Loading...
dk

Model 3 - Mid range | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
MikaelH
MikaelH Jan 18 '19

I en update på Teslas hjemmeside skriver Elon: "However, starting around May, we will need to deliver at least the mid-range Model 3 variant in all markets, as we need to reach more customers who can afford our vehicles."

Man må altså forvente at Mid range RWD modellen bliver tilgængelig i Danmark i slutningen af Q2, med levering i Q3.

En hurtig forholdsregning på den amerikanske pris giver en dansk pris på ca. 400.000kr.

Rækkeviden bør lande omkring 475km mod 560km i LR AWD

DR
DR Jan 18 '19

Spændende. Hvis vi så lige kan få firmabilskatten ned på de omtalte 10 % for elbiler efter et valg, så kommer der for alvor mange af dem i firmabilparkerne derude... Jeg kører 60.000 om året, og ville gerne skifte til el, men prisen er stadig forhindrende høj :-/

SuneH
SuneH Jan 18 '19

Tror vi er mange der venter på MidRange RWD. Håber den lander lidt under 400.000 kr.

DR
DR Jan 18 '19
Quote from SuneH

Tror vi er mange der venter på MidRange RWD. Håber den lander lidt under 400.000 kr.

Og så inkl EAP, tak. Hey, a guy can dream ;-)

Ice2EV
Ice2EV Jan 18 '19

Hvorfor er det at firmabilister skal tilgodeses med billigere beskatning end private?

Fruens Mercedes er betalt cash, med fuldt beskattede midler, hvorfor skal hun bøde ekstra? En kommende bestilling på en Model 3 vil også blive købt enten cash eller i det mindste privat. Men det skal man så tilsyneladende igen belastes af.

Det er lidt det samme der skete med leasing. Fusk og humbug, godt nok tilsyneladende godkendt af SKAT.

Man kunne også vælge at beholde sin lille Citroen C3 og ligge model 3 investeringen i en hacienda i spanien, så kan christiansborg og SKAT gætte på hvor vedligeholdelseudgifterne falder, det er nok ikke i DK. Men Pablo har fået et arbejde med vedligehold, og Spanien en skatteindtægt på købet og evt på udleje, hvis det bliver aktuelt.

DR
DR Jan 18 '19

Quote from Ice2EV

Hvorfor er det at firmabilister skal tilgodeses med billigere beskatning end private? 

Fruens Mercedes er betalt cash, med fuldt beskattede midler, hvorfor skal hun bøde ekstra? En kommende bestilling på en Model 3 vil også blive købt enten cash eller i det mindste privat. Men det skal man så tilsyneladende igen belastes af.

Det er lidt det samme der skete med leasing. Fusk og humbug, godt nok tilsyneladende godkendt af SKAT. 

Man kunne også vælge at beholde sin lille Citroen C3 og ligge model 3 investeringen i en hacienda i spanien, så kan christiansborg og SKAT gætte på hvor vedligeholdelseudgifterne falder, det er nok ikke i DK. Men Pablo har fået et arbejde med vedligehold, og Spanien en skatteindtægt på købet og evt på udleje, hvis det bliver aktuelt.

-

Det er vel samme diskussion som afgiftfritagelsen - hvorfor skal elbiler tilgodeses? Fordi der kan være en miljøgevinst. Firmabiler kører ofte mange kilometer, hvorfor det ville være en god ting at få de mange dieselbiler skiftet ud med el så hurtigt som muligt.

Og så er der sossernes påstand om at mange firmabiler hurtigt sælges videre til private, og at man dermed kan udbrede elbilerne ad den vej.

For mig at se handler det om at give EV'er så mange unfair fordele som muligt lige nu. Så længe teknologien er så dyr, så skal de have så meget rygvind, som vi kan skaffe.

Forummets indlæg er redigeret af DR Jan 18 '19
voersaa
voersaa Jan 18 '19

Lyder rigtig godt med mid range. Havde jeg vidst og været sikker på at den kom så hurtigt havde jeg muligvis ventet med at bestille men når det er sagt er jeg skam også glad for at købe en LR selvom det er mange ekstra penge. Nu gælder det bare om at få standard modellen på banen for det kan virkeligt sparke døren ind til den transition fra ICE som kun kan gå for langsomt.  

webercarbmann
webercarbmann Jan 18 '19
Quote from voersaa

Lyder rigtig godt med mid range. Havde jeg vidst og været sikker på at den kom så hurtigt havde jeg muligvis ventet med at bestille men når det er sagt er jeg skam også glad for at købe en LR selvom det er mange ekstra penge. Nu gælder det bare om at få standard modellen på banen for det kan virkeligt sparke døren ind til den transition fra ICE som kun kan gå for langsomt.  

Hvad ender en Mid Range RWD ca på, hvis man omregner de amerikanske priser til danske med samme forhold som Long Range AWD?  

Hilbert
Hilbert Jan 18 '19

Den skrabede udgave, skulle så vidt jeg kan se lande på ca. 385.000 kr.

Premiumpakke er inkluderet som standard).

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Jan 18 '19
NicklasF
NicklasF Jan 18 '19

Med premium interiør, lander den ca. på 393.000 ud fra hvad jeg regner frem til. + de ca. 10.000 for levering mv. Det passer også ca. med hvis man tager 7.000 usd * 7.15 (=465.000/51.000) og trækker fra 466.000 som LR AWD koster. 

mbk
mbk Jan 18 '19

Jeg ville egentligt også vente på MR RWD med premium for at få elektronisk indstillede sæder med memory funktion og tror jeg ville være fint tilfreds med dens performance og rækkevidde. Men de 30.000 for AWD er ikke vildt dyrt eller de ca. 2000kr/kWh er heller ikke helt åndssvagt for længere rækkevidde og mindre ladetid, samtidig giver det garanti til højere km-tal, plus man slipper for at vente og pt kan bruge en referral og få 9 måneders supercharging gratis. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 18 '19
NicklasF
NicklasF Jan 18 '19

@mbk

Også derfor jeg endte med en LR AWD, det er den bedst pris pr. kW (rækkevidde) og så får man massere af andre fordele med AWD og større batteri som du også nævner. 

Det er helt klar den bedste deal, hvis man selvfølgelig har pengene til det i budgettet :) + Man får udskiftet sin forsilbrænder ud med en lækker el bil ~ 6 måneder tidligere ;) 

MikaelH
MikaelH Jan 18 '19

Hvordan kommer i frem til 2000kr/kWh?

Merprisen er 64.000kr og der er ca 12 kWh mere. Det giver 5300kr/kWh. Så får man selvfølgelig Dual motor med i købet og lidt bedre performence. Men køber man udelukkende pga batteriet, så er det altså 5300kr/kWh .

LR AWD: 464.000 / ~78 = 5950kr/kwh

LR RWD: ~432.000 / ~78 = 5550/kWh 

MR RWD: ~400.000 / ~66 = 6050kr/kWh  

Forhåbentligt bliver det muligt at købe LR RWD. Det er nok det bedste køb for mange

Prisen pr. kWh for LR AWD og MR RWD er stort set ens

Forummets indlæg er redigeret af MikaelH Jan 18 '19
NicklasF
NicklasF Jan 19 '19

@Mikael

LR RWD vil selvfølgelig være den billigst ift. kr/kWh. Det vil blive det bedste køb, når den engang bliver mulig at købe igen. Som vi desværre ingen idé har om. Indtil videre er der kun snak fra Tesla/Elon om at bringe midrange til alle markeder og ikke noget om LR RWD.

I mbk beregning har han trukket 30.000 kr, fra inden han har regnet. Det kommer dog stadig ikke ned på 2.000/kWh, det vil jeg give dig ret i.

Men som din egen beregning viser kan du få længere rækkevidde OG AWD, samt de ting der følger med for mindre /kWh end mid range. Så ud fra hvad vi ved der er og kommer af modeller som det næste. Vil LR AWD være et bedre køb end at vente på MR RWD, som umildbart bliver den næste model der kommer på marked i EU.

Men det er selvfølgelig Tesla vi snakker om, så intet er sikkert. LR RWD kunnne vise sig på hjemmesiden i morgen...

mbk
mbk Jan 19 '19

Kan se Electrek har en artikel med 74 mod 62 kWh, jeg brugte 15kWh I mit overslag.

Leverings pris på ca 405.000, trak 30.000 fra til AWD, hvis vi så tager de 12 brugbare kWh får vi 30.000/12 = 2500 kr./kWh.

De 74 kWh for LR synes jeg dog lyder lidt lavt i forhold til at Tesla lover 75 brugbare kWh.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 19 '19
voersaa
voersaa Jan 19 '19

Det bør også huskes at alle tilkøbe til LR AWD bliver pålagt afgift på 30%. Det vil være favorabelt for LR RWD og MR RWD når der sammenlignes.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Jan 19 '19