Loading...
dk

Valget er på vej, hvilken kommende regering lader sig inspirere af Norge? | Tesla Forum

PeterE
PeterE Jan 3

Der er i al fald nok at lade sig inspirere af, og vores norske venner har i den grad ramt noget rigtigt: https://www.dr.dk/nyheder/udland/hver-tredje-bilsalg-i-norge-er-en-elbil 

selsoe
selsoe Jan 3

Det lader ikke til at der er nogen der er så modige. Og egentlig begynder elbilerne at komme ned i et leje hvor alle kan være med, selv med de nuværende afgifter. Jeg tror det i høj grad handler om at danskerne får øjnene op for dem. Mange af dem jeg taler med er stadig rækkeviddeforskrækkede hvilket jo omsonst i et lille fladt land som vores - særligt sammenlignet med Norge.

I Norge må størstedelen af befolkningen have været i kontakt med elbiler og fordommene i højere grad nedbrudt end herhjemme.

Metguy2000
Metguy2000 Jan 6
Der er ingen politikere der vil røre elbiler med en ildtang. Der er ikke andet end politiske problemer siden ekstrabladet kørte hetz mod Tesla. Statsministerens udmelding mht udbredelsen af elbiler er på den baggrund direkte latterlig.

Det undrer mig dog at ingen tager sundheds aspektet frem, når nu den er så grydeklar som her. https://www.vg.no/...47-milliarder-kroner. 47 milliarder i besparelse, op mod 23 milliarder i tabt skatteindtægter i Norge. Modellen ville formodentlig være den samme herhjemme, men check på Bellona.org, eller linket her http://bellona.org/...ueled-road-transport. Det ville da batte noget på budgetterne, og så kunne vi få brugt den overskydende variable vindmøllestrøm til at flytte CO2 fra transporten som en sidegevinst.

I stedet hænger vi fast i en umulig situation hvor elbiler er for usikker en investering for alle andre end entusiaster. Den seneste opgørelse over salget af model 3 https://electrek.co/...rders-europe-report/ viser at vi i dk har bestilt en tyvende del af Norge. Øv øv.
koden
koden Jan 6

Det er vel et spørgsmål om penge.

Nordmænd har pengene og kan tillade sig at køre i minus.

DK har dem ikke og må tage dem andet steds fra i det store regnskab.

De 23 mia. skal vi jo bruge til at komme op på 2% i forsvarsbudgettet :-)

Hvis vi også skal bruge 23 mia på elbiler, så er det mange mia.

Vi er vist alle enige om sundhedsaspektet og besparelsen her.

Men det er lidt mere flyvsk og lidt en anden kasse.

Hilbert
Hilbert Jan 6

@Metguy2000

Var det ikke Jakob Nielsen fra/i Politiken som startede denne "ondt i r.... hetz" mod Tesla, med overskriften "Du betaler for din nabos Tesla"?

Anders Berner fra Ekstrabladet korrigerede og tog afstand fra Jakob Nielsens platte udmelding.

Synes blot at ret skal være ret.

mbk
mbk Jan 6

Selvfølgelig er den nuværende hovsa løsning ikke holdbar i længden, men ingen forventer vel ikke elbilen bliver helt eller delvis fritaget for moms? Hvilke fordele er det lige vi mangler for at købe elbil lige nu?

Det ville være godt hvis de låste elafgiftrefusion i nogle flere år så leverandørerne kunne planlægge lidt længere. Jeg forventer ikke de store tiltag de næste to år uanset regering, måske de fastfryser niveauet på 40% i 2021 og måske 2022 også, men der kommer på sigt flere afgifter på som der kommer flere lækre elbiler til under 400.000.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 6
MOS
MOS Jan 6
Citat fra koden

Det er vel et spørgsmål om penge.

Nordmænd har pengene og kan tillade sig at køre i minus.

DK har dem ikke og må tage dem andet steds fra i det store regnskab.

De 23 mia. skal vi jo bruge til at komme op på 2% i forsvarsbudgettet :-)

Hvis vi også skal bruge 23 mia på elbiler, så er det mange mia.

23 mia. til elbiler + 23 mia. til forsvaret = 46 mia.

47 mia på sundhedsbesparelser.

Det giver så vidt jeg kan regne ud stadig overskud.

Så kan man diskutere, hvor smart det er at brænde penge af på forsvaret, men det er en helt anden diskussion...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 6
MOS
MOS Jan 6
Citat fra koden

Vi er vist alle enige om sundhedsaspektet og besparelsen her.

Men det er lidt mere flyvsk og lidt en anden kasse.

Ansvarlige politikere, der forvalter statsbudgettet bør kunne navigere på tværs af kassetænkning. Jeg sidder jo heller ikke derhjemme og siger, at jeg ikke har råd til at købe sparepærer, fordi der ikke er nok penge til nyanskaffelser. Og i øvrigt er min elregning så høj (pga. glødepærer), at jeg ikke har råd til at sætte flere penge til side til nyanskaffelser. SIC!

Kejseren
Kejseren Jan 6

Synes vi skal passe på, at det ikke bliver en politisk diskussion. Medmindre det er intentionen med tråden. Vi er sikkert alle enige om, at vi kunne tænke os billigere elbiler mm., og at der kan spares (massivt) nogle steder. Dog er Forsvaret og eksempelvis ungdomsuddannelserne et af de steder, som netop allerede har sparet massivt de sidste mange år.

PeterE
PeterE Jan 6

Der er ingen (skummel) intention med tråden, bare at starte en relevant debat.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 8
Hilbert
Hilbert Jan 7

@mbk

Enig – elafgiftsrefusionen/tilskudet er en tåbelig mekanisme hvis man vil lave en blød overgang. Nuværende regel betyder jo at elbilerne pludselig stiger med ca. 150.000 kr eller mere fra 1/1 2021. Altså igen uvished og stop/go effekt, som ingen tør disponere efter.

Det er virkelig fortsættelse af politisk dumhed – medmindre tanken er at bremse elbilsalget på sigt.

@Kejseren

Hvorfor være så berøringsangst over for politisk diskussion. Det er jo politikernes ansvar at skabe rammerne for at nå vores klimaforpligtelser – og det har de absolut ikke levet op til i mange år. Og derfor bør der efter min mening sættes mere fokus på dette i alle medier og fora, som har en naturlig viden og interesse inden for området – ellers forøges risikoen for at folks opfattelse styres af ”religion” og ”fake news” på f.eks. facebook.

selsoe
selsoe Jan 7

En måde at skabe incitament for, at købe elbiler kunne være at lave nedsættelse eller refusion af elafgifter for elbilejere, ligesom man gør for folk der har elvarme. Det ville give stor mening synes jeg.

mbk
mbk Jan 7

@selsoe

Enig, istedet for reglerne nu kunne det bare være et punkt på selvangivelsen, kWh kun benyttet til opladning af egen elbil. Krav var godkendt måler og ingen andre forbrugere efter denne måler. 

Metguy2000
Metguy2000 Jan 7

@Hilbert. Sørme jo, det var Politiken. Tak for at gøre mig opmærksom på det. 

@Selsoe. Præcis. Energi i form af strøm er jo brandbeskattet i forhold til kulbrinter. 

PeterE
PeterE Jan 8
Citat fra selsoe

En måde at skabe incitament for, at købe elbiler kunne være at lave nedsættelse eller refusion af elafgifter for elbilejere, ligesom man gør for folk der har elvarme. Det ville give stor mening synes jeg.

Det kan man/du jo selv delvis gøre noget ved - fx ved at skifte til el-varme, så har du også afgiftsnedsættelsen på strømmen til din bil :) 

P85DK
P85DK Jan 10

Jyllandsposten sætter igen fokus på det meget betændte leasingcirkus der foregår herhjemme: https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/runelund/ECE11115810/koerer-du-i-audi-og-snyder-statskassen/

Sørme et underligt sammenfald af omstændigheder at Selmer Gruppen regnskabsmæssigt har haft nogle særdeles lukrative år siden den nye leasing lov blev indført ...

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 10