Loading...
dk

Opladning hjemme - valgmuligheder? | Tesla Forum

jramskov
jramskov Dec 27 '18

Er der nogen der har regnet på hvad der bedst kan betale sig i forhold til at lade derhjemme? Når vi forhåbentligt bestiller en Model 3 snart, kommer vi til at lade 99% af tiden derhjemme. Jeg kan godt lide tanken om f.eks. EON's "All Inclusive Home +44" til 679kr/mdr. men jeg ved ikke om det kan betale sig? Hvor mange km skal man køre årligt for at det er en god forretning? Vi har de sidste 6 år i gennemsnit kørt 17.000-18.000km årligt, vi kører med andre ord ikke vildt meget.

KimT
KimT Dec 27 '18

Som det er lige nu får man 2,31/kWh retur fra E.On for den strøm som er gået igennem ladeboksen. E.on levere jo ikke strøm til dig. Det gør dit eget selskab jo. Hvis du shopper rundt blandt el-selskaber, kan du få el til under 1,70/kWh i introtilbud som gælder ½år - http://elpris.dk. Dvs. du "tjerner" ca 0,60/kWh du lader hjemme.

Vi kører i snit 3.600km hver måned, og i vintermånederne bruger vi over 1.000kWh (rigeligt til forvarmning af bil), så her kører vi reelt gratis, da vi får mere retur end vi betaler for et abb. hos E.On. Alt i alt med en kørsel på ca. 43.000km/år betyder det at vi i snit ender med at betale ca 8øre/km i strøm om året med et E.On abb.

Selv hvis du laver et simpelt regnestykke hvor vi sætter bilen til at bruge 200w/km - gns. vinter/sommer - så skal du bruge 3.600kWh til 2,20/kWh for at køre 18.000km = 7.920,-/år i strøm, som du skal betal af egen lomme hvis du ikke tegner et abb. Det er ca. det som et E.On abb. koster pr. år. 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 27 '18
Ice2EV
Ice2EV Dec 27 '18

Med 18.000 km om året, så koster det dig vel ca 6200 at lade med dit eget kraftstik. Forudsat at du betaler ca 2,25 kr pr kW.

Ved EON koster det 12x679= 8148 kr.

Du har så nok den fordel at du kan lade ude i byen, på samme abonnement. Så spørgsmålet er om du vil betale 2000 om året for at have muligheden indenrigs at kunne lade ca 1% svarende til 180 km eller 30 kW.

Men er det den ene procent du har gættet dig til, så kan det nok bedst betale sig at smutte på Tesla SuC og pay as you charge. De virker så også hvis du skulle springe ud i en europa ferie i slæden.

PatrickW
PatrickW Dec 27 '18

De her er måske også en mulighed, man sparer den rene strømpris imellem 24-06

https://www.modstroem.dk/privat/klimapakken/

så kan man komme ned på en fast pris på 178øre/kWh

Hvis man har elopvarmet bolig får man yderligere rabat på strøm på ca 67 øre efter 4000kWh, det gælder dog hos alle elselskaber da det er en rabat i afgifterne

KimT
KimT Dec 27 '18
Der er vist ikke nogen der har kunnet dokumentere at de har sparet noget ved Modstrøm (Deacon har efterspurgt flere gange). Det kan godt være man sparer mellem 24-06, men man betaler jo også 69,- i abb. pr. mdr.
mbk
mbk Dec 27 '18

Mit kørselsvehov er også lavt, så overvejer at købe og installere en Tesla Wall Charger, den virker til at være billigere end ladere og samtidig kønnere. Mener de tager 4050kr for den, men måske der kommer en opdateret udgave. Så vidt jeg forstår er der afgiftrefusion på el til elbiler i 2019 også, men uvist derefter. Måske jeg smider en Kamstrup måler foran (de koster ingenting på DBA og er relativt nemme at interface med) og finder en der gider søge afgiftrefusion på abonnement, jeg mener det er evse.dk der gør det, ellers skal man kende en der har firma og gider gøre det.

DC ladning vil jeg nok bare gøre hos Tesla, måske en Ionity lader hvis jeg møder en, de er pt. billigere end Tesla. 

evse.dk har også ladebokse med månedsleje som ikke koster alverden, men pt. tiltrækker Teslas Wall Charger mig mest. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 27 '18
PatrickW
PatrickW Dec 27 '18
Citat fra KimT Der er vist ikke nogen der har kunnet dokumentere at de har sparet noget ved Modstrøm (Deacon har efterspurgt flere gange). Det kan godt være man sparer mellem 24-06, men man betaler jo også 69,- i abb. pr. mdr.
De 69kr skulle blive hentet hjem ved omkring 1000-1200km/mdr hvis man antager man kun bruger strøm om natten til bil

De fast pris abonnementer som eon og clever har er desværre ikke så gode når man har elopvarmet bolig, der får man 1,2kr/kWh mindre udbetalt i refusion selvom man kun har 67øre i rabat på strømmen 
mbk
mbk Dec 27 '18

@PatrickW 

Hvis du har el-opvarmet hus så er du jo allerede på en rigtig god ordning, så ville jeg bare købe en wall charger og smile. 

jramskov
jramskov Dec 27 '18

Dvs. et EON abbonnement faktisk ikke kan betale sig for et kørselsbehov på 18000km/årligt.

@mbk Det lyder som om jeg måske skal gå i samme retning som dig. Du må meget gerne fortælle mere her på forum når du beslutter dig for en løsning.

mbk
mbk Dec 27 '18

@jramskov 

Skal jeg nok. Ved ikke om der er oprettelse på EOn, men hvis der ikke er sparer man udgiften til ladeboksen, som jeg nok skal ud og investere i selv. 

Joe73
Joe73 Dec 27 '18
Jeg har lavet dette lille regneark til hjælp til at beslutte, hvilken ordning man skal vælge.
https://docs.google.com/...HJiKVJVtBH64tgEfYCSA
I er velkommen til at kopier og indsætte jeres egne forudsætninger i det.
HJJ
HJJ Dec 27 '18
Hvad er fordelen ved en Tesla Wall charter kontra et rødt industristik ?
Forummets indlæg er redigeret af HJJ Dec 27 '18
Nikolaj
Nikolaj Dec 27 '18

Ved en wall charger skal du bare sætte stikket fra chargeren i din bil, hvilket tager ca. 10 sek. Med et rødt industristik, skal du finde ladekabel frem, og tilslutte det, hvilket tager ca. 1 min. Så det første er klart at foretrække i længden.

Sidstnævnte er i øvrigt muligvis ikke inkluderet ved køb af model 3, så vidt jeg har kunnet læse af andre indlæg. 

Nikolaj
Nikolaj Dec 27 '18

Hvis man via et firma får afgiftsrefusion for sit elforbrug til opladning af bilen, er det mig bekendt også et krav med en dedikeret wall charger, som man kan sætte en bimåler foran. Blev det samme gjort foran et rødt kraftstik ville det ikke dokumentere at strømmen var brugt på opladning, da alt muligt andet i princippet kunne have været tilsluttet stikket. 

Det var årsagen, til at jeg fik min wall charger sat op, og den er tjent hjem for længst. 

HJJ
HJJ Dec 27 '18
Så dem der ikke får afgiftsrefusion kan jo sikkert få det ekstra kabel for under 4.050,- kr ?
Daskino40
Daskino40 Dec 27 '18
Spænende læsning. Så en Tesla Wall charger til 4k, hvad tager de kære eletriktere for at sætte en sådant stil op? Hvad med kraftstik, skal man have elselskabet ud og slutte mere til? Hvad er mac ampere man kan få fra ens elselskab 16 eller 32?
P85DK
P85DK Dec 27 '18

Enhver elektrikker kan sætte en dedikeret gruppe op til 3x16A hos dig. Det typiske hus i Danmark har 25A ind i huset, så hvis du skal have mere, så skal du betale ca. 1.200 kr pr ekstra ampere.

Tesla laderen er bestemt prismæssigt konkurrencedygtig og kan køre helt op til 22 kWh ved 3x32A.

mbk
mbk Dec 27 '18

@Daskino 

Omkostning til at installere wall charger er meget individuelt, er du selv lidt teknisk kan du jo selv sætte den op og sætte kabel i og trække det ned til dit elskab og få elektrikeren til at sætte kablet til en bryder på en halv time. Skal du tilgengæld have alt lavet incl opbrydning af 30m støbt beton indkørsel og reetablering er det jo en helt anden snak. Måske du har et tre faset stik lige i nærheden der kan bruges til formålet er omkostningeb minimal. 

Mastesikring på 3x25A er en gængs størrelse mm. man har elvarme. 3x16A burde du kunne lade med uden de store problemer, det giver en fra helt flad til fuld opladt på 6 timer og 50 min på en Model 3 givet at den kan lade med 16kW/3x16A, det ved vi strengt taget ikke om den kan endnu. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Dec 27 '18
mbk
mbk Jan 3

Jeg har undersøgt om der er nogle der kan tilbyde elafgiftrefusion hvis jeg sætter min egen Tesla Wall Charger op.

evse.dk:

Jeg har skrevet med en Kim, som gerne vil tilbyde sådan en løsning såfremt der er en måler foran og ingen andre forbrugere eller stik på denne måler. De vil have 299kr i oprettelse og 150kr/md for det. Jeg har fået lov at skrive dette her, så længe at jeg også skrev at hvis man køber/lejer en 1-faset lader hos dem er abonnementprisen 50 kr/md og ved køb/leje af en 3-faset lader er prisen 75 kr/md.

evbiler.dk:

Kan ikke tilbyde sådan en løsning.

Jeg tror måske jeg enten dropper elafgiftrefusionen eller finder en med firma der gider at søge den for mig.

Johannelund
Johannelund Jan 3
@mbk hvorfor ikke bare have en CLEVER all inklusive, her skal der ikke installeres ekstra måler, det sidder i den 3faset ladeboks der overfører data til CLEVER via indbygget sim-kort de refunderer 2,20 kr pr kWh der fyldes på bilen, koster 699 pr mdr, og med et kørselsforbrug på ca 16000-18000 km pr år får man refunderet de 699, kører man mere får man refunderet mere end man betaler, og så har man hele CLEVER lader stander tilrådighed når man er på farten. og prisen for en Tesla Wall charger er ca det samme som man skal give for en CLEVER ladeboks
Sider: 1 2 3 4 5 6 7 »