Loading...
dk

Kone bil | Tesla Forum

KimT
KimT Dec 20 '18

Tja, så holder Konebilen hos forhandleren, de må dog bare ikke udlevere den før efter åben hus d.12/1 - som er den officielle lanceringsdato  - suk.........

Så den bliver parkeret i udstillingen med et "solgt til KimT"skilt..........

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 20 '18
mbk
mbk Dec 20 '18

Hvad blev prisen?

KimT
KimT Dec 20 '18

Den gamle pris - dvs. 299.995,-, men hvis vi ville have den (uden at vente flere måneder, og derved betale de 10.000,- den er steget i pris) kunne de kun få den hjem med "deluxepakke" (LED forlygte, del-læder, større skærm, navi m.m) til 17.995 ekstra. Der var ikke nogen undervejs uden pakken

Dvs. 317.990,- for en Kona 64kWh Trend i farven Galactic Gray og inkl Deluxepakken (og faktisk også installation af en Clever ladeboks samt type 2 kabel)

Så konen må køre i Fabia'en  nogle uger endnu.

Spændt på at se hvor meget vi kommer til at mangle trækket

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 20 '18
jramskov
jramskov Dec 20 '18

Spændende - den må du gerne fortælle mere om når du/i har fået den!

Ice2EV
Ice2EV Dec 20 '18

@KimT Cool +1

webercarbmann
webercarbmann Dec 20 '18

Spændende - er de allerede udsolgt eller? 

KimT
KimT Dec 20 '18

Ja det går jeg ud fra. Under præsentationen i Århus fortalte de at de i første omgang havde fået 143 tildelt, men heraf gik der en hel del til demobiler som forhandlerne er forpligtiget til at have stående 6mdr.

Men som jeg har skrevet tidligere foregår tildelingen af bilerne ikke som en "plads på produktionsbåndet". De bliver tildelt når de er under transit. Så selv om der ikke kommer flere til landet lige nu, så går det nødvendigvis ikke 9mdr inden næste sending kommer.

Men selv om der næsten ligger op til 20 reservationer her i Silkeborg kan forhandleren ikke bare vælte sig i bestillinger. Det er vist et max. pengebeløb de må binde i bestillinger. Og da elbiler igen afgift har, er det jo en dyr bil at bestille.

Det må da være god reklame at få bilerne ud at køre.

Men går ud fra at forhandlerne begynder at have demo bilerne klar i løbet af uge 1, så de er klar til "Danmarkspremiere" d. 12/1.

Men mærkligt at Hyundai DK kan bremse salget af biler der allerede står ude ved forhandlerne. Sammenliget med Tesla der bare skal have mest muligt skubbet ud over rampen op til afslutning af regnskabs perioder.

Det burde da være god reklame at få bilerne ud at køre på de danske veje.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 20 '18
KimT
KimT Jan 19

Nu kom bilen hjem - og jeg fik smidt vinterdæk på. Jeg skulle nok have haft dem bytte rund så den havde kørt med de "aerodynamiske" fælger her til vinter, men har ikke lige lyst til at smide over 1000,- til en dækmand for at få dem byttet rundt

Vi har kørt omkring 200km, og den holder sig fint under 190Wh/km - dvs rækkevide over 400km.

Her til morgen med kold batteri var der åbenbart ingen begrænsning på Regen.

Foreløbige observationer :

Størrelsen : er faktisk et par cm mindre en vores Fabia combi '08 var - så man skal være obs på at det en Polo klassen vi befinder os i (og ikke Polo størrelse af nyeste årgang).

Forlygter meget bedre, men nu er det også lygter med "bi-function LED". Baklys også meget bedre end den lille pære der sidder i en TMS.

DAB antenne meget bedre.

Den støjer helt klart mere end vores 70D. Havde regnet med skift til vinterdæk ville hjælpe lidt da de fabriksmonterede får kritik, men gad vide om en "åben" fælg støjer mere end den lukkede. (måske basis for lidt lydisolering/STP rundt omkring)

Fatter ikke hvorfor de ikke har gjort plads til en frunk - der er masser af plads i motorrummet. Om ikke andet bare til et par kabler og advarselstrekanten.

Bilen har en "stor" 8" skærm, men opsætning af bilen foregår på den lille skærm i instrumentbrættet (IC) via 4 linjers tekstmenuer som for 15 år siden. Alt opsætning af deres "Car multimedia center" foregår på den store skærm! Det kunne de godt have kombineret i på den store skærm.

Og hvorfor skal en elbil have en power knap - og generelt hvorfor skal der være - mindst 60 knapper......

Ladehastigheder på min 11kWh E.on boks : 3,4kWh. Så lige nu siger den at det tager 5h20m at lade fra 56% til 80%

Ingen App endnu. Sælgeren sagde at de lige havde fået at vide at de var ved at arbejde på så den kunne bliver eftermonteret. De har ellers været helt afvisende. Bare mærkligt når de har en til det amerikanske marked (BlueLink).

Man kan sætte den til at varme kabinen op via tidsindstilling. Det kræver bare at der er kabel i. De burde gøre som Tesla - tillade max 30min, og evt. tilføje ikke hvis SoC er under 20%.

På mange områder må man nok sige at Tesla har fat i den lange ende.

Det udstyr som man får ekstra hvis man vælger Premium istedet for Trend med deluxe er ikke noget konen kommer til at savne. Det er elektrisk indstillelige kunstlædersædder med køling, HUD og trådløs opladning af mobiltelefoner. Til en ekstra pris på 22.000,-

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 19
MOS
MOS Jan 19

Hej KimT.

Tillykke med bilen! Og tak for dine betragtninger om jeres nye Kona.

Vi har kørt omkring 200km, og den holder sig fint under 190kWh/km - dvs rækkevide over 400km.

Det er alligevel et forbrug, der er ca. 1000 gange højere, end hvad jeg havde forventet :-) Godt klaret, at den alligevel klarer en rækkevidde på 400 km, batteriet må have en enorm kapacitet på mindst 64 MWh!

Her til morgen med kold batteri var der åbenbart ingen begrænsning på Regen.

Det synes jeg, lyder lidt bekymrende! Hvis Hyundais BMS tillader at "voldlade" på batteriet selv i frostvejr, så kan man da godt tvivle lidt på, hvor længe batteriet holder. Det er almindeligt kendt, at Li-ion batterier ikke har godt af at blive ladet, når de er kolde.

Jeg har også set en youtube video af en fyr i Østrig, der kører ned af et bjerg med fuldt opladet batteri i sin Ioniq. Der er tilsyneladende heller ikke nogen begrænsning på regen, så undervejs kommer SoC op på 101,5%. Det er næppe særlig sundt for batteriet heller.

Man kan så håbe på, at Hyundai har styr på sagerne og har lagt noget ekstra buffer ind, så man ikke ødelægger batteriet ved at gå til grænsen. Måske er der en grænse, der bare ligger ved højere SoC og/eller lavere batteritemperatur end, hvad vi kender fra Tesla. Måske er celle-kemien anderledes og bedre tåler "voldladning"?

Fatter ikke hvorfor de ikke har gjort plads til en frunk - der er masser af plads i motorrummet. Om ikke andet bare til et par kabler og advarselstrekanten.

Kona er designet til at være en altmulig-bil mht. drivmiddel. Så de har nok designet motorrummet til at passe til deres benzinversion. Man kunne nok godt have lavet en speciel frunk kun til elversionen, men det er nok et spørgsmål om pris og optimering af produktionen, siden de har undladt det.

Og hvorfor skal en elbil have en power knap - og generelt hvorfor skal der være - mindst 60 knapper......

Fordi sådan plejer de at lave biler. Igen, Kona er en altmulig-bil mht. drivmiddel, så for nemheds skyld har de nok valgt en løsning, der passer på alle deres varianter, selvom det er overflødigt i en EV.

Ladehastigheder på min 11kWh E.on boks : 3,4kWh. Så lige nu siger den at det tager 5h20m at lade fra 56% til 80%

Den lader formentlig kun på én fase, dvs. teoretisk max. 3,7 kW. Det er desværre ikke kun Kona, der har det problem. Der er flere andre (også nyere) elbiler, der kun kan lade på én fase. Tesla Model 3 kan lade på 3 faser, men den UMC, der følger med, kan kun lade på én fase. Dumt! Alle elbiler solgt på det danske marked burde som minimum leveres med 3-faset 11 kW ladning som standard. Men det er måske et spørgsmål om, at den ladeløsning, de har valgt, er et kompromis, der tager højde for forskellige markeder, hvor man har forskellige elnet med forskellige stikkontakter, effekt, antal faser osv.

På mange områder må man nok sige at Tesla har fat i den lange ende.

Enig. Det skyldes nok, at mange fabrikanter ikke har lavet elbiler i ret mange år og det tager åbenbart noget tid at finde frem til og udvikle de bedste løsninger. Men mon ikke, det bliver bedre om nogle år, når der kommer mere konkurrence mellem et gradvist stigende udvalg af bedre og bedre elbiler?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 19
webercarbmann
webercarbmann Jan 19

KimT  - tak for info og tillykke med den nye vogn.  Skal det være en rigtig "kone" bil kunne du jo få byttet "a" ud en "e" på bagklappen :)

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Jan 19
P85DK
P85DK Jan 19

Tillykke. Du finder ingen biler produceret efter 1960 der har dårligere baklys end Tesla - det må simpelthen have været et bevist design for at gøre det så dårligt, det kan ikke være et uheld.

Holder du og lader ved din lokale ladestation på billedet? Det må da være muligt at hive lidt ampere der :-)

KimT
KimT Jan 19

Godt spottet ;-) Nej jeg var forbi den lokal Q8 for at få kontrolleret dæktryk på de nye vinterdæk

jramskov
jramskov Jan 19

Tillykke med bilen, håber i bliver glade for den.

Ice2EV
Ice2EV Jan 25

@kimT

Håber du stadig er glad for Kona'en.......Bare af nysgerrighed?!?.

Kiggede lige på E-Niro;

https://www.jh-biler.dk/kia-niro-ev/

 

Tænker den vel er meget lig Kona i udstyr og betjening. Men sidst jeg prøvede en Ionic, der kunne den ikke køre helt så autonomt som indikeret her i videoen...... Kan Kona det?

 

Snakkede med en dame der har en Optima Hybrid inde i AAL. Hun kørte nærmest kun på EL i hverdagen. Men selvfølgelig når hun skulle udenbys, så var det på benz

 

Jess

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 25
KimT
KimT Jan 25

Nu er det jo kone bilen, så jeg har ikke kørt det store i den. Men på motorvej tror jeg at LFA/LKA (lane follow assistant/Lane keeping assistant) er lige så godt som Tesla's AP1, og den skulle helt klart være blevet forbedret ift. ioniq. Men hold nu op der er mange knapper man skal trykke på......På landevej kan den ikke følge med Tesla AP1. Tænk på at Kona kun har 1 kamera, og kun har 2 x 4 parkeringssensore. Her har AP1 trods alt 2 x 6 parkeringssensorer og 4 ultralydssensore

Min klare opfattelse er at der følger en hel del udstyr med i Kona som man skal betale ekstra for ved Kia - ud fra den her brochure : https://brochure.kia.com/KiaMotorsDanmark/Prislister/e-niro/?page=2&utm_campaign=f5ec751a13-EMAIL_CAMPAIGN_2019_01_08_12_32&utm_medium=email&utm_source=KIA%20-%20Mere%20info%20om%20e-Niro&utm_term=0_aa1af1d51e-f5ec751a13-238689061#/

Nu fik vi en Trend med deluxe pakke. Men selv hvis man tager den største Advance fra Kia, så mangler der stadig 8" skærm, anlæg og BSD (blind vinkel) ift. vores. Hvilket betyder en prisforskel på over 50.000.

Men nu er en e-niro lige et nummer større ift. Kona'en, som ligger i en polo klasse (af den ældre årgang)

Når vi er oppe i den prisklasse - samt at det hverken er stor sandsynlighed for hverken at få en Koan eller en e-niro før om over et halvt år, så vil jeg da lige vente yderligere og prøve en model3 eller se om VW evt. når at komme med noget. Ellers skulle ioniq også komme i en faceliftet version med større batteri.

Problemet med de nye modeller som bliver introduceret i DK er at hvis man ikke får bestilt inden de kommer, så er ventetiden lige pludselig oppe på omkring 1 år - når de først er landet. Det er stadig kun Tesla der kan levere elbiler i store styk antal.

Og som skrevet tidligere så er Tesla bare foran på mange punkter (batteristyring, software opdateringer, 3-faset opladning, styring via app, online streaming, navigation som er optimeret til Supercharger netværk = langture uden at skulle tænke på 10 forskellige udbydere i europa, og effektiviteten på model3 er vel også OK). Problemet er stadig, dyr forsikring, lukket økosystem, dyre rep. da det kun Tesla der laver reservedele, og kan udføre komplet service.

Og så er det altså ikke fedt med 1 faset opladning, men for bil nr 2 bliver det ikke noget problem. Men selv kones daglige tur mellem Silkeborg og Herning (motorvej - ialt 80km) kræver efterfølgen knap 5 timers opladning her i vinter kulden. Så ville da nødig at turen var dobbelt så lang, når man har 2 elbiler.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 25
Ice2EV
Ice2EV Jan 25

Det var egentlig også bare for at få førstehånds info fra en EL freak(ment på den pæneste måde) istedet for en journalist, der ikke rigtigt er pejlet ind på EL drift.

 

Lige 8" med navigation kunne jeg sagtens undvære. Kan ikke udstå navigation i biler. Har heller aldrig drømt om autopilot. MEN er ved at blive gammel og elsker ikke helt så meget at røre i suppen selv mere. 

 

Det ender nok med en M3. Der bare lidt malurt i bægeret på både udstyrs mangel/muligheder og som du bla. selv nævner service, kvalitet, vedligehold, softwareupdates der opretter fejl som rettes i en efterfølgende update. Service center pt kun i Kbh og Århus. Livet er altså for kort til at skulle til århus for rettelser flere gange om året. Man kan jo selvfølgelig være heldig der ikke er noget. Model 3 har de jo haft model S til at lære på og udviske de værste krøller på oplevelsen.

Johannelund
Johannelund Jan 26

@Ice2EV Tillykke med Kone Kona bilen

Har læst på Nettet at man kan købe en hjemmelader som kan omdanne 3 Faset el 16A til 1 Fases 32A for at få en acceptabel ladehastighed (ca 1/2 tesla ladehastighed) og ikke de 32 timer som en std mormor ladehastighed Kona er udstyret med, Den er dyr med hvad der er sparet på bilbudgettet må man jo så tilkøbe efterfølgende.

KimT
KimT Jan 26

Vores 11kWh ladeboks lader Kona'en med 3,4kWh. Clever tilbyder en traffo løsning hvor 2 faser kobles sammen til 1 fase, og det ville så betyde at den ville kunne lade med 6kWh i stedet for. Problemet er et stort tab, traffo'en larmer, og den har et start standby forbrug - selv når man ikke lader.

mbk
mbk Jan 27

@Ice2EV 

Model 3 ser ud til at have mange rettelser fra de tidligere modeller. Dog har den et par design problemer selv, så som trunk fremfor hatchback der gør den lidt mindre anvendelig og så ser det ud til at man lidt nemt får vand i bagage rummet. Alle biler har nogle svagheder, jeg synes nu Model 3 gør det meget godt. Man kan selvfølgelig vente lidt og få AP hardware version 3. Det er nu ikke pga AP jeg køber bilen. 

ml
ml Jan 27

Der er rygter om at den Europæiske model allerede har AP Version 3. Det skulle være muligt at finde information om AP v3 på den Europæiske side for reservedele og ikke den Amerikanske. 

Desuden, så skulle Tesla tidligere have frigivet hardware iterationer først i Europa og der efter i USA. 

Så baseret på dét, så er der nogle der tolker det som om at de Europæiske modeller allerede kan have den opgraderede AP, selvom den i følge de tidligere udmeldinger bliver frigivet i Q2. Om det holder vand eller ej, er jeg selv i tvivl om. 

 

Sider: 1 2 »