Nogen der har Clever abb - med 2 biler ?
E.On tager jo 200,- ekstra for bil nr 2. Men jeg kan intet finde på Clever's hjemmeside.
Nogen der har Clever abb - med 2 biler ?
E.On tager jo 200,- ekstra for bil nr 2. Men jeg kan intet finde på Clever's hjemmeside.
Jeg spurgte de 2 der ver med til Kona eventet i Århus. De kendte intet til priser. Men så er det vist ingen grund til at skifte fra E.On - som nu også er begyndt at udbetale refusion hver måned nu
Nu fik jeg svar fra Clever : De vil have 399,- for bil nr. 2 på samme ladeboks. Dvs. 998,-/mdr
Nu fik jeg svar fra Clever : De vil have 399,- for bil nr. 2 på samme ladeboks. Dvs. 998,-/mdr
KimT - jeg talte med Clever forleden. Der sagde den flinke mand, at man skulle betale for 2 abonnementer altså 2 x 699/mdr ved to elbiler. Der står, så vidt jeg kan se, stadig ikke noget på deres hjemmeside om situationen med to biler på samme lader. Nogen der har erfaring med dette i praksis?
Her er den mail jeg fik fra deres kundeservice :
Hej Kim
Tak for din mail.
Hvis du har to biler som skal bruge din ladeboks som du har på et Unlimited abonnement, så skal du betale 399 kr. ekstra pr. mdr.
Du ender så på 998 kr. pr. mdr.
Men tænk på at deres unlimited abb. kun kan købes ifm. nyindkøb af bestemte biler (Nissan, Hyundai, Kia m.m. https://clever.dk/unlimited). Så det kan være at den pris du har fået er på 2 stk. Clever All-in-One, som er det abb. man skal tegne hvis man har en bilbil i forvejen.
<irony_on>Så er da glad for at deres løsninger og prisstruktur fremgår tydeligt på deres hjemmeside</irony_off>
Konen skulle gerne få hendes Kona på fredag, så har valgt at "opgradere" vores eksisterende E.on til 2 biler
Her er den mail jeg fik fra deres kundeservice :
Hej Kim
Tak for din mail.
Hvis du har to biler som skal bruge din ladeboks som du har på et Unlimited abonnement, så skal du betale 399 kr. ekstra pr. mdr.
Du ender så på 998 kr. pr. mdr.
Men tænk på at deres unlimited abb. kun kan købes ifm. nyindkøb af bestemte biler (Nissan, Hyundai, Kia m.m. https://clever.dk/unlimited). Så det kan være at den pris du har fået er på 2 stk. Clever All-in-One, som er det abb. man skal tegne hvis man har en bilbil i forvejen.
<irony_on>Så er da glad for at deres løsninger og prisstruktur fremgår tydeligt på deres hjemmeside</irony_off>
Konen skulle gerne få hendes Kona på fredag, så har valgt at "opgradere" vores eksisterende E.on til 2 biler
OK - de enkelte bilproducenter der er med i "Unlimited" ordningen spytter sikkert lidt i Clevers kasse så derfor kan de gøre det for de 998/mdr. Med to Teslaer i carporten koster EON 879 og Clever 1598. Forskellen på de 719 kan så måske hentes hjem hvis man har jordvarme og får 75 ører "for meget" refunderet pr Kwh brugt til bilerne via Clever. Man skal altså bruge omkring 960 Kwh/mdr til kørsel for at dette regnskab går op. (Her ikke medregnet at der også er rabat på det forbrug over 4000 Kwh brugt til lys og varme) Det svarer ca. til vores forbrug ved en bil så ved to biler er der ikke den store forskel på de to ordninger hvis man har jordvarme rabat. Har man ikke jordvarme er EON klart det bedste tilbud med to biler. PS: Nogle af jer er super til excel ark der beregner alt muligt. Hvad med et ark der beregner den bedste deal på opladningsabonnement? :)
Jeg tror bestemt ikke at bilproducenterne på nogen måde spytter i Clevers kasse - hvorfor skulle de dog det? Det sælger de da ikke flere biler af.
Man får jo en fin oversigt over hvor meget/hvor lang tid man har ladet. Hvis de eller kikker efter så kan de jo tydeligt se forskel om man lader på 1 eller 3 faser
Jeg tror bestemt ikke at bilproducenterne på nogen måde spytter i Clevers kasse - hvorfor skulle de dog det? Det sælger de da ikke flere biler af.
Tja, det er ikke noget jeg ved, det er bare noget jeg antager. Hvorfor er Tesla det eneste brand de ikke reklamerer for? Det er velkendt at Tesla ikke betaler nogen som helst en bøjet 5 øre for markedsføring. Det tyder på en sammenhæng.
Det er nu ikke at jeg vil snyde for 200kr men EON kan vel ikke se om man lader 2 biler op, eller at man bare køre langt med den ene, med mindre at man også skal opgive kilometer tal
De kan meget let se hvilke biler der lader i din carport, hvis de vil.
Man får jo en fin oversigt over hvor meget/hvor lang tid man har ladet. Hvis de eller kikker efter så kan de jo tydeligt se forskel om man lader på 1 eller 3 faser
Og hvad skal de bruge den information til (ladning på 1 eller 3 faser)?
Det er nu ikke at jeg vil snyde for 200kr men EON kan vel ikke se om man lader 2 biler op, eller at man bare køre langt med den ene, med mindre at man også skal opgive kilometer talDe kan meget let se hvilke biler der lader i din carport, hvis de vil.
Hvordan? De kommer vel ikke ud på adressen og står og kigger?
Det er nu ikke at jeg vil snyde for 200kr men EON kan vel ikke se om man lader 2 biler op, eller at man bare køre langt med den ene, med mindre at man også skal opgive kilometer talDe kan meget let se hvilke biler der lader i din carport, hvis de vil.
Hvordan? De kommer vel ikke ud på adressen og står og kigger?
Har ikke lige en kilde ved hånden, men mener at lader og bil kommunikerer med ladeboks og heraf fortæller bilen hvem den er.
Wikipedia har en del:
https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector
Over de to små pins kommunikerer lader og bil, det er foreksempel derfor at man kan load-share over to ladebokse, da ladeboksen fortæller bilen hvor mange A den må lade med.
Så derfra vil jeg tænke at det er ret nemt for Clever/EOn at tjekke hvilken bil der er tilkoblet, selvom man så 'faker' bilens ID, så har forskellige biler forskellige lademønster, så det burde være til at spotte, hvis de ville. Ærligt tror jeg ikke de går en helt masse op i det, mm. man har et stort forbrug.
@mbk
Spørgsmålet er, om bilen faktisk fortæller ladeboksen, hvem den er. Og om ladeboksen faktisk melder tilbage til selskabet, hvis der er flere forskellige biler, der lader på den.
Ja, forskellige bilers lademønster er forskellige, f.eks. ladekurver m.m., men jeg tror, forskellen er så lille at det vil være svært for selskabet at spotte det, medmindre man går totalt detektivagtigt til værks. Og uanset hvad kan det nok ikke bruges som bevismateriale, da lademønster kan ændre sig ved f.eks. lave temperaturer, forvarmning af kabine m.m.
Men selvfølgelig, hvis man lader 75 kWh på sin ene elbil, plugger ud, straks plugger sin anden elbil i og lader yderligere 75 kWh, så ser det nok mistænkeligt ud!
Jeg har kigget lidt på en evt. løsning med to opladere der kan lave load balancing, tilsluttet én ladeboks med Type2 udtag.
Til dette formål har jeg lavet et kabel med noget elektronik som har et Type2 han-stik og en rød CEE stikdåse i den anden ende. Elektronikken simulerer en elbil som kan "snakke" med ladeboksen. De "signaler" elektronikken sender til ladeboksen er i princippet bare en serie forskellige modstande som bliver lagt på CP (Control Pilot) for at signalisere "Vehicle Ready" eller "Charging Completed". Derudover bruges en fastmonteret modstand mellem PE (jord) og PP (Proximity) som fortæller ladeboksen hvor mange Ampere der kan lades med.
Dette er ret simpelt og en E.On boks frigiver faktisk strøm til dette kabel. Her bliver der ikke overført nogen form for ID informationer af bilen (da der ikke er nogen) og ladeboksen accepterer dette uden problemer.
Umiddelbart lader det derfor ikke til at der overføres noget der direkte identificerer bilen ved en standard Type 2 forbindelse.
@migselv
Det kan sagtens ske at det ikke er i protocollen. Som jeg lige umiddelbart kan se så er det IEC 61851-1 der er tale om, søgte lidt rundt i et software bibliotek på GitHub og fandt ikke noget til at identificere bilen direkte. Men derfor kan forskellige biler nok stadig have forskellige lademønstre, måske lidt forskellig svar mønstre der gør det muligt at spotte de to biler på samme lader, hvis EOn/Clever satte ressourcer efter det, det tror jeg nu ikke de gider pt. mm. de allerede har en mistanke.