Loading...
dk

Forvirret - hvordan kan jeg lade en M3? | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Dec 20 '18

Jeg er med på, at M3 får CCS stik, og dem er der nogle af i nærområdet, så det er jo fedt.

Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at lade hjemme. Parkeringspladserne er for langt fra hoveddøren, og jeg må ikke montere noget på væggen, fordi bygningen er bevaringsværdig. Jeg kan lade tæt på min arbejdsplads, og kan iøvrigt flexe erfter forgodtbefindende, og tage nogle timer ved computeren på en cafe tæt ved en normal Eon stander eller en CCS stander.

Så jeg er mest nysgerrig på, hvordan jeg kan lade, hvis jeg besøger folk. Fx har svigerfar en lade, hvor han har et "regulært kraftstik". Kan jeg lade på det?

Hvis jeg nu skulle overtale naboerne til at vi laver et kraftstik ude på væggen "til mig", er der så noget særligt, jeg skal være opmærksom på?

KimT
KimT Dec 20 '18

Jeg går da ud fra at der leveres en UMC med model 3 - som ved S/X - altså en lader der har et kraftstik i den ene ende og type 2 i den anden.

Og den øverste del af CCS stikket er jo et type2. Så stikket i model 3 kan både "modtage" et CCS og et type 2.

På f.eks https://www.plugsurfing.com/en/personal/map.html kan man søge efter ladestander

sorenfriis
sorenfriis Dec 20 '18
Citat fra KimT

Jeg går da ud fra at der leveres en UMC med model 3 - som ved S/X - altså en lader der har et kraftstik i den ene ende og type 2 i den anden.

Og den øverste del af CCS stikket er jo et type2. Så stikket i model 3 kan både "modtage" et CCS og et type 2.

På f.eks https://www.plugsurfing.com/en/personal/map.html kan man søge efter ladestander


 

Mange tak :)

Er der forskel på kraftstik? Jeg synes at læse lidt forskelligt. Nogle nævner et "blåt" stik osv?

Kan man lade i alle kraftstik?

KimT
KimT Dec 20 '18

Den røde adapter på billedet som vi fik med er til et 16A rødt kraft stik. Der findes et 32A krafttik som er kraftigere.

Det blå er ikke et kraftstik. Det kan kun levere 240V på 1 fase - bare flere ampere end en alm. stikkontakt (bruges på camping pladser)

For få penge kan man selv lave div. adaptere fra det alm. røde kraftstik til alle mulige andre stik. Der findes masser af tråde om det her i forum - bare søg.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 20 '18
MOS
MOS Dec 20 '18

KimT har ret. Standardadapteren, som følger med, er til det røde 16 A 3-fasede kraftstik. Det kan lade med op til 11 kW ladeeffekt.

Det røde 32 A kraftstik ser man ikke så ofte og det er lidt større i diameter, så det passer ikke sammen med 16 A stikket. Men man kan naturligvis lave en adapter, som går fra 32 A til 16 A stik. I så fald vil 16 A stikket være begrænsningen, så man alligevel kun kan lade med 16 A.

Det blå 16 A stik er kun 1-faset. Man kan ligeledes lave en adapter, som går fra blåt til rødt stik. Jeg har selv lavet sådan en. Så kan man lade med op til 3,7 kW.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Dec 20 '18
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 20 '18

I hvert fald ikke sådan her! https://youtu.be/vHPg2Mi2roI

mbk
mbk Dec 21 '18

Du behøver ikke sætte kraftstik på væggen, du kan bare sætte det på en pæl. Evt få en fin stander postkasse hvor du kan gemme en Tesla wall charger på bagsiden eller lign. Det vil helt sikkert være lækkert at have en ladeplads der hjemme.

RuneR
RuneR Dec 29 '18
Hvordan hvis man vil lade ude i byen på f.eks e.ons? Så skal man have sig et type2—type2 kabel det som følger med er ikke “nok”?
KimT
KimT Dec 29 '18

Det standere E.On har stående (22kWh) har ingen kabel. Så ja, man skal selv have et type2 kabel med hvis man ønsker at lade der.

Det som følger med din bil er en UMC - altså en "Konvertere" som laver vekselstrøm om til jævnstrøm. Det skal du ikke bruge på en stander. Har skal man "bare" bruge et kabel

RuneR
RuneR Dec 29 '18

Ser ud til der følger et type2 kabel med for teslaer bestilt efter 17 april 2017 som standard?

 

https://www.tesla.com/da_DK/support/home-charging-installation

 

fmm1000
fmm1000 Dec 29 '18
Søren du skal være klar over, at det kan være ret bøvlet at have elbil uden opladningsmulighed hjemme. Du skal være lidt elbilsentusiast for at du ikke bliver træt af det.
ODE90D
ODE90D Dec 31 '18
@sørenfriis: en kraftig anbefaling herfra om at finde en løsning på hvordan du kam lade derhjemme. Det er muligt det koster en pæn slat at få installeret, men du kører meget hurtigt sur i det scenarie du ridser op.Teslaen er næppe din sidste elbil - så mon ikke stikket kommer til at blive brugt i mange år?
fmm1000
fmm1000 Dec 31 '18
Søren husk på, når du køber en Tesla, så skal du aldrig mere bruge tid på at skrabe is af bilen. Det sparer dig meget tid. Måske du kan bruge det som argument overfor dig selv, når du går dine opladningsture til og rra bilen :-).
sorenfriis
sorenfriis Jan 1 '19

Tak for gode input, allesammen.

Mit scenarie ligner nok meget AlphaTraders

Bygningen jeg bor i er bevaringsværdig, og parkeringspladserne er 30-40 meter væk, så det bliver nok relativt dyrt at etablere. Derudover er der en ejerforening med 5 andre lejligheder at tage hensyn til og/eller få med "på vognen".

Vi bor nord for København, og til daglig sætter jeg min hustru og frue af på Frederiksberg, og kører derefter nordpå igen til min arbejdsplads. Ialt ca. 40 km i morgen traffik. Dog trækker vi den lige til 8.30, inden vi kører, så vi undgår det værste. Samme rute retur om eftermiddagen. Lyngby > Frederiksberg > Værløse.

Jeg kan lade 8-10 minutters gang fra min arbejdsplads - på en hurtig/CCS charger. Jeg kan også lade 3 km fra min bopæl - ligeledes på en hurtig/CCS charger, og det ville ikke gøre mig noget at tage et par hjemme-arbejdsdage om ugen, og tage et telefonmøde eller tilrettelægge dagen sådan, at jeg kan tage en kop kaffe en times tid mens den lader. Hvis jeg er ude at rejse, og min hustru skal lade, mens hun er på Frederiksberg på arbejde, er der mange "normale" ladere rundt omkring hun kan bruge.

Ved løs hovedregning med transport til og fra arbejde, kørsel til hobbies, og et "tab over natten" (nogle bud på dette?), og brug af kabinevarmeren (det er en stor glæde i min nuværende bil, og det glæder jeg mig til at bruge i 3'eren), burde jeg kunne nøjes med at lade hver tredje dag. Dertil kommer så turene til Jylland, men de er slet ikke noget problem. VI har en hund med, og den skal alligevel ud og strække ben med et par timers mellemrum, så der kan vi gå en tur, mens bilen lader, og måske tage en bid brød imens.

Klart - det ville selvfølgelig være godt med lademulighed hjemme, men umiddelbart tænker jeg, at det skal være meget billigere at etablere, da jeg med ovenstående kan kalre mig med Eon abonnement til 579,- pr. måned, og der er langt til adskillige tusinde kr. i etablering, og dertil kommer strømpriser. Og læg dertil, at jeg nok får meget svært ved at få overtalt de øvrige beboere om, at det er en god ide at lave dels en fælles ordrning, hvor vi tager højde for kommende elbilister, og dels en ordning "kun" til vores lejlighed.

Jeg glæder mig enormt meget til at køre i Teslaen. Med 2-2,5 time om dagen i bilen, er det lækkert med noget godt at køre i. Min hustru ser heldigvis ligesådan på det, og vi har nu også været glade for Volvo S60'eren, som vi leaser for tiden. De fleste har to (mindre) biler, hvor vi bor, men vi har fleksibiliteten i dagligdagen til at kunne nøjes med én bil, og så vil vi hellere opprioritere denne ene bil.

En ting er hvordan man tænker hverdagen ser ud her bag tastaturet - og en anden kan være realiteterne den dag, man lige vil køre en spontan tur, og der ikke liiiige er strøm nok. Min hustru har joket med, at det kunne være smart at få koblet min romaskine på elnettet, så jeg kan "generere strøm" over weekenden. Fuld af gode idéer ;-)

Nå ja - min arbejdsplads er ved at etablere mulighed for at lade, og hvis det lykkes, vil jeg helt afgjort udskyde investering i at etablere det hjemme. Det er endnu usikkert, om det bliver gratis at lade, og medarbejderen skal beskattes, eller om vi selv afregner med en af de gængse udbydere.

Godt nytår til alle

 

 

Forummets indlæg er redigeret af sorenfriis Jan 1 '19
DeaconWP
DeaconWP Jan 1 '19

Hej Søren.

Du har vist ikke fået et sar angående opladning i laden hos din svigerfar.

Hvis det er i en almindelig S eller X, så er svaret, at det kan du, og der vil du kunne lade med 11 kW, hvis du bruger det medfølgende ladekabel.

Det er så betinget af, at der er en god jordforbindelse i stikket, så dit ladekabel godkender den.

Med en 3, så vil svaret være, at du kan lade med 3,7 kW, hvis du bruger det medfølgende ladekabel til den. Dens er ud til at være begrænset til kun en enkelt fase, der hor jeg lige har kigget. (Linket i svar 10). Hvid linkets info passer, vil du skulle bruge et blåt 16 amperes hunstik, og et hanstik, der passer ind i din svigerfars ladekraftstik.

Men hvis du så har et ladekabel til en S eller X, vil du kunne lade med de 11 kW, som et kraftstik sædvanligvis kan give. 

Tiden  må vise, om du skal investere i et andet kabel end det der medfølger, for at kunne lade maks, når du er sat i et kraftstik.

sorenfriis
sorenfriis Jan 1 '19
Citat fra DeaconWP

Hej Søren.

Du har vist ikke fået et sar angående opladning i laden hos din svigerfar.

Hvis det er i en almindelig S eller X, så er svaret, at det kan du, og der vil du kunne lade med 11 kW, hvis du bruger det medfølgende ladekabel.

Det er så betinget af, at der er en god jordforbindelse i stikket, så dit ladekabel godkender den.

Med en 3, så vil svaret være, at du kan lade med 3,7 kW, hvis du bruger det medfølgende ladekabel til den. Dens er ud til at være begrænset til kun en enkelt fase, der hor jeg lige har kigget. (Linket i svar 10). Hvid linkets info passer, vil du skulle bruge et blåt 16 amperes hunstik, og et hanstik, der passer ind i din svigerfars ladekraftstik.

Men hvis du så har et ladekabel til en S eller X, vil du kunne lade med de 11 kW, som et kraftstik sædvanligvis kan give. 

Tiden  må vise, om du skal investere i et andet kabel end det der medfølger, for at kunne lade maks, når du er sat i et kraftstik.


 

Mange tak. Det er Model 3, og vil det sige, at det kun er et spørgsmål om kablet, hvorvidt jeg kan lade med 3,7kW eller 11kW? Måske skal jeg bare køre den halve time fra svigerfar til den Supercharger, der er ved at blive etableret.

DeaconWP
DeaconWP Jan 1 '19
Ja, hvis det leverede kabel er magen til det i svar 10, så mangler der den flerfasede mulighed ved hjemmeladning på en Model 3.
robserob
robserob Jan 2 '19

Altså, nu skal det huskes at den omtalte side ikke kun omhandler Model 3, men hele Tesla familien. Det ligner også den normale UMC, 

Det også tydeligt at billederne på siden på ingen måde passer sammen. Så vidt jeg kan se benytter det ovenstående billede sig af det amerikanske UMC design hvor adapter stikene isættes direkte i UMC'en.

Hvorimod de adaptere der nævnes vises det europæiske design hvor de påsættes en ledning der går ud fra UMC'en.

Så mon ikke der er tale om en fejl i oversættelsen? Især da det var det røde stik der stod som medfølgene lige op til ændringen til det nye Model 3 side design.

Forummets indlæg er redigeret af robserob Jan 2 '19