Loading...
dk

Hvis man venter på Model 3 mid range eller standard range | Tesla Forum

Noogi
Noogi Jan 29

https://insideevs.com/engineering-explained-upgrades-tesla-model-3-video/

Er man typen der kun kører økonomisk og ikke er til fart er det ligegyldigt. Dem der forventer samme øjeblikkelige moment som dual motor eller performance bliver måske skuffet.

Tænker også det mindre 62kwh batteri må resultere i længere ladetid ved supercharger. Fx burde det tage længere tid at fylde 50kwh på et mid range 62kwh batteri versus et long range 75kwh batteri. Muligvis får mid range også langsommere onboard AC lader som i USA.

Værd at tænke på hvis man hører til dem der venter på de billigere modeller.

Fetaehhgodt
Fetaehhgodt Jan 30

Måske handler det mere om hvad folk i almindelighed har råd til ;-)

Ikke alle eller faktisk få procentvis af befolkningen der køber en bil i +500.000 kr klassen :-)

Men bliver den "billige" model stærkt forringet, så sikker på de ikke her får et marked i Danmark.

Var en tur i Malmø igår.   Og hold kæft nogle fede biler de kan få for ingen penge.  Der betaler de kun moms på benzin og dieselbiler.     Havde jeg boet i Sverige så nok ikke valgt en M3.    

Ville gerne sende nogle klip jeg optog igår, men kan man åbenbart ikke fra sin Iphone.

Forummets indlæg er redigeret af Fetaehhgodt Jan 30
KimT
KimT Jan 30

Mht DC ladehastigheder på SuC. I dag lader en 70D langsommere end de større modeller, men det er ene og alene fordi batteriet har et mindre antal moduler, og derfor kun har et 350V batteri - i modsætning til 400V batteri. Rent % vis lader de lige hurtig, men man får ikke smidt så mange elektroner i tanken ;-)

voersaa
voersaa Jan 30
Citat fra Fetaehhgodt

Måske handler det mere om hvad folk i almindelighed har råd til ;-)

Ikke alle eller faktisk få procentvis af befolkningen der køber en bil i +500.000 kr klassen :-)

Men bliver den "billige" model stærkt forringet, så sikker på de ikke her får et marked i Danmark.

Var en tur i Malmø igår.   Og hold kæft nogle fede biler de kan få for ingen penge.  Der betaler de kun moms på benzin og dieselbiler.     Havde jeg boet i Sverige så nok ikke valgt en M3.    

Ville gerne sende nogle klip jeg optog igår, men kan man åbenbart ikke fra sin Iphone.

Tænkte det samme angående at reel købekraft betyder mere for hvilken bil man vælger end hvad man godt kunne tænke sig.

Tror Tesla vil gå meget langt for ikke at forringe standard range for meget men ventetiden bekræfter bestemt at de er udfordret kostmæssigt og det bliver interessant at se i hvilken form den kommer. Tesla er som jeg har forstået det ikke en kæmpe sællert i Sverige og det hænger, som du skriver, nok sammen med at der ikke er en stort prismæssigt incitament til at løbe en elbil. I Danmark ligger mange af de sammenlignelige biler 150 - 200% over Model 3. Det er trods alt et pænt incitament og hvis jeg boede i Sverige havde mit valg muligvis heller ikke været en M3.

Noogi
Noogi Jan 30
Citat fra KimT

Mht DC ladehastigheder på SuC. I dag lader en 70D langsommere end de større modeller, men det er ene og alene fordi batteriet har et mindre antal moduler, og derfor kun har et 350V batteri - i modsætning til 400V batteri. Rent % vis lader de lige hurtig, men man får ikke smidt så mange elektroner i tanken ;-)

Det jeg mente var at man på (d)et lille batteri hurtigere kommer op på høj SoC hvor ladehastigheden drosler ned. Derfor bør det alt andet lige tage længere tid at fylde en større mængde kwh på et lille batteri versus et stort. Hvis man kun fylder op til fx 50% er der nok ingen forskel. Især ikke på de nye 2170 batterier som generelt lader hurtigt og konsistent over et større SoC spænd.

Undtagelsen er et softwarebegrænset batteri som nogle af de senere 70/70Dere med 75kwh batteri der gør at den ikke drosler så meget ned ved høj SoC.