Loading...
dk

AWD, Dual Engine - behov for vinterdæk? | Tesla Forum

sorenfriis
sorenfriis Dec 21 '18

Hvad tænker I mht. behovet for vinterhjul+dæk, hvis man vælger AWD, Dual Engine?

Kender man det dæk,der bliver leveret med? Er det mon et "helårsdæk"?

Jeg har aldrig kørt AWD, men nogle mener, at det er super til vinter, og man kan undvære vinterdæk?

PatrickW
PatrickW Dec 21 '18

Bliver model 3 ikke leveret med helårsdæk?  kunne være interessant at se en sammenligning imellem AWD på helårsdæk og RWD på sommerdæk

lauz
lauz Dec 21 '18
Helårsdæk er noget fanden har skabt.

Det værste af begge verdener...
Ellertm3
Ellertm3 Dec 22 '18
Mener jeg har læst at 18 og 19 kommer med all season dæk og 20 med sommerdæk. 
Kan nogen bekræfte det? 
Ice2EV
Ice2EV Dec 22 '18

@Dipth tak informativ video. Kunne have været sjov at se den samme bare med en 3 vogn med nogen af de nyeste helårsdæk.

Har selv kun kørt sommer/vinter altid. Holdt mig til kun premium mærker i toppen af årets test, når der skulle skiftes. UG og Conti har jeg været rigtigt glade for i en årrække.

Men har hørt en del om de nyeste helårs, og kombi med 4x4 kunne måske give dem noget der ligner ægte vinterdæk med RWD.

PatrickW
PatrickW Dec 22 '18
Bilen leveres medMichelin Primacy MXM4 som er et helårs dæk
Ellertm3
Ellertm3 Dec 22 '18
Citat fra PatrickW Bilen leveres medMichelin Primacy MXM4 som er et helårs dæk
Også på 20”? 

https://youtu.be/qJesZgW0Rlk For test af all season på model 3
Forummets indlæg er redigeret af Ellertm3 Dec 22 '18
P85DK
P85DK Dec 22 '18

Jeg har de sidste +20 år altid haft AWD. Det du skal huske på er at det vigtigste du skal kunne med en bil i både sommer og vintervejr er at bremse! Det er det allervigtigste en bil skal kunne og dermed dækkene.

AWD gør hverken fra eller til når du skal bremse, så vinterdæk er lige så vigtige på en AWD som på en hver anden bil. Så kan du altid diskutere frem og tilbage om det danske vintervejr etc. etc. etc.

Men vælg sommer/vinterdæk som du ville vælge til en forhjuls- eller baghjulstrukket bil

Model 3 Performance kommer med 20" med Michelin Pilot Sport 4S

sorenfriis
sorenfriis Dec 25 '18
Tak for gode svar!
Vinterdæk et must. Got it!
sorenfriis
sorenfriis Jan 1 '19

Jeg er ikke så kyndig på fælge og dæk generelt, men jeg har selvfølgelig oplevet begrænsningerne gennem min bilhistorik, mht. fælge der ikke passer på andre modeller og/eller på tværs af bilmærker.

Kan Model S fælge bruges på Model 3?
Nogle anbefalinger til gode vinterdæk og sommerdæk? Umiddelbart tænker jeg at sælge de medfølgende helårsdæk, og i stedet anskaffe gode sommer- og vinterdæk. Men jeg ved ikke, om det giver mening. I de år, hvor vi går fra relativt varmt vejr, og direkte til ret koldt, giver det måske mening, men hvornår giver det mening at have helårshjul? Vil selvfølgelig helst have så godt greb på vejen som muligt, og så lidt støj som muligt, så det er måske et kompromis?

Forummets indlæg er redigeret af sorenfriis Jan 1 '19
lauz
lauz Jan 1 '19
Det giver aldrig mening at køre med helårsdæk.

Gummiblandingen i et vinterdæk er optimeret mod lave temperaturer. Sommerdæk mod høje temperaturer. Du får aldrig samme vejgreb med helårsdæk. Det er og bliver en møgløsning.

Det er simpelthen de dummeste penge man kan spare, da udgiften reelt set er gående mod nul. Eneste udgift er det ekstra sæt fælge og så selve skiftet. To sæt dæk holder dobbelt så,længe som ét.

Ville du også spare kasko-forsikringen væk på din Tesla?

Se dine vinterdæk som en gratis forsikring. Én eller anden dag kommer du til at køre bag en anden bil der må lave en hård opbremsning. Hvis den er på sommer/vinterdæk og du er på helårsdæk? Så kan det meget vel blive årsagen til en ulykke pga. din forlængede bremselængde.

Så er det IMHO bedre at passe på dig selv, din bil og dine medtrafikanter.
DeaconWP
DeaconWP Jan 1 '19

Nej, Model S fælge passer ikke på en Model 3. De har et andet boltmønster. Diameteren i bolt cirklen er 114 mm, hor den på en S og X er 120 mm.

Jeg vil anbefale, at du har to sæt fælge, et til sommerdækkene, og et tilvinterdækkene. Så skifter du bare hjul, når det er sæson skifte.

Giver mening at have helårshjul? Det gør det, hvis du ikke partout skal bruge din bil, når der ligger sne og sjap på vejene. Kan du lade bilen stå, når vejret er værst, så kan du godt bruge helårsdæk. Men jeg vil alligevel vælge hjulskifte med to dæk typer. For når dækkene er slidt ned, skal de skiftes. Og det er da træls at køre det meste af vinteren med næsten nedslidte dæk, inden man køber nye. Har man sommerdæk, skifter man dem bare, når de er på grænsen. Skifter man mellem sommer og vinterdæk på det samme sæt fælge, kan man komme ud for, at det er meget få km der er tilbage i i vinterdækkene, når man putter dem på igen. For så at skifte dem ud, når de sidste km er kørt. Det giver en forholdsvis høj udgift til dækskifte. Så er det bedre at have et sæt vinterhjul, som kan kan slide færdige over foråret, forsommeren, Og så starte næste vinter med friske dæk.

sorenfriis
sorenfriis Jan 1 '19

Tak.

Mon ikke vi kommer til at se alternativer til Teslas egne fælge til Model 3?

Det giver god mening med et sæt sommer- og vinterhjul på hver sit sæt fælge. Opbevaring og skift kunne være hos SuperDæk eller lign. Skal man bekymre sig om låse etc. til fælge?

sorenfriis
sorenfriis Jan 1 '19

Der er en del her på dette forum, der har erfaring med Model S, lyder det til.

Jeg er helt jomfruelig på Tesla, og ser frem til levering af Model 3 her i Februar/Marts, men er lidt lunken på, hvad jeg lige gør med dæk og fælge. Jeg går nok efter et sæt sommer- og vinterhjul, men er der nogen, der kan forklare mig, hvad TPMS er, og hvad jeg skal være opmærksom på?

Jeg tænker at skifte de dæk ud, der sidder på som standard, med nogle nye vinterdæk - fx Michelin X-Ice Xi3. Derudover skal jeg så investere i et ekstra sæt fælge og dæk som sommerdæk. Nogle anbefalinger til god kvalitet af dæk? Fælge kunne være disse:https://tsportline.com/...riant=18876456632438

Selvom jeg nu helst ville bruge den af Tesla leverede fælg til sommerhjulet, men hvis levering er i februar/marts har jeg jo nok brug for 1-2 måneder med vinterhjul.

Hvad tænker I?

DeaconWP
DeaconWP Jan 1 '19

Tire Pressure Monitoring System.

Det er en lille elektronisk enhed, der sidder i fælgen, sammen med ventilen. Den måler dæktrykket, og sender det til bilens modtager, når bilen kører. Så kan du i bilens display se dæktrykket i de 4 hjul.

Det er en sikkerhedsanordning, der er lovpligtig i nyere biler.

Man kan købe forskellige mærker, som så passer efter en kodning til din bil. Men jeg anbefaler altid at købe de originale ved Tesla,, hvis man køber uoriginale fælge. Så er man bedre stillet, hvis alt i det system er Tesla dele. Og man har problemer med det. Så er der ingen tvivl om, at det er en Tesla del der fejler. Ellers kan man risikere en lille ekstra udgift til montering af test fælge, hvis man kommer til problemløsning omkring det system. 1200 for montering og demontering af test fælge under fejlsøgning.

TPMS målerne skal passe til bilen. Og de originale passer bare lige ind, når der skiftes hjul ved sæson skifte.

Der findes pt to slags til en Tesla: En slags til før de kom med AP hardware, og en slags til dem med AP hardware. Model 3 typen kender jeg ikke endnu. Men den er nok som til S og X med AP hardware.

T-Sportline fælge er meget flotte og i en god kvalitet. Men Tesla sælger jo også et komplet sæt vinterhjul, hvis du bestiller dem i god tid.

Ice2EV
Ice2EV Jan 1 '19

TMPS er tryksensorer der sidder enten aktivt i hjulet, eller passivt i ABS sensor.

Når model 3 kommer, så begynder der også at komme alternative fælge på markedet. Så vil de forskellige seriøse leverandører af fælge være klar over hvilke model TMPS du har eller skal have monteret.

Den passive kræver ikke noget ekstra udstyr. Den aktive kræver en lille sender monteret indeni hjulet.

Har tidligere købt sprit ny bil, og bedt om at få den leveret med vinterdæk på orig fælge uden mer pris.

sorenfriis
sorenfriis Jan 1 '19
Citat fra DeaconWP

Tire Pressure Monitoring System.

Det er en lille elektronisk enhed, der sidder i fælgen, sammen med ventilen. Den måler dæktrykket, og sender det til bilens modtager, når bilen kører. Så kan du i bilens display se dæktrykket i de 4 hjul.

Det er en sikkerhedsanordning, der er lovpligtig i nyere biler.

Man kan købe forskellige mærker, som så passer efter en kodning til din bil. Men jeg anbefaler altid at købe de originale ved Tesla,, hvis man køber uoriginale fælge. Så er man bedre stillet, hvis alt i det system er Tesla dele. Og man har problemer med det. Så er der ingen tvivl om, at det er en Tesla del der fejler. Ellers kan man risikere en lille ekstra udgift til montering af test fælge, hvis man kommer til problemløsning omkring det system. 1200 for montering og demontering af test fælge under fejlsøgning.

TPMS målerne skal passe til bilen. Og de originale passer bare lige ind, når der skiftes hjul ved sæson skifte.

Der findes pt to slags til en Tesla: En slags til før de kom med AP hardware, og en slags til dem med AP hardware. Model 3 typen kender jeg ikke endnu. Men den er nok som til S og X med AP hardware.

T-Sportline fælge er meget flotte og i en god kvalitet. Men Tesla sælger jo også et komplet sæt vinterhjul, hvis du bestiller dem i god tid.

Jeg synes ikke at kunne se en dansk shop, hvor Tesla sælger disse hjul? Skal man henvende sig direkte til Tesla i DK?

ABCCC
ABCCC Jan 2 '19
Hej Søren

Originale hjul kan kun købes hos Tesla, men der er en del der sælger uoriginale hjul til model S og X, så det kommer helt sikkert også til model 3. TMPS sensoren købes typisk hos Tesla af din fælg/dækleverandør - den passer i de fælge der købes til bilen. Jeg vil tro at Autoskadestuen og Hinnerup Autoservice (to dedikerede Tesla værksteder) har et godt tilbud på alternative løsninger lige om lidt...
/Anders
sorenfriis
sorenfriis Jan 2 '19
Citat fra ABCCC Hej Søren

Originale hjul kan kun købes hos Tesla, men der er en del der sælger uoriginale hjul til model S og X, så det kommer helt sikkert også til model 3. TMPS sensoren købes typisk hos Tesla af din fælg/dækleverandør - den passer i de fælge der købes til bilen. Jeg vil tro at Autoskadestuen og Hinnerup Autoservice (to dedikerede Tesla værksteder) har et godt tilbud på alternative løsninger lige om lidt...
/Anders

Tak!

Sider: 1 2 3 4 »