Loading...
dk

Østrig/Beelitz supercharger | Tesla Forum

SuneH
SuneH Oct 25 '18

Er ved at planlægge tur til Wagrain i uge 8 og kan se, at der er kommet en SuperCharger​ ved Berlin i Beelitz. Den er ny ift sidste gang jeg kørte den vej ned igennem (det var i sommeren 2017). Sidst var vi nødt til at lade til 95% i Hertzsprung for at kunne nå til Nempitz i ét hug. Så det er rigtig dejligt at de har bygget en på halvvejen.

Er der nogen der har prøvet SuperChargeren i Beelitz? Det kommer til at passe med frokost deromkring - der ligger noget der hedder Landhotel Gustav, er det noget værd?

Ellers nogen tip jeg skal være opmærksom på ift skiferie i Østrig? Er snekæder obligatoriske at medbringe?

Mack
Mack Oct 25 '18

Jeg vil sige ja!

Fra den 1. november til den 15.april er det obligatorisk at have vinterdæk på alle fire hjul, når det er vinterføre. Det vil sige, når vejene er dækket af sne, slud eller is. Det gælder for biler op til 3.500 kg., herunder også biler med firhjulstræk.

Vinterdækkene skal være M+S mærkede og have en slidbane på mindst 4 mm. Dette gælder også andre dæk.

Pigdæk er tilladt fra 1. oktober til 31. maj på køretøjer op til 3.500 kg. Det er dog kun tilladt at køre med snekæder, hvis vejen er helt eller delvist dækket af sne eller is.

Maks. hastighed på motorvej 100 km/t, landevej 80 km/t.

Når man kører med pigdæk, skal der i bagruden påsættes en "pigdæksmærkat", som kan købes i FDMs søsterklub ÖAMTC

Snekæder er påbudt på veje, hvor dette er indikeret med skilte og skal derfor medbringes om vinteren.

De skal have typegodkendelsen V5117.

Anbefalet maksimal hastighed 40 km/t.

Mack
Mack Oct 25 '18

Og god tur, vi tager nordpå til Hemsedal i stedet :- )

SuneH
SuneH Oct 25 '18

Tak Mack - vi har naturligvis vinterdæk på. Men forventer ikke behov for snekæder, da jeg umiddelbart ikke forventer at vi skal ud på de små veje. Som jeg læser dit indlæg herover, behøver jeg derfor ikke medbringe snekæder.

Jeg skriver nok lige til hotellet i god tid inden og hører dem om der er lovkrav om at det i Østrig.

IlTempoGigante
IlTempoGigante Oct 26 '18

Vi kom dertil i sommers en fredag aften sent. SC ligger tæt op ad et spisested (som var lukket da vi kom) men man har oplevelsen af at være midt i en skov - jeg mener også at huske, at det vist ikke lå lige op ad motorvejen. Vi fandt stedet malplaceret, egentlig også ubehageligt/utrygt fordi vi var helt alene på stedet, og undrede os over at man her har placeret relativt mange ladere.

Derfor, være opmærksom på, at stedet ikke er som andre steder tæt på tankstation/indkøb el. lign. men, som du selv er inde på, placeringen når man kører over Berlin ruten i en 70kWh er meget velkommen hvis man bare skal have lidt juice og videre.

PeterE
PeterE Oct 26 '18

Jeg ved ikke hvad Macks kilde er, men mener ikke at snekæder er obligatoriske - det gør FDM vist heller ikke ref dette: https://fdm.dk/alt-om-biler/udstyr-sikkerhed/daek/regler-vinterdaek-andre-lande

Mack
Mack Oct 27 '18

PeterE! jeg mener heller ikke at de er obligatoriske, men den her forklare det meget bedre.

https:///...zu-beachten-16185446

Så er det jo helt op til en selv om man medbringer dem, eller vælger at køre en anden vej den dag :- )

MacK