Loading...
dk

Værditab | Tesla Forum

andershvid
andershvid Jan 5
Jeg er ved at sælge min Tesla Model s 85D. Den har gået 80t km. og er absolut pæn og velholdt har alt i ekstraudstyr minus vinterpakke og ekstra højtalere. Nypris 800 tkr., udbudsprisen er 495 tkr. og jeg får ikke mange henvendelser. Det giver et værditab på lige under 4 kr. pr kilometer. Er det ikke meget højt?
BOF_AlphaTrader Administrator

Hej Anders, 

Nu er jeg den første der svarer. Men det korte svar er Jo. Der burde så helt bestemt være flere der handlede Tesla biler. 

Det er købers marked, hvilket jeg selv har taget fordel af da jeg købte min TMS85/90 for 2 måneder siden. Den havde der 98K på odometeret. Den kostede ca. 4x hvad jeg havde købt bil for før, så det var også lidt af et spring for mig. En god ven af mig købte en Kia Sportage med det hele til ca. samme pris som din er værd nu. Spørger du mig, ville jeg så i den situation hellere nappe mig spdan en fin Tesla som du har, men sådan er der jo så meget. 

Din bil er så bestemt mere værd, men det er jo svært at komme igennem med når ingen vil betaler det for den. Udbud og eftersprøgsel. Om prisen fortsætter med at falde i samme hastighed må tiden vise. Nu mente jeg jo så at det var tid til at slå til da jeg fandt min, og idet at jeg har fulgt priserne så synes jeg at hastigheden af prisens nedtur er ved at stille lidt af, hvis ikke meget. 

Jeg mener at have læst en artikel at priserne på brugte Teslaer i Tyskland er ved at gå lidt op. Samme i Holland mm. 

Forummets indlæg er redigeret af BOF_AlphaTrader Jan 6
PeterE
PeterE Jan 6
Enig, 495 lyder faktisk for lavt og den manglende interesse kan også skyldes diverse udmeldinger fra politisk side. 

Jeg vil gætte på at den kunne være 550-570 værd ca, men den er jo desværre udenfor garantien - ligesom min egen der er på 112000 km og som jeg håber at få 500 for. 
Jim0808
Jim0808 Jan 6
Solgte 85d med alt i udstyr og 60t på tælleren til 535.000kr.
Så 500 er en fin pris - tror dog ikke du kan få det for den, desværre. 
Ice2EV
Ice2EV Jan 7

Hej

Der er flere ting der spiller ind. Generelt værditab over 3 år ligger over 40% på så godt som alle biler. Hurtige og niche biler taber mere, er de så lakeret i en tosset farve(det er der vist ingen Tesla'er der er) så koster det ekstra.

https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/nu-taber-du-mindre-paa-at-koebe-ny-bil/7459048

Hvis du sammenligner med en 3 år gammel premium vogn, der har kostet de samme 8-900.000 fra ny, så vil de ligeledes have tabt måske 45-50%.

800 - 45%= 440.000. 

Der er så den kurre på tråden, at alle der har lyst/mod til en Tesla, nu kan bestille en spritny model 3, med 4 års garanti på alt og 8 år på DU, til ca samme pris som en 3 år gammel model S. Det kommer nok til at koste lidt på brugtprisen. Alt andet lige så ville det være bedre for brugtprisen, hvis der var et gennemskueligt marked. Når der nærmest kun er enkelte privat handler, så vides det ikke hvad den reele pris er.

Forhandlere sætter prisen efter, hvad de kan sælge den for, ikke hvad deres hjerte siger den bør koste. Men hvis de bliver fanget i euforien, ligesom Frandsen biler i Viborg gjorde i 2015/2016, så har de bilerne holdende i uhyggeligt lang tid, det koster på likviditeten.

Tesla model S er en flot lækker vogn, men den er en niche model i Danmark pga. eldrift og stor nypris. Der er forholdsvis få der har fantasi/mod til at låne 6-800.000 til bil fra ny.

Det er ligeledes forholdsvis få der køber, ikke leaser men køber, brugt bil til 500.000.

Leasing markedet for Tesla er forsvindende lille, det er det fordi leasing lever af at betale afgiften i små bidder på månedsbasis. Idet der har været forholdsvis lidt i afgift på en elbil, så har gevinsten heller ikke været værd at røre ved. Det ændre sig ikke på en model 3 hvor afgiften på en LR AWD med autopilot løber i 15-30.000 kr. på månedsbasis er det jo nærmest ingenting. Slet ikke nok til leasing selskabet kan få en fortjeneste deraf.

Og så er der også lige det at der står en PD med vinterpakke godtnok med 15.000 km mere til 550.000. Hvorfor så "nøjes", hvis man var i det marked.

Der var for mange der normalt købte rugbrødsmodeller, der sprang med på forventningen om enten en hurtig gevinst eller stemningen omkring afgiftstigningerne.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 7
Agon
Agon Jan 8
Det er også mit løse indtryk at brugtprisen er faldet de sidste måneder, måske pga. den kommende model 3.
Andre der har det indtryk?
Jeg går selv og venter på Model 3 Rwd eller midrange, men kigger ind i mellem også på en brugt S, hvis der skulle være et godt tilbud.  
PeterE
PeterE Jan 9

Brugtpriserne er ikke faldet, dvs det er de - men det er fordi biler er blevet ældre og har kørt længere. Værditabet er ikke større i de sidste 12 måneder end de forrige 12 måneder. Valget imellem en ny 3'er og en tilkørt model S er ikke så svært - det handler om hvad man vil prioritere. Begge er dejlige biler, den ene er en del større og den anden er lidt nyere på teknologi. Den ene har fri opladning på landevejen, den anden har ikke. Den ene har garanti, den anden har ikke. Osv osv osv. 

Ice2EV
Ice2EV Jan 9

Nu begynder det at ligne noget:

Men hvad vælger man?

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/75d-5d/4171200

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/p85d-5d/4155436

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/85-5d/4151464

Jeg gætter på 75D er mest attraktiv trods højeste pris.

Agon
Agon Jan 9
@PeterE:
Antallet til salg på Bilbasen er de seneste uger steget fra i nærheden af 50, så vidt jeg husker, til nu 78 - måske som følge af Model 3, det ved jeg ikke. Det presser nok i hvert fald prisen lidt. 
Og prisen på en 4 år gammel 2014 s85 med 80-100k km nærmer sig 350000 kr. For et år siden kostede en tilsvarende 2013 model noget mere. 
Forummets indlæg er redigeret af Agon Jan 9
Ice2EV
Ice2EV Jan 9

@Agon Jeg søger kun på 2015+. Ser ingen grund til at kigge på en bil der ikke har Autopilot.

Den søgning er steget fra 40 omkring jul til 58 idag. Hvor den 75D dukkede op.

Har søgt lidt på detaljerne i sælger på den 75D. Hvis man søger på tlf nummer, fremkommer en salgsannonce med noget Porsche værktøj med kontaktdetaljer til en@tesla mail...............

PeterE
PeterE Jan 10

Antallet afspejler vist bare at mange - mig selv inkluderet - der fik deres Tesla leveret ved udgang af 2015 nu har biler som er omkring 3 år gamle, og så begynder mange at kigge sig om en en ny bil. Længere er den vist ikke.  

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 10