinger endnu. Dvs. forhandlerne kan slet ikke se Kona Electric i systemet. Derfor er det ikke mulig at få lagt ordre ind. Og reserveringer findes ikke i deres system. Når der åbnes op for bestillinger er det efter først til mølle princip. Dvs. i den rækkefølge ordrene oprettes af forhandlerne i systemet. Det som PerB i Silkeborg har gjort er, at de har noteret de kunder som ønsker at købe en Kona Electric. Efter at priser/udstyr blev offentliggjort valgte de så at oprette en slutseddel til kunderne. På den måde har de jo fuldt overblik over hvor mange der er interesseret i at købe en, samt hvilket udstyr og farve. (Tror såmænd man uden problemer kan annullere slutsedlen igen). De tjekker dagligt flere gange om Hyundai har åbnet op for bestillinger, så de er klar til at oprettet disse ordre i systemet. Der er så nogen der har været forbi Hyundai i Århus, men de vil ikke reservere eller på anden måde notere kunder. Det gør at de vel reelt ingen overblik har over hvor mange de skal have bestilt, samt hvilke udstyrsvarianter og farver. Så den dag der bliver åbnet op er der stor risiko for at de får bestilt for lidt, forkerte modeller, farver m.m. Det problem har PerB jo ikke, For hvis man ikke får en af de første 200 som kommer til landet, skal man nok regne med leveringertider som man ser i Norge og UK hvor man allerede sælger den. For nogle uger siden var der "kun" 8 underskrevet slutsedler hos PerB. Det tyder på at Hyundai's system er lidt mærkligt når det kommer til Kona Electric. Der findes tyske og engelsk fora hvor man kan få en del info. Specielt i Tyskland er der nogle forhandlere der også skriver. Det tyder på at bilerne bare produceres og smides på et skib (transittid min. 6 uger, samt efterfølgen x-antal uger inden bilerne står hos forhandlerne). På et tidspunkt under transporten bliver bilerne så tildelt (stelnummer bliver synligt i systemet), og forhandlerne kan så begynde at følge bilerne på bilfærgen. Så det store spørgsmål er om de 200stk som er blevet lovet til Danmark faktisk allerede befinder sig i transit, så alle 200stk leveres på samme tid som forhandlerne får demobiler. For hvis de allerede er produceret så må man jo bare tage hvad der er. Demo bilerne skulle komme til Danmark i December - evt. lidt før. For iflg. PerB holder Hyundai et specielt event i Århus for kunderne engang i november hvor man skulle kunne prøve bilen. PerB har oplyst det på deres hjemmeside: https://www.perb.dk/Nye-Biler/Hyundai/KONA-electric
Afgift: På den store model som koster 339.995,- har forhandlerne ved den første præsentation fået at vide at afgiften er 4.600,- . Så hvis der ikke når at blive ændret noget omkring afgifter inden nytårbetyder det "bare" at afgiften bliver fordoblet til 9.200,- (stiger fra 20% til 40%). Selvfølgelige bliver afgiften lidt højere hvis man skal betale ekstra for metallak eller andre ting som kommer fra fabrikken. Hvis de fastfryser afgiften på 20% og hæver bundfradraget fra 10.000,- til 40.000,- betyder det at modellen som står til 339.995,- bliver 4.600,- billigere. Det uudnyttede bundfradrag bliver jo ikke lavet om til et tilskud så bilen bliver 30.000,- billigere !
@MOS - så er den bekymring ude af verden :-) Så kan jeg gå tilbage til at bekymre mig om hvorvidt konen synes den er hurtigt og speciel nok som nr. 2
@MOS - så er den bekymring ude af verden :-) Så kan jeg gå tilbage til at bekymre mig om hvorvidt konen synes den er hurtigt og speciel nok som nr. 2
Mig bekendt er der ingen Model 3 i DK endnu, så den kan vel næppe blive mere unik. Så længe det varer... for jeg tror, der bliver god efterspørgsel på den.
Hvis hun vælger en P3D, så vil jeg tro, den er rigeligt hurtig som konebil/bil nr. 2 :-D Ellers kan det være, hun skal vente på en Roadster 2 - DK's hurtigste konebil... :-p
@MOS - unik prioriteres over performance. Alt med en samlet produktionsvolumne på over 2.000 stk er ikke unikt, så det er virkelig et dilemma når de spytter 5.000 ud om ugen :-) Jeg ville ønske at Tesla lavede nogle seriøse og gennemtænkte special modeller og helt fint hvis de havde en premium pris.
Det er diametralt modsat af unikt at der bliver spyttet 5.000 biler ud om uge i 5 farver, det kan jeg godt mærke er den største anke herhjemme. Det er hårdt nok at skulle holde i det lokale kryds sammen med 6 andre Model S, men det bliver jo kun værre ;-) Og nej, wrap er ikke en option, tingene skal være originalt, så rigtige special modeller er højeste ønske.
Alt er jo potentielt specielt, indtil det bliver populært - så er ingenting specielt længere. Det var fedt at have en iPhone i de tidligere år, og idag er det bare en telefon. Hvis TM3 bliver populær, så bliver det altså ikke længere hverken særlig eller speciel.
@MOS - unik prioriteres over performance. ...
Minder mig om:
Jeg føler mig mest tryg i en bil model med 1mio+, mest pga. der kommer et aftermarket for dele, fejldiagnoser er nemme at stille osv.
Men kan da godt se charmen i biler af få styktal, de er nok mere besværlige, men bliver nemmere et samtaleemne og holder mulgvis sin værdi.
Tilbage til topic.
Tesla har hævet RWD mid size battery til 46.000USD og sat AWD long range battery ned til 53.000USD.
https://electrek.co/2018/10/24/tesla-model-3-mid-range-price-increases-price/
Tilbage til topic.
Tesla har hævet RWD mid size battery til 46.000USD og sat AWD long range battery ned til 53.000USD.
https://electrek.co/2018/10/24/tesla-model-3-mid-range-price-increases-price/
Enig med Electrek - det virker amatøragtigt at de ændrer prisen. De har ændret priser flere gange på det seneste, det er forvirrende og giver et dårligt indtryk.
Interessant nyt fra Q3 calls, fundet på Arstechnica:
=== KLIP ===
By 2016, Model X energy efficiency was 3.1 miles of EPA range per kWh. This is an extremely important metric, as it allows an EV to reach a long EPA range even when using a relatively small, inexpensive battery pack. With Model 3, energy efficiency improved dramatically to 4.1 EPA miles per kWh, the highest efficiency for any all-wheel drive EV. To put this in context, our current or upcoming AWD (2019) competition is expected to achieve 2.4 to 2.8 miles of EPA range per kWh. Model 3 has far better energy efficiency while also providing the quickest acceleration (0-60 mph in as little as 3.3 seconds) and the highest top speed (155 mph). Additionally, the curb weight of Model 3 long range RWD is only 3 percent heavier than its gas-powered equivalents.
=== KLIP ===
@jramskov
Hyandai er ret effektiv også, VW/Mercedes/Jaguar virker mere ligeglade med effektiviteten.
Der bliver snakket en del om max ladehastighed i kW, men hvis man opgør det i opladede km/time så er det tydeligt hvor meget effektiviteten betyder.