Loading...
dk

Clever | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jan 29 '19

Hej

Kom lige forbi en Kia forhandler idag og tænkte jeg prøver da lige en Niro i PHEV, bare for at se hvad der er for en raket.

Raket var det ikke, men den kørte nu ganske udmærket, fik 30 km på ren el.

Plads mæssigt var den ganske fin. Som andre har nævnt mange knapper, måske lidt i overkanten, hvor TM3 nok i min optik er lidt sparsom på det punkt.

Det virker som om Kia leverer med et Clever abonnement uden opstartsgebyr. Men sælgeren sagde, de ikke fik mere at vide end vi andre kunne læse os til. Så han var ked af at love noget før bilen holdt i udstillingen.

Gad vide om Tesla også kommer med noget lignende på enten Clever eller EON.

KimT
KimT Jan 29 '19

Nej det skal du nok ikke regne med at de gør. Der er dog lidt at spare : https://www.eon.dk/privat.html

mbk
mbk Jan 29 '19

Må nok ærlig indrømme at jeg ikke forstår PHEV. En af grundene til at jeg hellere vil køre elbil er at en elbil potentielt har meget mindre vedligehold, en af hovedpiner er dog at batteriet skal være stort nok for ikke at slides op. PHEV har så kompleksiteten af både en benzin bil og en elbil, en rigtig dårlig cocktail i min optik, batteriet er så lille at det bruges 100% ofte med stort kapacitet tab til følge, man får begge ulejlighedere, man skal både sætte den til hjemme og tanke den, benzin motoren kører sjældnere, som åbenbart ses som en fordel, men de har jo netop godt af at blive kørt varme og bestille lidt. 

Jeg tror ikke en PHEV kommer til at have mange brugsår  den er for kompleks og jeg tror ikke den kan sælges videre når batteri garanti løber ud. Den eneste 'fordel' bilen har et at den slipper lidt billigere i afgift.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 29 '19
Ice2EV
Ice2EV Jan 29 '19

@mbk Jeg har også haft et lidt ambivalent forhold til hybrid generelt. Tænkte egentlig også bare det kunne være sjovt at se størrelsesforholdene på en Niro, og idet E-Niro ikke er kommet endnu, så måtte jeg jo kigge på PHEV'en.

PHEV kunne ikke køre EV før den var blevet lidt varm. Sælger satte den til at varme op(spørg mig ikke om det var motor i tomgang eller noget el hokuspokus) medens vi lavede kørepapirer, måske 2-3 minutter. Derefter de første par km var det på ICE. Da den accepterede at gå på EV, fortsatte jeg ca 30 km på ren el(efter min opfattelse af display), og den opgav 17 km range tilbage da jeg stoppede turen. Er dog ikke helt sikker på den var max opladt ved start.

Som skrevet var det ikke en raket, men det var nu op til mit behov.

Snakkede med en kvinde inde i AAL forleden, der havde en OPTIMA PHEV. Hun sagde, hun ladede den hver dag hjemme, og kun brugte motoren på længere ture, i hverdage var det ren el. Hun kørte nok ikke specielt langt til dagligt, gætter på max 15 km hver vej udfra samtalen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 29 '19