Loading...
dk

Billede af SuC med CCS / Type 2 stik | Tesla Forum

KimT
KimT Dec 12 '18

https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/a5kjlq/this_is_the_new_eu_supercharger_stall_setup_for/

Billedet er åbenbart taget i Badhoevedorp i Holland.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 12 '18
jramskov
jramskov Dec 13 '18

Her er lidt flere billeder og lidt mere info:

https://www.teslarati.com/tesla-supercharger-dual-charge-ccs-upgrade-model-3-europe-rollout/

"Tesla’s staff reportedly informed him that they were aiming to add CCS connectors to every Supercharger in the Netherlands sometime in January."

Det der lige overraskerede mig lidt var dette:

Several details of the upgraded Supercharger were evident from Hans’ images, including a sign indicating that the new stations are “Model 3 Priority.”

Er det midlertidigt eller vil CCS kabler kun blive installeret på en del af dem?

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Dec 13 '18
KimT
KimT Dec 13 '18

Jeg kunne forstille mig at de pga. tidsmangel og måske også komponentmangel vælger kun at konvertere nogle få oplader pr. lokation - deraf klistermærket med at denne oplader er prioriteret til model 3. Men vil da helt klart gå ud fra at alle bliver konverteret på et tidspunkt da der vel ikke går lang tid inden antallet at model 3 klart overstiger antallet af model S/X

PS Nogen der fornylig har været forbi Rødekro for at se hvor lang de er med de nye som bliver sat op ifm. Sunset ? Sunset skulle så vidt jeg kan finde ud af faktisk åbne i dag

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 13 '18
Kiefer
Kiefer Dec 13 '18

Jeg skal derned på mandag, så kigger jeg lige over hvis der ikke er andre der har været forbi inden.

/Martin

jramskov
jramskov Dec 13 '18

@KimT: Det håber jeg også, det andet ville være noget rod.

mbk
mbk Dec 13 '18
Citat fra Nostromo Tror næppe der bliver et pladsproblem de leveres jo ikke med fri SUC så dem der køber model3 har helt sikkert et eon eller clever abo.

Jeg skal lige have regnet på det, men jeg tror ikke rigtig det kan betale sig for mig. Der skulle komme lademulighed på arbejdet, så det ender måske med at være billigst bare at betale fuld pris pr kWh der hjemme.

mbk
mbk Dec 13 '18

Umiddelbart burde jeg ikke have et større forbrug end 20.000km år incl en kør selv ferie på ~3000km. Jeg går ud fra det er gratis på arbejde, men hvis det bliver EOn eller lign. kan det nemt lave om på regnskabet.

Hvis vi antager 150Wh/km og 20.000km/år

Lade på arbejde 8.000 km @ 0kr/kWh = 0

Lade hjemme 3.000 km @ 2.2kr/kWh = 990

Lade ude på oft. stander: 1.500 km @ 5.25kWh/kWh = 1800kr + EOn - City Card engangsbeløb på 99kr 

Lade på Tesla Supercharger 7.500 km @ 2.4kr/kWh = 2700kr

Så 5589 kr det første år eller 28 øre/km eller 465 kr/md i snit. Jeg skal selvfølgelig lige lave en 16A gruppe og et ladekabler. Derudover skal jeg nok bruge 3-4000kr for en tre faset OpenEVSE DIY lader.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 13 '18
mbk
mbk Dec 13 '18

IONITY ser ud til at være billigere end Tesla med 80kr pr. opladning, hvis man rammer rigtig og lader 5 - 80% SoC, 57kWh så er det 1.40kr/kWh.

KimT
KimT Dec 13 '18

Hvorfor vil du have en boks. Tesla' UMC kan da sagtens klare opgaven. Den brugte jeg fast det første år - inden E.on kom med deres all-inclusive.

Skal siges at vi i forvejen have et kraftudtag fra vores eltavle. Så der blev bare trukket en forlængerledning

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 13 '18
MOS
MOS Dec 13 '18
Citat fra Nostromo
Tror næppe der bliver et pladsproblem de leveres jo ikke med fri SUC så dem der køber model3 har helt sikkert et eon eller clever abo. 

Tror nu nok, at Tesla snart vil annoncere 6 mdr. fri SuC for Model 3 købere, der har brugt en henvisningskode. Og mon ikke, der er en del sparsommelige Model 3 ejere, der flittigt vil udnytte den gratis SuC det første halve år?

Jeg tror, at vi i løbet af få måneder vil se lige så mange Model 3 på vejene her i DK som Model S og X. Og hvis de får fri adgang til SuC de første 6 mdr., så vil de naturligvis også optage en del plads der.

MOS
MOS Dec 13 '18

@mkb

Hvis jeg var dig, ville jeg nok overveje at droppe ladeboksen og spare de penge. Et dedikeret 1-faset 16 A blåt stik i garagen kunne måske endda gøre det. Det vil kunne oplade en LR på ca. 24 timer. I praksis har man med dit kørselsbehov sjældent brug for mere end en halv opladning hver dag, så det kan snildt klares i løbet af en nat. Specielt hvis du også har adgang til opladning på arbejdet.

Min erfaring er, at det med et minimum af omtanke og planlægning er meget få dage om året, hvor man kommer hjem med et næsten fladt batteri og hurtigt skal videre. Her kan man jo så bare køre forbi en SuC og få ladet hurtigt op.

Lade ude på offentlig ladestander kan også sagtens reduceres. Jeg troede i starten, at jeg ville få brug for det, så jeg anskaffede mig et Clever kort. Men jeg har efter 3 år endnu ikke haft brug for det. Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at betale 5,25 kr/kWh, når der stort set altid er en gratis Tesla SuC på vejen (når man kører længere ture).

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 13 '18
SQLCPH
SQLCPH Dec 13 '18
Hvad koster tesla’s egen ladeboks? 3x16A?
KimT
KimT Dec 13 '18

Her står den til €530,- : https://shop.eu.teslamotors.com/

mbk
mbk Dec 13 '18
Quote from SQLCPH Hvad koster tesla’s egen ladeboks? 3x16A?

Godt spørgsmål, jeg fandt denne til 530EUR ~ 4000kr, men kan ikke lige finde ud af om det er med moms og forsendelse.

https://shop.eu.teslamotors.com/products/tesla-wall-connector-2-5m-7-5m 

mbk
mbk Dec 13 '18

Til den pris er det vist ikke værd at lave en DIY. Det ser ud til at den har en RS485 port og nogle på TMC har fikset noget af protocollen, så man kan integrere med andet udstyr f.eks. sæt ladestrøm efter solcelle produktion, overvåge hele husstandens forbrug og skrue ned hvis man nærmer sig mastesikringerne.

SQLCPH
SQLCPH Dec 13 '18
Og en ekstra UMC koster? Foretrækker den pæne vægmodel
PeterE
PeterE Dec 13 '18
Citat fra mbk

Umiddelbart burde jeg ikke have et større forbrug end 20.000km år incl en kør selv ferie på ~3000km. Jeg går ud fra det er gratis på arbejde, men hvis det bliver EOn eller lign. kan det nemt lave om på regnskabet.

Hvis vi antager 150Wh/km og 20.000km/år

Lade på arbejde 8.000 km @ 0kr/kWh = 0

Lade hjemme 3.000 km @ 2.2kr/kWh = 990

Lade ude på oft. stander: 1.500 km @ 5.25kWh/kWh = 1800kr + EOn - City Card engangsbeløb på 99kr 

Lade på Tesla Supercharger 7.500 km @ 2.4kr/kWh = 2700kr

Så 5589 kr det første år eller 28 øre/km eller 465 kr/md i snit. Jeg skal selvfølgelig lige lave en 16A gruppe og et ladekabler. Derudover skal jeg nok bruge 3-4000kr for en tre faset OpenEVSE DIY lader.

Husk at 'gratis' strøm på job er et skattepligtigt gode. 

jramskov
jramskov Dec 13 '18
Citat fra Nostromo Tror næppe der bliver et pladsproblem de leveres jo ikke med fri SUC så dem der køber model3 har helt sikkert et eon eller clever abo.

Det vil helt sikkert sætte en dæmper på det, men ladehastighed tror jeg er en væsentlig parameter. Hvis jeg har valget mellem at betale lidt for lade 20 minutter ved en Super Charger eller lade en time "gratis" ved f.eks. en EON lader, så vil jeg 99% af tiden vælge Super Charger.

Det kan naturligvis ændre sig hvis/når EON kommer med stationer der kan lade lige så hurtigt som Teslas.

PeterE
PeterE Dec 13 '18
Citat fra jramskov

Det vil helt sikkert sætte en dæmper på det, men ladehastighed tror jeg er en væsentlig parameter. Hvis jeg har valget mellem at betale lidt for lade 20 minutter ved en Super Charger eller lade en time "gratis" ved f.eks. en EON lader, så vil jeg 99% af tiden vælge Super Charger.

Det kan naturligvis ændre sig hvis/når EON kommer med stationer der kan lade lige så hurtigt som Teslas.

Det mente jeg også, indtil virkeligheden ramte mig - det er meget, meget mere praktisk at lade på en EON stander i de 2-3 timer man er ude og holde et møde eller ude og spise eller besøger familien etc etc etc end at sidde i 30 minutter (og glo eller spise dårlige burgere) på en SuC. Men det er bare mig. Hastighed vs spildtid. 

Captiva
Captiva Dec 13 '18
Den smukke Tesla lader koster ca 4000 idag og er alle penge værd hvis man er vant til at hente UMC i frunk eller trunk. Så fedt bare at ploppe stik i når man lander derhjemme.
Jeg valgt model med langt kabel og monterede i garage under huset. Kan derfor også lade når den holder i nedkørslen hvis (når...) garage er optaget af ICE monster eller andet skrammel ;-)
Sider: 1 2 3 »