Loading...
dk

Supercharger med CCS | Tesla Forum

MOS
MOS Feb 14 '19

@Nikolaj

Nu er jeg ikke lige så kendt i området omkring Idrefjäll i Nordsverige. Men det kunne godt lyde som om, det ligger højt. 240 Wh/km er ikke voldsomt, hvis man også skal køre let op ad bakke i frostvejr. Højdeforskellen betyder en hel del. Jeg plejer at regne med, at en højdeforskel på 100 m koster ca. 1% ekstra på batteriet (jeg har en Model S 85D).

Nikolaj
Nikolaj Feb 14 '19

Jeg tjekkede højdeforskellen på superchargeren og begge destinationer var ca. i 200 meters højde, så det var ikke det. Jeg holdt dog nøje øje med energi-appen på den store skærm løbende, og da der var ca. 15km. i overskud 20 km før destination valgte jeg, at skrue varmen tilbage op fra ca. 19 til 22 grader. Det nappede lige hurtigt en del energi, og den nåede ned på 3% ved ankomst.

I øvrigt viste google-maps, at jeg ville ankomme med 7% ca. 10 km før ankomst, men batteriet viste også 7%! Forventet batteri blev dernæst løbende reduceret mod de 3% i takt med forbruget. Grundet denne upålidlighed / manglende opdatering var jeg glad for, at jeg havde brugt energi-appen til at mikrostyre det.

I øvrigt tak for rådet mht. blæsehastighed, da opvarmning af bilen jo var den helt store energisluger i kulden.

KimT
KimT Mar 1 '19

Havde faktisk ikke lige læst nogen steder at i TM3 vises kun de SuC som har CCS stik på kortet. Den viser ikke dem kun med Type2 : https://www.youtube.com/watch?v=KfvhztEBfXM

mbk
mbk Mar 1 '19

@selsoe

Kun DC ladning på CCS pins. Men alle superladere har Model 3 priority standere med CCS kabel.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 1 '19
MOS
MOS Mar 1 '19
Citat fra mbk

@selsoe

Kun DC ladning på CCS pins. Men alle superladere har Model 3 priority standere med CCS kabel.

Ikke alle, men næsten alle. Se videoen, som KimT linker til i indlæg #43. Jeg går ud fra, at Tesla efterhånden vil sætte CCS-kabler på i hvert fald nogle af standerne på alle SuC stationer.

jramskov
jramskov Mar 1 '19

Mon ikke der kommer CCS på alle efterhånden, men mon ikke prioriteten har været at det skulle være muligt for Model 3 at lade på alle SC lokationer hurtigst muligt? De har sikkert ikke kunnet få nok kabler til at opgradere alle fra starten.

MikaelH
MikaelH Mar 1 '19

SuperCharger V3 skulle jo være lige om hjørnet, så mon ikke de prioritere få CCS på alle lokationer, og så skifter samtlige når V3 er klar. 

sorenfriis
sorenfriis Mar 1 '19
Citat fra MikaelH

SuperCharger V3 skulle jo være lige om hjørnet, så mon ikke de prioritere få CCS på alle lokationer, og så skifter samtlige når V3 er klar. 

Ved man, hvad Model 3 i sig selv kan klare af input/kWh? Der er rygter om, at SuperCharger V3 kan smide over 1000kWh ud. Kan bilen overhovedet håndtere det?

MikaelH
MikaelH Mar 2 '19

Der var nogle dokumenter fra EPA i USA som antydede at Model 3 kan DC lade med 525A, dvs. 210kW mod de 120 kW som den acceptere i dag . Så det er en reel mulig at Model 3 via en firmware update kan acceptere noget mere power. 

Vi var nogle der havde håbet på at den allerede nu kunne klare mere, men at begrænsningen lå ved Superchargeren. Men ladesessioner ved 350kW ladere i EU har afkræftet dette. 

Så nu er håbet at Model 3 bliver holdt tilbage indtil SuperCharger V3 bliver annonceret. Eller måske helt indtil at S/X kan klare en højere hastighed. Hvis Model 3 kan lade dobbelt så hurtigt som S/X, så bliver det unægtelig lidt sværere at sælge S/X, og da Tesla tjener gode penge på disse modeller er det noget man er forsigtig med. 

sorenfriis
sorenfriis Mar 2 '19
Citat fra MikaelH

Der var nogle dokumenter fra EPA i USA som antydede at Model 3 kan DC lade med 525A, dvs. 210kW mod de 120 kW som den acceptere i dag . Så det er en reel mulig at Model 3 via en firmware update kan acceptere noget mere power. 

Vi var nogle der havde håbet på at den allerede nu kunne klare mere, men at begrænsningen lå ved Superchargeren. Men ladesessioner ved 350kW ladere i EU har afkræftet dette. 

Så nu er håbet at Model 3 bliver holdt tilbage indtil SuperCharger V3 bliver annonceret. Eller måske helt indtil at S/X kan klare en højere hastighed. Hvis Model 3 kan lade dobbelt så hurtigt som S/X, så bliver det unægtelig lidt sværere at sælge S/X, og da Tesla tjener gode penge på disse modeller er det noget man er forsigtig med. 

Okay, tak.

Vil det sige, at M3 med 75KW batteri vil kunne lades helt op (fra næsten tør) på små 30 minutter?
(210 / 60 = 3,5KW pr. minut, som så ville være ca 21-22 minutter, hvis effektiviteten var konstant og lineær)

Forudsat begrænsningen bliver løftet.

Forummets indlæg er redigeret af sorenfriis Mar 2 '19
MikaelH
MikaelH Mar 2 '19

Pt. lader den med 125kW op til ca. 55% hvorefter hastigheden falder ca. lineært ned til ca. 20kW ved 90%.

Det tager ca. 40min fra 5-80% og 14min fra 80-90%.  

Du skal nok forvente samme drastiske fald selvom peak power evt. skulle blive sat op. Så de 5-80% falder måske til 25-30min. 

mbk
mbk Mar 3 '19

Den her har været oppe et par gange, hvor kurven er flad ved ca 115kW er SuC begrænsning, et stykke af dette vil gå til 125kW og nedsætte ladetid marginalt.

tvegaard
tvegaard Mar 3 '19
Det er virkelig ærgerligt, at M3 ikke kan holde “opladningsfarten” efter 15 minutters ladning. Kan man tænke sig, at Tesla kan løse det på en måde, eller er det en fysisk begrænsning, som vi må leve med? Opladningstid er jo den sidste barriere for elbilernes gennembrud. Rækkevidden er fin.
KimT
KimT Mar 3 '19

Tænker det hænger sammen med at de vil kunne give lang garanti på deres batterier. Det er jo faktisk begrænset hvad man ser af kapacitetstab hos Tesla modsat f.eks. Leaf

Er spændt på at se hvor lang tid et batteri holder i en Porsche/Audi hvis det bliver lader med 350kWh

MikaelH
MikaelH Mar 4 '19

SuperCharger V3 bliver vist frem på første lokation onsdag aften (Californien). 

Rygter siger at outputtet stiger fra 120kW til 200kW per stander. Samtidigt forventer man også en ny ladekurve for Model 3, så 20-80% kommer til at tage 15-20min. 

Der vil også generelt være mere power til rådighed, og bedre mulighed for at dele mellem standerne, så biler der lader på to standerne med samme nummer ikke bliver straffet i samme grad som det er tilfældet nu. 

jramskov
jramskov Mar 4 '19

Det bliver spændende hvad V3 inkluderer og om eksisterende lokationer vil blive opgraderet og i så fald hvor hurtigt.

MikaelH
MikaelH Mar 4 '19

De eksisterende standere skulle kunne opgraderes til V3. Men det kræver en udskiftning af de store kabinetter der indeholder alt elektronikken. 

Det er altså en større omgang at gå fra V2 til V3. Så bliver spændende om de siger noget om hvor hurtigt de har tænkt sig at opgradere.

Det er selvfølgelig væsentligt lettere at opgradere en eksisterende end at bygge en ny med alt hvad det kræver af tilladelser etc.

Rygte informationer:

• The liquid cables will actually be much thinner than the current SC cables, the coolant pump is located in the base of the SC (v3 can retrofit into existing v2 chargers), and while the cabinets can support 250kW max (so I suppose it would be possible to upgrade to 250kW in the future), the individual chargers will be max 200kW.

• PV and Power Pack integration is a part of the design spec, but no required.

• 40% better throughput performance compared to v2 per site

• Thermal Foldback improvements over v2

• v3 cabinets get 5 power stages at 70kW output per power stage for 350kW AC -> DC per v3 cabinet

• v3 cabinet also houses 2x DC-DC modules per post yielding 100kWx2 for the 200kW deliverer per post

• Any extra power (assuming the extra 50kW the cabinets can produce versus what the chargers are delivering if the cabinet is maxed, or if only partially maxed, any extra power) can be shared across cabinets. Since multiple cabinets will be at each site, this lessens if not removes the v2 "shared" power with linked chargers

• Site master controller is 4G LTE for communication of all diagnostics (as well as the verify car and billing of power consumed) so better knowledge when a site has a problem - leading to more proactive fixing of sites with broken/mafunctioning chargers

• The cost reduction will come from higher power conversion efficiency (96% for v3 versus 92% for v2), less harmonics, and no overvoltage sensitivity (though the cabinets are larger and heavier than v2), ultimately leading to an approximate 20% more customers served per dollar spent on power

• Overall AC input is 438kVA, 526A

• Can link up to 7 v3 cabinets per bus (or a block), which can also link to one Power Pack

• Cabinets are on a shared DC radial configured bus of 880-1000

• This is then pushed out to the chargers (posts) and DC 180-500v, 250kW max

• I was told the wiring and charger/infra ad well as chemistry on the S/X don't support full 200 on early models for sure, not known about mid and late models. Wish I had more info.

• Not sure, but supposedly the taper will be different too (Model 3). Target charge time is to cut the prime 20-80 zone in half in terms of time

KimT
KimT Mar 4 '19

Det kræver vel så også at der er strøm nok i området til at kunne "tilbyde" de højere hastigheder

jramskov
jramskov Mar 4 '19
Citat fra KimT

Det kræver vel så også at der er strøm nok i området til at kunne "tilbyde" de højere hastigheder

Det kan batterier vel delvist hjælpe med? 

@MikaelH Spændende rygter. Vil det ikke være logisk at udvide de mest pressede SC stationer først og dermed udvide kapaciteten?

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 4 '19
mbk
mbk Mar 4 '19

@jramskov

Tesla bruger på nogle sites allerede batterier, jeg har set nogle slides fra JB Straubel hvor han viste brugsmønster over et døgn med et 600kWh batteri onsite og så mener jeg de kunne leve med en 200kW fast linie og stadig lade biler med op til 1.2MW, nogle steder er det dyrt at købe effekt, tror ikke det er så dyrt i DK.

Sjovt at VW køber batterier fra Tesla til det samme.

https://uk.reuters.com/article/us-volkswagen-electrifyamerica-tesla/volkswagens-electrify-america-buys-tesla-devices-for-ev-charging-stations-idUKKCN1PT1NK

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 4 '19
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »