Loading...
dk

Samlet information og tilbud Model 3 | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
magnusbb
magnusbb Jan 29 '19
Yep, tilbudet var det bedste jeg har set indtil nu, så bestilte en forsikring. Så skrev de pænt at de ikke forsikrer biler af mærket Tesla:( nu bliver det FDM eller Danske Forsikring som pt er om min runup på bedste pris.
magnusbb
magnusbb Jan 29 '19
Skulle nogen have held til at få en Tesla forsikret hos Techno forsikring så skriv endelig:)
DN
DN Jan 29 '19
Jeg modtog min trådløse oplader fra Taptas idag. Jeg er meget positivt overrasket over hvor lækker den er. Overfladen er satin/mat og telefonen ligger forholdsvist fast på den. Lidt ærgerligt Tesla ikke tilbyder bilen med trådløs opladning, det havde min seneste Skoda endda. Men med denne løsning kommer man forhåbenligt ikke til at se at det er en eftermontering.
De skriver at de er på vej med lidt nye ting til model 3.
Sclaus1
Sclaus1 Feb 4 '19
Citat fra magnusbb Jeg er helt enig. Den garanti se henviser til er den generelle på 4 år. Dvs worst case kan de nægte at udbedre fejl på garantien hvis de mener at rustbeskyttelse har været skyld i fejlen. Tesla er desværre ikke så anderledes end andre mærker. Jeg har en BMW, og her sagde BMW ca det samme. Hvis jeg selv rustbeskytter den vil de mulighvis frafalde deres rustbeskyttelsegaranti :( havde også fat i FDM som desværre heller ikke kunne hjælpe. Jeg havde håbet Tesla ville lave en aftale med en af se store rustbeskyttere og så anbefale dem. Danmark er hård ved biler fordi vi elsker at bruge salt. En del af TM3 er Alu men der er stål dele for og bag mener jeg. Og synes jeg kan læse at Tesla ikke er sådan helt grundige altid - så man kunne frygte at den ikke er meget godt beskyttet mod rust:)

Hej med jer!

Er ny her på siden, og faldt helt tilfældigt over muligheden for at køre elbil som min daglige pendler. Som flere andre bemærker er jeg ligeledes bekymret for rustbeskyttelsen af bilen - især nu hvor der ikke er nogen tydelig garanti og med det danske klima/saltning in mente.

Det afholder pt mig fra at tage den endelig beslutning da man heller ikke som andre skriver kan tilføre rustbeskyttelse.

Så dog andetsteds at rustgarantien for Tesla i Norge er 12 år. Mon dette er noget som gælder i DK også, og blot ikke er nedskrevet? Og er den overhovedet nogen værd som den er formuleret?

https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warranty

God dag!

MikaelH
MikaelH Feb 4 '19

@Sclaus1

Hvis du kigger i det pdf dokument som de linker til på den danske side, så står de 12 år også nævnt der:

Denne begrænsede karosserirustgaranti dækker i tilfælde af gennemtæring (hul gennem karosseripanel indefra) forårsaget af materialefejl eller fejl i udførelsen i en periode på 12 år og uanset kilometerantal, undtagen i følgende situationer:

• Rustbehandlede køretøjer - dvs. procedurer, der almindeligvis refereres til som rustbeskyttelse eller undervognsbehandling.

• Korrosion fra mangler i materialer eller udførelse, som ikke fremstilles eller leveres af Tesla, som forårsager gennemtæring af karosseripaneler eller karosseriet eller på den indvendige side af karosseriet.

• Overfladisk eller kosmetisk korrosion, som forårsager gennemtæring af karosseripaneler eller karosseriet eller på ydersiden af karosseriet, f.eks. stenslag og ridser.

• Korrosion forårsaget af eller som følge eller konsekvens af uheld, misbrug, forsømmelighed, forkert vedligeholdelse eller betjening af køretøjet, montering af tilbehør, kontakt med kemiske væsker eller skader som følge af naturkatastrofer, brand eller forkert opbevaring.

Forummets indlæg er redigeret af MikaelH Feb 4 '19
Sclaus1
Sclaus1 Feb 4 '19

@MikaelH

Tak for informationen!. Gør mig lidt mere tryg ift. det nok skal holde til DK klima. :-)

PeterE
PeterE Feb 4 '19

Selvfølgelig kommer TM3 til at holde i et dansk klima, den er ikke bygget med samme mængde aluminum men det er der grunde til: Omkostningerne og behovet. Og en el-bil i 2019 er stadigvæk et højteknologi produkt, og jeg tæt godt gætte på at mangler og manglende fremskridt om 10 år taget livet en bilen før rusten gør det. Sådan er det også med TMS og TMX. 

magnusbb
magnusbb Feb 4 '19

Jeg vil også mene at de er helt på højde med andre biler. Check nedenstående link. Jeg har ikke checket kilder på det - men deres "E-coating" stemmer overens med det Tesla's service folk har fortalt mig. 

https://teslatap.com/articles/paint-and-coatings/#coatings

voersaa
voersaa Feb 6 '19

Har opdateret teksten med bla.  links til måtter og Codan tilføjet til forsikring. Der er også en del tekst som ikke længere var relevant og derfor er fjernet.

jramskov
jramskov Feb 14 '19
Er der nogen der har lavet planer for hvordan de vil håndtere selve købet? Jeg har set/hørt flere nævne diverse todo/tjek lister?
DN
DN Feb 20 '19

Ny har jeg fået testet den trådløse oplader fra Taptes i en uges tid og den fungerer rigtigt fint for mig. Der er fint plads til vores telefoner. (Iphone XS MAX) Telefonerne ligger meget godt fast og lader som de skal.

Med hensyn til fælge kan også nævnes at Hinnerup Auto har fået nogle turbine fælge på hjemmesiden (KW-series S15) Jeg har bestilt et sæt 20" i sort. Lyder til at de først kommer hjem først i Maj måned.

Sænkningssæt er også kommet på hjemmesiden ved Hinnerup Auto til 5.995 kr. Tror lige jeg afventer og ser hvordan bilen ser ud med de nye fælge.

magnusbb
magnusbb Feb 22 '19
Hej DN, et par spørgsmål:) var der måtter i bilen? Har du købt tæppe/bakke til baggagerum? Bil kommer tirsdag - så skal lige vide hvor meget jeg skal handle ekstra:)
husfeldt
husfeldt Feb 22 '19
Quote from jramskov Er der nogen der har lavet planer for hvordan de vil håndtere selve købet? Jeg har set/hørt flere nævne diverse todo/tjek lister?

Jeg har købt..

Fik banken til at overføre (ud fra en aftale jeg lavede et par dage inden)  - og sende en mail til den medarbejder fra Tesla som udleverede bilen. 

Tesla (Århus), kan ikke modtage betaling pr. kreditkort, ej heller en straksoverførsel - men de har et DK kontonr. som banken overførte til.

Forsikring fik jeg tegnet inden, og registrering sørger Tesla for; dvs. der er nummerplader på når du henter bilen..

Ud over dette - gav jeg den naturligvis et grundigt eftersyn..

Eneste problem so far er at jeg skulle have et Type 2 kabel med; men de var i rest-ordre - ved ikke hvad ETA er på at få dem hjem..

DN
DN Feb 22 '19
Citat fra magnusbb Hej DN, et par spørgsmål:) var der måtter i bilen? Har du købt tæppe/bakke til baggagerum? Bil kommer tirsdag - så skal lige vide hvor meget jeg skal handle ekstra:)

Hej , ja der er måtter i bilen. Og nej jeg har ikke købt noget til bagi, jeg tror heller ikke jeg kommer til at gøre det. Jeg kommer nok til at bruge det dybe rum bagi en del så gider ikke have noget liggende over lugen.

Glæd dig, jeg runder de første 1000km i morgen og er stadigvæk helt høj. Fik monteret solfilm i går, så nu går jeg helt utålmodigt og venter på fælge.

magnusbb
magnusbb Feb 22 '19
Perfekt, tak. Har været glad for mine bagagerum bakker men kan godt se problemet med rummet under. Jeg har heller ikke fundet nogle gode bakker desværre. Generelt meget lidt ekstraudstyr til Tesla 3 i DK endnu. Jeg mene du skrev tidligere at du bare gik lakken igennem men havde du andre checklister. Jeg har læst om de problemer de har med “gabs” afstande men ved ikke om jeg har lyst til at undersøge det for meget for så ser man det bare hver gang man kigger på bilen:)
jramskov
jramskov Feb 23 '19

@DN Hvor på bilen har du fået solfilm monteret?

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Feb 23 '19

Magnusbb: Jeg har læst om de problemer de har med “gabs” afstande men ved ikke om jeg har lyst til at undersøge det for meget for så ser man det bare hver gang man kigger på bilen:)

Sådanne fejl kan man altid få rettet senere hen.   Det jeg mener er at garantien på sådanne ting, er ikke afhængig af om man påpeger det før udleveringen/betalingen af bilen.   Det er ikke fejl som du selv kan have påført bilen efter du har fået den leveret.

Og som de som én selvfølge vil rette.   Selvom det vil være ekstra besvær for dem :-)   

Men jeg havde nu været kold i en hvis legemesdel over risikoen for at blive betragtet som en besværlig kunde ved at påpege det hvis jeg havde set steder hvor samlerkvaliteten havde været dårlig.   Jeg ville hade at skulle stå der og påpege det, men køber man en så dyr bil , så skal sådanne ting være iorden.

De her ting kan man sige er sjusk, men er ikke større end de let kan justeres de fleste steder bagefter.  Døre,motorhjelm, bagklap mv.

Det man mere skal tjekke er ting som lakskader og lignende , hvor der kan opstå tvivl om de er opstået under transport eller hos ejeren efter han/hun har fået bilen.

Kort sagt, uden at have set den der tjekliste der skrives om, så sige det eneste man skal tjekke, er eventuelle skader der kunne være påført under transporten.    Dvs skader der er forvoldt fysisk udefra og hvor man bagefter kan være i tvivl om de har været der før kontra efter levering.  

At sidde og tjekke om alle funktioner inde i menuerne virker og blinklys osv er efter min mening vanvid :-)   Det er selvfølgelig dækket af garantien hvis der skulle være fejl, og man opdagede det senere.   Også hvis der feks. havde gået et halvt år fra man havde fået den leveret.

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Feb 24 '19
magnusbb
magnusbb Feb 23 '19
Ok, jeg vidste ikke at de kunne rette det ind. Fedt! Og ja lakken skal gås igennem. Tager en kraftig lygte med:) tak for råd!
Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Feb 24 '19

Rimeligt nemt og gøre selv også.

Men klart hvorfor bøvle med det selv, hvis der er nogle der har mere erfaring med det, og kan gøre det meget hurtigere.

Ved ikke når de samler bilerne om døre,motorhjelme og bagklap bliver slut justeret af robotter eller mennesker.   Tror faktisk det stadig er mennesker der gør sidste proces der.

Men klart forskel hvor meget de går op i det.   Hos de helt dyre mærker bruger de meget tid på på at feks åbne og lukke en dør og se om det spiller 100 procent med afstandene når den er lukket.  Og tid til at justere beslagene.   

Hos de helt dyre mærker er det stolthed det handler om.   Når en bil forlader fabrikken så skal den spille 100 procent. 

Men man kunne vende det om, at det alt andet bliver meget mere fordyrende med sådan en kvalitetskontrol med samlerkvaliteten.  

Og skulle den ikke indfri det kunden forventer, så superlet at justere bagefter.   For de kunder der opdager det :-)

Hvis forklare det enkelt, så er der bare nogle store huller der hvor skruerne/boltene sidder i.  Så der er vidde rammer for at justere en dør.   Kunsten er så at få den til at sidde 100 procent lige når den er lukket , samtidigt med den har den præcise hældning og vinkel, så den bare giver et diskret klup når den lukkes :-)

Selvom utroligt enkelt så kan man dog risikere at bruge rigtigt meget tid med det :-)   Da man som utrænnet ikke ved 100 procent hvor man skal slække eller strække for at ændrer pasformen så den er perfekt.  På en normal bildør er der vel 2 hængsler med hvert 4 bolte.  Og så hvilken eller hvilke der skal ændres der er svære at vide.

Alle der har prøvet at samle et skab kender til det.   Sådan en skabslåge kan man hurtigt risikere at skulle bruge lang tid på for hvis man vil have den til at lukke 100 procent lige og hvor det ditto flugter :-)

Som regel er de dygtige til at få det meget nær det perfekte på alle bilfabriker uanset mærket.  Simpelthen fordi de er trænede og trods den korte tid de har til hvert bil de normalt har, rammer plet i første forsøg.  

Derimod kan man tit opleve samlerkvaliteten ikke er god hvis man har haft en skade og hvor en del er blevet udskiftet.  Autolakererne eller dem på pladeværkstedet har ikke den samme erfaring som dem på en bilfabrik har, som ikke laver andet dag ud og dag ind.   

Og mange tror at en bil måske er blevet skæv efter et færdselsuheld.  Men i så godt som 100 procent tilfælde aldrig , og hvis så aldrig måttet komme ud og køre igen.   Derimod er det samlerkvaliteten.  

Men jeg har nu også sympati for den stakkel der feks skal sætte en motorhjelm på :-)      Ser han den gaber mere i det ene hjørne kontra det andet, så skal han løsne alle boltene, rykke nogle mm , (uden den går for langt væk fra tidligere justering, for så starte helt fra nul igen ) stramme boltene igen for så at lukke den ned for at se om han ramte rigtigt med de små ryk på nogle mm han justerede.   Sådan en proces kan godt tage 10-15 min for hvert gang og skal man bruge 10 forsøg for at få den til at sidde nogenlunde,- men ikke 100 procent, så godt forstå de bare stopper der :-)   

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Feb 24 '19
Nikolaj
Nikolaj Feb 24 '19

Er der nogen af jer, der har fået rettet ujævnheder i udvendige paneler hos Tesla på garantien? Det aflange panel over forruden stikker ca. 10 mm højere op i venstre baghjørne i forhold til soltaget og rammen over sidedøren. Hjørnet kan let trykkes ned i niveau, men rejser sig bagefter.

Jf. ovenstående indlæg burde Tesla formentlig kunne stramme en skrue indefra et sted, hvorefter det kommer ned i niveau. Så det er mere et spørgsmål om man kan forlange at få det gjort på garantien inden den udløber?  

Sider: « 1 2 3 4 5 »