Loading...
dk

Eftermontering af solskærm med oplyst spejl (Model 2018) | Tesla Forum

Reklame
migselv
migselv Oct 28

Siden foråret 2018 leveres nye Model S med solskærme med oplyst spejl. Dette er noget som Elon har "lovet" vil komme for flere år siden og som oven i købet vil kunne retrofittes (eftermonteres) til alle Model S.

Det tog så både lidt længere tid og så bliver det ikke tilbudt som retrofit, men det betyder ikke det er umulig. Faktisk er det relativt nemt.

Ældre Model S som blev bygget inden AP1 har med høj sandsynlighed allerede kablerne til solskærmen liggende, dog er det selv her ikke en enkel plug&play. Stikket på de nye solskærme passer desværre ikke på kablet som allerede ligger klar, så her bliver man nødt til at udskifte stikkene.

Det første bliver dog udfordringen at få fat i de nye solskærme. Jeg har søgt lidt rundt og fik Aarhus SeC til at hjælpe lidt. Her er relevante oplysninger til både de sorte og creme farvede i Alcantara:

BLACK Alcantara
ASY SUNVISOR LH ULTRASUEDE BLACK NA (1143824-86-B)
ASY SUNVISOR RH ULTRASUEDE BLACK NA (1143825-86-B)

CREAM Alcantara
ASY SUNVISOR LH ALCANTARA CREME NA (1143824-87-B)
ASY SUNVISOR RH ALCANTARA CREME NA (1143825-87-B)

Jeg kunne ikke fremfinde partnumrene til EU versionen, men jeg mener ud over klistermærkerne er de identiske. Prisen for et sæt ligger ved kr. 2.400, så det er ikke helt billig.

Sådan ser de nye solskærme ud:

Og her til sammenligning de nye fra 2018 med de gamle fra 2013:

De nye har tre fordele:

1. Skærmen er generelt blevet lidt større

2. Der er kommet lys i spejlet

3. Man kan trække skærmen ud, fx. når der kommer sol fra siden

Som forberedelse bør man gøre følgende:

- Find to par strømstik/kontakter som kan monteres i stedet for de originale som ikke passer sammen. Jeg har brugt nogle JST SM 2-pin 2mm som jeg havde liggende.

- Monter den kvindelige del på solskærmen.

- Forbered den mandlige del til bilen med ca 10cm extra ledning (den originale ledning er for kort).

Udskiftningen sker på følgende måde (Pre-AP modeller):

1. Afmonter den lille plastikblænde på "foden" af solskærmen som sidder fast i taget. Den er bare klipset på, så man kan løfte den af med en flad skruetrækker.

2. Afmonter solskærmen. Den sidder fast men en enkelt skrue (stjerne). Når skuen er ude skal skærmen vippes ud af holderen.

3. Løsne eller afmonter forklædningen ved A-stolpen. Løst plastikblænden hvor der står "Airbag" ud og fjern skuen (6-kant). Forklædningen kan nu skubbes til side eller fjernes (jeg har bare skubbet det til side).

4. Træk himlen lidt ned således man kan føle sig frem til strømkablet:

5. Find strømkablet: Dette sidder ved pre-AP bilerne lide ved siden af hullet hen mod midten af bilen. Kablet er tapet fast til himlen. Det er ret nemt at finde.

6. Befri kablet for tape eller andre limting og træk det ud gennem hullet således man kan komme bedre til.

7. Sluk bilen! Der er live +12V på ledningen i bilen. For at forhindre kortslutning e.l. mens man skifter stikke ud anbefales det på det kraftigste at slukke bilen via centerskærmen. Når bilen slukkes, bliber strømmen på kablet afbrudt efter nogle sekunder.

8. Udskift stikket. (Jeg har loddet det nye kabel på)

9. Før kablet ind i hulrummet i taget hvor solskærmenfoden kommer ind. Hvis man føler efter med en finger vil man kunne finde et cirkulært hul i taget omtrent der hvor kablet var tapet fast. Her kan man føre kablet ind og så ud gennem det store hul hvor solskærmen monteres. Her er det nu rigtig rart at have ca. 10cm ekstra kabel.

10. Forbind kablet med den nye solskærm og lav evt. en funktionstest (kræver at bilen tændes igen - åbne evt. en dør).

11. Monter den nye solskærm i omvendt rækkefølge. Foden til den nye solskærm er måske en anelse for stor og kan ikke komme hele vejen ind. Dette kan enten løses ved lidt større viljestyrke eller ved at bruge en cutter og fjerne en lille mm ved foden (check skarvemærkerne) - det er virkelig ikke meget.

12. Sæt forklædningen på plads igen og gentag det hele på den anden side.

13. Glæd dig over de nye solskærme

Ved Model S med AP skal der nok laves noget mere idet man først skal finde et sted at tage strøm fra samt lægge et kabel. Her tænker jeg at man kan få strøm ved enten de to lys der sidder længere mod midten eller man kan være heldig at finde noget helt i midten ved alarmsensorene. Dette vil også kræve at man afmonterer den anden solskærmsholder for at kunne trække himlen længere ned.

Her nogle flere billeder fra ombygningen:

Rigtig god fornøjelse!

/Marcel

Forummets indlæg er redigeret af migselv Oct 28
Reklame