Gad vide om en nuværende eller kommende regering ikke også vil fjerne momsen fra el-biler?
Det vil helt sikkert kunne sparke elbilsalget i gang for alvor. Se bare, hvordan det går i Norge, hvor elbiler er moms- og afgiftsfri. Der er ca. 50% af nye, solgte biler elbiler. Det kan være, det er det, der skal til. Og så også en langsigtet plan med delmål og klare udmeldinger for, hvilke regler, der kommer til at gælde i en lang årrække fremover, så vi kan få usikkerheden ryddet af vejen. Jeg tror også, at usikkerheden får mange potentielle elbilskøbere til at tøve og afvente situationen.
Jeg er dog ret sikker på, at den nuværende regering ikke vil være med til at momsfritage elbiler. En kommende (rød) regering formentlig heller ikke, men mit bud er, at de røde nok generelt er mere miljø- og klimabevidste og dermed elbils-venlige.
Det strander altid på, at der hedder sig, at det koster staten helt vildt mange penge med de ganske få elbiler, der bliver solgt. Og sjovt nok har man alligevel råd til at nedsætte afgiften for fossilbrændere år efter år. Det virker utroværdigt. Man glemmer så også lige at regne med de negative eksternatliteter, der er ved afbrænding af fossile brændsler. Så det kan sagtens være, at selv helt moms- og afgiftsfri elbiler er en god økonomisk forretning, hvis man ser holistisk på det.