Loading...
dk

AWD, Dual Engine - behov for vinterdæk? | Tesla Forum

ThomasG
ThomasG Feb 5 '19

Så har Keratech et aftermarket alternativ til Model 3 Performance. Fås både i 19" og 20", men, desværre først til levering i maj. Tænker at jeg springer vinterhjulene over denne sæson (bilen forventes leveret ultimo februar / primo marts), men godt at vide at der er alternativer til de 30.000 kr. som Tesla's 20" vinterhjul koster. Pris pr. fælg forventet 1.675 kr. for 19" og 1.875 kr. for 20" (+dæk, TPMS, levering).

Tesla.jpg

Arpe
Arpe Nov 27 '19

Nu er det blevet vinter igen.

Nogen der kan bekræfte at 18" dæk til Tesla'en bliver leveret med michelin primacy mxm4, som efter signede skulle være et helårsdæk?

Og var der nogen som kørte med dækket i sne, hvordan fungerede det? 

Vi får leveret bilen midt december og har kun planer om at være i Danmark, kan vinterdæk udskydes til næste vinter?

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Nov 27 '19
PL
PL Nov 27 '19

Vores blev leveret i april på Michelin Pilot Sport. LR AWD. Så ikke helårsdæk her. 

PeterE
PeterE Nov 27 '19
Citat fra Arpe

Nu er det blevet vinter igen.

Nogen der kan bekræfte at 18" dæk til Tesla'en bliver leveret med michelin primacy mxm4, som efter signede skulle være et helårsdæk?

Og var der nogen som kørte med dækket i sne, hvordan fungerede det? 

Vi får leveret bilen midt december og har kun planer om at være i Danmark, kan vinterdæk udskydes til næste vinter?

Det er jo subjektivt hvad der fungere, men det er vel ret simpelt:  
 
Sommerdæk om vinteren = dårlig ide
Helårsdæk om vinteren = ok hvis de er gode
Vinterdæk om vinteren = ok
 
(og ja, hvis vi får en knastør vinter så er sommerdæk måske acceptable - der er bare et andet greb når temperaturen falder)

bskaarup
bskaarup Nov 27 '19
Citat fra PL

Vores blev leveret i april på Michelin Pilot Sport. LR AWD. Så ikke helårsdæk her. 

+1 

Arpe
Arpe Nov 27 '19

Tak PL og bskaarup. 

Tesla har også lige bekræftet at den kommer på sommerdæk. Så der er ikke nogen vej udenom, jeg må have fundet mig et set fælge og vinterdæk :-) 

voigt1
voigt1 Nov 27 '19
Citat fra Arpe

Tak PL og bskaarup. 

Tesla har også lige bekræftet at den kommer på sommerdæk. Så der er ikke nogen vej udenom, jeg må have fundet mig et set fælge og vinterdæk :-) 


Jeg har bestilt og betalt hos Keratech.dk - så når bilen kommer, ligger de klar - vinteren kan bare komme an :-)
CaptainChaos
CaptainChaos Nov 27 '19

Husk på der er længere bremselængde med vinterdæk end med sommerdæk så længe man kører på tør eller våd vejr.

Vinterdæk er kun en fordel når der ligger sne eller der er is på vejen. Muligvis også ved meget lave temperaturer (under -10 grader), i disse forhold er sommerdæk tilgæld også helt ubrugelige.

Jeg skriver ovenstående da mange skifter til vinterdæk/sommerdæk på bestemte tidspunkter af året, hvilket ikke rigtig giver mening.

P85DK
P85DK Nov 27 '19
Citat fra CaptainChaos

Husk på der er længere bremselængde med vinterdæk end med sommerdæk så længe man kører på tør eller våd vejr.

Vinterdæk er kun en fordel når der ligger sne eller der er is på vejen. Muligvis også ved meget lave temperaturer (under -10 grader), i disse forhold er sommerdæk tilgæld også helt ubrugelige.

Sommerdæks bremselængde falder kraftigt allerede ved 7 plus grader, helårsdæk er ikke så påvirket af temperatur og når det er rigtig vinter så er vinterdæk bedst. Men rigtige sommerdæk er optimeret til sommer og de temperaturer der følger med de måneder.

CaptainChaos
CaptainChaos Nov 27 '19
Citat fra P85DK
Citat fra CaptainChaos

Husk på der er længere bremselængde med vinterdæk end med sommerdæk så længe man kører på tør eller våd vejr.

Vinterdæk er kun en fordel når der ligger sne eller der er is på vejen. Muligvis også ved meget lave temperaturer (under -10 grader), i disse forhold er sommerdæk tilgæld også helt ubrugelige.

Sommerdæks bremselængde falder kraftigt allerede ved 7 plus grader, helårsdæk er ikke så påvirket af temperatur og når det er rigtig vinter så er vinterdæk bedst. Men rigtige sommerdæk er optimeret til sommer og de temperaturer der følger med de måneder.

Jeg kan finde massere organisationer, dæk producenter mm. der siger at man skal skifte til vinterdæk ved 7 grader som du skriver. Men ingen af dem jeg kan finde kan dokumentere at bremselængden er kortere med vinterdæk på tør eller våd vej. Hvis du kan finde det så vil jeg meget gerne se det så jeg kan blive klogere.

Jeg kan dog finde flere bremsetest der viser at sommerdæk har en væsentlig kortere bremselængde på tør eller våd vej når temperaturen er under 7 grader. Også i frostvejr på tør vej.

Her skriver Falck at de selvfølgelig anbefaler vinterdæk i vinterhalvåret, men bemærk:

"Når du har skiftet til vinterdæk, skal du dog være opmærksom på, at din bremselængde bliver væsentligt forøget, både på tør og på våd vej."

https://www.falck.dk/vejhjaelp/raad/tjek-vinterdaek/

Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Nov 27 '19
baldur
baldur Nov 27 '19
7 grader lyder lidt som et tal de er blevet enige om i brancheforeningen for øget dæksalg. Virkelig? Det samme for alle dæk og en præcis temperatur hvor der sker et eller andet drastisk? Vand fryser ved 0 grader, men hvad er det ved gummi ved 7 grader, som på en eller anden måde ikke påvirker gummi i vinterdæk?
P85DK
P85DK Nov 27 '19

Selvfølgelig er 7 grader noget en brancheforening har fundet på. Og jeg har også set forskellige tests der viser at sommerdæk bremser bedre på tør og våd vej, når det ikke er sne eller slud, men ingen af de test jeg har set har temperatur på testtidspunktet på. De beskriver heller ikke om vejen er fyldt med våde blade etc. Hertil kommer at diverse test typisk er lavet med 15, 16 eller 17" dæk på mellemklasse biler, hvilket på ingen måde har været repræsensativt for mine biler de sidste mange år.

Jeg tænker de 7 grader/midt oktober er sat som en standard for at vejlede dem som ikke selv skifter, så de er klar når/hvis vejret virkelig kræver vinterdæk. Jeg kan ikke mindes at der i en ulykkesrapport har været fremhævet at årsagen til ulykken nok har været at personen kørte på vinterdæk, men det er da næsten hver vinter at man læser om flere uheld fordi folk kørte på sommerdæk.

Jeg er enig i at man ikke skal skifte for tidligt, men jeg har da tænkt mig at skifte i morgen, da vejrudsigten siger der kan komme lidt forskelligt ned i weekenden :-)

 

jth
jth Nov 27 '19

Inden du skifter dæk i morgen:

Find en øde vej og lav en bremsetest fra 80-0km/t med dine sommerdæk. Evt. 3 gentagelser og tag gennemsnittet. 

Gentag testen efter du har sat vinterdæk på. 

 

Hvis dækfabrikanterne / brancheforeningen har ret, så burde du få nogenlunde samme bremselængde da temperaturen i morgen er ca 7 grader på våde veje. 

 

RUNE2
RUNE2 Nov 27 '19

God idé med bremsetests, jth, det kunne være en interessant youtube video. Gerne med optagelse af speedometeret til dokumentation af bremsetider. :-)

Ifølge de tests jeg har læst, bremser gode vinterdæk ligeså godt på våd vej som sommerdæk. Det dybe vinterdæk-mønster er godt til at lede vandet væk.

Vinterdæk på tør vej er derimod ganske elendige ift. sommerdæk og helårsdæk (og slicks). Men hvis man er typen, der kører en trist A-til-B bil uden føling med hverken vej eller bil, og holder ca. samme hastighed i al slags vejr, så betyder egenskaber på tør vej jo intet. Så er det bare på med vinterdækkene!

jth
jth Nov 27 '19
Jeg er ivrig motionscyklist og føler jeg cykler på våde veje hele det sene efterår, vinteren og det tidlige forår. Det kommer skærm på raceren slut oktober og den bliver fjernet igen slut marts/start april. Jeg er dog også så gammel at jeg muligvis husker forkert :)

Måske man skulle føre lidt statistik over våde veje versus tørre veje i vinterhalvåret.
CaptainChaos
CaptainChaos Nov 28 '19
Citat fra jth

Inden du skifter dæk i morgen:

Find en øde vej og lav en bremsetest fra 80-0km/t med dine sommerdæk. Evt. 3 gentagelser og tag gennemsnittet. 

Gentag testen efter du har sat vinterdæk på. 

 

Hvis dækfabrikanterne / brancheforeningen har ret, så burde du få nogenlunde samme bremselængde da temperaturen i morgen er ca 7 grader på våde veje. 

 

Der er heldigvis allerede nogen på youtube der har lavet sådanne tests, her er der en fra Engineering Explained der laver mangle gode videoer om biler:

https://www.youtube.com/watch?v=TJsV2ORMsms 

Ice2EV
Ice2EV Nov 28 '19

Jeg vil gerne se den samme test på våde veje. Eftersom langt de fleste km bliver kørt mellem 07-08:30 og 15:3-17, så er det enten inden solen står op eller lige når den går ned, hvilket i det mindste om morgenen betyder våde og kolde veje.

Johannelund
Johannelund Nov 28 '19
Var med til FDM test på Jyllandsringen for 3 uger siden, de Tesla der havde sommerdæk bremsede markant dårlige, og hvis man skifter imellem sommer og vinterdæk holder dækkene markant længere, da man derved slider alle 4 hjul ned samtidig hvis man husker at flytte fordæk til bagdæk hvergang et hjulsæt monteres,
MOS
MOS Nov 29 '19
Citat fra baldur 
7 grader lyder lidt som et tal de er blevet enige om i brancheforeningen for øget dæksalg. Virkelig? Det samme for alle dæk og en præcis temperatur hvor der sker et eller andet drastisk? Vand fryser ved 0 grader, men hvad er det ved gummi ved 7 grader, som på en eller anden måde ikke påvirker gummi i vinterdæk?

Jeg tænker, at de 7 grader er valgt, fordi der kan dannes rimfrost på vejbanen ved lufttemperaturer op til 7 grader. Det skyldes, at lufttemperaturen måles i 2 meters højde og vejtemperaturen kan være væsentligt koldere pga. udstråling. Det kræver naturligvis særlige forhold såsom skyfrit og vindstille.

Så det er nok ikke forkert at antage, at et vinterdæk står bedre fast på en rimglat vej i 6 graders varme end et sommerdæk. Her vil bilister på sommerdæk kunne få sig en grim overraskelse, hvis de tænker, der ikke er nogen ko på isen(!), fordi temperaturen er et godt stykke over frysepunktet.

Men sommerdækket vinder, hvis vejen er tør eller våd.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 29 '19
PL
PL Dec 3 '19

Her er en video, som jeg synes er ganske god til debatten her på sidste side. Nemlig om hvor gode de forskellige dæk er på tør og våd vej ved lave temperaturer.
På tør vej er sommerdæk bedst helt ned til 0, men på våd vej har de problemer under 10 grader.

Videoens konklusion: i det britiske klima er det bedst med sommerdæk om sommeren og helårsdæk (sommerbaseret) om vinteren. Er det koldere kan man skifte til hhv. vinterbaserede helårsdæk, vinterdæk eller nordiske vinterdæk.

https://youtu.be/bKtnczk8Mxk

Forummets indlæg er redigeret af PL Dec 3 '19
Sider: « 1 2 3 4 »