Loading...
dk

Muligt tyveriforsøg af Tesla i Hellerup | Tesla Forum

Nikolaj
Nikolaj Dec 22 '18

hej alle, jeg blev vækket i morges af vores alarm i carporten. Da jeg løb derud var personen dog væk. Nu har jeg kigget dash-cam optagelserne igennem, og det er en fyr på en scooter, der står foran min bil i 5 minutter og roder med noget elektronik og en lille lygte uden dog at røre selve Teslaen. Da han kører derfra kan man se, at nummerpladen på hans knallert-45 starter med NS. 

Jeg tænker straks på, om det kan være et forsøg på at udnytte sikkerhedshullet mht. passive entry. Det har jeg dog for længst deaktiveret, hvorfor han måske måtte opgive. 

Hvis nogen ved hvordan man smartest uploader eller linker til video, lægger jeg det i øvrigt gerne op. Ellers til andre Teslaejere i området, så få slået passive entry fra, hvis I ikke allerede har gjort det.

P85DK
P85DK Dec 22 '18

Dropbox eller skjult youtube video og så del link her. Det kan være at der kan være nogen som kan tyde hele nummerpladen.

Nikolaj
Nikolaj Dec 22 '18

her er linket til dropbox: Det er den fil, der hedder "nr.plade", der viser den. De øvrige tre filer, viser, hvad han roder med.

https://www.dropbox.com/sh/uddrwgfxlvgqtaa/AABKYwfRsQMUAkGyISPZbqwra?dl=0

fmm1000
fmm1000 Dec 22 '18
For noget tid siden var der et lignende tilfælde hvor en Teslaejer havde været ude for et hit and run på sin Tesla. Nrpladen var svær at tyde, men en gut herinde fra kørte billedet igennem et eller andet adobe program og wupti kom nrpladen frem og fyren blev fanget.
PeterE
PeterE Jan 3 '19

Gør dig selv en (kæmpe) tjeneste, og tal med det samme med politiet og med dig forsikringsselskab.  

Lige nu er du nok - desværre - den eneste som har gjort noget ulovligt. Med mindre bilen står på privat grund og det ser ikke sådan ud, så filmer du på offentlig vej og bagefter offentliggør du en video hvor man kan identificere en person, hvis man ellers kan tyde nummerpladen. Begge dele er strafbart.  

Og hans forbrydelse? Måske står han bare med en lygte og forsøger at fikse et problem med sin knallert - og ja, det gør han så tilfældigvis foran din Tesla.  

(der er måske en venlig sjæl på reddit som kan hjælpe med nummerpladen - og det kan politiet også)

P85DK
P85DK Jan 3 '19

@PeterE - du må godt filme på offentlige steder uden tilladelser og så folk kan identificeres

https://www.isofilm.dk/blogpost/opragelser-i-det-offentlige-rum

PeterE
PeterE Jan 3 '19
Citat fra P85DK

@PeterE - du må godt filme på offentlige steder uden tilladelser og så folk kan identificeres

https://www.isofilm.dk/blogpost/opragelser-i-det-offentlige-rum

Det er der meget delte meninger om - jeg er ikke et sekund i tvivl om at det er lovligt hvis du bare filmer trafik, men en person som måske intet ulovlig gør holder slet ikke: 

Det er fuldt lovligt at filme trafikken med dit dashcam, hvis blot du sikrer at:

du kun filmer på offentlig vej

enkeltpersoner ikke optræder på en måde, så de er det primære objekt i billedet, hvis du offentliggør filmen

Kilde: https://fdm.dk/alt-om-biler/dine-rettigheder/love-regler/dashcam-hvad-er-lovligt

P85DK
P85DK Jan 3 '19

Det kan godt være der er delte meninger, men du må godt filme, også personer, i offentligt rum uden tillladelse :-) Men hvis du filmer på privat grund/område, så skal du have tilladelse af dem som er med på billedet - hvorfor film af fx. butikstyveri ikke er tilladt at dele.

Om personerne gør noget ulovligt er i denne sammenhæng underordnet :-)

Du kan så tale om hvorvidt din kamera har funktion af overvågning, hvilket du ikke må gøre i offentligt rum uden tilladelse.

PeterE
PeterE Jan 3 '19
Citat fra P85DK

Det kan godt være der er delte meninger, men du må godt filme, også personer, i offentligt rum uden tillladelse :-) Men hvis du filmer på privat grund/område, så skal du have tilladelse af dem som er med på billedet - hvorfor film af fx. butikstyveri ikke er tilladt at dele.

Om personerne gør noget ulovligt er i denne sammenhæng underordnet :-)

Du kan så tale om hvorvidt din kamera har funktion af overvågning, hvilket du ikke må gøre i offentligt rum uden tilladelse.

Vi er vist enige, og så er det netop en skidt ide at dele den film med offentligheden. 

Nikolaj
Nikolaj Jan 3 '19

Manden kører i den grad ind på min grund. I det første klip ses det efter 6 sek, hvordan han kører ind over fortovet og 4-5 meter ind på min grund. I kan også se mine skraldespande lige til højre for ham. Han har intet at lave der, og står tydeligvis og foretager sig noget fordækt i mørket skjult under sin hjelm i de 5 min, som uret på optagelserne viser. Han står derudover faktisk under 2m fra et oplyst advarselsskilt om video-overvågning, så nej jeg har ikke ondt af ham. Havde jeg været det mindste i tvivl om hans hensigter, havde jeg selvfølgelig ikke delt optagelserne.

Personen kunne heller ikke identificeres, da filmen kun viser "NS" øverst på nummerpladen, og ej heller viser ansigtet, så om videoen er ulovlig, kan jeg ikke umiddelbart se. Hvis nogen kunne tyde nummerpladen og skrev den, så ville det selvfølgelig ikke være i orden at dele længere.

I øvrigt kunne det jo tænkes, at han som "Tesla-interesseret" læser med her, og i så fald, kan det måske forhindre, at han foretager sig yderligere med sit udstyr.

Min Tesla har desværre vist sig at være en magnet for kedelige typer. Først en 5 meter lang ridsning, dernæst et indbrud og nu det her, gør at jeg til foråret bruger 200 tDKK på en garage med portautomatik. Ærgeligt at det skal være nødvendigt i DK!!! 

Ice2EV
Ice2EV Jan 3 '19

Og så i Hellerup, af alle steder.

Du kunne spare 200k på garagen og en formue i ejendomsskat samt væsentlig mindre investeret for lignende eller bedre ejendom i Nordjylland....  ;-)

Har aldrig haft mine biler låst, ridset eller parkeret i garagen, som fruen bruger til oplagring af alverdens ragelse. Men kører også kun Mercedes C klasse og ikke Tesla endnu.

PeterE
PeterE Jan 4 '19
Citat fra Nikolaj

Manden kører i den grad ind på min grund. I det første klip ses det efter 6 sek, hvordan han kører ind over fortovet og 4-5 meter ind på min grund. I kan også se mine skraldespande lige til højre for ham. Han har intet at lave der, og står tydeligvis og foretager sig noget fordækt i mørket skjult under sin hjelm i de 5 min, som uret på optagelserne viser. Han står derudover faktisk under 2m fra et oplyst advarselsskilt om video-overvågning, så nej jeg har ikke ondt af ham. Havde jeg været det mindste i tvivl om hans hensigter, havde jeg selvfølgelig ikke delt optagelserne.

Personen kunne heller ikke identificeres, da filmen kun viser "NS" øverst på nummerpladen, og ej heller viser ansigtet, så om videoen er ulovlig, kan jeg ikke umiddelbart se. Hvis nogen kunne tyde nummerpladen og skrev den, så ville det selvfølgelig ikke være i orden at dele længere.

I øvrigt kunne det jo tænkes, at han som "Tesla-interesseret" læser med her, og i så fald, kan det måske forhindre, at han foretager sig yderligere med sit udstyr.

Min Tesla har desværre vist sig at være en magnet for kedelige typer. Først en 5 meter lang ridsning, dernæst et indbrud og nu det her, gør at jeg til foråret bruger 200 tDKK på en garage med portautomatik. Ærgeligt at det skal være nødvendigt i DK!!! 

Rystende, når han faktisk er på din grund så ville jeg have gjort 100% som du har. Fuld opbakning herfra!  

koden
koden Jan 6 '19

Hvis man ejer en Tesla og bor i Hellerup, så kan man nok godt betale den bøde der evt. måtte komme for at dele film offentligt :-) Flere forretninger gør det samme med tyve fordi Politiet ikke gør noget. Jeg ville gøre det samme og overhovedet ikke overveje at lade være. Jo flere der gør det desto større chance er der for at loven ændres så grænsen for selvtægt rykkes til noget rimeligt.

Forummets indlæg er redigeret af koden Jan 6 '19
Niels
Niels Jan 7 '19
jeg syntes det ligner en person som køre ind i din indkørsel, bruger 5 min på at tjekke sin telefon og køre igen.
sandsynligvis tjekker om adressen e rigtig/google maps eller ligne og derefter vælger at køre videre.
tror blot manden er kørt forkert og bruger lidt tid på at finde rigtige adresse.
han virker ikke særligt interesseret i omgivelserne / din tesla, blot sin mobil.
ser rimmeligt uskyldigt ud.
Nikolaj
Nikolaj Jan 7 '19

@Niels. Jeg håber da du har ret. Bare mærkeligt at han målrettet kører ind i indkørslen, står med front 1 meter foran bilen, ikke tager hjelm eller handsker af, samt bruger en lille lommelygte, når det ikke just var et kraks-kort han kiggede på. Derudover er der 20x mere lys ude på villavejen under lygtepælen, hvis han havde brug for en lille pause, hvor lys tilsyneladende var nødvendigt.

Selve udstyret til at hacke Teslaer med passive entry aktiveret koster kun 500$. Så hvis det var det, han brugte, har han sikkert allerede været forbi langt flere biler, forhåbentligt alle uden held.