Tak for gode input, allesammen.
Mit scenarie ligner nok meget AlphaTraders
Bygningen jeg bor i er bevaringsværdig, og parkeringspladserne er 30-40 meter væk, så det bliver nok relativt dyrt at etablere. Derudover er der en ejerforening med 5 andre lejligheder at tage hensyn til og/eller få med "på vognen".
Vi bor nord for København, og til daglig sætter jeg min hustru og frue af på Frederiksberg, og kører derefter nordpå igen til min arbejdsplads. Ialt ca. 40 km i morgen traffik. Dog trækker vi den lige til 8.30, inden vi kører, så vi undgår det værste. Samme rute retur om eftermiddagen. Lyngby > Frederiksberg > Værløse.
Jeg kan lade 8-10 minutters gang fra min arbejdsplads - på en hurtig/CCS charger. Jeg kan også lade 3 km fra min bopæl - ligeledes på en hurtig/CCS charger, og det ville ikke gøre mig noget at tage et par hjemme-arbejdsdage om ugen, og tage et telefonmøde eller tilrettelægge dagen sådan, at jeg kan tage en kop kaffe en times tid mens den lader. Hvis jeg er ude at rejse, og min hustru skal lade, mens hun er på Frederiksberg på arbejde, er der mange "normale" ladere rundt omkring hun kan bruge.
Ved løs hovedregning med transport til og fra arbejde, kørsel til hobbies, og et "tab over natten" (nogle bud på dette?), og brug af kabinevarmeren (det er en stor glæde i min nuværende bil, og det glæder jeg mig til at bruge i 3'eren), burde jeg kunne nøjes med at lade hver tredje dag. Dertil kommer så turene til Jylland, men de er slet ikke noget problem. VI har en hund med, og den skal alligevel ud og strække ben med et par timers mellemrum, så der kan vi gå en tur, mens bilen lader, og måske tage en bid brød imens.
Klart - det ville selvfølgelig være godt med lademulighed hjemme, men umiddelbart tænker jeg, at det skal være meget billigere at etablere, da jeg med ovenstående kan kalre mig med Eon abonnement til 579,- pr. måned, og der er langt til adskillige tusinde kr. i etablering, og dertil kommer strømpriser. Og læg dertil, at jeg nok får meget svært ved at få overtalt de øvrige beboere om, at det er en god ide at lave dels en fælles ordrning, hvor vi tager højde for kommende elbilister, og dels en ordning "kun" til vores lejlighed.
Jeg glæder mig enormt meget til at køre i Teslaen. Med 2-2,5 time om dagen i bilen, er det lækkert med noget godt at køre i. Min hustru ser heldigvis ligesådan på det, og vi har nu også været glade for Volvo S60'eren, som vi leaser for tiden. De fleste har to (mindre) biler, hvor vi bor, men vi har fleksibiliteten i dagligdagen til at kunne nøjes med én bil, og så vil vi hellere opprioritere denne ene bil.
En ting er hvordan man tænker hverdagen ser ud her bag tastaturet - og en anden kan være realiteterne den dag, man lige vil køre en spontan tur, og der ikke liiiige er strøm nok. Min hustru har joket med, at det kunne være smart at få koblet min romaskine på elnettet, så jeg kan "generere strøm" over weekenden. Fuld af gode idéer ;-)
Nå ja - min arbejdsplads er ved at etablere mulighed for at lade, og hvis det lykkes, vil jeg helt afgjort udskyde investering i at etablere det hjemme. Det er endnu usikkert, om det bliver gratis at lade, og medarbejderen skal beskattes, eller om vi selv afregner med en af de gængse udbydere.
Godt nytår til alle