Loading...
dk

Parkeringsbremsen igen, igen | Tesla Forum

PeterE
PeterE Dec 26 '18
Hjælp!

Dejlig bil (85D fra nov 2015), og ingen problemer før nu - nu holder jeg så HELT STILLE med en parkeringsbremse der ikke vil slippe skiverne.

Jeg er ude over garantien og skal have mit næstsidste service i januar, men hvad er det gode råd? Vejhjælp kører den hjem, og hvad så?

(Ja, jeg har forsøgt mig med fuld Factory Reset - uden held)
ElPeter
ElPeter Dec 26 '18

Da det skete for mig for 8 mdr siden ringede jeg til Teslas døgnvagt (blev vist stillet videre til Holland tror jeg) og de kunne gøre noget remote fra der fik den løs - eller måske var vi bare heldige. Derefter fik jeg Tesla til at skifte parkeringsbremserne på garantien. Først ville de se tiden an, men da jeg fortalte at jeg kendte til de generelle problemer og ikke ville være særlig tryg ved at skulle køre på sommerferie til Tjekkiet et par måneder senere uden en form for udbedring så forbarmede de sig :-)

KimT
KimT Dec 26 '18

Du kan jo prøve at skille den af - for at løsne den : https://www.youtube.com/watch?v=YgqZhdROYX4

PeterE
PeterE Dec 26 '18
Garantien er som sagt udløbet og nej tak, jeg skifter med glæde en pære eller sikring men skiller ikke mine bremser ad :)
KimT
KimT Dec 26 '18

Nu skrev du bare at bilen holdt helt stille. Og du vejhjælp kører den hjem. Der holder den jo også helt stille så ;-)

Det er kun selve håndbremsen der bliver skilt ad. Så helt galt kan det ikke gå.

JCBX
JCBX Dec 28 '18
Er der tale om højre P bremse ...

Så er det 99% sikkert det skyldes software fejl ...

Er man ude af garanti eller desperat for at få bilen på ret køl ...


Så af monter højre baghjul ... demonter stikket i p-bremsen

Hav nøglen liggende i bilen under operationen

Monter stikket igen efter en rum tid

Så er fejlen i de fleste tilfælde fjernet

Når det hele er monteret igen skal man påtrykke p-bremsen et par gange

Gerne med et laaaaangt tryk på p knappen for at resette bremsen


PeterE
PeterE Dec 29 '18
Tak for svar :)

Jeg endte med at få hjælp ude hos Henrik, Emil, Peter og de andre på Autoskadestuen - hvor de som altid leverede fantastisk service og jeg kørte derfra et par timer senere med en udskiftet motor ved den ene parkeringsbremse.
Gronhund
Gronhund Jan 3 '19

Da jeg fik mine p-bremser udskiftet (Tesla Aarhus), spurgte jeg også ind til de generelle problemer. De sagde, at den officielle udmelding stadig var, at problemet først var kommet på bremser efter 15, men at de dog havde set så mange problemer, at de også skiftede bremserne gratis på biler hvor garantien var udløbet. Jeg siger ikke, at de altid gør det, men jeg ville høre dem ad, da de jo er bekendt med problemet.

PeterE
PeterE Oct 11 '19
Citat fra BOF

Jeg fik også besked i display fredag sidste uge. Fik at vide at parkerings bremser var defekte eller at de var degraded. Desuden at hvis jeg kørte alligevel kunne det indvirke på bremserne. Det forsvandt så i weekenden og kom igen i mandags. Heldigvis hjemme efter at have kørt min far til og hjem fra hospitalet.

 

Hjemme har de sat sig, og det er ikke muligt at køre frem eller bakke. Bilen dykker lidt hvis jeg prøver at køre, bremserne sidder virkelig godt fast.

 

Via app. fik jeg bestil en service og fik kald tilbage om at der kan komme en udkørende mekaniker og kikke på det på mandag. Så har den stået stille i 6 dage. Havde heldigvis lige ladet til 80%. 

Håber at det kommer til at virke. Jeg er hele tiden ved at køre et eller andet sted hen for så at komme i tanke om at det ikke lige kan lade sig gøre. 

Er du indenfor garantien eller? Hvis du er over 80000 km eller 4 år, så koster det nok et sæt nye p-bremser. 
JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Oct 11 '19

De kan renoveres til halv pris, prøv at holde P knappen inde i 30 sekunder, herefter kan du prøve at skifte mellem D og P og se om ikke det du kan køre

KimT
KimT Oct 11 '19

Da det skete for mig, endte det med at jeg en søndag eftermiddag holdt ved Netto og brugte en halv time på at få dem til at slippe. Da det lykkedes blev bilen kørt hjem, og trillet forbi Jeppe mandag morgen, for at blive renoveret......

DeaconWP
DeaconWP Oct 12 '19

BOF: Jeg kan sende et sæt renoverede kalibre over til dig. Så kan din egen mekaniker skifte dem, og du kan så derefter sende dem du piller af over til mig.

ILarsen
ILarsen Oct 14 '19

@BOF - Er det dækket af Allianz udvidet garanti?

Gyzz
Gyzz Oct 14 '19

nogen der ved hvad problemet er på P-bremserne, er det servoen eller caliberen eller ??

Gyzz
Gyzz Oct 15 '19

Ok kan se på Youtube at de afmonterer den (motoren) for at kunne få bilen til at bevæge sig igen men ikke noget om hvad det er der sætter sig, så blev lige nysgerrig om det var noget man kunne smøre når man nu alligevel skifter til vinterhjul ;-)

DeaconWP
DeaconWP Oct 15 '19

 

Motoren trækker rund i et planet gear. Planetgearet kan fyldes med vand, så det fedt der er i den, bliver til mayounaise, og det bliver også til tørt pulver, når korrosion fra motorens forside blander sig i massen. Gearkassen sidder på kaliberen med tre skruer, Torx 25. Motoren sidder på gearkassen med 2 Torx 25 skruer.

Adskil, rens for rust og gammelt fedt, både i tandhjulenes tænder og i plastikhusets tænder. Jeg bruger bremserens. Den roterende del, der trækker akslen i stemplet i kaliberen kan også demonteres, ved at fjerne en låsering uden øjne.

Skrab alt korrosion af overfladen på motorens metal dele, der skal pakkes ind mod gearkassen. Så der er helt rent inde hvor o ringen skal sidde. Skift den gerne ud, de koster 10 kroner stykket, jeg har på lager.

Jeg smører gerne omkring o ringene, (der er også en mellem gearkasse og kaliber) med det samme silikonefedt, som jeg bruger til glidebøsningerne, (det er en flydende kaliber).

Frisk planetgear fedt ind i gearkassen. På sigt vil jeg finde ud af, hvilket smøremiddel der skal ind omkring stemplet. Det kan smøres ved at tage låseringen omkring aksle af, åg så trykke akslen ind, så stemplet kommer frem på den anden side. Så skulle der blive plads til lidt frisk fedt. At pille stemplet ud er kun for den øvede, for det bliver svært at montere stemplet igen i pakdåsen.

Og hold så op med at højtryksrense Jeres bremse kalibre.

Man kan med fordel udføre ovenstående med gearkassen, inden den bliver trængende.  Jeg mener det er gør det selv for den rutinerede, så sværhedsgrad over middel.

Holder man et sted med bremsen låst, kan man afmontere gearkassen med de tre skruer. Derefter kan man med en polygrip tang dreje akslen MED ret, så det trækker stemplet tilbage, og bremsen derved oplåses

P85DK
P85DK Oct 16 '19

Ja, i går gik min venstre. Den kom dog ikke med nogen fejlmeddelse så det var kun fordi det lød mærkeligt at jeg stoppede og da jeg kom ud af bilen lugtede det kraftigt af brændte bremser. Selvfølgelig langt fra hjemmet og værktøj. Fik dog fat i værktøj og afmonteret den så jeg kunne komme videre.

P85DK
P85DK Oct 16 '19

Fantastisk service app! Vil skrive til Tesla om parkeringsbremsen og det kan vist kun gøre ved at bestille en tid. Jeg fik så valget mellem Malmø, Aarhus og Velje servicecenter, ingen Kastrup eller Hilerød - alligevel ringe at jeg ikke kan vælge Freemont!

Metguy2000
Metguy2000 Oct 16 '19
Valgte Malmø ;-)
Fik SMS besked og vejledning til min TWC i løbet af 30 min. Efter 5 min. talte jeg med en real life service person! Way to go.
P85DK
P85DK Oct 16 '19

Jep, valgte også Malmø, men intet hørt, kun fået en bekræftelse 

Sider: 1 2 3 »