Loading...
dk

AWD, Dual Engine - behov for vinterdæk? | Tesla Forum

PL
PL Dec 3 '19

Her er en video, som jeg synes er ganske god til debatten her på sidste side. Nemlig om hvor gode de forskellige dæk er på tør og våd vej ved lave temperaturer.
På tør vej er sommerdæk bedst helt ned til 0, men på våd vej har de problemer under 10 grader.

Videoens konklusion: i det britiske klima er det bedst med sommerdæk om sommeren og helårsdæk (sommerbaseret) om vinteren. Er det koldere kan man skifte til hhv. vinterbaserede helårsdæk, vinterdæk eller nordiske vinterdæk.

https://youtu.be/bKtnczk8Mxk

Forummets indlæg er redigeret af PL Dec 3 '19
baldur
baldur Dec 3 '19

Tak for link til video. Selvom han konkluderer at 7 graders reglen er ok, så synes jeg nu forsøget viser at verden ikke er så sort/hvid. Sommerdæk er bedst uanset temperatur når det er tørt og det er ikke ligefrem det de kører på i reklamerne. Det skal være vådt, sne eller is. Ellers er det tilsyneladende helt ok at køre ud på sommerdæk.

Vi kunne godt bruge flere test, eksempelvis fugtig kold vej versus decideret våd (regnvejr). Der var meget vand på kørebanen i deres test. I Danmark oplever vi oftere at vejen er fugtig.

De der nordic (Nokian) vinterdæk ser ud til at være en ren katastrofe i vores klima. De bremser dårligere end når sommerdæk er værst på tør og våd vej. Også selvom det er koldt. 7 graders regel falder helt igennem her. One trick pony, kan kun bruges til sne.

CrossClimate er i min verden en klar vinder her. Af dæk der ikke er ren katastrofe i sne, så vinder de alle andre test og er ikke decideret ringe til sne.

Hvis man ser bort fra sommerdækket og Nokian, så er det en ren rangering mellem de tre øvrige dæk. Bremsning på tør og våd vej: CC > All Season > Vinterdæk. Kørsel på Sne: Vinterdæk > All Season > CC. Og med lige stor forskel. Med andre er det et spørgsmål om du helst vil stå maksimalt fast på sne, eller på tør og våd vej, eller midt imellem.

Ice2EV
Ice2EV Dec 3 '19

Jeg må også genoverveje CC. Men desværre så bor vi ikke i storbyen, hvor diverse politikere har en ide om der skal være ryddet når man møder på arbejde.

Dertil så arbejder jeg tit om natten, hvor sneryder og saltspreder knap er stået op. Eks i nat, kører jeg kl19:20, og kommer hjem ca kl 01. Min kollega kører nok ca kl 03-04 og kommer hjem igen 4.5 timer senere. 

PL
PL Dec 3 '19

Meget enig i dine konklusioner, baldur. Nordic vinterdæk er ikke til Danmark. Tommelfingerreglen på syv grader synes jeg er ok hvis man kun skal have en regel ud fra videoen.  Men helårsdæk til den danske vinter virker som et godt bud. 

P85DK
P85DK Dec 3 '19

Meeeeen med helårsdæk, så er der bare nogle lande du ikke kan køre i med din bil i vinterhalvåret, som fx. Sverige, uden at risikere at få en bøde og måske køreforbud.

RUNE2
RUNE2 Dec 3 '19
Quote from P85DK

Meeeeen med helårsdæk, så er der bare nogle lande du ikke kan køre i med din bil i vinterhalvåret, som fx. Sverige, uden at risikere at få en bøde og måske køreforbud.

Nu skriver du vist om ting du ikke ved noget om. 
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack:
"

Krav för fordon med en totalvikt upp till 3500kg

Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3500 kilo ska:

• vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
  • vara dubbade

Bild på bergstopp och snöflinga

CC+ har dette symbol og anses derfor som vinterdæk i Sverige. 

RUNE2
RUNE2 Dec 3 '19
Undskyld min lidt sure tone - er bare lidt træt af at få at vide, at mine helårsdæk ikke dur eller ikke er lovlige. Vi skal nemlig på skiferie til Sverige i år :-)

Retfærdigvis, skal det nævnes at svenskerne først i år har ændret reglerne og droppet deres positivliste for vinterdæk til fordel for 3PMS-mærkningen.
P85DK
P85DK Dec 4 '19

Jeg har da aldrig sagt at dine helårsdæk ikke dur eller er ulovlige, jeg har bare flaget at man skal være opmærksom på at visse lande har nogle andre krav end vi har i Danmark. At jeg så ikke lige har fulgt med i at Sverige har ændret deres krav i år er nok fordi jeg ikke bruger helårsdæk :-)

MikaelH
MikaelH Dec 4 '19
Quote from baldur

Vi kunne godt bruge flere test, eksempelvis fugtig kold vej versus decideret våd (regnvejr). Der var meget vand på kørebanen i deres test. I Danmark oplever vi oftere at vejen er fugtig.

Fugtig kold vej blev netop uventet testet. Han var ved at køre ind i kontorlokalerne. Så er vejen det mindste fugtig og kold, så er sommerdæk et absolut no-go. Pt. har vi haft et rekord vådt år, og det er jo ret tydeligt at se på ulykkesstatistikkerne. Der går jo ikke en dag uden at folk er kørt galt og spærre motorvejen. Mon ikke det hænger sammen med at rigtig mange stadig køre på sommerdæk, og at de tilsyneladende er piv ringe når vejen er det mindste fedtet. 

PeterE
PeterE Dec 4 '19
Bare husk at der er pænt stor forskel på hvilke dæk der er lovlige og hvilke der er brugbare i fx sne.  
Og så er snekæder, snowsocks eller lign bare en god løsning.
bskaarup
bskaarup Dec 8 '19

The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, 2c, 6c,

CC+ dækkene klarer sig godt

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Dec 8 '19
Ice2EV
Ice2EV Dec 9 '19

Bare til Info, nu jeg selv har valgt Michelin.

Min nabo har just skiftet bil, og i den anledning havde han en ide om at fortsætte på de 2 vintre gamle michelin'er på den nye Passat. 

Men dækmanden oplyste, og vidste ham, at de var rådne efter 2 år. Dækmanden oplyste at det er fordi folk ikke gider høre på dæk, og derfor bliver gummiblandingen mindre langtidsholdbar.

Jeg har ingen anelse om det er en korrekt udlægning fra dækmanden eller om det måske er et uhleidgt batch. Men hvis det er virkeligheden at et sæt dæk holder 2 sæsoner, på trods af de ikke bliver slidt ned, så er det jo klart mere aktuelt med CC+ næste gang, med 30-35.000 om året, kan man vel lige køre dem trætte på 2 år.

jramskov
jramskov Dec 9 '19

FDM har startet en podcast kaldet Frigear.

Seneste afsnit omhandler vinterdæk og der nævnes også noget om korrekt opbevaring af dækkene, hvor stor betydning det har ved jeg ikke.  

Ice2EV
Ice2EV Dec 9 '19

Formoder en dækmand opbevarer dækkene korrekt.......

jramskov
jramskov Dec 10 '19

Selvfølgelig men tænker der er nogen der opbevarer dem selv.

Sider: « 1 2 3 4