@hobi: At lave regneark med ROI og TCO beregninger er en del af det sjove ved det med at bestille en Tesla. Jeg lavede selv nogle simple Excel ark med diverse beregninger, (kan dog ikke finde dem længere) men de er relativt nemme at lave, lidt plus og minus...
DA jeg i sin tid lavede mine beregninger (efteråret sidste år) tog jeg udgangspunkt en et forbrug på bilen på ca. 300wh/km, skulle jeg have lavet de samme beregninger i dag, ville jeg ændre det tal til 250wh/km, det gør kun tallene bedre i forhold til Tesla. Så regn med et forbrug på 4km/kWh. Det skal du så sætte op imod det forbrug du regner med at en tilsvarende bil vil have.
Afskrivning er den store ubekendte, ud fra dem der har solgt en bil og dem der for sjov har haft sat en til salg, vil jeg forvente en afskrivning på ca. 5kr/km.
Service på bilen koster ca. 6000,- pr. 20.000km hvis du ikke tegner serviceaftale, lidt mindre hvis du vælger at forudbetale for 4 år, det er vist lidt et temperamentsspørgsmål herinde om man gør det eller ikke gør.
Hvad koster en opladning så, alt efter el-selskab koster det ca. 2kr/kWh, der er så mulighed via firmaordning eller ladeabbonnement at få en krone retur i afgifter pr. kWh. Jeg ville ud fra min erfaring, ikke budgettere med brugen af Superchargere. Ja det er gratis, men jeg har ikke regelmæssigt gidet at bruge en 30-45 minutter ekstra efter arbejde på at sidde ved en SC og lade for at spare 20 kroner. Jeg har gjort det nogle enkelte gange, men det er ganske få.
Vil du bruge bilen til kør-selv ferie, så kan du jo eventuelt beregne hvo meget du normalt bruger på diesel på ferien, og sætte det tal til et langt lavere hvis du vælger at følge ruten med SC'ere rundt i Europa.
FDM har nogle ok beregnere hvor du kan taste tal ind for beregning af udgifterne på bilen, hvis du ikke har mod på selv at lave dine egne regneark.
/Martin